Vnější vztahy, Česká ekonomika Q1 2023. Vývoz zboží v 1. čtvrtletí meziročně rostl. Silně se zvyšoval export do Německa.
Vývoz zboží v 1. čtvrtletí meziročně rostl.
Hodnota
vývozu zboží[1]
v 1. čtvrtletí 2023 dosáhla 1 153,6 mld. korun a meziročně se
zvýšila o 105,7 mld. (10,1 %). Růst cen zahraničního obchodu se oproti konci
roku 2022 zmírnil a s ním i meziroční přírůstek exportu[2].
K růstu hodnoty vývozu zboží přispívaly solidní výsledky v oblasti
výroby motorových vozidel a souvisejících průmyslových oborů. Zároveň ale
vysoká srovnávací základna bránila vyšším přírůstkům exportu u zboží,
u kterého loni prudce rostly ceny – tedy různých surovin a energií. Podle
sezónně očištěných údajů vývoz zboží mezičtvrtletně klesl o 1,5 %.
Silně se zvyšoval export do Německa.
V 1. čtvrtletí 2023 silněji meziročně rostl export zboží do zemí EU (+90,6 mld. korun, 10,7 %), zatímco export mimo EU byl vyšší o 15,1 mld. (7,7 %). Nejvýraznější byl meziroční přírůstek vývozu do Německa (+43,9 mld. korun, 13,7 %)[3], který tak značně překonal ostatní exportní destinace. Silně meziročně rostl také vývoz do Francie (+10,1 mld. korun, 19,3 %) a do Polska (+7,1 mld. korun, 9,6 %). Významnější přírůstky byly zaznamenány také u exportu do Španělska (+4,6 mld. korun, 15,1 %), Spojeného království (4,5 mld., 11,3 %), Nizozemska (+4,0 mld., 11,1 %), Itálie (4,0 mld., 8,6 %), Belgie (+3,6 mld., 15,7 %), Turecka (+4,3 mld., 40,0 %), Rakouska (+3,2 mld., 6,9 %), Ukrajiny (+2,6 mld., 57,2 %), Švédska (+2,5 mld., 14,1 %), Švýcarska (+2,3 mld., 13,9 %) nebo Maďarska (+2,3 mld., 6,9 %). K poklesu vývozu došlo u menšiny zemí, přičemž nejvýraznější byl meziroční propad exportu zboží do Ruska (−9,7 mld. korun, −67,9 %) a na Slovensko (−3,1 mld., −3,0 %)[4].
Za meziročním růstem vývozu většinou stála motorová vozidla.
Na růstu hodnoty exportu zboží v 1. čtvrtletí 2023 se výrazně podílelo meziroční oživení u tří silných exportních odvětví – motorových vozidel (+72,9 mld. korun, 30,5 %), elektrických zařízení (+26,7 mld., 28,1 %) a strojů a zařízení (+17,4 mld., 14,7 %). Zejména v případě motorových vozidel pomohla i nízká srovnávací základna začátku loňského roku. Silný byl meziroční nárůst vývozu potravinářských výrobků (+8,4 mld. korun, 25,4 %). Vývoz ostatních významných artiklů rostl mírně nebo spíše stagnoval. To byl případ pryžových a plastových výrobků (+3,5 mld. korun, 6,8 %), počítačů, elektronických a optických přístrojů a zařízení (+2,0 mld., 2,1 %) nebo kovodělných výrobků (+1,4 mld., 2,1 %). Hlavně pod vlivem vysoké srovnávací základny v 1. čtvrtletí 2023 meziročně nejvíce klesala hodnota vývozu elektřiny, plynu, páry a klimatizovaného vzduchu (−8,7 mld. korun, −33,0 %), základních kovů (−6,3 mld., −12,1 %), chemických látek a přípravků (−5,5 mld., −9,2 %) a dřeva a dřevěných výrobků (−4,0 mld., −24,6 %). Výrazně nižší byl i vývoz v oblasti sběru, přípravy k likvidaci a likvidace odpadu (−2,9 mld. korun, −22,4 %) nebo produktů zemědělství a myslivosti (−2,6 mld., −14,9 %).
