Iniciativa EU v oblasti Webu 4.0 a virtuálních světů náskok v další technologické transformaci - Otázky a odpovědi
Jaký je účel iniciativy v oblasti Webu 4.0 a virtuálních světů?
Komise zahajuje novou iniciativu, v jejímž rámci navrhne svou vizi a strategická opatření v oblasti Webu 4.0 a virtuálních světů pro Evropskou unii. Je zásadní, aby tato technologická transformace od počátku odrážela hodnoty a zásady EU a základní práva. Cílem strategie je zajistit, aby evropští občané mohli bezpečně a sebevědomě využívat virtuální světy a aby evropské podniky mohly vyvíjet přední světové aplikace. Web 4.0 by se měl řídit otevřenými technologiemi a standardy, které zajistí interoperabilitu mezi platformami a sítěmi a svobodu volby pro uživatele.
Co je Web 4.0?
Web 4.0 je očekávaná čtvrtá generace celosvětové sítě. Díky pokročilé umělé inteligenci a inteligentnímu prostředí, internetu věcí, důvěryhodným blockchainovým transakcím, virtuálním světům a schopnostem prodloužené reality budou digitální a reálné objekty a prostředí plně integrovány a budou spolu komunikovat, což umožní skutečně intuitivní a imerzivní zážitky, které plně propojí fyzický a digitální svět.
Co je virtuální realita a co jsou virtuální světy?
Virtuální realita je imerzivní technologie, která uživatelům umožňuje interakci s virtuálními objekty a ostatními uživateli ve virtuálních světech. Virtuální světy jsou trvalé, nadále fungují, i když s nimi neinteragujete. Jedná se o 3D imerzivní prostředí, která umožňují prolínání fyzického a digitálního světa v reálném čase pro různé účely, jako je navrhování, simulace, spolupráce, učení, socializace, uskutečňování transakcí nebo zábava.
Proč Komise zahajuje novou iniciativu v oblasti Webu 4.0 a virtuálních světů?
Nacházíme se na počátku významné technologické transformace, kterou přináší Web 4.0. Virtuální světy jsou důležitým prostředkem Webu 4.0, který může výrazně změnit každodenní životy lidí a otevřít širokou škálu příležitostí v mnoha obchodních a průmyslových ekosystémech. Evropská komise chce zajistit, aby společnost, podniky a veřejné orgány EU byly připraveny využít nové příležitosti, ale také se zabývat problémy, které s tím souvisejí.
EU může v oblasti Webu 4.0 získat náskok. Díky jednotnému trhu, průmyslové základně, bohaté a rozmanité kultuře a tvůrčímu obsahu, inovativnímu duchovi v klíčových technologiích, vynikajícímu výzkumu a vzdělávání a průkopnickému digitálnímu regulačnímu rámci má solidní základ.
Jak tato strategie pro Web 4.0 a virtuální světy souvisí s ostatními politikami v digitální oblasti?
Strategie je v souladu s cíli politického programu Digitální dekáda a vychází ze tří jeho hlavních bodů: dovedností, podnikání a státní správy. Čtvrtým hlavním pilířem, infrastrukturami, se zabývá balíček Komise týkající se konektivity a její širší politiky v oblasti digitální infrastruktury, vysoce výkonné výpočetní techniky, cloud computingu a edgeových kapacit. Strategie se rovněž zabývá globálním řízením Webu 4.0 a virtuálních světů jako specifické oblasti činnosti. Panelová diskuse občanů navíc vycházela z Evropské deklarace práv a zásad a vypracovala vizi a hlavní zásady.
Jaké jsou možnosti budoucích virtuálních světů?
Virtuální světy představují významné příležitosti pro průmyslové a společenské oblasti. Při výrobě pomáhají virtuální dvojčata vyzkoušet a optimalizovat výrobní procesy, aby byly účinnější a udržitelnější. V kulturním a tvůrčím odvětví nabízejí virtuální světy nové způsoby, jak vytvářet, propagovat a distribuovat evropský obsah a zapojit publikum.
Případů použití těchto technologií je obrovské množství a týkají se všech odvětví výroby produktů včetně simulovaných strojů, továren, dopravy, sítí a dalších složitých systémů.
Dalším příkladem je možnost využít přesné 3D modely k simulaci účinků globálního oteplování s cílem nalézt lepší a energeticky účinnější řešení.
Jednou z důležitých příležitostí ve virtuálních světech je vzdělávání a odborná příprava, zejména v oblasti medicíny, pro scénáře, jako jsou nouzové situace nebo simulace chirurgických operací, které snižují riziko chirurgických komplikací a zvyšují přesnost diagnózy. Virtuální učebny umožní studentům a učitelům vizualizovat abstraktní předměty nebo simulovat vědecké experimenty, a to bez jakéhokoli rizika.
Jaké jsou problémy spojené s Webem 4.0 a virtuálními světy?
Sdělení upozorňuje na několik problémů, které se týkají lidí, podniků a veřejných služeb. Patří mezi ně informovanost, přístup k důvěryhodným informacím, digitální dovednosti, přijetí nových technologií uživateli a důvěra v tyto technologie, jakož i širší problematika týkající se základních práv. Na podniky mají dopad různé druhy problémů, jako je roztříštěnost ekosystému a přístup k financování.
Sdělení proto předkládá deset skupin opatření, která mají tyto problémy řešit a zároveň vytvářet příležitosti pro lidi, podniky a veřejné služby.
Jak může EU chránit své občany?
EU má silný regulační rámec, který se vztahuje na několik aspektů spojených s rozvojem virtuálních světů a Webu 4.0.
V souvislosti s ochranou a prosazováním práv jednotlivců a společností v digitálním světě zavádí nařízení o digitálních službách a nařízení o digitálních trzích komplexní systém odpovědnosti poskytovatelů platforem a vyhledávačů a poskytovatelů hlavních služeb platforem. Tato regulace se vztahuje i na virtuální světy a Web 4.0.
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů chrání zpracování osobních údajů, přičemž spotřebitelské právo EU, zejména směrnice o nekalých obchodních praktikách, poskytuje ochranu před manipulací s volbami a transakcemi spotřebitelů na internetu. Nově přijaté nařízení o trzích kryptoaktiv (MiCA) se vztahuje na kryptoaktiva, která nejsou regulována stávajícími právními předpisy o finančních službách. Všechny tyto předpisy budou velmi důležité v souvislosti s nově vznikajícími virtuálními světy.
Jaká opatření navrhuje Evropská komise?
Evropská komise navrhuje ve sdělení o Webu 4.0 a virtuálních světech deset opatření, od vývoje souboru nástrojů pro virtuální světy pro občany až po spuštění evropského partnerství v rámci programu Horizont Evropa a podporu veřejného stěžejního projektu pro inteligentní a udržitelná města a komunity („Citiverse“).
Další informace
Informační přehled o Webu 4.0 a virtuálních světech
Informativní přehled: Jak rozvíjet žádoucí a spravedlivé virtuální světy? Pohled občanů
Sdělení: Iniciativa EU v oblasti Webu 4.0 a virtuálních světů
Zpráva občanů z evropské panelové diskuse občanů k tématu virtuálních světů
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?