ec.europa.eu (Evropská komise)
Evropská unie  |  21.02.2023 12:49:56

Bezpečnost silničního provozu v EU: počet mrtvých nižší než před pandemií, ale pokrok stále příliš pomalý

Bezpečnost na silnici tabulka

Komise dnes zveřejňuje předběžné údaje o smrtelných nehodách na silnicích za rok 2022. V loňském roce přišlo při silničních nehodách o život přibližně 20 600 lidí, což oproti roku 2021 představuje nárůst o 3 %, neboť po pandemii došlo k oživení dopravy. Ve srovnání s rokem před pandemií, tedy s rokem 2019, však jde o pokles o 2 000 úmrtí (–10 %). Cílem EU a OSN je snížit do roku 2030 počet úmrtí na silnicích na polovinu.

Protichůdné trendy v jednotlivých členských státech

Počet úmrtí na silnicích v celé EU se v roce 2022 oproti předchozímu roku zvýšil o 3 % v neposlední řadě proto, že se úroveň dopravy po pandemii zvýšila. Důležité je, že mnohé úspěchy dosažené během pandemie covidu-19 (včetně 17% poklesu mezi lety 2019 a 2020) nebyly ztraceny. Ve srovnání s rokem 2019 se počet úmrtí v roce 2022 snížil o 10 %.

Pokrok je však v jednotlivých členských státech velmi nerovnoměrný. Největší pokles – o více než 30 % – byl zaznamenán v Litvě a Polsku, přičemž 23% pokles zaznamenalo i Dánsko. Naproti tomu v posledních třech letech zůstal počet úmrtí na silnicích beze změny nebo naopak vzrostl1 v zemích, jako je Irsko, Španělsko, Francie, Itálie, Nizozemsko a Švédsko.

Celkové pořadí jednotlivých zemí z hlediskamíry úmrtíse od doby před pandemií výrazně nezměnilo, přičemž nejbezpečnější jsou silnice ve Švédsku (21 úmrtí na milion obyvatel) a v Dánsku (26 úmrtí na milion obyvatel), zatímco Rumunsko (86 úmrtí na milion obyvatel) a Bulharsko (78 úmrtí na milion obyvatel) vykázaly v roce 2022 nejvyšší míru úmrtí. Průměr EU činil 46 úmrtí na silnicích na milion obyvatel.

Nejvíce postižené skupiny

Na základě dostupných údajů za rok 2021 (podrobné údaje za rok 2022 dosud nejsou k dispozici) došlo v celé EU k 52 % úmrtí v silničním provozu na venkovských silnicích oproti 39 % v městských oblastech a 9 % na dálnicích. Tři ze čtyř osob, které zemřely na silnicích, byly muži (78 %). Cestující v automobilech (řidiči a spolujezdci) představovali 45 % všech úmrtí na silnicích, chodci tvořili 18 %, řidiči jednostopých motorových vozidel (motocykly a mopedy) 19 % a cyklisté 9 % celkového počtu úmrtí.

V městských oblastech se však situace velmi liší, neboť téměř 70 %všech úmrtí představují nechránění účastníci silničního provozu (chodci, cyklisté a řidiči jednostopých motorových vozidel). K úmrtím účastníků silničního provozu ve městech dochází převážně při střetu s osobními automobily a nákladními vozidly, z čehož je zřejmé, že je třeba zlepšit ochranu nechráněných účastníků silničního provozu.

I když je zvýšený podíl cyklistiky ve skladbě mobility v mnoha členských státech velmi vítán, vážným důvodem k obavám je trend v počtu cyklistů usmrcených na silnicích v EU. Jedná se o jedinou skupinu účastníků silničního provozu, která v posledním desetiletí nezaznamenala významný pokles počtu úmrtí; je tomu tak zejména kvůli přetrvávající absenci dobře vybavené infrastruktury. Například předběžné údaje z Francie za rok 2022 ukazují 30% nárůst počtu úmrtí při cyklistice ve srovnání s rokem 2019.

Souvislosti

V roce 2018 si EU stanovila cíl snížit do roku 2030 počet úmrtí na silnicích (a poprvé i vážných zranění) o 50 %. Tento cíl byl stanoven ve Strategickém akčním plánu pro bezpečnost silničního provozu, který vypracovala Komise, a v rámci politiky EU v oblasti bezpečnosti silničního provozu na období 2021–2030, které rovněž stanoví plány k dosažení cíle pro rok 2050, což je nulový počet úmrtí na silnicích (tzv. „vize nula“).

Bezpečnost silničního provozu byla rovněž klíčovým prvkem nedávných iniciativ v rámci politiky mobility EU, včetně Strategie pro udržitelnou a inteligentní mobilitu, návrhu Komise na revizi nařízení TEN-T a rámce městské mobility.

EU stojí v čele druhé dekády opatření v oblasti bezpečnosti silničního provozu, kterou OSN vyhlásila na období 2021–2030 v srpnu 2020.

Aby dále zvýšila bezpečnost evropských silnic, představí Komise v příštích týdnech soubor návrhů, které se zabývají bezpečností silničního provozu z celé škály perspektiv.

Další informace

Podrobnější údaje – Statistika bezpečnosti silničního provozu za rok 2022

Počet úmrtí na silnicích na milion obyvatel – předběžné údaje za rok 2022

Dopravní bezpečnost - úmrtí v Evropě

Míra na milion obyvatel

Změna v roce 2022 v % oproti:

2019

2020

2021

2022

2021

2019

Průměr 2017–19

EU-27514245463 %–10 %–11 %
Belgie5643455216 %–7 %–3 %
Bulharsko90678178–5 %–15 %–17 %
Česko58485050–1 %–15 %–15 %
Dánsko3428222618 %–23 %–15 %
Německo373331349 %–8 %–12 %
Estonsko39444138–9 %–4 %–10 %
Irsko2930273114 %11 %9 %
Řecko645457581 %–11 %–13 %
Španělsko3729323612 %–2 %–5 %
Francie5039454911 %0 %–2 %
Chorvatsko73587271–6 %–7 %–13 %
Itálie534049539 %–2 %–5 %
Kypr59545042–16 %–27 %–26 %
Lotyšsko69737860–24 %–15 %–19 %
Litva67635343–19 %–35 %–35 %
Lucembursko364238408 %18 %–6 %
Maďarsko62475656–1 %–10 %–13 %
Malta32211750189 %63 %47 %
Nizozemsko3430293520 %4 %7 %
Rakousko473941412 %–11 %–11 %
Polsko77665951–14 %–34 %–33 %
Portugalsko6752546316 %–5 %–2 %
Rumunsko96859286–8 %–12 %–14 %
Slovinsko49385440–25 %–17 %–14 %
Slovensko504545460 %–8 %–8 %
Finsko38404134–16 %–10 %–18 %
Švédsko222020215 %0 %–17 %
Švýcarsko2226233135 %44 %25 %
Norsko2017152355 %15 %16 %
Island172224240 %50 %–33 %

Čísla za rok 2022 vycházejí u většiny zemí z předběžných údajů a při zveřejnění konečných údajů na podzim roku 2023 doznají určitých změn. Odhady za rok 2022 zahrnují celý rok a všechny silnice a týkají se úmrtí do 30 dnů od nehody, avšak u následujících zemí jsou založeny na částečných údajích: Německo a Řecko (každých 11 měsíců), Belgie a Maďarsko (každých 9 měsíců), Španělsko (venkovské silnice), Nizozemsko (částečná data; počet úmrtí evidovaných policií je rovněž podhodnocen přibližně o 10–15 %), Portugalsko (úmrtí do 24 hodin) a Švýcarsko (6 měsíců). O Lichtenštejnsku nejsou za rok 2022 k dispozici žádné údaje.

Údaje za rok 2022 jsou porovnávány se třemi obdobími: s rokem 2021 (předchozí rok), s rokem 2019 (základní rok pro cíl snížit do roku 2030 počet úmrtí o 50 %) a s průměrem za období 20172019 (s cílem zohlednit výkyvy v malých zemích). Procentuální změny v tabulce jsou vypočítány na základě absolutního počtu úmrtí, nikoli počtu úmrtí na milion obyvatel.

Dopravni bezpečnost - graf 2022

Podrobnosti

Datum zveřejnění
21 únor 2023






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688