Vedení Tesly údajně zkoumalo, zda by bylo možné konkrétní elektrické vozy Model 3 a Model Y vyráběné v gigafactory v Šanghaji prodávat na severoamerickém kontinentu, a to nejdříve příští rok. Celý proces ovšem stále probíhá interně jako důvěrný. Vyhodnocení zahrnovalo posouzení, zda díly k vozidlům vyráběné dodavateli Tesly v Číně jsou ve shodě s požadavky regulace v USA a v Kanadě. Šanghajská továrna má podle plánu v prvním čtvrtletí příštího roku vyrobit malou testovací sérii, na níž by se ověřily parametry v porovnání se severoamerickými standardy v zájmu potenciálního exportu.
Na tyto informace zveřejněné agenturou Reuters reagoval Elon Musk na Twitteru jediným slovem „Špatně“. Ani kontakty v texaském Austinu nekomentovaly Muskův výrok. A Tesla v Číně odpověděla pouze screenshotem s Muskovým twitterovým postem. Reuters nemůže určit, zda se komentář od Elona Muska vztahuje ke studii proveditelnosti k zahájení exportu z Číny do USA a Kanady, nebo k implementaci plánu. Podle interních hlasů ze Šanghaje jde o velmi čerstvý proces zahájený na přelomu října a listopadu.
Tesla by nebyla jediná americká značka vyráběná v Číně a vyvážená do USA. General Motors importuje model Buick Envision SUV a neúspěšně intervenoval za zproštění od 25% daně zavedené Trumpovým kabinetem.
Šanghajský úspěch
Doposud byla známa strategie Tesly montovat vozy na prodej v Severní Americe v automobilkách ve Fremontu v Kalifornii a v Austinu v Texasu. Šanghajská gigafactory má kapacitu na roční produkci 1,1 milionu elektromobilů po upgradu provedeném v letošním roce. To z ní činí současně nejproduktivnější výrobní hub Tesly. Nyní z ní vyjíždějí Tesly Modelu 3 sedanu crossover, jež jsou na prodej v Číně a exportovány do Evropy, Austrálie a jihovýchodní Asie. A nebyl problém prodat žádný vůz montovaný v Šanghaji.
Výhodu navíc představuje levný jüan v poměru s USD, dále nízké ceny surovin v Číně a růst cen Tesly i ostatních nových vozidel v USA. To činí export z Číny nákladově konkurenceschopným. Americký díl exportního plánu z Číny, pokud bude zaveden, by znamenal novou úroveň komplexity pro zákazníky Tesly. Podle nové legislativy pro elektromobily podepsané Bidenem by klienti mohli dosáhnout na pobídku za privátní auto závislou nyní na tom, zda bylo dovezeno z ciziny.
Tesla byla jednou z firem, které nejvíce těžily z Bidenova Inflation Reduction Act (IRA) nabízejícím mimo jiné až 7 500 USD za koupi elektrovozu, aby výrobci aut omezili svou závislost na Číně.
Na druhou stranu zvýšila během tohoto roku Tesla produkci v berlínské továrně. Výroba z německé automobilky redukuje nutnost některých exportů z Číny, tvrdí některé zdroje. Mezitím se rozšířil rozdíl mezi cenami vozů Tesla prodávanými v Číně a v USA: v Číně byly zavedeny nové slevy a v USA rostou ceny nových aut obecně. I v tomto světle se jeví export z Šanghaje na severoamerický kontinent jako smysluplný a konkurenceschopný. V Číně navíc zavedli během listopadu nové dodatečné slevy na nákup nového auta s dodáním tento měsíc, pokud si zákazník současně koupí i pojištění Tesla od některého z jejích partnerů. Model Y stojí nyní v Číně 49 344 USD, zatímco v USA je k mání za 65 990 USD. Čínská auta čelí v USA současně 27,5% celní přirážce.
Nepříjemný incident
Během listopadu došlo k fatální nehodě modelu Y v Číně. Řidič údajně ztratil kontrolu nad řízením a bezprizorní vůz zabil 2 osoby a 3 zranil. Stalo se tak v jihočínské provincii Guang Dong. Zabiti byli motocyklista a středoškolačka. Na internetu koluje drsné video zachycující Teslu Y projíždějící vysokou rychlostí a narážející do jiných vozidel. Elon Musk ihned slíbil potřebnou součinnost k vyšetření tragické nehody, a současně varoval před různými zaručenými „pověstmi“, jež se o události začínají šířit. Nehoda je pro značku negativní reklamou na druhém nejvýznamnějším trhu.
Dopravní policie údajně informovala, že příčina nehody nebyla ještě přesně určena. 55letý řidič vozu měl problémy s brzdovým pedálem, když chtěl zastavit vůz před prodejnou jeho rodiny. Video ukázalo, že brzdová světla vozidla se nerozsvítila, a data neukazují, že by někdo chtěl aktivovat brzdový pedál během cesty.Tesla čelila incidentům v Číně už i v minulosti, souvisejícím rovněž se závadou na brzdách. Firma se ovšem brání, že šlo o nepodložený útok na reputaci firmy a čínský zákazník byl soudem vyzván, aby se omluvil a zaplatil kompenzaci poté, co v jeho mediálních výstupech o problémech s brzdami byly shledány nesrovnalosti. Jiný klient protestoval proti firmě přímo na šanghajském autosalónu loni kvůli tomu, jak naložila s jeho reklamacemi na brzdy při nehodě. I v tomto případě označila Tesla jeho motiv jako sporný, protože jel nepřiměřeně rychle, nicméně slíbila, že se bude „lépe“ zabývat se stížnostmi zákazníků.