Velvyslanectví uspořádalo webinář na téma „E-commerce v Číně“
Velvyslanectví uspořádalo webinář na téma „E-commerce v Číně“
03.03.2023 / 10:45 | Aktualizováno: 03.03.2023 / 10:54
Webinář se uskutečnil dne 27. února 2023 a účastníkům z řad českých firem představil současné čínské e-commerce prostředí, hlavní aktéry v tomto odvětví, specifika cross-border e-commerce a projekty českých národních pavilonů. Nosným pilířem webináře byla prezentace odborníka z odvětví pana Johna Piao, který je spoluzakladatelem a vedoucím sekce e-commerce čínské společnosti Digiant Global.
Komuniké Čínského statistického úřadu za rok 2022 uvádí, že maloobchodní online prodeje fyzického zboží v daném roce přesáhly částku v přepočtu 38 bilionů Kč. Oproti roku 2021 se jednalo o více než 6 procentní nárůst, což sice silně zaostává za 14 procentním růstem zaznamenaným v předchozím období, ale je pozoruhodné, že e-commerce rostlo navzdory tomu, že celkové prodeje spotřebního zboží bez ohledu na prodejní kanál zaznamenaly mírný pokles. Zároveň je třeba mít na paměti, že čínskou spotřebitelskou poptávku v loňském roce tlumila přísná protiepidemická opatření.
Kanál e-commerce stál v roce 2022 za 27,2 procenty veškerých prodejů spotřebního zboží. Očekává se, že tento trend, kdy fyzický retail ustupuje tomu onlinovému, bude nadále pokračovat a do roku 2025 by online mohl držet více než 32 procentní podíl. Při pohledu na jednotlivé kategorie zboží lze zjistit, že nejvíce rostly online prodeje potravin a oděvů, konkrétně o 16,1 a 3,5 procenta. Jedná se zároveň o nejžádanější kategorie z dovozu. Kromě nich však čínské spotřebitele zajímají importované domácí spotřebiče, zboží každodenní potřeby, kosmetika, šperky a nápoje. Poptávku po nich lze pozorovat zejména u lidí ve věku 25 až 40 let, kteří zároveň disponují nejvyšší kupní silou.
Jednou z charakteristik čínského e-commerce prostředí je jeho silná centralizace. Dominuje mu hrstka platforem, přičemž tři z nich dohromady drží 80 procentní podíl na trhu. Jedná se o dvě platformy vlastněné Alibabou (Taobao, Tmall) a JD.com. E-commerce platformy představují unifikovaná tržiště, kde uživatel nalezne širokou škálu produktů od různých prodejců. I v čínském prostředí jsou k nalezení samostatné e-shopy, ale jejich účelem často bývá nabízet speciální služby, které e-commerce platformy nepodporují, jako je například možnost uzpůsobit produkt specifickým přáním zákazníka.
Svou roli v čínském e-commerce prostředí hrají také sociální média, protože právě tam spotřebitelé často nachází inspiraci pro své nákupy. Hlavními hráči v tomto odvětví jsou například Weibo, Xiaohongshu (RED), Douyin (čínská verze TikToku) a Kuaishou. Správná marketingová kampaň by se tedy neměla soustředit pouze na zviditelnění na e-commerce platformách, ale měla by oslovit i uživatele sociálních sítí, čehož lze docílit napřímo publikováním příspěvků na firemním účtu nebo nepřímo prostřednictvím influencerů.
Ondřej Plaček, zemědělský diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Index STOXX 600 dosáhl rekordní úrovně: Pomohly mu čínské stimuly a zisky v luxusním sektoru*
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři