Polovina českých domácností dává přednost velkým hobbymarketům
Tisková informace firem INCOMA Research a GfK Praha k projektu „DO-IT-YOURSELF 2003“
Praha 27.5.2003 - Podle výzkumu „DO-IT-YOURSELF 2003“ společností INCOMA Research a GfK Praha překročila celková prodejní plocha hobbymarketů (včetně řetězce Mountfield) v ČR již hranici 400 tisíc m2, celkový obrat realizovaný řetězci těchto velkoprodejen s širokým sortimentem zboží pro dům, dílnu a zahradu dosáhl v roce 2002 úrovně 20 miliard Kč. Velkoplošné hobbymarkety sice reprezentují pouze necelá 2 % prodejen nabízejících příslušné sortimenty, nicméně v souhrnu to reprezentuje více než čtvrtinu prodejních ploch a téměř dvě pětiny tržního podílu co do realizovaného obratu.
Stěžejní roli, kterou velké hobbymarketové řetězce hrají na českém trhu do-it-yourself, potvrdil také reprezentativní spotřebitelský průzkum, který INCOMA Research a GfK Praha uskutečnily v dubnu letošního roku. Pokračuje trend mírného posilování koncentrace trhu. Zatímco před dvěma lety se 50 % spotřebitelských preferencí soustředilo mezi desítku nejvýznamnějších firem, minulý rok to bylo už jen 7 řetězců, letos si stejnou část trhu mezi sebe rozdělilo již jen 5 řetězců. S odstupem největší obrat realizují OBI a Baumax, nicméně nejvyšší míry nárůstu obratu loni zaznamenal Hornbach a také Globus Baumarkt.
Šetření DO-IT-YOURSELF 2003 také ukázalo, že průměrné roční výdaje domácností, které nakupují zboží pro domácnost, dílnu a zahradu, činí za tento sortiment necelých 18 tisíc Kč ročně. Přes 80 % domácností sledovaného vzorku nakupovalo v uplynulém roce potřeby pro zahradu, barvy a malířské potřeby, nářadí a nástroje, potřeby pro domácnost, vysokou míru nákupů ale zaznamenaly i ostatní kategorie zboží.
Největší spontánní znalost byla zaznamenána u segmentu nářadí a nástroje, kde alespoň jednu značku uvedlo více než 80 % respondentů. Vysoké míry znalosti byly ovšem dosaženy i u dalších sortimentů. Nejčastěji jmenovanou značkou vůbec se stalo Rako, následoval Bosch a Narex.
Nejlépe hodnoceným řetězcem, co do cenového vnímání, je mezi hobbymarketovými řetězci Globus Baumarkt. Nejširší sortiment nabízí podle nakupujících Hornbach. Při hodnocení dostupnosti a informovanosti personálu získal od zákazníků nejlepší hodnocení Mountfield. Ve srovnání s předchozím rokem letos obchodní řetězce většinou výrazně posílily své aktivity v oblasti distribuce letáků. Nejaktivněji si počínal Baumax, jehož letáky byly zaznamenány ve schránkách 45 % respondentů.
Pramen: DO-IT-YOURSELF 2003 (INCOMA Research + GfK Praha)
V případě zájmu o další informace o projektu „DO-IT-YOURSELF 2003“ lze kontaktovat:
INCOMA Research – Tomáš Drtina (tel. 251 117 540)
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets