Kolumbie - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Velké aglomerace v zemi modernizují a rozšiřují svou dopravní infrastrukturu. Připravují se například nové linky nadzemního metra, kabinkové lanovky či příměstské vlakové trasy, které mají být integrovány s existujícími systémy MHD. Důraz je přitom kladen nejen na udržitelnost, ale také kvalitu služeb v rámci systémů hromadné dopravy. Roste proto poptávka po dopravních prostředcích různého typu na hybridní, elektrický, případně vodíkový pohon, po chytrých technologických řešení v tomto sektoru i inovativních produktech a službách pro chodce a cyklisty. Vláda také oznámila investice ve výši zhruba 440 mil. USD do obnovy železničních tratí a 1,7 mld. USD do zlepšení sítě značně zanedbaných silnic 3. třídy.
Udržitelná mobilita a efektivní fungování systémů veřejné dopravy patří vedle bezpečnosti k hlavním výzvám kolumbijských měst. Radnice velkých aglomerací se proto rozhodly investovat do inteligentních, multimodálních a integrovaných městských dopravních systémů. Největší projekty probíhají a nové se plánují zejména v Bogotě, Medellínu a Cali. V hlavním městě je po desetiletích studií a analýz ve výstavbě první linka nadzemního metra se 16 stanicemi a délkou 24 km, která by měla být uvedena do provozu v roce 2027 a přepravit až 600 tis. pasažérů denně. Projekt první linky již realizuje vítězné čínské konsorcium, nicméně na podzim tohoto roku by mělo být zveřejněno výběrové řízení na výstavbu druhé, tentokrát podzemní linky. Zajištěno je již i financování první fáze ve výši 50 mil. USD od Evropské investiční banky. Projekt počítá s 11 stanicemi, trasu dlouhou 15,5 km bude obsluhovat 25 souprav se sedmi vagony. Očekává se brzké schválení výstavby třetí linky. Systém metra rozšiřuje také město Medellín – konkrétně se jedná o projekt Metro de la 80.
Dochází i k rozšiřování autobusových tras a roste tedy zájem o nová moderní vozidla a technologie spojené s jejich integrací do systému MHD. V rámci energetické tranzice, která je jedním z pilířů vládních politik, kolumbijská města postupně obnovují stávající vozové parky, kdy jsou klasické autobusy často nahrazovány vozidly na hybridní či čistě elektrický pohon. Strategii rozvoje elektrické mobility zahrnula vláda prezidenta Petra také do připravovaného Národního plánu rozvoje na období 2023-27. Počítá se s vytvořením speciálního fondu na podporu technologické modernizace, který bude financovat přechod kolumbijského vozového parku autobusů, nákladních automobilů a vozů taxislužby na technologie čisté mobility. Velkým tématem je také vodík jako palivo. V Bogotě byl koncem března místním dopravcem Transmilenio slavnostně uveden do zkušebního provozu první autobus pro 50 pasažérů fungující právě na bázi vodíku. Byl zkompletován přímo v Kolumbii karosářskou firmou Superpolo a do plného provozu by se měl zapojit v druhé polovině roku 2023. Bogota disponuje více než 1500 elektrobusy, což je v současnosti největší městská flotila tohoto dopravního prostředku na světě mimo Čínu.
Důležitým pilířem nízkoemisní dopravy v zemi se má stát železniční přeprava, která se v současné době téměř nevyužívá a to i přesto, že přibližně od 40. let 19. století zde byly vlaky hlavním dopravním prostředkem. Problém spočívá především v tom, že zhruba 95 % z 3500 kilometrů vybudovaných železnic nemá ve světě standardní rozchod kolejí a jejich modernizace je tak komplikovaná. Kromě obnovy tras mezi regiony, které mají sloužit zejména k nákladní přepravě, se připravují projekty příměstských vlaků. Tím největším je RegioTram Occidente spojující Bogotu s městečky na západě s délkou téměř 40 kilometrů a 17 stanicemi. Projekt má z velké části využít stávající nástupiště staré železnice a podle odhadů přepraví na 210 tis. cestujících denně. Jedná se o čistě elektrický systém, který má být navázán na první linku bogotského metra. Do lehkých železnic investuje také Medellín, nedaleké městečko Rionegro či Barranquilla na karibském pobřeží.
Kromě dopravních prostředků jako takových potřebují kolumbijská města také další inteligentní nástroje pro dopravu od validátorů jízdenek, nástrojů pro kontrolu vstupu osob do prostředků MHD až po sofistikované systémy řízení dopravy a informační služby pro pasažéry. Nedílnou součástí dopravní infrastruktury je také okolní veřejný prostor, který zahrnuje mimo jiné vybavení zastávek, zázemí pro chodce či místa pro zanechání sdílených kol. Uplatnit se tak mohou inovativní produkty českých firem, které dodávají související městský mobiliář.
Velké infrastrukturní projekty probíhají a nové se plánují i na národní úrovni. Pro rok 2023 si Ministerstvo dopravy stanovilo jako prioritu pokročit v devíti silničních projektech, jejichž odhadovaná cena přesahuje 3 mld. USD. Stovky kilometrů dálnic mají zkvalitnit dopravu mezi významnými centry země. Vláda Gustava Petra se zavázala také investovat do zlepšení a rozšíření silnic třetí třídy s cílem propojit odlehlé regiony. Chystá se dále modernizace a přestavba několika letišť v zemi a práce pokračují i na projektu, který má zajistit splavnost řeky Magdaléna.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři