Osobní automobily nadále zdražují. Tempo je pomalejší, než se čekalo, dokazuje cenový index EY
Trend zvyšování ceníkových cen osobních automobilů pokračuje, ustálil se ovšem na obdobném tempu jako v předchozím období. To je hlavní zjištění nejnovějšího vydání cenového indexu poradenské společnosti EY, který sledoval vývoj na trhu v období od července 2022 do ledna 2023. Ceny automobilů se tak v průměru zvýšily o 3 %, což je ve srovnání s vývojem v první polovině loňského roku pouze o 0,3 procentních bodů méně. Vůbec nejvíce zdražily vozy na CNG, následované automobily s dieselovým pohonem a na benzin. Nejméně naopak podražily vozy na čistě elektrický pohon. Znatelné rozdíly v růstu cen je možné sledovat i mezi základními a nejvyššími výbavami.
Všeobecné zdražení na automobilovém trhu je dlouhodobý trend a předvídaný důsledek odklonu od současných spalovacích motorů, který prosazuje Evropská unie. „Blížící se zavedení emisní normy Euro 7 s sebou nese očekávané zdražení, a to především kvůli nutnosti výrobců pokrýt náklady na vývoj a úpravu současných spalovacích motorů. S celkovým zdražováním na evropském trhu je v kontrastu vývoj cen značky Tesla, která konkuruje svými snižujícími se cenami. Ty v některých zemích v Evropě poklesly až o 20 %. Motivací je snaha podpořit poptávku a rostoucí konkurence dalších značek,“ konstatuje Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie. Dodává, že závěry průzkumu hovoří o zvyšování cen prakticky u všech značek i automobilových kategorií.
Srovnání cen vozů s předchozím obdobím
Oproti loňskému červenci ceny automobilů vzrostly průměrně o 3 %, což odpovídá částce 27 129 Kč. Obecně lze největší nárůst pozorovat u vozů s pohonem na CNG, kde šlo dokonce o 14 %, tedy 92 000 Kč. Signifikantní růst cen je patrný i u vozů na naftový pohon. Ty zdražily o 11,3 % (88 296 Kč). Znatelně méně naopak podražily automobily s pohonem na LPG (3,6 %, 12 743 Kč), plug-in hybridní vozy (3,4 %, 45 071 Kč), klasické hybridy (3,2 %, 21 399 Kč) a čistě elektrická vozidla (1,6 %, 15 000 Kč).
„Stejně jako v předchozím období sledujeme zvyšování cen osobních automobilů na českém trhu. Část zdražování je nepochybně spojena s faktem, že automobilky mají kvůli externím faktorům, jako je válečný konflikt na Ukrajině a komplikace v dodavatelských řetězcích, omezené produkční kapacity a z toho důvodu se v nabídce soustředí na modely s vyšší marží. Očekává se, že tento trend bude trvat delší dobu,“ říká Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.
V případě některých značek sledovaných modelů došlo k plošnému zdražení (Mercedes-Benz, BMW), u jiných pak záviselo na typu pohonu (Kia, VW). Volkswagen přistoupil obecně ke zdražení, což je viditelné například u navýšení minimální ceny modelu Polo, jehož nejnižší výbavová linie byla zrušena. Stejně tak došlo ke zrušení vrcholných motorizací u modelu Tiguan v benzinovém i naftovém provedení. Podobný trend byl viditelný i u modelu Leon značky Seat.
Automobilka Škoda Auto výrazně zvedla ceny až v polovině ledna 2023, a to v průměru o 50 175 Kč. Znatelné zdražení zaznamenaly hlavně modely Octavia a Kodiaq. U prvního jmenovaného jde zejména o minimální výbavy v naftovém a benzinovém provedení, u druhého došlo k vyřazení nejlevnější výbavy Ambition z nabídky, což se projevilo skokovým zvýšením cen o skoro 300 000 Kč.
Podle Knapa se zdražování v tuzemsku podepisuje i na počtu registrací nových vozů. „Celkový počet registrací, který v posledních letech vykazoval rostoucí trend, v roce 2022 poklesl až na úroveň roku 2014, což reflektuje jak zvyšování cen, tak i další faktory jako přetrvávající nedostatek subdodávek a zhoršující se ekonomickou situaci. Se snižujícím se počtem celkových registrací roste i průměrné stáří vozového parku v České republice, které je oproti průměru EU (11,8 let) vyšší o více než 4 roky a dosahuje skoro 16 let,“ vysvětluje.
Srovnání vozů podle kategorií základní a nejvyšší výbavy
Určité trendy jsou patrné i při srovnání vozů podle kategorií výbavy, avšak oproti předchozímu srovnání se oproti minulému sledovanému období v některých případech tolik neliší. Například v kategorii A, která zahrnuje mini vozy, došlo k obecnému růstu cen o 3,8 %. Nejvyšší výbavy ale zdražily méně – pouze o 2,2 %. Ve skupině B, která je synonymem pro malé vozy, je znatelné průměrné zdražení základních výbav o cca 23 887 Kč, tedy 6,9 %. I u nich byl zaznamenám mírnější cenový nárůst nejvyšších výbav o pouhá 2 %.
U automobilů nižší střední třídy – skupiny C – ceny narostly o 7,9 % u základních výbav a o 3,3 % u nejvyšších výbav. Důvodem může být razantní zdražení Škody Octavie o 100 000 Kč nebo výrazný cenový skok modelu Ford Focus, který má nyní v nabídce nový vyšší výbavový stupeň. U hybridních modelů zavládl opačný trend, kdy základní výbavy všeobecně zlevnily (2,9 %), zatímco ty nejvyšší naopak zdražily (8,2 %). Čistě elektrické vozy v kategorii C zůstaly na prakticky stejné cenové hladině jako v předchozím období.
Kategorie D – střední třída – zaznamenala méně významnou změnu cen. Základní výbavy podražily o 3,3 % a nejvyšší o 2 %. Základní výbavy této skupiny byly přitom v minulém období stiženy vůbec nejvyšším cenovým nárůstem ze všech kategorií. Určitou výjimku představují vozy v základní výbavě s naftovým pohonem, jejichž ceny se zvýšily o 9,9 %, za což jsou odpovědné hlavně modely Škoda Superb a Volkswagen Passat. Za vozy vyšší střední třídy E si zákazníci připlatí v průměru o 41 227 Kč víc, což odpovídá 3 %. Opět platí, že ceny nejvyšších výbav rostly pomalejším tempem (2,2 %). Nejvíce naopak zdražily vozy s benzinovým pohonem (3,8 %).
V kategorii SUV & Crossover došlo k nárůstu cen základních výbav o 6,4 % (45 861 Kč). Jsou za něj odpovědná především naftová vozidla (nejmarkantněji model Kodiaq značky Škoda), která zdražila o 14,5 %. Ceny nejvyšších výbav narostly jen o 1,5 %, do čehož se propisuje i výhodná slevová akce na maximální výbavu modelu Volkswagen Tiguan, který výrazně zlevnil v naftovém i benzinovém provedení. V kategorii MPV zahrnující víceúčelová osobní vozidla zdražily základní výbavy o průměrných 4,1 %. Přesto lze ale u jejich maximálních výbav sledovat vůbec největší cenový růst o 5,4 % (61 307 Kč). Nejvíce v této kategorii zdražila vozidla s čistě elektrickým pohonem, u kterých bude třeba doplatit o 5,2 % více.
Smyslem EY je přispívat k tomu, aby svět fungoval lépe. Proto pomáháme klientům, našim zaměstnancům i širšímu společenství vytvářet dlouhodobé hodnoty a posilovat důvěru v kapitálové trhy. Týmy odborníků EY, vybavené nejmodernějšími technologiemi, působí ve více než 150 zemích celého světa – provádějí audity a poskytují klientům širokou poradenskou podporu, která jim umožňuje růst, transformovat se a efektivně fungovat.
Název EY zahrnuje celosvětovou organizaci a může zahrnovat jednu či více členských firem Ernst & Young Global Limited, z nichž každá je samostatnou právnickou osobou. Ernst & Young Global Limited je britská společnost s ručením omezeným garancí, která neposkytuje služby klientům. Informace o tom, jak EY shromažďuje a používá osobní údaje, a o právech fyzických osob stanovených právními předpisy o ochraně osobních údajů jsou k dispozici na ey.com/privacy. Členské firmy EY neposkytují právní služby v zemích, kde to zákon neumožňuje.
EY Česká republika
EY je předním celosvětovým poskytovatelem odborných poradenských služeb v oblasti auditu, daní, transakčního a podnikového poradenství.
Znalost problematiky a kvalita služeb, které poskytujeme, přispívají k posilování důvěry v kapitálové trhy i v ekonomiky celého světa.
Výjimečný lidský a odborný potenciál nám umožňuje hrát významnou roli při vytváření lepšího prostředí pro naše zaměstnance, klienty i pro širší společnost.
Více informací na: www.ey.com/cs_cz
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Akcie ve světě - hodnoty indexů
- Finance - osobní finance, kurzovní lístek, kalkulačky
- Index PX, Burza Praha - historie, vývoj
- Akcie ve světě - grafy indexů
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Daňová přiznání - daňový kalendář 2021, kdy a co je potřeba udělat?
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Sleva na manželku 2023 - 24.840 Kč. Slevu na manžela nebo manželku můžete uplatnit, pokud manželka / manžel nemá příjmy vyšší než 68.000 Kč.
- Osobní automobily nadále zdražují. Tempo je pomalejší, než se čekalo, dokazuje cenový index EY
Prezentace
21.01.2025 Nejoblíbenější Xiaomi roku má nástupce.
16.01.2025 Nejnadupanější telefon současnosti se začal…
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
ČNB patří mezi pět největších kupců zlata mezi centrálními bankami
Charu Chanana, Saxo Bank
Mgr. Timur Barotov, BHS
Peněz bude stále více: Investování již není možnost ale nutnost!
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Překoná zlato v roce 2025 úroveň 3 000 USD? Prognózy se liší, důvody však zůstávají stejné
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Okénko finanční rady
Jan Hicl, Delta Green
Flexibilita v energetice – nová komodita, která (zatím) nemá svoji jednotku, ale má obrovskou cenu
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Měli vaší blízcí sjednané životko? Česká asociace pojišťoven vám to pomůže zjistit
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Raketový růst fixací energií: Češi hledají jistotu před zdražováním
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex leden 2025: V lednu sazby hypoték klesly, na úrokový sešup však letos zapomeňme
Lukáš Raška, Portu
Do důchodu v 67? Bez vlastního zajištění se tomu nevyhnete (2.1.2025)
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku