Trh s kosmetikou v Číně skýtá veliký potenciál růstu
Pandemie Covid-19 a s ní spojená nižší spotřeba domácností postihla v Číně téměř všechny sektory. Jedním z nich je i sektor kosmetiky a péče o pokožku. Ten do roku 2022 rostl meziročně průměrně o 15 %. V roce 2022 poprvé zaznamenal pokles, když celkové prodeje dosáhly 394 miliard yuanů oproti 403 miliardám RMB v roce předchozím.
Data z prvních třech měsíců roku 2023 však ukazují na obnovenou důvěru čínských spotřebitelů po ukončení přísných protipandemických opatření. Celkové prodeje kosmetiky v daném období činily 104 miliard RMB a zaznamenaly tak meziroční nárůst o 5,9 %. Rostoucí zájem čínských spotřebitelů ukazují rovněž počty shlédnutí make-up tutorialů a vlogů s tématem péče o pokožku. Jejich celkový průměrný měsíční počet shlédnutí činil v minulém roce 100 miliard.
V tomto ohledu má Česká republika v Číně dobré jméno zejména v organické kosmetice, která byla tradičně oblíbeným suvenýrem čínských turistů mířících do ČR. S jejich návratem se dá očekávat oživení poptávky po české kosmetice. Platí zároveň, že čínští spotřebitelé preferují kosmetiku evropskou či japonskou a korejskou, oproti kosmetice domácí. České značky jsou na čínském trhu téměř nezastoupeny, což je dáno i poměrně složitým získáním potřebných certifikací. Zjednodušení přístupu na trh může představovat český národní pavilon na jedné z největších čínských e-commerce platforem JD.com. Jelikož se jedná o model tzv. cross-border e-commerce, kdy zboží putuje k zákazníkovi přímo z ČR případně přes celní sklad v ČLR, odpadá pro firmu řada komplikací spojených právě s certifikací výrobku. Více informací může podat ekonomický úsek Velvyslanectví ČR v Pekingu na commerce_beijing@mzv.cz případně regionální ředitele agentury CzechTrade v Šanghaji či Pekingu.
On-line prodej kosmetiky v Číně převažuje nad tím v kamenných prodejnách. Nabízet své produkty na e-commerce platformách je tak pro firmy, které chtějí na trhu uspět, nutnost. Jedná se zároveň o trh s obřím potenciálem růstu. Zatímco na největších trzích, jimiž jsou Japonsko, USA či Jižní Korea, dosahuje roční spotřeba kosmetických produktů na osobu výše 310 USD respektive 285 a 256 USD, u Číny je to podstatně méně, přibližně 40 USD. Největší podíl na čínské spotřebě představuje péče o pokožku. Rychle rostoucím segmentem je pak mužská kosmetika, s odhadovanými ročními prodeji ve výši 70 miliard RMB v nejbližších letech.
Adam Kupka, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?