Spotřebitelský barometr - květen 2003
Po třech měsících, kdy index důvěry v českou ekonomiku neustále klesal, je nyní patrný obrat k lepšímu. Aktuální hodnota Indexu spotřebitelské důvěry se v květnu 2003 ustálila na úrovni 48,9 bodu, což je v porovnání s únorem, kdy byla hodnota indexu v tomto roce prozatím nejvyšší, o 1,8 bodu méně.
Co index spotřebitelské důvěry tentokrát nejvíce ovlivnilo?
K mírnému zlepšení ve vnímání spotřebitelského klimatu přispěl zejména růst indexu velkých nákupů, kdy podle názoru více než dvou pětin populace (44 %), je dnes ta správná doba pro pořizování velkých nákupů (např. nábytek do domácnosti, pračka, myčka, apod.). Tento názor zastává více než polovina mladých lidí (do 29 let), zejména pak středoškolsky vzdělaní respondenti.
Tyto výsledky vycházejí z pravidelného průzkumu společnosti GfK Praha zaměřeného na monitorování spotřebního klimatu v České republice z pohledu populace. Průzkum se provádí na plně reprezentativním vzorku 1 000 osob ve věku 15 – 79 let náhodně vybraných z celé ČR. Šetření se realizuje každý měsíc metodou telefonického dotazování.
Cíl výzkumu
Tato studie je zaměřena na monitorování spotřebního klimatu v České republice z pohledu populace. Uvedený typ výzkumu poskytuje přehled trendů v hodnoceních obyvatelstva týkajících se:
? ekonomické situace
? investičních úmyslů a nákupních očekávání
? finančních poměrů domácností
? spoření
? strategických investicí jako jsou nákup auta, bytu nebo domu
Metodika výzkumu
Výzkum se provádí na reprezentativním vzorku 1000 respondentů z celé České republiky ve věku 15 - 79 let, metodou osobního dotazování prostřednictvím školených tazatelů. Pro tvorbu výběrového souboru dotázaných je využíván stratifikovaný náhodný výběr, který umožňuje získat objektivní obraz spotřebního chování populace ČR.
Spotřebitelský barometr se provádí již od roku 1992. V počátečních letech byl realizován v pravidelných čtvrtletních intervalech, od roku 1998 se uskutečňuje 11x ročně. GfK-Praha zajišťuje výzkum ve spolupráci s Českým statistickým úřadem, Ministerstvem průmyslu a obchodu a Svazem obchodu ČR. Výsledky dále slouží pro potřeby Statistického úřadu Evropské unie (Eurostatu).
Index spotřebitelské důvěry
Na základě výsledků projektu "Spotřebitelský barometr" byl podle metodiky Evropského společenství zkonstruován "Index spotřebitelské důvěry (CCI)". Tento index souhrnným způsobem informuje o vývoji spotřebního chování v ČR, o míře důvěry v českou ekonomiku.
CCI zahrnuje pět dílčích faktorů:
- stav hospodářské situace ČR v porovnání před 12 měsíci
- očekávaný vývoj hospodářské situace ČR v následujících 12 měsících
- finanční situaci domácnosti v porovnání se stavem před 12 měsíci
- očekávaný vývoj finanční situace domácnosti v následujících 12 měsících
- posouzení současné doby z hlediska její výhodnosti pro pořizování velkých nákupů (např. automobil, zařízení do domácnosti, nábytek, pračka, televizor)
Tento projekt slouží jako marketingový nástroj pro plánování firemních strategií, k bližší analýze makroekonomické, mikroekonomické situace ČR. Výsledky jsou určeny zejména výrobním a obchodním společnostem, reklamním agenturám, decizní sféře a ekonomům.
Hodnocení:
Dosažení souladu s objektivními ekonomickými a sociálními veličinami a ukazateli by mělo být smyslem subjektivně vytvářených průzkumů a analýz, založených na osobních názorech jednotlivých aktérů. Lze se domnívat, že tento počin se daří naplňovat v případě Spotřebitelského barometru zveřejňovaného pravidelně společností GfK.
Ten kupříkladu potvrzuje, že od roku 1998 dochází - v souladu s objektivně hodnoceným vývojem příslušných veličin - i ke zlepšování ukazatele spotřebitelské důvěry. Tento příznivý vzestupný trend je patrný nejen v dlouhodobějším horizontu, ale i pro průběh letošního roku i v porovnání s rokem 2000. O tom, jak populace vnímá zprávy o vývoji klíčových makroekonomických veličin a tyto zprávy interpretuje do svých vlastních představ, svědčí výrazně pozitivnější náhled populace na vývoj celkové ekonomické situace. Proměnlivé, avšak stále pozitivní, zůstává i budoucí očekávání této situace. Naopak hodnocení finanční situace jednotlivých domácností zůstává kritičtější, resp. nestává se výrazně pozitivnějším. Poslední průzkum společnosti GfK, týkající se vnímání veřejnosti, zaměřeného jak na celkový hospodářský vývoj, tak i na vývoj jednotlivých domácností, představuje věrohodný a názorný příspěvek v oblasti analýzy veřejného mínění, který obecně koresponduje s objektivním ekonomickým vývojem. Praha dne 31. 7. 2001 |
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
08.08.2024 SMC a ICT – tradingový fenomén roku 2024
05.08.2024 3 hlavní důvody aktuálního poklesu trhů
30.07.2024 Jak funguje index relativní síly (RSI) v akciích?
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Největší pokles na krypto trhu za poslední rok – co bude dál?
Petr Lajsek, Purple Trading
Pohonné hmoty čeká divoké období. Čeká nás růst nebo pád cen?
Štěpán Křeček, BHS
Cestovní ruch hlásí lepší výsledky než před pandemií. Pomohlo Mistrovství světa v ledním hokeji
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Trhy zažívají černé pondělí. Další příležitost pro růst ceny zlata
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Příležitosti a výzvy pro investory. Reposazba na úrovni 4,5 %
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v srpnu snižuje sazby jen o 25 bodů a přeřazuje tak na nižší rychlost
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři