První letošní známka připomíná významného tvůrce litografií
Česká pošta dnes uvedla do prodeje první ceninu tohoto roku, jíž je nová příležitostná písmenová poštovní známka Tradice české známkové tvorby: Vladimír Suchánek. Nová emise byla představena autorkou grafického návrhu Evou Haškovou v budově hlavní pošty v Praze. Námětem známky je portrét Vladimíra Suchánka, který je doplněn detailem Suchánkovy litografie Zamilovaný Harlekýn z roku 1978. Výtvarný návrh připravila Eva Hašková. O tomto datumu jsou první ceniny roku vydávány již 30 let, jelikož první poštovní známka samostatné České republiky byla vydána 20. ledna 1993.
Vladimír Suchánek byl český malíř a grafik, jehož výsostnou doménou byla barevná litografie. Na litografický kámen přenášel od začátku 60. let 20. století své imaginární postavy v ojedinělých poetických výjevech. Díky mistrovskému ovládnutí této grafické techniky dokázal okouzlit návštěvníky galerií po celém světě. Za svůj život uspořádal 174 samostatných výstav doma i v zahraničí. Získal celkem 29 významných cen. Pro sběratele z celého světa vytvořil 485 grafických exlibris, připravil i tři desítky návrhů poštovních známek. Jeho práce jsou k vidění v Národní galerii v Praze, v galerii Albertina Wien, v Rockfort Art Museu a řadě dalších veřejných i soukromých sbírkách.
Nominále známky je zastoupeno písmenem „B“, které odpovídá ceně za vnitrostátní obyčejné psaní – standard do 50 g v ekonomickém režimu dodání dle ceníku základních poštovních služeb v aktuálním znění – ke dni vydání 21 Kč.
Novou známku si mohou zájemci pořídit i ve známkovém sešitku s osmi známkami doplněnými dvakrát dvěma kupony. Na prvním kuponu je detail kresby labutě z grafického listu Léda s labutí a motivem druhého je dívčí tvář, která přechází do točenice ve tvaru ulity. Na přední straně sešitku je výřez z grafiky Půlnoční ulity, jedné z posledních Suchánkových litografií. Součástí emise je i obálka prvního dne vydání (FDC), jejímž motivem je fotografie z autorčina archivu. Vladimír Suchánek je na ní zachycen s klarinetem, což je připomínkou hudebního uskupení Grafičanka, jehož byl zakladatelem, kapelníkem a klarinetistou.
Celou emisi vytiskla Tiskárna Hradištko, s. r. o. Známku metodou ofsetu v nákladu 750 000 kusů a 72 000 do známkového sešitku (zájemci si mohou zakoupit 9 000 sešitků se známkami). FDC byla vytištěna digitálním tiskem v nákladu 2 500 kusů.
První známku letošního roku si mohou zákazníci zakoupit na poštovních přepážkách a v e-shopu na webu České pošty.
PODCAST:
20. 1. 2023 - Ivo Vysoudil, tiskový mluvčí České pošty (m4a, 375kB)
Poslední zprávy z rubriky Alternativní investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři