Mýty kolem zdražení dálniční známky - Komentář ministra
Podstatné ovšem je, že cena české dálniční známky se neodvíjí od ceny známky rakouské ani žádné jiné. Každý stát si cenu za užití dálnice stanovuje dle svých kritérií a konkrétních podmínek. Někde je vyšší než u nás, jinde nižší nebo dokonce žádná. Liší se také systémy zpoplatnění. Některé země mají časové zpoplatnění, jiné dávají přednost výkonovému, tj. platbě za ujetý kilometr, které mimochodem vychází podstatně dráž. Ve Švýcarsku a v dalších zemích musí majitelé vozidla zaplatit další daň navíc.
Cena dálniční známky se naposledy zvyšovala v roce 2012. Od té doby se mnohokrát mluvilo o jejím zvýšení kvůli inflaci i novým kilometrům. Před čtyřmi roky ve sněmovně prosazoval zdražení roční známky na 2 000 Kč poslanec ANO Martin Kolovratník. Je úsměvné, když dnes připouští „citlivé“ navýšení pouze o jednu či dvě stovky. Zřejmě opoziční prozření. Takový postup by ale ve skutečnosti vedl ke snížení celkového výběru.
Jak je to možné? Podle evropské směrnice „Euroviněta“ se cena desetidenního poplatku stanoví jako 12 % časového poplatku na 1 rok a u 30 denní známky pak 19 % roční známky. Novinkou (a věřím, že vítanou) pak bude jednodenní kupon, jehož cena nepřesáhne 9 % časového poplatku na 1 rok. Při zachování současné nebo jen mírně zvýšené ceny by cena obou krátkodobých známek výrazně klesla.
A konečně k otázce, která mnoha lidem vrtá hlavou: Proč krátkodobá známka jednoduše není příslušným zlomkem známky celoroční? Při ceně celoroční známky 2 300 Kč by jednodenní kupon vyšel něco přes šest korun. To by jistě bylo krásné, ve skutečnosti by to bylo ale dost nespravedlivé vůči těm, kteří si kupují známku na celý rok, byť každý den na dálnici nevyjedou. A znamenalo by to také další výpadek příjmů nutných pro rok od roku nákladnější výstavbu i pravidelnou údržbu dálnic.
Martin Kupka, ministr dopravy
Podstatné ovšem je, že cena české dálniční známky se neodvíjí od ceny známky rakouské ani žádné jiné. Každý stát si cenu za užití dálnice stanovuje dle svých kritérií a konkrétních podmínek. Někde je vyšší než u nás, jinde nižší nebo dokonce žádná. Liší se také systémy zpoplatnění. Některé země mají časové zpoplatnění, jiné dávají přednost výkonovému, tj. platbě za ujetý kilometr, které mimochodem vychází podstatně dráž. Ve Švýcarsku a v dalších zemích musí majitelé vozidla zaplatit další daň navíc.
Žádné placení nebývá populární a zdražování už vůbec ne. Pro zvýšení popularity rozhodně cenu dálniční známky nezvyšujeme. Důvod je jiný: Slíbili jsme pohnout s dobudováním základní dálniční sítě, a to bez peněz, včetně těch z dálničních známek, nejde. Máme rozestavěno 178 kilometrů dálnic a musíme stavět dál. Náklady jdou z kapes všech daňových poplatníků a je spravedlivé, když se uživatelé dálnic budou na výrazně větším objemu investic podílet více.
Cena dálniční známky se naposledy zvyšovala v roce 2012. Od té doby se mnohokrát mluvilo o jejím zvýšení kvůli inflaci i novým kilometrům. Před čtyřmi roky ve sněmovně prosazoval zdražení roční známky na 2 000 Kč poslanec ANO Martin Kolovratník. Je úsměvné, když dnes připouští „citlivé“ navýšení pouze o jednu či dvě stovky. Zřejmě opoziční prozření. Takový postup by ale ve skutečnosti vedl ke snížení celkového výběru.
Jak je to možné? Podle evropské směrnice „Euroviněta“ se cena desetidenního poplatku stanoví jako 12 % časového poplatku na 1 rok a u 30 denní známky pak 19 % roční známky. Novinkou (a věřím, že vítanou) pak bude jednodenní kupon, jehož cena nepřesáhne 9 % časového poplatku na 1 rok. Při zachování současné nebo jen mírně zvýšené ceny by cena obou krátkodobých známek výrazně klesla.
A konečně k otázce, která mnoha lidem vrtá hlavou: Proč krátkodobá známka jednoduše není příslušným zlomkem známky celoroční? Při ceně celoroční známky 2 300 Kč by jednodenní kupon vyšel něco přes šest korun. To by jistě bylo krásné, ve skutečnosti by to bylo ale dost nespravedlivé vůči těm, kteří si kupují známku na celý rok, byť každý den na dálnici nevyjedou. A znamenalo by to také další výpadek příjmů nutných pro rok od roku nákladnější výstavbu i pravidelnou údržbu dálnic.
Martin Kupka, ministr dopravy
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna