(Kurzy.cz)
Akcionáři Volkswagenu schválili rekordní dividendu, o gigafactory u Plzně má být rozhodnuto brzy
Páteční mimořádné valné hromady automobilky Volkswagen se v Berlíně zúčastnili akcionáři vlastnící v souhrnu více než polovinu vydaných akcií. A jen zanedbatelné množství přítomných hlasů se vyslovilo proti navrhovanému „dividendovému“ usnesení, které vlastně jako jediné bylo na programu. Dle očekávání se zkrátka akcionáři mohou těšit na rekordní přítok celkem 9,55 mld. EUR, tedy na každou vydanou akcii mimořádné dividendy 19,06 EUR. Volkswagen ji začne vyplácet v pondělí 9. ledna.
Na vůbec první valné hromadě před akcionáři vystoupil ve své nové roli šéfa koncernu Oliver Blume, který je jinak stále zároveň šéfem automobilky Porsche. V koncernu pracuje téměř tři dekády, když v minulosti působil také v Audi či Seatu. Některými akcionáři kritizované jeho současné sezení na dvou židlích jakoby chtěl Blume hned v úvodu svého vystoupení obhajovat. Uvedl totiž: „Po čtyřech měsících mohu říci - funguje to dobře. Pokud by se objevil potenciál střetu zájmů, máme jasná pravidla pro jejich řešení. Společnost naopak těží z dvojí role a mého zapojení do provozních záležitostí. Obě role se vzájemně dokonale doplňují: podobně jako ve fotbale, kde hráči dělají všechno pro svůj ligový klub a zároveň hrají v národním týmu.“
V rámci směrování skupiny Oliver Blume zmínil stanovený hlavní 10 bodový plán. Zaměřený v souhrnu primárně na dekarbonizaci, potažmo elektromobilitu. Každopádně jedním z konkrétních bodů byla uvedena „Čína“, kterou vzhledem k tamním prodejům koncern logicky považuje za svoji „pole position“. Ve spolupráci se společností Horizon Robotics zde byla zmíněna orientace na vývoj autonomního řízení. Vlastně v kontextu byla dále jedním z prezentovaných bodů dceřiná softwarová společnost Cariad řešící obdobný vývoj, ale také třeba větší efektivitu dojezdu elektromobilů. Vylepšený software má již u stávajících modelů zvýšit dojezd na 700 km a umožnit nabíjení výrazným až 200 kW proudem. V příštím roce se pak mají prémiové značky koncernu dočkat nového vysoce výkonného softwaru.
Volkswagen již dříve zveřejnil, že plánuje v Evropě celkem šest bateriových gigafactory. O lokaci poloviny je již rozhodnuto. Kde vyroste ve východní Evropě, má být dle Blooma rozhodnuto brzy. Jinými slovy zda tedy bude vybrána Česká republika, resp. zvažovaná lokace u Plzně.
Blume nezapomněl zmínit růstové hospodářské výsledky za první tři čtvrtletí letošního roku, přestože skupina dále snížila produkci a navíc zaúčtovala ztráty díky odchodu z Ruska. Dané výsledky jsme již dříve rozebírali v článku „Koncern Volkswagen opět vydělal více než Tesla“.
Akcie Volkswagen již bez nároku na dividendu
Akcie Volkswagen se v pátek v den konání valné hromady vydaly na svém domovském trhu protichůdně. Zatímco preferenční akcie, zařazené v indexu DAX, posílily o více než 2 % na závěrečných 136,54 EUR, ty kmenové totiž oslabily o zhruba 0,6 % na 170,10 EUR. Zakončily tak vůbec nejníže od 3. listopadu, zmiňované preferenční zaznamenaly obdobná minima o den dříve. Zkrátka akciím Volkswagen se v posledních dnech před dividendou příliš nedařilo, přestože stále indikovaly neobvyklý dvouciferný dividendový výnos. Vidět však bylo nadprůměrné přesuny, resp. likviditu.
Vývoj preferenčních akcií Volkswagen za poslední 3 roky
Na pondělí 19. prosince společnost stanovila tzv. ex-date. Akcie Volkswagen se tedy budou obchodovat již bez nároku na zmiňovanou dividendu 19,06 EUR. Lze tedy očekávat technický kurzový pokles, čímž se například preferenční akcie mohou ocitnout zpět v blízkosti letošních minim. Ty zaznamenaly počátkem prázdnin u hranice 120 EUR. Níže se obchodovaly naposledy v květnu 2020. Tehdy se vzpamatovávaly z březnového covidového propadu, kdy se propadly i pod hladinu 90 EUR.
Jak jsme dříve opakovaně v článcích zmiňovali, ocenění koncernu Volkswagen výrazně zaostává za společností Tesla. A to navzdory stále řádově jiné produkci, potažmo i ziskovosti. Tržní kapitalizace Volkswagenu je dokonce nižší než u Porsche. Zejména právě ocenění koncernu delší dobu hýbe investorským světem, potažmo se občas ozývají akcionáři s negativním pohledem na některé kroky managementu skupiny. Na valné hromadě tak z úst finančního a provozního šéfa Antlitze evidentně na obranu mj. zaznělo: „Máme přesvědčivou strategii transformace naší skupiny směrem k elektrifikaci a digitalizaci. Pokud se nám podaří poskytnout konkrétní důkazy o hodnotě této podnikové strategie během několika příštích čtvrtletí a let, mělo by to mít pozitivní dopad i na ocenění společnosti na kapitálovém trhu.“
Závěrem možno zmínit, že v pondělí zároveň čeká další milník akcie Porsche. Stanou se totiž součástí prestižního indexu DAX. Tedy jen necelé tři měsíce po jejich debutu na burze, což se v tak krátké době akciím žádné společnosti dosud nepodařilo.
Okomentovat na facebooku
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?