Osobní automobily nadále zdražují. Tempo je pomalejší, než se čekalo, dokazuje cenový index EY
Trend zvyšování ceníkových cen osobních automobilů pokračuje, ustálil se ovšem na obdobném tempu jako v předchozím období. To je hlavní zjištění nejnovějšího vydání cenového indexu poradenské společnosti EY, který sledoval vývoj na trhu v období od července 2022 do ledna 2023. Ceny automobilů se tak v průměru zvýšily o 3 %, což je ve srovnání s vývojem v první polovině loňského roku pouze o 0,3 procentních bodů méně. Vůbec nejvíce zdražily vozy na CNG, následované automobily s dieselovým pohonem a na benzin. Nejméně naopak podražily vozy na čistě elektrický pohon. Znatelné rozdíly v růstu cen je možné sledovat i mezi základními a nejvyššími výbavami.
Všeobecné zdražení na automobilovém trhu je dlouhodobý trend a předvídaný důsledek odklonu od současných spalovacích motorů, který prosazuje Evropská unie. „Blížící se zavedení emisní normy Euro 7 s sebou nese očekávané zdražení, a to především kvůli nutnosti výrobců pokrýt náklady na vývoj a úpravu současných spalovacích motorů. S celkovým zdražováním na evropském trhu je v kontrastu vývoj cen značky Tesla, která konkuruje svými snižujícími se cenami. Ty v některých zemích v Evropě poklesly až o 20 %. Motivací je snaha podpořit poptávku a rostoucí konkurence dalších značek,“ konstatuje Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie. Dodává, že závěry průzkumu hovoří o zvyšování cen prakticky u všech značek i automobilových kategorií.
Srovnání cen vozů s předchozím obdobím
Oproti loňskému červenci ceny automobilů vzrostly průměrně o 3 %, což odpovídá částce 27 129 Kč. Obecně lze největší nárůst pozorovat u vozů s pohonem na CNG, kde šlo dokonce o 14 %, tedy 92 000 Kč. Signifikantní růst cen je patrný i u vozů na naftový pohon. Ty zdražily o 11,3 % (88 296 Kč). Znatelně méně naopak podražily automobily s pohonem na LPG (3,6 %, 12 743 Kč), plug-in hybridní vozy (3,4 %, 45 071 Kč), klasické hybridy (3,2 %, 21 399 Kč) a čistě elektrická vozidla (1,6 %, 15 000 Kč).
„Stejně jako v předchozím období sledujeme zvyšování cen osobních automobilů na českém trhu. Část zdražování je nepochybně spojena s faktem, že automobilky mají kvůli externím faktorům, jako je válečný konflikt na Ukrajině a komplikace v dodavatelských řetězcích, omezené produkční kapacity a z toho důvodu se v nabídce soustředí na modely s vyšší marží. Očekává se, že tento trend bude trvat delší dobu,“ říká Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.
V případě některých značek sledovaných modelů došlo k plošnému zdražení (Mercedes-Benz, BMW), u jiných pak záviselo na typu pohonu (Kia, VW). Volkswagen přistoupil obecně ke zdražení, což je viditelné například u navýšení minimální ceny modelu Polo, jehož nejnižší výbavová linie byla zrušena. Stejně tak došlo ke zrušení vrcholných motorizací u modelu Tiguan v benzinovém i naftovém provedení. Podobný trend byl viditelný i u modelu Leon značky Seat.
Automobilka Škoda Auto výrazně zvedla ceny až v polovině ledna 2023, a to v průměru o 50 175 Kč. Znatelné zdražení zaznamenaly hlavně modely Octavia a Kodiaq. U prvního jmenovaného jde zejména o minimální výbavy v naftovém a benzinovém provedení, u druhého došlo k vyřazení nejlevnější výbavy Ambition z nabídky, což se projevilo skokovým zvýšením cen o skoro 300 000 Kč.
Podle Knapa se zdražování v tuzemsku podepisuje i na počtu registrací nových vozů. „Celkový počet registrací, který v posledních letech vykazoval rostoucí trend, v roce 2022 poklesl až na úroveň roku 2014, což reflektuje jak zvyšování cen, tak i další faktory jako přetrvávající nedostatek subdodávek a zhoršující se ekonomickou situaci. Se snižujícím se počtem celkových registrací roste i průměrné stáří vozového parku v České republice, které je oproti průměru EU (11,8 let) vyšší o více než 4 roky a dosahuje skoro 16 let,“ vysvětluje.
Srovnání vozů podle kategorií základní a nejvyšší výbavy
Určité trendy jsou patrné i při srovnání vozů podle kategorií výbavy, avšak oproti předchozímu srovnání se oproti minulému sledovanému období v některých případech tolik neliší. Například v kategorii A, která zahrnuje mini vozy, došlo k obecnému růstu cen o 3,8 %. Nejvyšší výbavy ale zdražily méně – pouze o 2,2 %. Ve skupině B, která je synonymem pro malé vozy, je znatelné průměrné zdražení základních výbav o cca 23 887 Kč, tedy 6,9 %. I u nich byl zaznamenám mírnější cenový nárůst nejvyšších výbav o pouhá 2 %.
U automobilů nižší střední třídy – skupiny C – ceny narostly o 7,9 % u základních výbav a o 3,3 % u nejvyšších výbav. Důvodem může být razantní zdražení Škody Octavie o 100 000 Kč nebo výrazný cenový skok modelu Ford Focus, který má nyní v nabídce nový vyšší výbavový stupeň. U hybridních modelů zavládl opačný trend, kdy základní výbavy všeobecně zlevnily (2,9 %), zatímco ty nejvyšší naopak zdražily (8,2 %). Čistě elektrické vozy v kategorii C zůstaly na prakticky stejné cenové hladině jako v předchozím období.
Kategorie D – střední třída – zaznamenala méně významnou změnu cen. Základní výbavy podražily o 3,3 % a nejvyšší o 2 %. Základní výbavy této skupiny byly přitom v minulém období stiženy vůbec nejvyšším cenovým nárůstem ze všech kategorií. Určitou výjimku představují vozy v základní výbavě s naftovým pohonem, jejichž ceny se zvýšily o 9,9 %, za což jsou odpovědné hlavně modely Škoda Superb a Volkswagen Passat. Za vozy vyšší střední třídy E si zákazníci připlatí v průměru o 41 227 Kč víc, což odpovídá 3 %. Opět platí, že ceny nejvyšších výbav rostly pomalejším tempem (2,2 %). Nejvíce naopak zdražily vozy s benzinovým pohonem (3,8 %).
V kategorii SUV & Crossover došlo k nárůstu cen základních výbav o 6,4 % (45 861 Kč). Jsou za něj odpovědná především naftová vozidla (nejmarkantněji model Kodiaq značky Škoda), která zdražila o 14,5 %. Ceny nejvyšších výbav narostly jen o 1,5 %, do čehož se propisuje i výhodná slevová akce na maximální výbavu modelu Volkswagen Tiguan, který výrazně zlevnil v naftovém i benzinovém provedení. V kategorii MPV zahrnující víceúčelová osobní vozidla zdražily základní výbavy o průměrných 4,1 %. Přesto lze ale u jejich maximálních výbav sledovat vůbec největší cenový růst o 5,4 % (61 307 Kč). Nejvíce v této kategorii zdražila vozidla s čistě elektrickým pohonem, u kterých bude třeba doplatit o 5,2 % více.
Smyslem EY je přispívat k tomu, aby svět fungoval lépe. Proto pomáháme klientům, našim zaměstnancům i širšímu společenství vytvářet dlouhodobé hodnoty a posilovat důvěru v kapitálové trhy. Týmy odborníků EY, vybavené nejmodernějšími technologiemi, působí ve více než 150 zemích celého světa – provádějí audity a poskytují klientům širokou poradenskou podporu, která jim umožňuje růst, transformovat se a efektivně fungovat.
Název EY zahrnuje celosvětovou organizaci a může zahrnovat jednu či více členských firem Ernst & Young Global Limited, z nichž každá je samostatnou právnickou osobou. Ernst & Young Global Limited je britská společnost s ručením omezeným garancí, která neposkytuje služby klientům. Informace o tom, jak EY shromažďuje a používá osobní údaje, a o právech fyzických osob stanovených právními předpisy o ochraně osobních údajů jsou k dispozici na ey.com/privacy. Členské firmy EY neposkytují právní služby v zemích, kde to zákon neumožňuje.
EY Česká republika
EY je předním celosvětovým poskytovatelem odborných poradenských služeb v oblasti auditu, daní, transakčního a podnikového poradenství.
Znalost problematiky a kvalita služeb, které poskytujeme, přispívají k posilování důvěry v kapitálové trhy i v ekonomiky celého světa.
Výjimečný lidský a odborný potenciál nám umožňuje hrát významnou roli při vytváření lepšího prostředí pro naše zaměstnance, klienty i pro širší společnost.
Více informací na: www.ey.com/cs_cz
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun