Lukáš Kovanda, Ph.D. (Trinity Bank)
Z domova  |  31.10.2022 09:59:58

Babiš se zařadí k těm několika málo prezidentským kandidátům, kteří za kampaň utratí „plnou palbu“ 40 milionů korun. Je ovšem „provařený“, což je výhoda i nevýhoda


Andrej Babiš se oznámením své prezidentské kandidatury současně podle všeho zařadí mezi menšinu svých rivalů v daném klání, kteří v rámci příslušné kampaně utratí, resp. hodlají utratit celou zákonně povolenou částku, tedy 40 milionů korun před prvním kolem volby.


První kolo se bude konat v polovině ledna. Babiš tedy může nyní na kampaň vydat zhruba 16 milionů korun měsíčně, tedy přibližně 530 tisíc korun denně včetně víkendů.

Celou sumu 40 milionů hodlá podle vlastních prohlášení vydat během kampaně pro první kolo prezidentské volby už jen Petr Pavel a Danuše Nerudová. Další prezidentští kandidáti si zřejmě vystačí – či budou muset vystačit – s částkou o řád nižší, tedy s jednotkami milionů. A v některých případech zjevně ani s takovou ne.  

Je ovšem třeba říci, že legislativa týkající se financování prezidentské kampaně je poměrně „děravá“. Pokud například propagaci určitého kandidáta zafinancuje nějaký podporovatel, nezapočítají se takové výdaje jako výdaje na kampaň, přestože kampaň fakticky jistě podpoří. 

Babiš má oproti dalším kandidátům výhodu takřka stoprocentní známosti mezi českou veřejností. Všichni ostatní kandidáti jsou citelně méně známí, v některých případech dramaticky méně známí. Babiš tedy nemusí v rámci kampaně financovat tu její část, která slouží u ostatních rivalů k představení sebe sama voličům. Babiše vlastně všichni znají. Babiš může tedy rovnou financovat tu část kampaně, která bude jeho obecnou známost dále rozvíjet kýženým směrem. Zřejmě se bude snažit stylizovat do úhlavního kritika vlády.

Většina ostatních kandidátů, kteří mají významnější šanci celkově zvítězit, nebude k vládě tak kritická jako Babiš. Babišovi protikandidáti zpravidla potřebují hlasy voličů a příznivců stran současné vládní koalice, takže přirozeně si je nebudou chtít pohněvat nestřídmou kritikou. Babiš tyto zábrany mít nebude. Nebude muset. Naopak, pokud marginalizuje Josefa Středulu, dalšího z kandidátů, monopolizuje (a případně mobilizuje) si tu část kandidátského spektra, jež je k vládě silně kritická a jejíž zástupci mají často pocit, že jejich hlas loni u parlamentních voleb propadl.

Nelze proto také vyloučit, že Babiš nabídne Středulovi nějaký „výměnný obchod“. Může třeba navrhnout, že jej – bude-li zvolen prezidentem – jmenuje do bankovní rady České národní banky, pokud se Středula nyní z kampaně stáhne a Babiše podpoří.

Babiš by pak ještě s větším dosahem mohl tepat vládu ze všech možných pozic. Zřejmě nejvíce kritiky od něj vláda sklidí za energetickou drahotu. Platí tedy, že čím horší bude průběh energetické krize v nadcházejících měsících, tím lépe pro Babiše. Také čím vyšším fakturám a zálohám na energie budou lidé a firmy v Česku čelit, tím spíše padne Babišova monopolizovaná kritika vlády na úrodnou půdu. V tomto smyslu nyní Babišovi příliš nehraje do karet to, že se energetická situace v EU se vyvíjí příznivěji, než se ještě před několika měsíci obecně čekalo. Ceny plynuEU od konce srpna klesly o více než 70 procent, zejména díky teplému počasí a naplněným zásobníkům.

Navíc, to, že Babiše všichni znají, není jen výhoda. Ostatní kandidáti mohou v rámci kampaně různě lavírovat, svá případná negativa či problematické záležitosti, dosud veřejnosti utajené, dále skrývat. Zatímco Babiše už všichni znají a podstatná část veřejnosti k němu proto chová silné antipatie. Tento fakt zásadně snižuje Babišovu šanci na úspěch zejména ve druhém kolem prezidentské volby. Babiš je tak známý, dá se říci „provařený“, že sebenákladnější kampaň mu u té části veřejnosti, jež k němu chová silné antipatie, stejně nepomůže. Ostatní kandidáti jsou v tomto smyslu „tvárnější“, nebudou tedy veřejnost tak polarizovat, což se zvláště ve druhém kolem může ukázat být rozhodující výhodou. 

 

Lukáš Kovanda, Ph.D. 

Hlavní ekonom, Trinity Bank

TRINITY BANK

Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má téměř 25 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 18 miliard Kč.

Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.

Více informaci na: www.trinitybank.cz

31.10. 11:59  provařený (Bohuslav Panský)
31.10. 11:58  Stačí málo (Marek Z)
31.10. 10:46  Není koho volit (Jarek)
31.10. 10:21  Není koho volit (Esorimr)

Okomentovat na facebooku






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688