Výdejní stojany s AdBlue na čerpačkách stále přibývají - Cena vzrostla hlavně u balené močoviny

V posledních letech výrazně roste počet čerpacích stanic umožňujících odběr kapaliny AdBlue pro dieselová auta přímo z výdejního stojanu. Na rozdíl od dřívějška je většina z nich již uzpůsobena i pro osobní vozy. Oproti plastovým kanystrům má stojanová technologie nejen finanční, ale i praktické výhody. Navíc stejně jako u benzínu a nafty i zde lze využívat plošné ceny.
S obměnou vozového parku a nákupem moderních dieselových vozů nutně roste poptávka po vodném roztoku močoviny s obchodním názvem AdBlue, bez kterého se moderní dieselové vozy neobejdou. Razantního snížení emisí oxidů dusíku (NOx), které přinesla emisní norma Euro 6 zavedená v září 2014, se totiž dosahuje právě s využitím této kapaliny. Před katalyzátor výfukových plynů je vstřikován vodný roztok syntetické močoviny, díky čemuž vozidlo z výfuku vypouští místo NOx převážně vodní páru a dusík.
AdBlue je tak na českých čerpacích stanicích již standardem. K dostání je v plastových kanystrech, kontinuálně ale roste počet čerpaček, kde lze kapalinu načerpat přímo ze stojanu. Dle aktuálních statistik České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO), pod niž patří asi třetina veřejných čerpacích stanic v Česku, je takových čerpaček už 291. To je téměř o čtvrtinu více než před necelým rokem a půl.
Z uvedeného počtu je asi pětina (64) určena pro nákladní vozy. Jinak jsou čerpačky uzpůsobené také pro tankování AdBlue osobními vozidly. Ještě v roce 2019 byla situace naprosto odlišná – z tehdejších 183 čerpaček disponujících výdejním stojanem AdBlue jich umožňovalo načerpat vodný roztok močoviny osobním vozům jen 57.
„Vzhledem k významu kapaliny AdBlue pro snižování emisí NOx u moderního parku dieselových vozidel a vysokému podílu dieselu v tuzemské spotřebě se bude počet tuzemských čerpacích stanic se stojanovou technologii výdeje AdBlue dále rozšiřovat,“ očekává Václav Loula, odborný tiskový mluvčí ČAPPO. A dodává, že růstový trend spotřeby této ekologické kapaliny se pohybuje v rozmezí 10 až 15 %.
Například nákupní aliance Axigon, která umožňuje odběr paliv i AdBlue v režimu tzv. plošné ceny, eviduje letos v prvním čtvrtletí více než třetinový nárůst celkového objemu prodané močoviny oproti stejnému období loňského roku.„Prodeje čerpaného AdBlue rostly dvojnásobným tempem ve srovnání s AdBlue baleným v plastových kanystrech, a to o 36 % v případě výdejních stojanů oproti 18 % u baleného produktu,“ upřesňuje Damir Duraković, generální ředitel Axigonu.
Ceny AdBlue výrazně vzrostly loni po zahájení války na Ukrajině, aktuálně se dle Václava Louly z ČAPPO cena kapaliny AdBlue prodávané stojanovou technologií pohybuje v rozmezí přibližně od 28 do 35 korun za litr. „U baleného AdBlue panuje velký cenový rozptyl, je však logicky dražší než kapalina přímo z výdejního stojanu. I proto zájem o balené AdBlue výrazně klesá s tím, jak přibývá stojanová technologie,“ vysvětluje Václav Loula s tím, že čerpání ze stojanu má více technických a ekonomických předností před ručním doplňováním, kdy hrozí např. nebezpečí potřísnění, vylití obsahu z obalu.
Průměrná cena za litr AdBlue v prvním kvartálu letošního roku je téměř dvojnásobná oproti začátku roku 2021. Výraznějším tempem ale podražilo právě balené AdBlue.„Zatímco cena AdBlue načerpaného z výdejního stojanu je nyní meziročně vyšší asi o 18 %, močovina v plastovém kanystru podražila téměř o třetinu,“ popisuje Damir Duraković a připomíná další výhodu – plošné ceny: Stejně jako u benzínu nebo nafty lze AdBlue odebírat za jednotnou cenu platnou v dané síti čerpaček, která je dlouhodobě pod průměrem trhu. A v případě plošné ceny byla meziroční změna minimální. „Například plošná cena AdBlue vzrostla pro držitele naší tankovací karty v celé síti čerpaček Shell meziročně o 4 % a stále se tak drží pod 20 Kč/l bez DPH, což dělá i s daní 24,19 Kč/l,“doplňuje odborník.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- PSČ K Čerpačce, Plzeň - K Čerpačce, Litice, Plzeň, podrobný rozpis PSČ
- PSČ K Čerpačce, Plzeň - K Čerpačce, Litice, Plzeň, podrobný rozpis PSČ
- Nedostatek AdBlue zavinila hlavně panika. Ceny začínají klesat a počet čerpaček s tankovaným AdBlue vzrostl o třetinu - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Nedostatek AdBlue zavinila hlavně panika. Ceny začínají klesat a počet čerpaček s tankovaným AdBlue vzrostl o třetinu - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- LIBOR stále stoupá, půjčit si dolary je stále těžší
- Draghi: Inflační tlaky stále pouze slabé, podpora je stále nutná. První HIKE až dlouho po ukončení QE
- Saudi: IPO Aramca je stále v běhu. Duální listing je stále otevřenou záležitostí
- Indie: Zrušení velkých bankovek nepomohlo, hotovost je stále králem, šedá je stále šedá
- Sucho stále trápí velkou část země. Zákaz zalévání nařizuje stále více obcí
- Zprávy o zlatě - Budou české ručičky stále zlaté? Dobrých řemeslníků stále ubývá...
- US automobilky: O pomoci se stále jedná, verze bankrotu je stále ještě na stole
- Draghi: Inflační tlaky stále pouze slabé, podpora je stále nutná. První HIKE až dlouho po ukončení QE
Prezentace
24.02.2025 České firmy stále častěji místo banky…
12.02.2025 iPhone 16 Pro za 699 Kč! Nová služba nemá v…
29.01.2025 Xiaomi má nový bestseller. Je extrémně nadupaný a
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Spojení Kim Kardashian a Nike: klesající akcie společnosti reagovaly růstem
Petr Lajsek, Purple Trading
Blíží se konec války na Ukrajině? Jak ovlivní pohonné hmoty?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Investiční mistři odkryli své tahy: Kde teď sází Buffett a další legendy?
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlatý býk je k nezastavení: Zlato překonalo hranici 2 900 USD
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v únoru snižuje úrokové sazby, ale s jejich dalším poklesem bude velmi opatrná
Charu Chanana, Saxo Bank
Scénář obchodní války 2.0: Co to znamená pro vaše portfolio?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Jaroslav Rada, Česká síť
Lukáš Raška, Portu
DIP byl krok správným směrem. Za první rok získal o polovinu více klientů než penzijní spoření
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Telematika v autopojištění: Za bezpečnou jízdu nižší pojistné
Karel Šultes, Skupina Klik.cz
Silné mrazy mohou poškodit potrubí. Za jakých podmínek škodu kryje pojistka?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Pavla Berdár, Delta Green
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Jáchym Knedlhans, Direct Family
V roce 2025 přichází spousta změn na silnicích - rostou ceny známek, začnou chodit pokuty
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz