České dny zimních sportů v tureckém Palandöken
České dny zimních sportů v?tureckém Palandöken
31.03.2023 / 09:04 | Aktualizováno: 31.03.2023 / 09:06
Během projektuekonomické diplomacie (PROPEDu) Velvyslanectví ČR v?Ankaře a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, zaměřeného na podporu výrobců sportovního vybavení a oblečení, se v?Turecku prezentovalo celkem 7 českých značek.
Po prezentacích pro turecké partnery v?Ankaře se účastníci akce přesunuli do lyžařského střediska Palandöken u východotureckého města Erzurum. Letošní projekt navázal na PROPED z?února 2022, kdy se ve středoanatolijském resortu Erciyes konal první ročník „Dnů zimních sportů“. Po úspěchu značky KAESTLE CZ, jež i díky účasti na předešlé akci v?Turecku prodala několik stovek párů svých lyží, tak mělo příležitost na místním trhu představit své produkty dalších 7 českých firem.
K již tradičnímu účastníku akce – výrobci lyží a snowboardů ze Žacléře, firmě Lusti, se tentokrát připojila další rodinná firma, pražský výrobce pletených svetrů, čepic a doplňků – společnost KAMA. Zastoupena byla také společnost Hannah, jeden z?největších hráčů na poli outdoorového a zimního oblečení ve střední Evropě, Sensor – výrobce funkčního termoprádla z?Bystřice pod Hostýnem či firma Rafiki, výrobce specializovaného lezeckého oblečení. Představeny byly také společnosti Relax s R2 nabízející především lyžařské a cyklistické brýle a helmy.
Po úvodní prezentaci na rezidenci velvyslance v?Ankaře z 22. března, které se mezi zástupci institucí a sportovních svazů zúčastnili i jednatelé jedněch z?největších sportovních řetězců s?outdoorovým vybavením v?zemi, KarSpor a Alpinist, se akce přesunula do Palandökenu. Právě v?nejtradičnějším tureckém zimním středisku za asistence nejstaršího lyžařského klubu v?zemi – Erzurum Kayak Külübu, zvolilo velvyslanectví k prezentaci formu tradiční večeře, tzv. „Iftaru“, prvního pokrmu, který muslimové jedí po skončení celodenního půstu během jejich svátečního měsíce Ramadánu. Během dvou iftarů došlo k?představení zúčastněných českých firem dvěma skupinám místní sportovní a odborné veřejnosti. Vedle „iftarů“ se v?Palandöken uskutečnila i demo akce pod otevřeným nebem a lyžařský a snowboardový závod pro místní žákovskou sportovní komunitu, který nepřekazil ani návrat zimy se silným sněžením a větrem. Vítězové se radovali z?odměn v podobě lyží Lusti, brýlí Relax, oblečení Hannah i čepic od Kamy. Sluší se podotknout, že místní lyžařský klub, Erzurum Kayak Külübu, má své jezdce i v?národní reprezentaci, což je zásluha zj. jeho předsedy Atakana Alaftargila, jinak tureckého reprezentanta na OH 2002 (tehdy ve SL dojel v?první třicítce!).
Během PROPEDu se potvrdilo několik skutečností – turecký trh je v outdoorovém a zimním vybavení a oblečení, přes velikost země, nadále poměrně nerozvinutý. Základna aktivních sportovců je malá, rekreační zimní sport stojí na půjčovnách s?velmi opotřebeným inventářem a tomu odpovídá i situace v?oblasti nabídky a poptávky. Z této situace, ale i z?perspektiv dalšího růstu musejí vycházet obchodní strategie našich výrobců a prodejců se zájmem o turecký trh. Nabídka místních sportovních obchodů nedosahuje šíře, které jsme ze střední Evropy zvyklí, trh je deformován a stojí na několika málo obchodních sítích s?omezenou konkurencí a tradičně rozdělenými „hřišti“. Výsledkem je dominance Decathlonu a pár obchodních domů v?segmentu dostupného zimního zboží masové spotřeby a na druhé straně spotřebního spektra pár prodejců zásobuje bohatší klientelu velmi drahými (někdo by řekl: snobskými) značkami (Bogner, SportAlm, Phenix) či předraženou výzbrojí a výstrojí velkých nadnárodních výrobců. Průměrný turecký zákazník doposud nedorostl do racionality hledající „dobrou kvalitu za rozumnou cenu“. Se svými 85 mil. obyvatel a masivními horstvy tak prozatím turecký trh zůstává místem, které je třeba dlouhodoběji kultivovat a přítomnost na trhu budovat postupně strategicky s?tím, že nelze čekat okamžité a snadné výsledky. Trpělivé úsilí se však zúročí v?budoucnu, protože Turecko poroste populačně, ekonomicky i bohatstvím. Náš zimní PROPED tak byl další iniciativou k?podpoře vytváření pozic našich výrobců na místním trhu, na němž nelze přímo uplatnit středoevropské standardy a metody. S?pomocí místních kontaktů a přátel však lze budovat předpoklady pro další průlomy na místním perspektivním trhu.
Pavel Vacek, velvyslanec, Velvyslanectví ČR v Ankaře?
Pavel Daněk, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Ankaře
Poslední zprávy z rubriky Zákony a právo:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Lira, Turecká lira TRY, kurzy měn
- Změna času - střídání času 2019, konec střídání času, letní a zimní čas
- XRP (Ripple) - aktuální a historické ceny kryptoměny XRP (Ripple) , graf vývoje ceny kryptoměny XRP (Ripple) - 2 dny - měna USD
- XRP (Ripple) - aktuální a historické ceny kryptoměny XRP (Ripple) , graf vývoje ceny kryptoměny XRP (Ripple) - 1 den - měna USD
- XRP (Ripple) - aktuální a historické ceny kryptoměny XRP (Ripple) , graf vývoje ceny kryptoměny XRP (Ripple) - 5 dnů - měna USD
- XRP (Ripple) - aktuální a historické ceny kryptoměny XRP (Ripple) , graf vývoje ceny kryptoměny XRP (Ripple) - 5 dnů - měna CZK
- XRP (Ripple) - aktuální a historické ceny kryptoměny XRP (Ripple) , graf vývoje ceny kryptoměny XRP (Ripple) - 2 dny - měna CZK
- XRP (Ripple) - aktuální a historické ceny kryptoměny XRP (Ripple) , graf vývoje ceny kryptoměny XRP (Ripple) - 2 dny - měna USD
- XRP (Ripple) - aktuální a historické ceny kryptoměny XRP (Ripple) , graf vývoje ceny kryptoměny XRP (Ripple) - 1 den - měna CZK
- Mezinárodní dny 2020
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Mzda za dovolenou 2020 - Kolik dostanete? Záleží na hrubé mzdě a počtu dnů dovolené.
Prezentace
12.02.2025 iPhone 16 Pro za 699 Kč! Nová služba nemá v…
29.01.2025 Xiaomi má nový bestseller. Je extrémně nadupaný a
28.01.2025 České firmy stále častěji místo banky…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlatý býk je k nezastavení: Zlato překonalo hranici 2 900 USD
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Kávová horečka: ceny lámou rekordy, zásoby docházejí a Trump přilévá olej do ohně
Štěpán Křeček, BHS
Cestovní ruch je na vzestupu. Rok 2024 výrazně překonal předpandemický rok 2019
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v únoru snižuje úrokové sazby, ale s jejich dalším poklesem bude velmi opatrná
Charu Chanana, Saxo Bank
Scénář obchodní války 2.0: Co to znamená pro vaše portfolio?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
?
Okénko pro podnikatele
Lukáš Novotný, Geis
Logistická firma Geis posiluje: Akvizice skupiny Gras a poboček Krüger