Výdejní stojany s AdBlue na čerpačkách stále přibývají - Cena vzrostla hlavně u balené močoviny
V posledních letech výrazně roste počet čerpacích stanic umožňujících odběr kapaliny AdBlue pro dieselová auta přímo z výdejního stojanu. Na rozdíl od dřívějška je většina z nich již uzpůsobena i pro osobní vozy. Oproti plastovým kanystrům má stojanová technologie nejen finanční, ale i praktické výhody. Navíc stejně jako u benzínu a nafty i zde lze využívat plošné ceny.
S obměnou vozového parku a nákupem moderních dieselových vozů nutně roste poptávka po vodném roztoku močoviny s obchodním názvem AdBlue, bez kterého se moderní dieselové vozy neobejdou. Razantního snížení emisí oxidů dusíku (NOx), které přinesla emisní norma Euro 6 zavedená v září 2014, se totiž dosahuje právě s využitím této kapaliny. Před katalyzátor výfukových plynů je vstřikován vodný roztok syntetické močoviny, díky čemuž vozidlo z výfuku vypouští místo NOx převážně vodní páru a dusík.
AdBlue je tak na českých čerpacích stanicích již standardem. K dostání je v plastových kanystrech, kontinuálně ale roste počet čerpaček, kde lze kapalinu načerpat přímo ze stojanu. Dle aktuálních statistik České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO), pod niž patří asi třetina veřejných čerpacích stanic v Česku, je takových čerpaček už 291. To je téměř o čtvrtinu více než před necelým rokem a půl.
Z uvedeného počtu je asi pětina (64) určena pro nákladní vozy. Jinak jsou čerpačky uzpůsobené také pro tankování AdBlue osobními vozidly. Ještě v roce 2019 byla situace naprosto odlišná – z tehdejších 183 čerpaček disponujících výdejním stojanem AdBlue jich umožňovalo načerpat vodný roztok močoviny osobním vozům jen 57.
„Vzhledem k významu kapaliny AdBlue pro snižování emisí NOx u moderního parku dieselových vozidel a vysokému podílu dieselu v tuzemské spotřebě se bude počet tuzemských čerpacích stanic se stojanovou technologii výdeje AdBlue dále rozšiřovat,“ očekává Václav Loula, odborný tiskový mluvčí ČAPPO. A dodává, že růstový trend spotřeby této ekologické kapaliny se pohybuje v rozmezí 10 až 15 %.
Například nákupní aliance Axigon, která umožňuje odběr paliv i AdBlue v režimu tzv. plošné ceny, eviduje letos v prvním čtvrtletí více než třetinový nárůst celkového objemu prodané močoviny oproti stejnému období loňského roku.„Prodeje čerpaného AdBlue rostly dvojnásobným tempem ve srovnání s AdBlue baleným v plastových kanystrech, a to o 36 % v případě výdejních stojanů oproti 18 % u baleného produktu,“ upřesňuje Damir Duraković, generální ředitel Axigonu.
Ceny AdBlue výrazně vzrostly loni po zahájení války na Ukrajině, aktuálně se dle Václava Louly z ČAPPO cena kapaliny AdBlue prodávané stojanovou technologií pohybuje v rozmezí přibližně od 28 do 35 korun za litr. „U baleného AdBlue panuje velký cenový rozptyl, je však logicky dražší než kapalina přímo z výdejního stojanu. I proto zájem o balené AdBlue výrazně klesá s tím, jak přibývá stojanová technologie,“ vysvětluje Václav Loula s tím, že čerpání ze stojanu má více technických a ekonomických předností před ručním doplňováním, kdy hrozí např. nebezpečí potřísnění, vylití obsahu z obalu.
Průměrná cena za litr AdBlue v prvním kvartálu letošního roku je téměř dvojnásobná oproti začátku roku 2021. Výraznějším tempem ale podražilo právě balené AdBlue.„Zatímco cena AdBlue načerpaného z výdejního stojanu je nyní meziročně vyšší asi o 18 %, močovina v plastovém kanystru podražila téměř o třetinu,“ popisuje Damir Duraković a připomíná další výhodu – plošné ceny: Stejně jako u benzínu nebo nafty lze AdBlue odebírat za jednotnou cenu platnou v dané síti čerpaček, která je dlouhodobě pod průměrem trhu. A v případě plošné ceny byla meziroční změna minimální. „Například plošná cena AdBlue vzrostla pro držitele naší tankovací karty v celé síti čerpaček Shell meziročně o 4 % a stále se tak drží pod 20 Kč/l bez DPH, což dělá i s daní 24,19 Kč/l,“doplňuje odborník.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun