Mýty kolem zdražení dálniční známky - Komentář ministra
Podstatné ovšem je, že cena české dálniční známky se neodvíjí od ceny známky rakouské ani žádné jiné. Každý stát si cenu za užití dálnice stanovuje dle svých kritérií a konkrétních podmínek. Někde je vyšší než u nás, jinde nižší nebo dokonce žádná. Liší se také systémy zpoplatnění. Některé země mají časové zpoplatnění, jiné dávají přednost výkonovému, tj. platbě za ujetý kilometr, které mimochodem vychází podstatně dráž. Ve Švýcarsku a v dalších zemích musí majitelé vozidla zaplatit další daň navíc.
Cena dálniční známky se naposledy zvyšovala v roce 2012. Od té doby se mnohokrát mluvilo o jejím zvýšení kvůli inflaci i novým kilometrům. Před čtyřmi roky ve sněmovně prosazoval zdražení roční známky na 2 000 Kč poslanec ANO Martin Kolovratník. Je úsměvné, když dnes připouští „citlivé“ navýšení pouze o jednu či dvě stovky. Zřejmě opoziční prozření. Takový postup by ale ve skutečnosti vedl ke snížení celkového výběru.
Jak je to možné? Podle evropské směrnice „Euroviněta“ se cena desetidenního poplatku stanoví jako 12 % časového poplatku na 1 rok a u 30 denní známky pak 19 % roční známky. Novinkou (a věřím, že vítanou) pak bude jednodenní kupon, jehož cena nepřesáhne 9 % časového poplatku na 1 rok. Při zachování současné nebo jen mírně zvýšené ceny by cena obou krátkodobých známek výrazně klesla.
A konečně k otázce, která mnoha lidem vrtá hlavou: Proč krátkodobá známka jednoduše není příslušným zlomkem známky celoroční? Při ceně celoroční známky 2 300 Kč by jednodenní kupon vyšel něco přes šest korun. To by jistě bylo krásné, ve skutečnosti by to bylo ale dost nespravedlivé vůči těm, kteří si kupují známku na celý rok, byť každý den na dálnici nevyjedou. A znamenalo by to také další výpadek příjmů nutných pro rok od roku nákladnější výstavbu i pravidelnou údržbu dálnic.
Martin Kupka, ministr dopravy
Podstatné ovšem je, že cena české dálniční známky se neodvíjí od ceny známky rakouské ani žádné jiné. Každý stát si cenu za užití dálnice stanovuje dle svých kritérií a konkrétních podmínek. Někde je vyšší než u nás, jinde nižší nebo dokonce žádná. Liší se také systémy zpoplatnění. Některé země mají časové zpoplatnění, jiné dávají přednost výkonovému, tj. platbě za ujetý kilometr, které mimochodem vychází podstatně dráž. Ve Švýcarsku a v dalších zemích musí majitelé vozidla zaplatit další daň navíc.
Žádné placení nebývá populární a zdražování už vůbec ne. Pro zvýšení popularity rozhodně cenu dálniční známky nezvyšujeme. Důvod je jiný: Slíbili jsme pohnout s dobudováním základní dálniční sítě, a to bez peněz, včetně těch z dálničních známek, nejde. Máme rozestavěno 178 kilometrů dálnic a musíme stavět dál. Náklady jdou z kapes všech daňových poplatníků a je spravedlivé, když se uživatelé dálnic budou na výrazně větším objemu investic podílet více.
Cena dálniční známky se naposledy zvyšovala v roce 2012. Od té doby se mnohokrát mluvilo o jejím zvýšení kvůli inflaci i novým kilometrům. Před čtyřmi roky ve sněmovně prosazoval zdražení roční známky na 2 000 Kč poslanec ANO Martin Kolovratník. Je úsměvné, když dnes připouští „citlivé“ navýšení pouze o jednu či dvě stovky. Zřejmě opoziční prozření. Takový postup by ale ve skutečnosti vedl ke snížení celkového výběru.
Jak je to možné? Podle evropské směrnice „Euroviněta“ se cena desetidenního poplatku stanoví jako 12 % časového poplatku na 1 rok a u 30 denní známky pak 19 % roční známky. Novinkou (a věřím, že vítanou) pak bude jednodenní kupon, jehož cena nepřesáhne 9 % časového poplatku na 1 rok. Při zachování současné nebo jen mírně zvýšené ceny by cena obou krátkodobých známek výrazně klesla.
A konečně k otázce, která mnoha lidem vrtá hlavou: Proč krátkodobá známka jednoduše není příslušným zlomkem známky celoroční? Při ceně celoroční známky 2 300 Kč by jednodenní kupon vyšel něco přes šest korun. To by jistě bylo krásné, ve skutečnosti by to bylo ale dost nespravedlivé vůči těm, kteří si kupují známku na celý rok, byť každý den na dálnici nevyjedou. A znamenalo by to také další výpadek příjmů nutných pro rok od roku nákladnější výstavbu i pravidelnou údržbu dálnic.
Martin Kupka, ministr dopravy
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- SpeciA!lnA mateA?skA! A!kola, zA!kladnA A!kola a praktickA! A!kola Pardubice - Volná místa
- StA?ednA A!kola, ZA!kladnA A!kola, MateA?skA! A!kola a DÄ?tskA1 domov ZA!bA?eh - Volná místa
- ZA!kladnA A!kola T.G.Masaryka a MateA?skA! A!kola PoA?AÄ?any, okres KolAn - Volná místa
- DÄ?tskA1 domov, PraktickA! A!kola, ZA!kladnA A!kola a MateA?skA! A!kola Nymburk, pA?AspÄ?vkovA! organizace - Volná místa
- PSČ Grešlové Mýto, Grešlové Mýto - 67156, pošta Grešlové Mýto
- PSČ Vysoké Mýto-Město, Vysoké Mýto - 56601, pošta Vysoké Mýto
- PSČ Mýto, Mýto - Mýto, podrobný rozpis PSČ
- Vysoké Mýto-Město 105, Vysoké Mýto na parcele st. 80 v KÚ Vysoké Mýto - statistika
- Vysoké Mýto-Město 61, Vysoké Mýto na parcele st. 379 v KÚ Vysoké Mýto - statistika
- Vysoké Mýto-Město 52, Vysoké Mýto na parcele st. 312 v KÚ Vysoké Mýto - statistika
- Vysoké Mýto-Město 65, Vysoké Mýto na parcele st. 371 v KÚ Vysoké Mýto - statistika
- Vysoké Mýto-Město 33, Vysoké Mýto na parcele st. 12/1 v KÚ Vysoké Mýto - statistika
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Okénko finanční rady
Lukáš Raška, Portu
Do důchodu v 67? Bez vlastního zajištění se tomu nevyhnete (2.1.2025)
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Spotřebitelské půjčky rostou nejrychleji na jižní Moravě, jih Čech "zaostává"
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Levnější elektřina, dražší suroviny: Svátky se prodraží hlavně kvůli máslu
Martin Thienel, Kalkulátor.cz
Vojtěch Šanca, Delta Green
Základ flexibility: začít šetřit můžete hned teď, třeba i v bytě
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Umíme si chránit svůj majetek pojištěním? Průzkum ukazuje zajímavá čísla