Průměrně 8 mrtvých na silnicích denně! - Německo 2022
V roce 2022 bylo v Německu při dopravních nehodách usmrceno 2 788 osob. To bylo o 9 %, resp. o 226 obětí více než v předchozím roce. Počet smrtelných dopravních nehod se tak udržel i nadále pod hranicí 3 000 osob. Poprvé se Němci dostali pod tuto hranici v roce 2020, který byl silně ovlivněn pandemií covidu-19 a kdy se na silnicích pohybovalo výrazně méně osob než v předchozích letech.
Jak dále uvedl Německý spolkový statistický úřad Destatis ve svých konečných výsledcích, počet osob zraněných při dopravních nehodách se v roce 2022 zvýšil o 12 % na 361 134 osob. Nicméně počet usmrcených a zraněných osob zůstal na jedné z nejnižších úrovní za posledních téměř 70 let. V průměru bylo denně na silnicích zraněno 989 osob a usmrceno téměř 8 osob.
Počet nehod způsobených pod vlivem alkoholu se výrazně zvýšil
Počet nehod evidovaných policií vzrostl v roce 2022 oproti předchozímu roku o 4 % na přibližně 2,4 milionu událostí. U 2,1 milionu případů došlo pouze k majetkovým škodám, zatímco přibližně při 290 000 dopravních nehodách byli zraněni nebo usmrceni lidé. Počet nehod se zraněním osob tak oproti roku 2021 výrazně vzrostl o 12 %, zatímco u nehod s hmotnou škodou činil meziroční nárůst pouze 3 %. Přesto policie evidovala méně nehod než před pandemií covidu-19.
Výjimku tvořily nehody, při nichž sehrál roli alkohol. V letech 2015 až 2019 se jejich počet pohyboval mezi 34 000 a 36 000 událostmi, během pandemie klesl pod 33 000. Naopak v roce 2022 došlo k 38 771 nehodám, při nichž byl alespoň jeden účastník nehody pod vlivem alkoholu. To bylo o 19 % více nehod pod vlivem alkoholu než v předchozím roce. Ještě výraznější byl tento trend u nehod pod vlivem alkoholu, při nichž byly zraněny nebo usmrceny osoby: V letech 2015 až 2019 policie každoročně registrovala 13 000 až 14 000 nehod souvisejících s alkoholem, při nichž došlo k újmě na zdraví osob; v roce 2022 to bylo ovšem 16 807 nehod, a tedy o 23 % více než v předchozím roce.
651 osob zemřelo kvůli nepřiměřené rychlosti na silnicích a dálnicích
70 % všech nehod se zraněním osob se v roce 2022 stalo v obcích, 24 % na silnicích mimo ně a 6 % na dálnicích. Nehody na silnicích mimo zastavěné oblasti však mají často horší následky než na silnicích v obcích, mimo jiné kvůli vyšší rychlosti jízdy. Na venkovských silnicích je třeba započíst i další rizikové faktory, jako je chybějící značení jízdních pruhů, a tudíž nedostatečný odstup od protijedoucích vozidel, špatné podmínky pro předjíždění nebo nechráněné překážky, například stromy vedle vozovky. O tom svědčí i počet smrtelných dopravních nehod: v obcích zemřelo při dopravních nehodách 32 % osob, na silnicích mimo obce 57 % a na dálnicích 11 % obětí.
V důsledku nehod na německých venkovských silnicích zemřelo v roce 2022 celkem 1 593 osob. Nejvíce obětí bylo mezi cestujícími v osobních automobilech (841 mrtvých), následovali uživatelé motocyklů (399 mrtvých). Při nehodách na silnicích mimo obecní zastavěné části, při nichž alespoň jeden z účastníků překročil povolenou rychlost nebo jel příliš rychle vzhledem k povětrnostním podmínkám či stavu vozovky, zemřelo 530 osob. To byla třetina (33 %) všech smrtelných dopravních nehod na venkovských silnicích. Více než čtvrtina těžkých zranění (5 989 osob, tj. 27 %) na venkovských silnicích měla rovněž původ v nehodách způsobených nepřiměřenou rychlostí.
Na dálnicích v SRN zemřelo v roce 2022 celkem 314 osob, z toho 181 cestujících v osobních automobilech a 71 cestujících v nákladních vozidlech (v nákladních automobilech, tahačích nebo dodávkách). Jednou z hlavních příčin nehod na dálnicích je rovněž nepřiměřená rychlost. Při nehodách způsobených nepřiměřenou rychlostí na dálnicích zahynulo 121 osob, což bylo 39 % všech smrtelných nehod na dálnicích v loňském roce.
Většina cyklistické a pěší dopravy se odehrává v zastavěných oblastech. To má rovněž vliv na nehodovou statistiku. V roce 2022 zemřelo v německých obcích 881 osob. Z nich 62 % cestovalo na kole (276) nebo pěšky (274), zatímco pouze 19 % (170) usmrcených v obcích a městech jelo autem.
Počet usmrcených na kolech klesal od roku 2000 podprůměrně
V roce 2022 bylo v osobním automobilu usmrceno 1 192 osob, což bylo 43 % všech obětí dopravních nehod. Na motocyklu s registrační značkou (např. motorky a skútry) bylo usmrceno 492 osob (18 % všech mrtvých na silnicích), na jízdním kole 474 osob a při pěším pohybu 368 osob (17 %, resp. 13 % všech usmrcených v silničním provozu). Mezi usmrcenými cyklisty bylo 208 těch, kteří cestovali na elektrokole. V nákladním silničním vozidle jelo 127 osob (5 % všech smrtelných dopravních nehod) a 10 osob mělo smrtelnou nehodu na e-koloběžce.
Při dlouhodobějším srovnání v čase je zřejmé, že počet usmrcených v osobních automobilech v silničním provozu klesá nadprůměrným tempem. Za léta 2000 až 2022 klesl počet usmrcených osob při dopravních nehodách celkově o 63 %. U osobních automobilů byl pokles obzvláště vysoký, a to o 73 %. Naproti tomu počet osob, které měly smrtelnou nehodu na motocyklu s registrační značkou, klesl ve sledovaném období pouze o 48 %. U cyklistů byl pokles mimořádně nízký, a to -28 %.
I přes nadprůměrný pokles je stále většina smrtelných obětí dopravních nehod v osobních vozidlech. Ovšem jestliže v roce 2000 cestující v osobním autě tvořili 59 % všech usmrcených při dopravních nehodách, v roce 2022 to bylo u pouze 43 %. Naproti tomu stoupl podíl lidských obětí na registrovaných motocyklech ze 13 % na 18 %. A konečně podíl cyklistů na usmrcených účastnících dopravních nehod se v období 2000 až 2022 prakticky zdvojnásobil (z 9 % na 17 %).
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři