rady a tipy - Jak na zvuk v autě
V některých audiosystémech vozů ŠKODA je k dispozici funkce nazvaná Focus. Ta dokáže zacílit zvuk podle toho, jak je vůz obsazen. Můžete volit mezi zvukem pro celou kabinu, jen pro řidiče nebo pro přední či zadní sedadla.
Funkce pracuje se zpožděním všech kanálů i s úrovněmi všech reproduktorů tak, aby kupříkladu sám řidič byl uprostřed zvukové scény. Tedy aby hlas interpreta vnímal přímo před sebou a nástroje měl symetricky rozložené kolem sebe. „Řidič totiž sedí mnohem blíže levým předním reproduktorům a ty je tak potřeba zpozdit – stejně to funguje se zpožděním předních či zadních reproduktorů při volbě pro přední, respektive zadní sedadla. Taktéž subwoofer v kufru, který je od předních sedadel už celkem daleko, je třeba jinak časovat, aby se basy k uším dostaly včas,“ vysvětluje Vlastimil Navrátil, koordinátor oddělení příjmu a zvuku v Technickém vývoji ŠKODA AUTO.
Tati, ztlum tu hrůzu!
Funkce Focus není totéž co vyladění dvojice balance-fader. Tou se pouze upravuje úroveň reprodukce vlevo, vpravo, dopředu a dozadu. Lze tak například zcela ztlumit přehrávání pro zadní sedadla – což je typické použití pro cestující rodiny s odrostlejšími dětmi, které poslouchají vlastní hudbu ve sluchátkách a nemožné rodičovské písně je přivádějí k zoufalství. Je proto lepší jim je dozadu vůbec nepouštět.
Odrostlejší potomci si na zadních sedadlech rádi pouští svojí muziku.
Vzduchem, nebo „přes drát“?
Zdroj zvuku hraje při reprodukci – pochopitelně – velkou roli. Nejvíc to platí u hudby, kterou si dnes většina lidí pouští z vlastních nosičů a zařízení. Čím kvalitnější zdroj, tím lepší zážitek z poslechu. Stabilní připojení nabízí samozřejmě flash disk se skladbami uloženými v některém bezztrátovém formátu, jako je FLAC, nebo bezkompresním formátu (WAV). V případě ztrátového kodeku (MP3, WMA atd.) je vhodné využít co nejvyšší kvalitu (bitrate alespoň 320 kbps). Další v pořadí kvality je propojení kabelem prostřednictvím Apple CarPlay nebo Android Auto. Oba tyto protokoly dnes nabízejí i připojení bezdrátové pomocí wifi. „Nejhorší zvuk poskytuje bluetooth. Není to nijak dramatické a pro běžný poslech i tento způsob postačí, pokud jste ale fajnšmekr, na takové reprodukci si moc nepochutnáte,“ říká odborník na sound systémy Tomáš Bambásek.
Pokud pro přehrávání hudby používát aplikaci jako Apple Car Play nebo Android Auto, kvalitnější zvuk zajistí spojení kabelem.
Na střední i krátké zapomeňte. Je tu DAB
Pokud vám nejde o to, pouštět si svůj obsah z mobilu nebo flash disku, nejlepší zvuk má samozřejmě rádio. Pokrytí Evropy signálem FM dnes zaručuje robustní příjem s dostatkem alternativních frekvencí pro kvalitní stereo poslech při jízdě automobilem. „Výhledy analogového vysílání alespoň na starém kontinentu jsou ale poměrně chmurné: FM stanici si už nenaladíte v Norsku a brzy ani ve Švýcarsku. Nemluvě o AM, které je na ústupu v celé Evropě,“ vysvětluje Navrátil.
Čím dál více řidičů hlavně v Evropě ladí v autě rádio díky DAB/DAB+ technologii.
Naopak digitální rádio DAB (Digital Audio Broadcasting), jehož povinnou přítomnost v nových vozech zavedla EU přede dvěma lety, se stává dominantním hráčem elektromagnetického šíření rádiového vysílání. Příjemcům nabízí čistý poslech bez šumu a v digitální kvalitě. Nutno také zmínit doprovodná data jako obrázky k jednotlivým skladbám (takzvané slide show) a až 128 znaků textu (DLS). Tato data se vysílají spolu s audiem. Takto lze například přiřadit autora skladby a její název.
Moderní infotainmenty ŠKODA samozřejmě umí přijímat jak AM/FM, tak DAB/DAB+ se všemi zmíněnými vlastnostmi. Nelze opomenout ani schopnost takzvaného bezešvého (seamless) linkování, kdy je jednotka při ztrátě DAB signálu schopna neslyšně přeladit na příslušnou FM alternativu tak, aby to posluchač vůbec nepoznal, a při následné obnově signálu se stejnou cestou vrátit.
TIP: Můžete to v autě osolit, až přesolíte? Ne. Každý zesilovač má ochranu, která úroveň reprodukce hlídá, a pokud by při delším hlasitém poslechu docházelo k přehřívání a hrozilo poškození, automaticky hlasitost sníží. Zároveň má ochranu i každý reproduktor, aby například hodně dynamickou hudbou nebo náhlým zesílením úrovně nedošlo třeba k natržení membrány. Říká se tomu limiter, což je funkce potlačující hlasité špičky („kopance“). Limiter neustále pracuje na pozadí a nelze ho vypnout.
Rock, pop či klasika?
Stejně jako jiné přehrávače nabízí i audiosystémy vozů ŠKODA několik režimů ekvalizace zvuku pro různé typy přehrávaného obsahu. Pro poslech mluveného slova je vhodná funkce Speech, která „vytahuje“ mluvený projev a potlačuje hudební složku nahrávky. Slovo musí vyniknout, a tak třeba při poslechu audioknihy s hudebním podkresem je zvýrazněná řeč a hudba „stažená“. Stejně tak je upozaděn subwoofer.
Předvolba Rock mluví sama za sebe, ale samozřejmě s ní lze poslouchat jakoukoli hudbu. „Jde spíš o to, že to je agresivnější nastavení s víc vytaženými výškami a basy. Kdo chce údernější zvuk, použije tuto volbu klidně i pro pop či R&B,“ říká Tomáš Bambásek.
Kdo chce údernější zvuk, použije volbu Rock.
Posledním nastavením ekvalizéru je Classic (v některých modelech nazvané Philharmonic), které poskytuje vyváženější naladění zaměřené na čistotu zvuku a přesný přednes především nástrojů používaných v klasické hudbě. Někdo však tuto volbu používá i pro poslech jiných žánrů, klidně i rocku – jemnější přednes může přispívat k menší únavě na dlouhých cestách. Nastavení Philharmonic bylo navíc vyladěno ve spolupráci s odborníky z České filharmonie.
TIP: Všechny audiosystémy ŠKODA pochopitelně nabízí i možnost individuálního nastavení ekvalizéru. Základní verze ve třech (basy, středy, výšky), sound systémy pak v pěti pásmech a s nastavením úrovně subwooferu. S naladěním zvuku ve svém voze si tak můžete opravdu vyhrát. Je ale dobré mít na paměti, že ideální nastavení je „vše na nule“ – tehdy skladba hraje tak, jak ji zvukař namíchal a nahrál ve studiu. Přidáváním či ubíráním v jednotlivých pásmech se tomuto stavu vzdalujeme.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Jak koupit Bitcoin, kde koupit Bitcoin – nákup Bitcoinu
- Jak těžit bitcoin - těžba bitcoinů, mining
- Valorizace důchodů - jak stoupají důchody?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Příspěvek na auto
- Plánovač tras autem
- rady a tipy - Jak na zvuk v autě
- Jak poznat kradené auto i stočený tachometr? RADY a TIPY
- Jak poznat kradené auto i stočený tachometr? RADY a TIPY - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Vyrážíte k moři autem? Čtěte RADY a TIPY jak můžete ušetřit stovky korun
- Co dělat, když plyn uniká? Jak předejít výbuchu? RADY A TIPY, JAK SE CHRÁNIT
- Jak snížit spotřebu auta? Přinášíme několik rad, jak na to
Prezentace
24.02.2025 České firmy stále častěji místo banky…
12.02.2025 iPhone 16 Pro za 699 Kč! Nová služba nemá v…
29.01.2025 Xiaomi má nový bestseller. Je extrémně nadupaný a
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Spojení Kim Kardashian a Nike: klesající akcie společnosti reagovaly růstem
Petr Lajsek, Purple Trading
Blíží se konec války na Ukrajině? Jak ovlivní pohonné hmoty?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Investiční mistři odkryli své tahy: Kde teď sází Buffett a další legendy?
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlatý býk je k nezastavení: Zlato překonalo hranici 2 900 USD
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v únoru snižuje úrokové sazby, ale s jejich dalším poklesem bude velmi opatrná
Charu Chanana, Saxo Bank
Scénář obchodní války 2.0: Co to znamená pro vaše portfolio?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Jaroslav Rada, Česká síť
Lukáš Raška, Portu
DIP byl krok správným směrem. Za první rok získal o polovinu více klientů než penzijní spoření
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Telematika v autopojištění: Za bezpečnou jízdu nižší pojistné
Karel Šultes, Skupina Klik.cz
Silné mrazy mohou poškodit potrubí. Za jakých podmínek škodu kryje pojistka?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Pavla Berdár, Delta Green
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Jáchym Knedlhans, Direct Family
V roce 2025 přichází spousta změn na silnicích - rostou ceny známek, začnou chodit pokuty
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz