(Kurzy.cz)
Mercedes a BYD pouští na trh další společný produkt – elektromobil Denza N7 aneb přímého konkurenta pro Teslu Y. Tesla pustí elektromobily Mercedes ke svým nabíječkám
V segmentu elektromobility se v Číně v uplynulém čtvrtletí dále hýbaly ledy. Tesla sice ve své továrně v Šanghaji vyrobila rekordních více než 247 tis. vozů, meziročně o 120 % více, nicméně i to k tamnímu prvenství nestačilo. Firmu překonala tamní BYD, která za čtvrtletí vyprodukovala již přes 363 tis. čistě bateriových vozů, resp. celosvětově jich k zákazníkům dodala zhruba o tisícovku méně. Tesla, díky dalším továrnám ve světě, globálně zatím prodala ještě více, resp. přes 466 tis. elektromobilů. BYD nicméně v posledním roce „roste“ rychleji, znát jsou navíc její globální ambice. Nejenže se své vozy snaží čím dál tím více exportovat, hodlá je v zahraničí také vyrábět. V týdnu firma v Brazílii odtajnila základní plány na výstavbu hned 3 továren v komplexu Camaçari, 50 km od Salvadoru hlavního města regionu Bahia.
Novinkou byla v úvodu července také oficiální premiéra luxusního SUV Denza N7, který pochází od dcery Denza Motors (Tengshi auto). Tedy v roce 2011 vzniklého společného podniku BYD a Mercedes-Benz (dříve Daimler). Německá automobilka v joint venture původně vlastnila poloviční podíl, nicméně loni došlo ke kapitálovým změnám. Nově ovládá minoritní 10% podíl, resp. BYD kontroluje zbylých 90 %.
Denza N7 bude nabízena v celkem šesti verzích s pohonem buď jen zadních kol, potažmo jako čtyřkolka v cenovém rozpětí 301 800 jüanů do 379 800 jüanů (cca 42-52 tis. USD). Již v základu má umožňovat dojezd přes 700 km. Tesla v současnosti v Číně nabízí Model Y za cenu od 263 900 jüanů do 363 900 jüanů.
Interiér elektromobilu Denza se má od konkurence odlišovat například dotykovým panelem ve dřevě, křišťálovou řadicí pákou, 5D ergonomickými sedadly Yungan, vysoce kvalitní kůží NAPPA, či systémem aktivních vůní negativních iontů. „Pod kapotou“ se pak má ukrývat dle firmy na světě první pohonná jednotka 8 v 1 s max. výkonem 230 kW, která má ve spojitosti s celým energetickým systémem vykazovat více než 90% účinnost. Vůz má nabídnout zrychlení z nuly na 100 km/h za 3,9 vteřiny. Nabíjet půjde jako první vůz na světě zároveň dvěma „pistolemi“ DENZA s maximálním nabíjecím výkonem 230 kW. Firemní technologie pulzního samoohřevu má být použitelná v širším rozsahu prostředí a vykazovat tak lepší výsledek nabíjení než vysokonapěťové nabíjení 800 V. Dokáže doplnit energii pro 35 km jízdy za jednu minutu a pro 100 km za 4 minuty.
Vůz disponuje rychlým 5G připojením či chytrým šesti obrazovkovým displejem. Inteligentní asistenční systém Denza Pilot má pak k dispozici 33 senzorů včetně vysoce citlivého duálního laserového radaru, vysoce přesného radaru či dvě přední 8 megapixelové kamery. Vzduchový systém má nabídnout maximální pohodlí a stabilitu při jízdě, či měnění světlosti výšky vozu při nakládce/vykládce věcí z kufru.
Denza Motors ještě před uskutečněným pondělním představením získala za měsíc „slepých“ předobjednávek poptávku od více než 20 tis. zájemců. Následně pak během 24 hodin dalších více než 11 tis., když na tamní platformě Weibo mělo představení vozu téměř 2 mil. shlédnutí. K prvním zákazníkům se má vůz začít dostávat již v polovině července.
Zmínit možno zájem řidičů o „první“ vůz Denza D9, což je jak uvádí sama firma „epochální inteligentní luxusní všestranné MPV“. V červnu firma prodala přes 11 tis. těchto vozů, což v Číně znamenalo již šestý měsíc v řadě první místo na trhu luxusních MPV za více než 300 000 jüanů.
K samotné firmě Mercedes-Benz lze zmínit aktuální dohodu se společností Tesla. Dle prohlášení německé firmy totiž budou majitelé elektromobilů od příštího roku v Severní Americe moci využívat více než 12 tis. nabíječek Tesla Superchargers.
Připomenout závěrem lze, že k rozvoji společnosti BYD přispěl Warren Buffett, resp. skupina Berkshire Hathaway. V roce 2008 totiž zainvestovala do firmy zhruba 230 mil. USD, když prozřetelně koupila na 225 mil. akcií BYD za kurz jen 8 HK$. Více než dekádu na podíl nesahala a držela tak ve společnosti více než 20 %. Teprve loni koncem léta uskutečnila první prodeje a to samozřejmě s výrazným ziskem. V úvodu listopadu pak oznámila pokles podílu pod hranici 18 %, letos pak prodeje zintenzivnila. Dle dostupných údajů zatím poslední transakce, v přepočtu za cca 86 mil. USD, se uskutečnily ke konci června. Podíl Berkshire Hathaway zkrátka klesl již o více než polovinu, resp. dostal se pod 9 %. Akcie BYD v Hongkongu v pátek zakončily na 254,60 HK$. Téměř letos vlastně vymazávají loňské ztráty, když od počátku roku přidávají aktuálně takřka třetinu. Duálně se obchodují také v USA na OTC pod označením BYDDY.
Jiří Zendulka
V oblasti financí se Jiří Zendulka pohybuje od dob kupónové privatizace, takže již 30 let. Pracoval na různých pozicích u obchodníků s cennými papíry, aby u nich následně zakotvil především jako analytik. Dlouhodobě své názory prezentuje ve sdělovacích prostředcích. Vyznavač tradičních hodnot kapitalismu, resp. naopak kritik většiny nestandardních zásahů do ekonomik ze strany vlád a centrálních bank.
Okomentovat na facebooku
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select