Meziroční růst dovozu se zmírnil.
Meziroční
přírůstek hodnoty dovozu zboží se v 1. čtvrtletí propadl na 52,4 mld.
korun (4,9 %). Celkově tak import zboží dosáhl 1 112,2 mld. korun.
Výrazné zpomalení meziroční dynamiky bylo jednoznačně ovlivněno vysokou
srovnávací základnou loňského 1. kvartálu, především u ropy a zemního plynu.
Meziroční růst cen byl mírně nižší než nominální navýšení hodnoty dovozu
zboží[5]. Podle
sezónně očištěných údajů import zboží klesl o 4,7 %. Pod vlivem
vysoké srovnávací základny výrazně zmírnil meziroční přírůstek dovozu zboží
ze zemí mimo EU (+25,5 mld. korun, 6,5 %) a mírně klesl pod úroveň navýšení
importu z EU (+26,9 mld., 4,1 %). Nejvíce rostla hodnota dovozu zboží
z Norska[6]
(+19,9 mld. korun, 849,5 %) a Číny (+18,2 mld., 14,1 %). Významné
přírůstky měl dovoz z Německa (+9,5 mld. korun, 3,9 %), Polska (+5,8
mld., 6,1 %), Spojených států (+5,1 mld., 21,0 %), Japonska (+3,9 mld.,
20,2 %), Spojeného království (+3,7 mld.,
23,5 %), Ázerbájdžánu (+3,2 mld., 67,7 %) nebo Jižní Koreje (+3,2 mld., 13,7
%). Prudce meziročně poklesl dovoz z Ruska (−35,7 mld. korun, −69,0 %) a
nižší byl i import z Rakouska (−2,8 mld., −8,0 %).
Klesal
import ropy
a zemního plynu
i dalších surovin.
Zbožová
struktura dovozu se v 1. čtvrtletí vyvíjela podobně jako export. Nejvíce
meziročně vzrostla hodnota importu motorových vozidel (+29,7 mld. korun, 22,1
%), elektrických zařízení (+29,4 mld., 31,6 %) a strojů a zařízení (+10,5
mld., 11,1 %). Výrazný byl také přírůstek dovozu potravinářských výrobků
(+7,5 mld. korun, 16,1 %). Mírně se zvýšil dovoz kovodělných výrobků (+2,3
mld. korun, 4,9 %). Propad hodnoty dovozu byl zaznamenán u výrobků,
které loni nejvíce ovlivnil prudký cenový růst – ropy a zemního plynu
(−11,6 mld. korun, −21,7 %), základních kovů (−10,5 mld., −10,5 %),
chemických látek
a přípravků (−7,7 mld., −7,9 %) nebo elektřiny, plynu, páry a
klimatizovaného vzduchu (−2,8 mld., −31,4 %).
Graf č. 10 Bilance zahraničního obchodu se zbožím ve statistice zahraničního obchodu (kumulace 1. čtvrtletí, v mld. korun, vybrané oddíly klasifikace CPA)
Zdroj: ČSÚ
Bilance zahraničního obchodu se zbožím se meziročně zlepšila.
Výrazný převis dynamiky vývozu nad dovozem vedl k opětovnému návratu bilance zahraničního obchodu se zbožím k prvnímu přebytku od 2. čtvrtletí 2021. Kladné saldo v 1. kvartálu 2023 dosáhlo 41,4 mld. korun a meziročně se zlepšilo o 53,4 mld. Při srovnání se stejným obdobím předchozích let ale letošní přebytek zůstává relativně nízký[7]. Bilance zahraničního obchodu se zbožím (sezónně očištěná) se mezičtvrtletně výrazně zlepšila. Meziroční zlepšení bilance zahraničního obchodu se zbožím lze přičíst čistě obchodu s EU (+63,8 mld. korun). Deficit obchodu s mimounijními zeměmi se opět meziročně prohloubil (−10,4 mld. korun), avšak výrazně mírněji než v předchozích kvartálech. Nejvíce ve směru meziročního zlepšení bilance působil obchod s Německem (+34,3 mld. korun) a k výraznému zmírnění deficitu došlo u obchodu s Ruskem (+25,9 mld.). Zlepšovala se také bilance obchodu s Francií (+9,5 mld. korun), Rakouskem (+6,0 mld.), Tureckem (+4,6 mld.), Nizozemskem (+4,7 mld.), Belgií (+4,3 mld.), Kazachstánem (+3,3 mld.), Švýcarskem (+2,7 mld.), Španělskem (+2,7 mld.), Itálií (+2,5 mld.) nebo Ukrajinou (+2,0 mld.) a Izraelem (2,0 mld.). Nejvíce se meziročně propadla bilance zahraničního obchodu s Norskem (−18,9 mld. korun) a Čínou (−18,6 mld. korun). Významné zhoršení bylo zaznamenáno také u bilance obchodu se Slovenskem (−4,6 mld. korun), Japonskem (−4,6 mld.), Spojenými státy (−3,8 mld.), Jižní Koreou (−2,9 mld.) nebo Ázerbájdžánem (−2,7 mld.).
Ke zlepšení bilance přispíval nejvíce obchod s motorovými vozidly.
K meziročnímu
zlepšení celkové bilance zahraničního obchodu se zbožím
v 1. čtvrtletí přispěla nejvíce s velkým předstihem před
ostatními druhy zboží motorová vozidla
(+43,3 mld. korun). Příznivě působil také obchod s ropou a zemním plynem
(+11,3 mld. korun), stroji a zařízeními (+6,9 mld.), základními kovy (+4,2
mld.), pryžovými a plastovými výrobky (+3,7 mld.), papírem a výrobky
z něj (+2,6 mld.) nebo chemickými látkami a přípravky (+2,3 mld.).
Naopak se meziročně zhoršila bilance obchodu s elektřinou, plynem, párou
a klimatizovaným vzduchem (−5,9 mld. korun), s produkty zemědělství
a myslivosti (−4,8 mld.), elektrickými zařízeními (−2,7 mld.), se dřevem
a dřevěnými výrobky (−2,5 mld.), v oblasti sběru, přípravy k likvidaci a
likvidace odpadu (−2,1 mld.),
u lesnictví a těžby dřeva (−2,0 mld.) nebo s černým a hnědým uhlím
a lignitem (−2,0 mld.).
[1]Údaje za zahraniční obchod se zbožím od roku 2020 jsou přepočítávány aktualizovanou metodou založenou na vyšší míře detailu, viz https://www.czso.cz/csu/czso/aktualizace-metody-propoctu-zahranicni-obchod-se-zbozim. Není-li uvedeno jinak, jsou všechny údaje sezónně neočištěné a v běžných cenách.
[2] Ceny vývozu zboží se v 1. čtvrtletí 2023 meziročně zvýšily o 6,3 % a mezičtvrtletně klesly o 1,3 %.
[3] Většinu přírůstku tvořilo navýšení exportu motorových vozidel (+24,1 mld. korun) a elektrických zařízení (+14,8 mld.). Naopak odezněl vliv obchodu s elektřinou, který loni stimuloval růst exportu k našim nejbližším sousedům.
[4] Šlo o první meziroční snížení od 3. čtvrtletí 2020. Největší podíl na něm měl propad vývozu elektřiny, plynu, páry a klimatizovaného vzduchu (−9,6 mld. korun).
[5] Ceny dovozu zboží v 1. čtvrtletí meziročně vzrostly o 3,2 % a mezičtvrtletně se propadly o 4,3 %.
[6] Norsko představuje „nový“ zdroj zemního plynu a náhradu za výpadek u dovozu této komodity z Ruska.
[7] Za období let 2014–2022 bylo dosaženo horšího výsledku bilance obchodu se zbožím jen v letech 2020 (+36,2 mld. korun) a 2022 (−12,0 mld.).
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři