Zákaz prodeje nových benzinových a naftových aut v EU od roku 2035: Co to znamená v praxi?
Aby EU dosáhla svého cíle klimatické neutrality do roku 2050, přijímá opatření ke snížení emisí z automobilů. Důvodem toho je fakt, že se silniční doprava na emisích CO2 v EU podílí jednou pětinou. V červnu 2022 Parlament podpořil návrh Evropské komise na nulové emise z nových osobních automobilů a dodávek do roku 2035. Průběžné cíle snížení emisí pro rok 2030 by podle návrhu byly stanoveny na 55 % pro osobní automobily a 50 % pro dodávky.
Nizozemský europoslanec Jan Huitema (skupina Obnova Evropy), který vypracoval zprávu o revizi norem EU pro emise CO2 u nových osobních automobilů a dodávek, se v červenci zapojil do živého vysílání na Facebooku, které se týkalo nových emisních pravidel. Z rohovoru přinášíme odpovědi na nejčastěji kladené otázky.
Od roku 2035 by všechny nové automobily, které přijdou na trh, měly mít nulové emise a neměly by vypouštět žádné emise CO2. To má zajistit, že se do roku 2050 stane odvětví dopravy uhlíkově neutrálním.
Co se stane se současnými automobily se zážehovým/spalovacím motorem? Budeme jimi moci jezdit i po roce 2035?
Ano, stále můžete řídit svůj současný automobil. Nová pravidla neznamenají, že do roku 2035 budou muset být všechna auta na silnicích bez emisí. Tato pravidla se netýkají stávajících automobilů. Pokud si nyní koupíte nové auto, můžete s ním jezdit až do konce jeho životnosti. Protože však průměrná životnost automobilu je 15 let, musíme začít v roce 2035 usilovat o to, aby do roku 2050 byly všechny automobily bez emisí CO2.
Bude možné i po roce 2035 kupovat a prodávat ojetá auta s benzinovým/spalovacím motorem a získávat pro ně palivo?
Ano, to vše bude stále možné. Mohou se však zvýšit celkové náklady na vlastnictví – náklady na palivo, údržbu, nákup a pojištění.
Jakým typem automobilů s nulovými emisemi bude jezdit většina lidí?
Trendem jsou především vozidla na baterie, protože celkové náklady na vlastnictví jsou nižší než u alternativ. Například výroba vodíku a e-paliv – vyráběných z elektřiny a vodíku a přeměňovaných na syntetický benzin – je dražší, protože vyžaduje velké množství elektřiny. Baterie jsou však těžké, což znamená, že některé dopravní prostředky nelze snadno pohánět bateriemi. Vodík nebo e-paliva proto mohou být vhodným řešením pro lodě, letadla nebo těžká nákladní vozidla.
Budou elektromobily cenově dostupné?
Využívání vozidel na elektrický pohon je nákladově efektivnější, protože ceny elektřiny jsou v současné době nižší než ceny benzínu a elektromobily vyžadují méně údržby. Po zakoupení jsou tedy celkové náklady na vlastnictví automobilu poháněného bateriemi stejné nebo levnější než u automobilu na benzin nebo naftu. V současné době jsou však elektromobily drahé. Nová pravidla by měla podpořit větší konkurenci a povzbudit výrobce k investicím do výzkumu a inovací, což by mělo snížit pořizovací cenu.
Dalším problémem je trh s ojetými automobily, který se pro elektromobily dosud nerozvinul.
Co se stane s odpadem z elektrických baterií?
Tuto otázku budou řešit další právní předpisy – například směrnice o obnovitelných zdrojích energie a nové nařízení o bateriích. Ty zajistí, že výrobní proces bude neutrální z hlediska emisí CO2, nebude mít nepříznivý vliv na životní prostředí a že budeme baterie recyklovat. Hodně se také pracuje na inovacích baterií, a to nejen pro automobily.
Existuje dostatečná infrastruktura pro automobily s nulovými emisemi? Je to jen pro lidi žijící ve městech?
Výrobci v současné době pracují na automobilech s dojezdem přes 600 kilometrů. Zlepšuje se účinnost, aby se auta nemusela tak často nabíjet nebo aby se mohla nabíjet běžnou domácí zásuvkou. Parlament také nedávno schválil svůj postoj k infrastruktuře pro alternativní paliva, aby bylo k dispozici více elektrických nabíjecích a vodíkových čerpacích stanic.
Jaké jsou další kroky?
Parlament a země EU dosáhly dohody o konečné podobě pravidel v říjnu 2022.
Níže se podívejte na videorozhovor s Janem Huitemou. ˇ
Více zpráv k tématu PHM - benzín a nafta
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- Kalkulačka DPH - výpočet DPH pro rok 2019 i pro roky 1993-2018
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Nezaměstnanost v ČR, vývoj, rok 2020, Míra nezaměstnanosti v %
- Příspěvek na bydlení v roce 2021 - Kalkulačka
- Čísla účtů pro placení daní v roce 2020
- Daň z nemovitosti - daň z nemovitých věcí v roce 2020
- Kalkulačka přídavků na děti pro rok 2020 - Máte po zvýšení životního minima nárok na přídavky na děti? Kolik dostanete?
- Minimální mzda v roce 2021, 2020 i v minulosti, vliv na zaručenou mzdu
- Předčíslí bankovních účtů finančních úřadů pro placení daní v roce 2020
- Odstupné pro rok 2020 - online kalkulačka. Na jaké odstupné máte nárok?
- Náhrada mzdy za karanténu nebo nemoc v roce 2020 - Kolik peněz dostanete za prvních 14 dnů?
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory