Komise přijímá dočasný krizový a transformační rámec, aby dále podpořila přechod na hospodářství s nulovými čistými emisemi - Státní podpora
Evropská komise dnes přijala nový dočasný krizový a transformační rámec, který má v souladu s průmyslovým plánem Zelené dohody podnítit opatření podpory v odvětvích, jež jsou klíčová pro přechod na hospodářství s nulovými čistými emisemi.
Novým dočasným krizovým a transformačním rámcem se mění a z části prodlužuje platnost dočasného krizového rámce přijatého 23. března 2022 s cílem umožnit členským států podpořit hospodářství v souvislosti s válkou Ruska proti Ukrajině. Tento rámec byl již pozměněn ve dnech 20. července 2022 a 28. října 2022.
Spolu se změnou obecného nařízení o blokových výjimkách, kterou Komise dnes schválila, pomůže dočasný krizový a transformační rámec urychlit investice a financování, pokud je o výrobu čistých technologií v Evropě.
Po zohlednění připomínek členských států zaslaných v rámci průzkumu a cílené konzultace a s ohledem na průmyslový plán Zelené dohody nový dočasný krizový a transformační rámec:
- Prodlouží možnost pro členské státy dále podporovat opatření potřebná pro přechod na klimatickou neutralitu. Jde především o režimy pro rychlé zavádění obnovitelných zdrojů energie a uchovávání energie a režimy pro dekarbonizaci průmyslových výrobních procesů, které mohou členské státy nyní zřizovat do 31. prosince 2025.
- Změní působnost takových opatření, aby bylo snazší navrhování účinnějších režimů podporujících energie z obnovitelných zdrojů; ukládání energie a dekarbonizaci průmyslové výroby tím, že se: i) zjednoduší podmínky pro poskytnutí podpory malým projektům a méně vyspělým technologiím, jako je obnovitelný vodík, prostřednictvím zrušení nutnosti provádět soutěžní nabídkové řízení, s výhradou určitých pojistek, ii) rozšíří možnosti podpory na rozvoj všech druhů energie z obnovitelných zdrojů, iii) rozšíří možnosti podpory dekarbonizace průmyslových procesů přechodem na paliva vyrobená z vodíku a iv) zavedou vyšší stropy podpory a zjednodušené výpočty podpory.
- Zavede nová opatření platná do 31. prosince 2025za účelem dalšího urychlení investic do odvětví klíčových pro přechod na klimatickou neutralitu, která umožníinvestiční podpory na výrobu strategického zařízení, konkrétně baterií, solárních panelů, větrných turbín, tepelných čerpadel, elektrolyzérů a využívání a ukládání uhlíku, jakož i souvisejících klíčových složek a na výrobu a recyklaci souvisejících kritických surovin nezbytných pro výrobu. Konkrétně členské státy mohou:
- navrhnout jednoduché a účinné režimy, které budou poskytovat podporu zastropovanou až do určitého procenta investičních nákladů v závislosti na umístění investice a velikosti příjemce. Malé a střední podniky a rovněž podniky ve znevýhodněných regionech jsou způsobilé pro vyšší podporu, aby se zajistilo, že jsou řádně zohledňovány cíle soudržnosti. Členské státy mohou poskytovat dokonce vyšší procentní podíly investičních nákladů, pokud je podpora poskytována prostřednictvím daňového zvýhodnění, úvěrů nebo záruk. Před poskytnutím podpory musí vnitrostátní orgány ověřit konkrétní rizika produktivní investice, která se neuskutečňuje v rámci EHP, a to, zda neexistuje riziko tlaku na přemístění v rámci EHP.
- ve výjimečných případech poskytnout vyšší podporu jednotlivým podnikům, pokud existuje skutečné riziko, že investice nebudou realizovány v Evropě. V takových situacích mohou členské státy poskytnout buď částku, kterou by příjemce mohl získat pro stejnou investici v tomto alternativním umístění (tzv. podpora dorovnáním podmínek) nebo částku podpory potřebnou pro motivaci příjemce k tomu, aby umístil investici v EHP (tzv. přístup nákladové mezery), podle toho, co je nižší. Na tuto možnost se však vztahuje řada pojistek. Za prvé, lze ji použít pouze pro: i) investice do podporovaných oblastí vymezených v příslušné mapě regionální podpory, nebo ii) přeshraniční investice zahrnující projekty umístěné v nejméně třech členských státech, přičemž podstatná část celkových investic bude realizována v nejméně dvou podporovaných oblastech, z nichž jedna je oblastí „a“ (nejvzdálenější regiony, jejichž HDP na obyvatele je nižší nebo roven 75 % průměru v EU). Za druhé, příjemce by měl používat z hlediska dopadu emisí na životní prostředí nejnovější špičkovou výrobní technologii. Za třetí, podpora nesmí způsobit relokaci investic mezi členskými státy.
Tyto dnes schválené změny také členským státům pomohou uskutečnit konkrétní projekty, které jsou zařazeny do jejich vnitrostátních plánů oživení a spadají do jejich oblasti působnosti.
Ostatní ustanovení dočasného krizového rámce (omezené částky podpory, podpora likvidity ve formě státních záruk a subvencovaných úvěrů, podpora na kompenzaci vysokých cen energií, opatření na podporu omezení spotřeby elektřiny) více spojená s bezprostřední krizovou situací zůstávají použitelná do 31. prosince 2023. V zájmu právní jistoty posoudí Komise v pozdější fázi nutnost prodloužení platnosti.
Souvislosti
V návaznosti na dva průzkumy o uplatňování dočasného krizového rámce, při nichž Komise konzultovala koncem roku 2022 a na počátku roku 2023 členské státy, zaslala Komise dne 1. února 2023 členským státům pro konzultaci předlohu návrhu části průmyslového plánu Zelené dohody s cílem přeměnit dočasný krizový rámec pro státní podporu na dočasný krizový a transformační rámec. Spolu s novým rámcem Komise dnes schválila změnu obecného nařízení o blokových výjimkách, aby členským státům umožnila více flexibilně vytvářet a přímo uplatňovat opatření podpory v odvětvích, která jsou klíčová pro přechod na klimatickou neutralitu a průmysl s nulovými čistými emisemi, a to bez předchozího souhlasu Komise.
Dne 23. března 2022 byl přijat dočasný krizový rámec, který členským státům umožňuje využít flexibilitu stanovenou v pravidlech státní podpory, a v kontextu války Ruska proti Ukrajině tak podpořit ekonomiku.
Dočasný krizový rámec byl poprvé změněn dne 20. července 2022, aby doplnil balíček opatření týkajících se připravenosti na zimu a byl souladný s cíli plánu REPowerEU. Dále byl pozměněn dne 28. října 2022 v souladu s nařízením o intervenci v mimořádné situaci s cílem řešit vysoké ceny energie (nařízení (EU) 2022/1854) a návrhem Komise na nové nařízení o mimořádné situaci s cílem řešit vysoké ceny plynu v EU a zajistit bezpečnost dodávek během této zimy.
Subjekty kontrolované Ruskem, na něž se vztahují sankce, jsou z oblasti působnosti těchto opatření vyloučeny.
Další informace o dočasném krizovém rámci a dalších opatřeních přijatých Komisí s cílem řešit hospodářský dopad války Ruska proti Ukrajině naleznete zde.
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?