Rozvolnění čínských protipandemických opatření jako stimulant pro domácí spotřebu a šance pro zahraniční high-end produkty
Rozvolnění čínských protipandemických opatření jako stimulant pro domácí spotřebu a šance pro zahraniční high-end produkty
27.12.2022 / 06:00 | Aktualizováno: 27.12.2022 / 06:10
Čína téměř po třech letech otvírá své hranice a od 8.1. ruší povinnost absolvovat popříletovou karanténu. To je více než dobrá zpráva nejen pro české společnosti s ČLR obchodující. První výrazná změna však přišla ještě dříve, konkrétně na začátku prosince, kdy Čína ve velké míře rozvolnila domácí protipandemická opatření.
Země se tak posouvá od politiky nulové tolerance Covid-19 k více evropskému stylu „žití s covidem“. Posun od rozsáhlých uzávěr měst a trasování jednotlivých nakažených k úplnému rozvolnění a téměř nulovým opatřením však nyní vede k masivnímu nárůstu nakažených. I přesto je však jisté, že po překonání současných obtíží, bude znamenat rozvolnění masivní stimulant pro čínskou domácí spotřebu.
Lidé vzhledem k nestálosti situace zejména poslední rok, kdy byla opatření nejtvrdší, šetřili. To se projevilo například i na poklesu poměru maloobchodních prodejů na HDP. Ten činil za první tři čtvrtletí roku 2021 39 %, za stejné období letošního roku je to o dva procentní body méně, tedy pouze 37 %. To je výrazně méně, než průměr vyspělých států. Rovněž během v Číně nejoblíbenějšího on-line prodejního „svátku“ 11.11., tedy čínského dne nezadaných, prodeje na rozdíl od předchozích let výrazněji nerostly. Například e-commerce platforma Alibaba letos výsledky prodejů z 11.11. nezveřejnila. Vydala pouze prohlášení informující, že jsou podobné jako v roce 2021. Jiné platformy oznámily nárůst prodejů, ovšem podstatně menší, než se očekávalo. Domácí spotřeba má být spolu s exportem hnacím motorem čínské ekonomiky, proto znamená její zadrhnutí znatelný problém.
Rozvolnění a s ním v blízké budoucnosti očekávaný nárůst domácí spotřeby může být šancí i pro české firmy. Prodeje během čínského dne nezadaných sice letos nerostly, avšak jednoznačně ukázaly směr, kterým se budou čínští spotřebitelé ubírat. Prodejní platforma Tmall, patřící pod skupinu Alibaba, zveřejnila krátký seznam položek s největším meziročním nárůstem prodejů. Nejvíce vzrostl zájem o longboardy a to až o 3000 %. Ty byly následovány gramofony (růst o 530 %), cyklistickým vybavením a doplňky (400 %) a rybářským vybavením (200 %). Výsledky tak potvrzují rostoucí poptávku po zdravém životním stylu a všem, co s ním souvisí. To se týká širokého sortimentu zboží od již zmíněného sportovního vybavení až po doplňky stravy.
Poptávka po zahraničním zboží se týká převážně kvalitních produktů s tradicí, ať již to je sportovní vybavení, ale také kosmetika, víno či krmivo pro domácí mazlíčky. Mladí obyvatelé Číny také postupně objevují kouzlo tzv. glampingu. Z českých produktů se tradičně největší popularitě těší sklo a pivo. Oblíbená je však i česká kosmetika, zejména ta přírodní. Čím dál tím větší procento obchodů se v Číně přesouvá do on-line prostoru, pro české společnosti tak může být zajímavou možností vstupu na čínský trh Český národní pavilon. Ten Velvyslanectví ČR v Pekingu spolu s agenturou CzechTrade založilo na platformě JD.com za účelem propagace českých výrobků. Jedná se o tzv. cross-border e-commerce, tedy formu on-line prodeje, kdy je zboží dopravováno přímo od výrobce či přes celní sklad. Výhodou je menší administrativní zátěž, osvobození od cel (při jednotlivých transakcích nižších než 5000 RMB, případně ročně nepřesahujících 26 000 RMB) a také fakt, že není vyžadováno mít v Číně právnickou osobu. České společnosti disponují řadou kvalitních výrobků, kterými mohou oslovit čínské spotřebitele a Český národní pavilon může být ideální formou, jak udělat prvotní kontakt s místním trhem!
Pro více informací o Českém národním pavilonu neváhejte kontaktovat ekonomického diplomata Velvyslanectví ČR v Pekingu, Adama Kupku, na e-mailové adrese: commerce_beijing@mzv.cz.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?