Kancelář architekta města Zlína představuje dokončenou studii Regenerace obytné čtvrti Obeciny
Studie se zabývá veřejným prostranstvím v prvním poválečném sídlišti ve Zlíně. Řeší především úpravu zeleně, reorganizaci dopravy, modernizaci hřišť, mobiliáře a uspořádání odpadového hospodářství.
Jednou z nejdůležitějších úprav v lokalitě je transformace sídliště na dopravní režim obytné zóny. (V obytné zóně smějí chodci užívat pozemní komunikaci v celé její šířce, jsou zde povoleny hry dětí na pozemní komunikaci. Řidič smí jet rychlostí nejvýše 20 km/h, a přitom musí dbát zvýšené ohleduplnosti vůči chodcům, které nesmí ohrozit. Parkování je dovoleno jen na označených místech.) Díky tomu je zajištěna bezpečnost chodců v celé oblasti. Navržen je obsáhlý soubor úprav, jež souvisí se zvýšením bezpečnosti a plynulosti všech forem dopravy. Studie se také zabývá uspořádáním parkování a nových tras chodníků a smíšených stezek pro chodce a cyklisty.
Návrh organizuje rozrostlou zeleň a popisuje, jak k ní v budoucnu přistupovat. Toto téma se při projednání s veřejností ukázalo jako jedno z nejpalčivějších, a proto se mu studie věnuje velmi podrobně. Téměř všechna sportoviště a dětská hřiště ponechává na stejných místech, ale s novými povrchy a herními prvky.
Novým tématem v oblasti je aktivní využití zdejšího vodního prvku – Jaroslavického potoka. Svým programem (hrátky s vodou) zde navazuje navržené hřiště a u potoka se nabízí možnost posezení a odpočinku. Ve východní části sídliště studie nachází prostor pro multifunkční sportoviště pro všechny věkové kategorie.
Vytvořením příjemného prostředí v okolí obchodního centra projekt podporuje také rozvoj komunitního života. Vzniká zde upravená celistvá plocha s možností využití pro trhy a další komunitní aktivity. U obchodu jsou umístěny také pobytové schody, v jejichž blízkosti je připravena parková úprava s posezením u křížku a možností odpočinku v blízkosti zastávky MHD Slínová.
Studie řeší i návaznosti mimo hranice území. Sevřenost lokality dopravními tepnami otevírá problematiku hlučnosti a bezpečnosti, což bylo také často zmiňované téma při veřejném projednání. Proto návrh doporučuje i umístění dvou nových přechodů na ulici Štefánikova a lávky přes ulici Vizovická pro napojení k dalším důležitým místům jako je např. základní škola, koupaliště Zelené a supermarket. Dále doporučuje upravit rychlost na ulici Vizovická z původních 70 km/h na 50 km/h, nejen z důvodu bezpečnosti, ale také kvůli snížení hlučnosti.
Stávající koncepce domů zasazených do zeleně je natolik nosná a kvalitní, že není potřeba vytvářet jiné modifikace. Subtilní komunikace, drobná dětská hřiště, předzahrádky a stromy. Tato struktura v urbanistické studii zůstává zachována, pouze je obohacena a kultivována.
Hotovou studii si můžete prohlédnout na webu města Zlína - https://www.zlin.eu/obeciny (sekce Regenerace veřejných prostranství Obeciny).
A co se bude dít dál? Komise výstavby a územního rozvoje doporučila, aby se na projektu dále pracovalo a připravil se ke stavebnímu povolení. Nyní město Zlín řeší možnosti financování a bude prověřovat dotační příležitosti.
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory