Zelená dohoda pro Evropu - nalezena shoda na snížení emisí z námořní dopravy podporou udržitelných paliv pro lodní dopravu
Komise vítá politickou dohodu mezi Evropským parlamentem a Radou, kterou se zvýší příspěvek odvětví námořní dopravy k dosažení celounijního cíle, snížit do roku 2030 čisté emise skleníkových plynů alespoň o 55 %, a k dosažení klimatické neutrality do roku 2050.
Dnes ráno se spolunormotvůrci dohodli na novém nařízení EU o námořních palivech vycházejícím z Iniciativy pro námořní paliva FuelEU Maritime. Nové nařízení má zajistit, aby se intenzita emisí skleníkových plynů z paliv používaných v odvětví lodní dopravy postupně snižovala, a to o 2 % v roce 2025 až o 80 % do roku 2050. Podporou čistších paliv a energie toto opatření přispěje ke snížení emisí skleníkových plynů z lodní dopravy.
Dohoda doplňuje předběžnou dohodu z 18. prosince 2022 o zahrnutí emisí z lodní dopravy do systému EU pro obchodování s emisemi (EU ETS). Obě jsou klíčovými iniciativami v úsilí EU o snižování emisí z námořní dopravy.
Dekarbonizace námořní dopravy
Vodní doprava v EU vyprodukovala v roce 2021 3 až 4 % celkových emisí CO2. Po poklesu aktivity v roce 2020 v důsledku koronavirové pandemie se nyní očekává, že s ohledem na rostoucí poptávku po primárních zdrojích a kontejnerové dopravě lodní doprava poroste.
Iniciativa FuelEU Maritime přispěje k dekarbonizaci odvětví námořní dopravy tak, že stanoví maximální limity roční intenzity skleníkových plynů z energie spotřebované lodí. Tyto cíle budou postupem času stále ambicióznější, jelikož budou stimulovat a zároveň odrážet jak předpokládaný vývoj technologií, tak zvýšenou výrobu obnovitelných a nízkouhlíkových paliv. Cíle se vztahují nejen na emise CO2, ale také na emise metanu a oxidu dusného v průběhu celého životního cyklu paliv.
Nová pravidla zavádějí také navíc požadavek na nulové emise v kotvišti, který osobním i kontejnerovým lodím ukládá povinnost využívat v přístavech elektřinu z pevniny nebo alternativní nuloemisní technologie za účelem snížení emisí znečišťujících ovzduší v přístavech, které se často nacházejí v blízkosti hustě osídlených oblastí.
Iniciativa FuelEU Maritime zaujímá technologicky neutrální přístup založený na cílech, který umožňuje inovace a rozvoj nových palivových technologií za účelem uspokojení budoucích potřeb a který provozovatelům dává svobodu rozhodnout se pro tu či onu technologii na základě vhodnosti pro danou loď či daný druh provozu. Nařízení rovněž stanoví dobrovolný mechanismus sdružování. V rámci tohoto režimu bude lodím dovoleno sdružovat své bilance souladu s jednou nebo více dalšími loděmi. Meze intenzity skleníkových plynů tak budou v průměru muset splnit sdružené lodi jako celek.
Harmonizovaný mandát na úrovni EU zaručí rovné podmínky a zajistí, aby trh s udržitelnými námořními palivy rostl, aby námořní doprava nadále dobře fungovala a zároveň aby oba přispívaly k cílům EU v oblasti klimatu. Toho bude dosaženo zvyšováním poptávky po obnovitelných a nízkouhlíkových palivech. Harmonizovaný mandát poskytne právní jistotu provozovatelům lodí a výrobcům paliv a pomůže nastartovat výrobu ve velkém. To pak pomůže snížit cenový rozdíl mezi fosilními palivy a udržitelnými alternativami. Součástí dohody je také zvláštní režim pobídek na podporu využívání obnovitelných paliv nebiologického původu s vysokým dekarbonizačním potenciálem.
Další postup
Politická dohoda, jíž bylo dnes ráno dosaženo, musí být nyní formálně přijata. Jakmile Rada a Evropský parlament tento proces dokončí, budou nová pravidla zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a platit začnou 20 dní po zveřejnění.
Souvislosti
Zelená dohoda pro Evropu je dlouhodobá strategie růstu EU, jejímž cílem je dosáhnout do roku 2050 klimatické neutrality Evropy. Aby tohoto cíle Evropa dosáhla, musí do roku 2030 snížit své emise nejméně o 55 % oproti úrovním z roku 1990. Dohoda z dnešního rána je dalším důležitým krokem v procesu přijímání legislativního balíčku Komise „Fit for 55“ na cestě k realizaci Zelené dohody pro Evropu. Navazuje na předchozí politické dohody o jiných částech tohoto balíčku, naposledy o přísnějších pravidlech na podporu energetické účinnosti.
Námořní doprava přispívá přibližně 75 % k objemu zahraničního obchodu EU a 31 % k objemu vnitřního obchodu EU, a je tak nezbytnou součástí evropského dopravního systému a hraje zásadní roli v evropském hospodářství. V současné době je skladba paliv v námořním odvětví zcela závislá na fosilních palivech. K dosažení klimatické neutrality musí EU do roku 2050 snížit emise z dopravy, včetně lodní, o 90 % (ve srovnání s úrovněmi v roce 1990). Větší využívání obnovitelných a nízkouhlíkových paliv prostřednictvím iniciativy FuelEU Maritime a větší podpora inovací řešících dopad odvětví lodní dopravy na životní prostředí budou mít zásadní význam pro to, aby EU dosáhla svých cílů v oblasti klimatu podle Pařížské dohody a aby se Zelená dohoda pro Evropu stala skutečností.
Další informace
Návrh nařízení o FuelEU Maritime
Předběžná dohoda o zahrnutí emisí z námořního odvětví do systému EU ETS
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?