Návrhy týkající se řidičských průkazů a přeshraničního prosazování trestů za dopravní přestupky - Otázky a odpovědi
Jak nová pravidla řeší specifický profil mladých a začínajících řidičů?
Z celkového počtu řidičů činí podíl těch mladých 8 %, přičemž však jejich podíl, pokud jde o řidiče, kteří zemřeli při dopravní nehodě, dosahuje 16 %. Mladý řidič (do 30 let) je účastníkem dvou z pěti smrtelných nehod. Na základě nejnovějších dostupných údajů CARE z 18 zemí EU došlo v období 2017–2020 na každých 100 000 začínajících řidičů v průměru k deseti úmrtím ročně, zatímco na každých 100 000 zkušených řidičů1 došlo pouze ke třem úmrtím řidičů.
Řada studií prokázala, že má-li řidič nedostatek řidičských zkušeností, roste pravděpodobnost, že se stane účastníkem dopravní nehody nebo že závažným způsobem poruší dopravní předpisy. Z vyšší četnosti nehod a úmrtí u začínajících řidičů vyplývá, že je potřeba upravit požadavky na vydávání řidičských průkazů. Z tohoto důvodu přinášejí dnešní návrhy několik změn:
Řízení s doprovodem: mladí lidé budou moci absolvovat řidičskou zkoušku v 17 letech. Nebudou však oprávněni řídit sami před dosažením věku 18 let. Tento systém pro řidičské průkazy skupiny B již existuje v některých členských státech (např. v Německu, Rakousku) a má velmi pozitivní dopad na bezpečnost silničního provozu. Mladým řidičům umožňuje získat v prvním roce řízení cenné řidičské zkušenosti pod dohledem dospělé osoby.
Toto opatření se bude rovněž vztahovat na průkazy skupiny C (nákladní automobily), aby se mladým lidem usnadnil přístup k povolání řidiče. Snížení věkové hranice pro odbornou přípravu může rovněž zvýšit atraktivitu profese v odvětví dopravy pro mladé lidi, což časem pomůže snížit nedostatek řidičů z povolání, aniž by byla ohrožena bezpečnost silničního provozu.
Větší zaměření na povědomí o rizicích: kromě obecných požadavků, které již byly obsaženy v předchozích právních předpisech EU o řidičských průkazech, budou nyní mladí a začínající řidiči podstupovat zkoušku interakce mezi motorovým vozidlem a zranitelnějšími účastníky silničního provozu, jako jsou chodci, cyklisté a uživateléelektrických skútrů, elektrokol nebo jiných relativně nových dopravních zařízení.
Nulová tolerance řízení pod vlivem alkoholu: pro začínající řidiče bude stanovena povinná zkušební doba v délce nejméně dvou let. Začínající řidiči tak budou podléhat přísným pravidlům pro řízení pod vlivem alkoholu (nulová tolerance). Členské státy mohou stanovit další pravidla a/nebo omezení na dobou dvou let poté, co noví řidiči složí řidičskou zkoušku a obdrží řidičský průkaz.
Snížení jazykové bariéry při řidičských zkouškách: pokud uchazeči o řidičské zkoušky neovládají jazyk země, kde skládají zkoušku, a pokud nemají možnost využít tlumočníka, který by jim pomohl, nová pravidla jim usnadní absolvování zkoušky v zemi EU, jejíž jazyk ovládají. Usnadní to život mobilním občanům v rámci EU, a zejména mladým lidem, neboť se tak zajistí, aby byly testovány jejich řidičské dovednosti a nikoliv jazykové znalosti.
Jaké změny se týkají zdravotní způsobilosti k řízení vozidla?
V současné době se zdravotní způsobilost k řízení posuzuje na základě věku. Hodnocením stávajících pravidel se zjistilo, že ačkoli je věk hraje určitou roli, mají z hlediska zdravotní způsobilosti k řízení větší význam specifické zdravotní potíže, jako je užívání návykových látek, psychiatrické poruchy, epilepsie, cukrovka, srdeční onemocnění a spánková apnoe, které nemusí nutně souviset s věkem.
Pravidla týkající se fyzické a duševní způsobilosti k řízení budou proto modernizována tak, aby byla v souladu s nejnovějším technologickým a lékařským vývojem, například pokud jde o pokrok v léčbě diabetu, kde bude zapotřebí méně lékařských prohlídek.
Nejnovější výzkum a důkazy o rizicích spojených s věkem řidiče rovněž ukazují, že lidé jsou stále častěji způsobilí k řízení i po překonání věkových hranic, které platí v současné době. Věk, od kterého mohou členské státy zvýšit četnost lékařských prohlídek, se proto zvýší ze současných 50 let na 70 let.
Kromě toho budou postupy lékařského vyšetření v celé EU lépe sladěny prostřednictvím nového on-line vzdělávacího programu pro praktické lékařeaplatformy pro výměnu osvědčených postupů v oblasti lékařských posudků. Cílem je snížit počet řidičů nezpůsobilých k řízení a zvýšit bezpečnost silničního provozu.
Nezvyšuje zavedení sebehodnocení ve skutečnosti riziko pro bezpečnost silničního provozu kvůli možnému zneužití?
V současné době musí lékařské vyšetření před vydáním prvního řidičského průkazu podstoupit pouze uchazeči o určité skupiny řidičských průkazů, jako jsou řidiči z povolání. Tak je tomu i v novém návrhu. Zavedení povinného lékařského vyšetření pro každého by představovalo značné náklady, které by často nesli občané. Podle nové směrnice budou všichni ostatní uchazeči (o ostatní typy průkazů: A, A1, A2, AM, B, B1 a BE) muset vyplnit sebehodnocení a vydat prohlášení ohledně toho, zda trpí některým z vyjmenovaných zdravotních problémů. Toto posouzení je často dostatečné a má výchovný účel, neboť řidiče informuje o tom, že určité zdravotní potíže (jako apnoe) mohou ovlivnit jejich schopnost řídit a vyžadují lékařský dohled.
Jaký je přínos digitálního řidičského průkazu EU?
Směrnice poprvé zavádí digitální řidičský průkaz dostupný prostřednictvím mobilního telefonu nebo jiného digitálního zařízení, který by byl uznáván v celé EU. To by usnadnilo provádění administrativních postupů a nahrazování, obnovování nebo výměnu řidičských průkazů, neboť celý postup bude možné provést online.
Směrnice stanoví minimální požadavky, které mají umožnit interoperabilitu mezi těmito digitálními řidičskými průkazy v celé EU, ale budou blíže definovány později. Po uplynutí adaptačního období bude digitální řidičský průkaz vydáván standardně, ale řidiči budou také moci mít řidičský průkaz ve fyzické podobě nebo obojí.
Kdy vstoupí digitální řidičský průkaz v platnost?
Jako první krok je třeba dosáhnout dohody o některých technických specifikacích týkajících se interoperability, bezpečnosti a testování mobilních řidičských průkazů, včetně ověřovacích prvků a rozhraní s vnitrostátními systémy. Komise navrhuje přijmout podrobná pravidla týkající se těchto prvků do 18 měsíců od přijetí této směrnice.
Komise navrhuje, aby byly digitální řidičské průkazy vydávány jako standardní po uplynutí čtyř let od data přijetí směrnice, jakmile budou mít členské státy možnost začlenit tyto požadavky do svých vnitrostátních informačních systémů.
A co držitelé zahraničních řidičských průkazů?
V současné době musí držitelé řidičských průkazů vydaných v zemích mimo EU, kteří přijíždějí do EU žít, často znovu absolvovat řidičský výcvik a zkoušku, aby jim byl vydán řidičský průkaz EU, a to bez ohledu na jejich předchozí řidičské zkušenosti. Pravidla, která musí splnit, se navíc v jednotlivých členských státech liší.
Díky tomuto návrhu budou moci řidiči ze zemí, u nichž bylo zjištěno, že mají dostatečně přísné normy bezpečnosti silničního provozu, vyměnit své průkazy za průkazy EU, a to buď bez nutnosti znovu absolvovat školení nebo zkoušky, nebo na základě absolvování školení a zkoušek za jednotných podmínek v celé EU. Země způsobilé pro tento režim budou zveřejněny později.
Komise rovněž zřídí síť znalostí, která umožní výměnu osvědčených postupů v oblasti integrace zahraničních profesionálních řidičů na trh EU. Síť bude zahrnovat vnitrostátní orgány, střediska excelence, univerzity, výzkumné pracovníky a další aktéry v oblasti bezpečnosti silničního provozu.
Jak tyto návrhy přispívají k udržitelné mobilitě?
Modernizovaná pravidla zkoušení zohlední technické změny související s vozidly na alternativní paliva. Podle nich se budou posuzovat znalosti a dovednosti spojené s pokročilými asistenčními systémy řízení a dalšími automatizovanými technologiemi, které jsou ve vozidle použity. Školení začínajících řidičů bude rovněž upraveno tak, aby se naučili, jak snížit své emise (emise skleníkových plynů, znečištění ovzduší a hluk, mikroplasty způsobené opotřebením pneumatik a silnic), a byli připraveni řídit vozidla s nulovými emisemi. Kromě toho se u vozidel s alternativním pohonem zvýší přípustná hmotnost vozidel kategorie „B“, protože jsou těžší.
Jak závažné jsou problémy, které působí řidiči-nerezidenti?
V roce 2019, což byl poslední rok, za který jsou k dispozici podrobné údaje, bylo zjištěno přibližně 14,5 milionu dopravních přestupků u vozidel registrovaných v zahraničí, kdy nebylo možné určit totožnost řidiče na místě. Bylo provedeno přibližně 8,2 milionu plateb pokut za přestupky (8 milionů dobrovolně, přibližně 200 000 po úspěšném vymáhání). V případě přibližně 6,3 milionu přestupků nebyl pachatel pohnán k odpovědnosti. Přibližně 40 % přeshraničních dopravních přestupků bylo tudíž spácháno beztrestně. Jde o poměrně vysoké číslo, zejména ve srovnání s obecnou úrovní beztrestnosti u srovnatelných přestupků v členských státech (většinou překročení povolené rychlosti zjištěné rychlostními kamerami), která se pohybuje od 5 % v nejúspěšnějších zemích (Nizozemsko, Švédsko, Polsko) do průměrných 10–20 % (Lucembursko, Lotyšsko, Irsko, Španělsko, Estonsko, Maďarsko)2.
Jak směrnice pomáhá orgánům vysledovat pachatele ze zahraničí?
Návrh o přeshraničním prosazování právních předpisů zavádí opatření ke zjednodušení postupů vzájemné pomoci mezi členskými státy při přeshraničním vyšetřování dopravních přestupků v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Činí tak:
- Rozšířením odpovědnosti a pravomocí zavedených vnitrostátních kontaktních míst, aby bylo zajištěno, že budou hladce spolupracovat s donucovacími orgány zapojenými do vyšetřování přestupků.
- Upřesněním údajů, které musí být vyměňovány za účelem úspěšného vyšetření dopravních přestupků v oblasti bezpečnosti silničního provozu; v zájmu lepší výměny informací budou muset členské státy zpřístupnit určité údajea průběžně je aktualizovat.
- Umožněním přístupu k informacím ve více registrech údajů prostřednictvím jediného systému; výměna konkrétních údajů o registraci vozidel mezi členskými státy bude díky tomuto systému rychlá, nákladově efektivní, bezpečná a spolehlivá, což zvýší účinnost vyšetřování.
- Vytvořením přizpůsobeného digitálního nástroje pro vyšetřování s cílem lépe identifikovat řidiče / odpovědnou osobu; pokud tuto osobu nelze s jistotou identifikovat z registru vozidel, lze použít alternativní důkazy nebo provést cílené šetření.
- Umožněním toho, aby členské státy uplatňovaly vnitrostátní pravidla, jako je povinnost vlastníka/držitele vozidla spolupracovat s orgány při identifikaci odpovědné osoby.
Jak bude směrnice chránit práva nerezidentů obviněných z dopravních přestupků?
Základní práva nerezidentů budou lépe chráněna díky zvláštním opatřením týkajícím se obsahu a doručování oznámení o uložení pokuty, jako jsou: možnost ověřit pravost; harmonizované lhůty pro zasílání a stanovení minimálního povinného obsahu oznámení; jednotný jazykový režim komunikace pro řidiče (u nichž se předpokládá, že se dopustili dopravního přestupku souvisejícího s bezpečností silničního provozu v zahraničí) a pro orgány, a to až do fáze soudního odvolání; a poskytování většího množství informací těmto řidičům, např. o příslušných odvolacích postupech a metodách platby pokut. Směrnice o přeshraniční výměně bude rovněž sladěna s novými pravidly o ochraně osobních údajů (GDPR a směrnicí o prosazování práva).
Osoby, u nichž se předpokládá, že nesou odpovědnost, nebudou muset hradit právní a správní výdaje související se správou sankcí, pokud jsou tyto úkoly zadány soukromým nebo veřejným subjektům zmocněným členskými státy, jako jsou vymáhatelé pohledávek.
Kde mohou řidiči nalézt informace o pravidlech silničního provozu a platných postupech v jiných členských státech?
Internetové stránky Evropské komise „Going Abroad“ poskytují strukturované informace o pravidlech silničního provozu týkajících se osmi přestupků, na něž se vztahují stávající právní předpisy. Tyto internetové stránky byly přeloženy do všech úředních jazyků EU a jsou rovněž přístupné prostřednictvím aplikace pro chytré telefony. Bude rovněž zřízen specializovaný informační portál pro komunikaci mezi vládními orgány/organizacemi, podniky a občany. Tento portál bude zpřístupňovat obsah internetových stránek „Going Abroad“ a účastníkům silničního provozu bude poskytovat také doplňující informace o pravidlech platných v každém členském státě v oblastech, na něž se vztahuje tato směrnice, a zejména o postupech pro odvolání, sankcích, systémech a prostředcích pro placení peněžitých sankcí.
Proč je zapotřebí zvláštní směrnice o zákazu řízení motorových vozidel?
Důsledné vymáhání sankcí za dopravní přestupky spáchané v Unii je zásadním prvkem bezpečnosti silničního provozu.
Pro vytvoření prostředí příznivého pro zlepšení bezpečnosti silničního provozu je třeba, aby řidiči nesli odpovědnost za nebezpečné chování při řízení ve všech členských státech.
Podle stávajícího právního rámce však i v případě, že je chování řidiče mimořádně závažné a mělo by vést k zákazu řízení, může být řidičský průkaz odebrán pouze tehdy, pokud k přestupku došlo v členském státě, který řidičský průkaz vydal. Podle stávajících pravidel nelze zákaz řízení vymáhat v celé Unii, což vede k relativní beztrestnosti pachatelů dopravních přestupků. Aby se tomu zabránilo, je cílem směrnice vytvořit systém pro uplatňování některých zákazů řízení motorových vozidel v celé EU, pokud je členský stát uložil.
Ačkoli se podíl zjištěných přestupků s vozidly registrovanými v zahraničí v jednotlivých členských státech značně liší, je v průměru asi 18 % všech přestupků týkajících se překročení povolené rychlosti spácháno řidiči, kteří nejsou rezidenty daného státu.
Kromě toho je přibližně 15 % automaticky odhalených dopravních přestupků v EU spácháno pachateli-nerezidenty, přičemž u přibližně 96 % těchto přestupků se jedná o překročení povolené rychlosti.
Jaké mechanismy směrnice zahrnuje na ochranu řidičů, kteří se dopustí přestupků v zahraničí?
Směrnice obsahuje několik mechanismů na ochranu základních práv řidičů, kteří jsou obviněni ze spáchání velmi závažných dopravních přestupků. Zaprvé vyžaduje správnou identifikaci řidiče a jasné přičtení skutků, poté musí být řádně zaručeno právo pachatele na obhajobu v členském státě, ve kterém se přestupku dopustil. Ustanovení směrnice umožňují zrušit zákaz řízení, pokud došlo k porušení základního práva uvedeného v Listině základních práv Evropské unie nebo pokud údajné skutky nejsou považovány za protiprávní v zemi Unie, která vydala řidičský průkaz. Zákaz řízení podléhá dvěma soudním přezkumům, jednomu v zemi, kde k přestupku došlo (věcné posouzení závažnosti přestupku), a druhému, který má více procedurální charakter, v zemi, která vydala řidičský průkaz.
Jak směrnice zajišťuje slučitelnost různých právních systémů členských států?
Celounijní účinek zákazu řízení není automatický. Směrnice stanoví, že příslušný soudní orgán členského státu, který vydal řidičský průkaz, který má být odebrán, musí ověřit zákonnost a vykonatelnost rozhodnutí na svém území. Tento orgán ověří soulad s právními předpisy a může odmítnout vykonání zákazu, pokud předmětný skutek není v jeho právním systému trestný.
Které dopravní přestupky vedou k zákazu řízení v EU?
I když v každém členském státě přetrvávají značné rozdíly, pokud jde o prahové hodnoty, které vedou k zákazu řízení motorových vozidel, existují určité přestupky související s bezpečností silničního provozu, které vedou k zákazu řízení ve všech nebo ve více členských státech.
Tento návrh nové směrnice se vztahuje na dopravní přestupky, které často přispívají k dopravním nehodám a úmrtím, konkrétně překročení povolené rychlosti a řízení pod vlivem alkoholu nebo drog. To zahrnuje i dopravní přestupky, které mají za následek smrt nebo vážnou újmu na zdraví.
Další informace
Návrh revize směrnice o řidičských průkazech
Návrh směrnice o zákazech řízení motorových vozidel s účinkem v celé Unii
Informativní přehled: Nový řidičský průkaz EU je na cestě – co očekávat
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Průkazy ZTP, ZTP/P, TP
- Návrhy týkající se řidičských průkazů a přeshraničního prosazování trestů za dopravní přestupky - Otázky a odpovědi
- Bezpečnost silničního provozu: Komise navrhuje aktualizovat požadavky na řidičské průkazy a lepší přeshraniční prosazování pravidel silničního provozu
- Řidičský průkaz - profesní průkaz řidiče, Řidičský průkaz - řízení autobusů - skupina D - Volná pracovní místa
- Řidičský průkaz - profesní průkaz řidiče, Řidičský průkaz - řízení nákladních automobilů - skupina C - Volná místa
- Řidičský průkaz - profesní průkaz řidiče, Řidičský průkaz - řízení osobních automobilů - skupina B - Volná místa
- Řidičský průkaz - profesní průkaz řidiče, Řidičský průkaz - řízení motorových vozidel s přívěsem - skupina E, nejvyšší mzda - Volná pracovní místa
- Řidičský průkaz - řidič mezinárodní kamionové dopravy, Řidičský průkaz - profesní průkaz řidiče - Volná pracovní místa
- Změna údajů v řidičském průkazu nebo mezinárodním řidičském průkazu, § 108 - Zákon o silničním provozu č. 361/2000 Sb.
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
?