Rozvolnění čínských protipandemických opatření jako stimulant pro domácí spotřebu a šance pro zahraniční high-end produkty
Rozvolnění čínských protipandemických opatření jako stimulant pro domácí spotřebu a šance pro zahraniční high-end produkty
27.12.2022 / 06:00 | Aktualizováno: 27.12.2022 / 06:10
Čína téměř po třech letech otvírá své hranice a od 8.1. ruší povinnost absolvovat popříletovou karanténu. To je více než dobrá zpráva nejen pro české společnosti s ČLR obchodující. První výrazná změna však přišla ještě dříve, konkrétně na začátku prosince, kdy Čína ve velké míře rozvolnila domácí protipandemická opatření.
Země se tak posouvá od politiky nulové tolerance Covid-19 k více evropskému stylu „žití s covidem“. Posun od rozsáhlých uzávěr měst a trasování jednotlivých nakažených k úplnému rozvolnění a téměř nulovým opatřením však nyní vede k masivnímu nárůstu nakažených. I přesto je však jisté, že po překonání současných obtíží, bude znamenat rozvolnění masivní stimulant pro čínskou domácí spotřebu.
Lidé vzhledem k nestálosti situace zejména poslední rok, kdy byla opatření nejtvrdší, šetřili. To se projevilo například i na poklesu poměru maloobchodních prodejů na HDP. Ten činil za první tři čtvrtletí roku 2021 39 %, za stejné období letošního roku je to o dva procentní body méně, tedy pouze 37 %. To je výrazně méně, než průměr vyspělých států. Rovněž během v Číně nejoblíbenějšího on-line prodejního „svátku“ 11.11., tedy čínského dne nezadaných, prodeje na rozdíl od předchozích let výrazněji nerostly. Například e-commerce platforma Alibaba letos výsledky prodejů z 11.11. nezveřejnila. Vydala pouze prohlášení informující, že jsou podobné jako v roce 2021. Jiné platformy oznámily nárůst prodejů, ovšem podstatně menší, než se očekávalo. Domácí spotřeba má být spolu s exportem hnacím motorem čínské ekonomiky, proto znamená její zadrhnutí znatelný problém.
Rozvolnění a s ním v blízké budoucnosti očekávaný nárůst domácí spotřeby může být šancí i pro české firmy. Prodeje během čínského dne nezadaných sice letos nerostly, avšak jednoznačně ukázaly směr, kterým se budou čínští spotřebitelé ubírat. Prodejní platforma Tmall, patřící pod skupinu Alibaba, zveřejnila krátký seznam položek s největším meziročním nárůstem prodejů. Nejvíce vzrostl zájem o longboardy a to až o 3000 %. Ty byly následovány gramofony (růst o 530 %), cyklistickým vybavením a doplňky (400 %) a rybářským vybavením (200 %). Výsledky tak potvrzují rostoucí poptávku po zdravém životním stylu a všem, co s ním souvisí. To se týká širokého sortimentu zboží od již zmíněného sportovního vybavení až po doplňky stravy.
Poptávka po zahraničním zboží se týká převážně kvalitních produktů s tradicí, ať již to je sportovní vybavení, ale také kosmetika, víno či krmivo pro domácí mazlíčky. Mladí obyvatelé Číny také postupně objevují kouzlo tzv. glampingu. Z českých produktů se tradičně největší popularitě těší sklo a pivo. Oblíbená je však i česká kosmetika, zejména ta přírodní. Čím dál tím větší procento obchodů se v Číně přesouvá do on-line prostoru, pro české společnosti tak může být zajímavou možností vstupu na čínský trh Český národní pavilon. Ten Velvyslanectví ČR v Pekingu spolu s agenturou CzechTrade založilo na platformě JD.com za účelem propagace českých výrobků. Jedná se o tzv. cross-border e-commerce, tedy formu on-line prodeje, kdy je zboží dopravováno přímo od výrobce či přes celní sklad. Výhodou je menší administrativní zátěž, osvobození od cel (při jednotlivých transakcích nižších než 5000 RMB, případně ročně nepřesahujících 26 000 RMB) a také fakt, že není vyžadováno mít v Číně právnickou osobu. České společnosti disponují řadou kvalitních výrobků, kterými mohou oslovit čínské spotřebitele a Český národní pavilon může být ideální formou, jak udělat prvotní kontakt s místním trhem!
Pro více informací o Českém národním pavilonu neváhejte kontaktovat ekonomického diplomata Velvyslanectví ČR v Pekingu, Adama Kupku, na e-mailové adrese: commerce_beijing@mzv.cz.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Mimořádná opatření - Aktuální opatření české vlády a ministerstev v souvislosti s koronavirem v ČR
- Spotřeba paliva - kalkulačka
- CNY, čínský juan - převod měn na CZK, českou korunu
- Dlouhodobý investiční produkt - novela zákona o kapitálovém trhu
- Česká pošta a koronavirus - opatření v souvislosti s pandemií COVID-19
- Příspěvek na péči 2024 - kalkulačka: výška příspěvku na péči zůstává stejná jako v roce 2022 a díky inflaci si za příspěvek poživatelé pořídí méně slu
- Rozvolnění čínských protipandemických opatření jako stimulant pro domácí spotřebu a šance pro zahraniční high-end produkty
- Nenahrazujme za každou cenu výpadek v domácí a zahraniční spotřebě spotřebou veřejnou
- Růst čínské ekonomiky je od začátku tohoto roku tažen především domácí spotřebou - Globální ekonomický výhled květen 2023 - Čína
- Hrubý domácí produkt - metodika ČNB pro ukazatele v oblasti Hrubý domácí produkt
- Ranní glosa: Rozvolnění v Česku a šance na třetí vlnu pandemie. Jaké mohou být dopady do ekonomiky?
- Rozbřesk: Rozvolnění v Česku a šance na třetí vlnu pandemie. Možné dopady do ekonomiky?
Prezentace
12.02.2025 iPhone 16 Pro za 699 Kč! Nová služba nemá v…
29.01.2025 Xiaomi má nový bestseller. Je extrémně nadupaný a
28.01.2025 České firmy stále častěji místo banky…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlatý býk je k nezastavení: Zlato překonalo hranici 2 900 USD
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Kávová horečka: ceny lámou rekordy, zásoby docházejí a Trump přilévá olej do ohně
Štěpán Křeček, BHS
Cestovní ruch je na vzestupu. Rok 2024 výrazně překonal předpandemický rok 2019
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v únoru snižuje úrokové sazby, ale s jejich dalším poklesem bude velmi opatrná
Charu Chanana, Saxo Bank
Scénář obchodní války 2.0: Co to znamená pro vaše portfolio?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets