DPP k 50. výročí ukončení provozu trolejbusů v Praze zprovozní novou trolejbusovou trať Letňany–Čakovice
Dopravní
podnik hl. m. Prahy (DPP) tuto sobotu 15. října 2022 uvede do zkušebního provozu
novou trolejbusovou trať Letňany–Čakovice, kterou vybudoval v rámci
projektu elektrifikace autobusové linky 140 (Palmovka–Miškovice). Stane se tak symbolicky
na den přesně 50 let po ukončení provozu trolejbusů v Praze a 5 let od zahájení
pilotního provozu v Prosecké ulici. DPP si tyto milníky připomene s fanoušky
MHD a širokou veřejností o nadcházejícím víkendu zahájením zkušebního provozu
na lince 58 na nové trati a speciálními jízdami historických trolejbusů.
Úsek Letňany–Čakovice je součástí první plnohodnotné trolejbusové tratě postavené v Praze 50 let poté, co zde byl 15. října 1972 ukončen provoz trolejbusů. Trolejbusovou infrastrukturu začal DPP budovat letos od 10. ledna v rámci projektu elektrifikace autobusové linky 140 z Palmovky do Miškovic, která se po jejím dokončení a zahájení plného provozu trolejbusů změní na trolejbusovou linku 58. Stavbu realizuje sdružení společností Elektrizace Praha a OHLA ŽS, předpokládané náklady na výstavbu činí necelých 284 milionů korun.
„Pokračujeme v rozšiřování sítě dostupné městské hromadné dopravy přesně tak, jak jsme slíbili. Městská hromadná doprava je nejvyužívanějším způsobem přepravy po městě a zaslouží si dlouhodobou pozornost ze strany vedení města. Je to ostatně i v souladu s konceptem města krátkých vzdáleností. Zaměřujeme se přitom na různé druhy MHD – nová trolejbusová trať tak doplňuje několik nově stavěných tramvajových tratí a výstavbu čtvrté linky metra,“ říká Zdeněk Hřib, primátor hl. m. Prahy.
„Elektrifikací linky 140 napravujeme chybu, kterou před 50 lety udělalo
komunistické vedení Prahy, kdy zanikl trolejbusový provoz v Praze. Moderní
trolejbusy budou už na jaře 2023 jezdit mezi Palmovkou a Čakovicemi. V prudkém
stoupání Prosecké ulice nám autobusy nyní spotřebují zhruba 52 litrů nafty na
100 km. Dieselové autobusy nahradíme bezemisními bateriovými kloubovými
trolejbusy. Zlepšujeme životní prostředí a zvyšujeme i komfort cestujících,
protože trolejbusy nabízí plynulejší a tišší jízdu. Myslíme i na vzhled ulic.
Nevznikl zde les nových stožárů pro trakční vedení. Stávající stožáry veřejného
osvětlení jsme vyměnili za nové moderní, které budou umět svítit
a poslouží i pro trakční vedení. Když jsem před čtyřmi léty přebíral rezort
dopravy v Praze, elektrifikace autobusové linky 140 byl jediný trolejbusový
projekt, který se připravoval. V sobotu bude hotový úsek Letňany–Čakovice, na
začátku listopadu bude dokončena celá stavba a na jaře 2023 DPP zahájí
plnohodnotný provoz trolejbusů na lince 58. Kromě toho jsme ale v souladu
s Klimatickým plánem HMP připravili a schválili projekty elektrifikace dalších
12 městských autobusových linek, ve spolupráci se Středočeským krajem i první
příměstské a jejich proměnu na trolejbusové. V listopadu plánujeme s DPP začít
stavět další trolejbusovou trať z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla
Praha. Po dokončení všech připravovaných projektů se Praha a DPP stane největším
provozovatelem trolejbusů v ČR. To je skutečný návrat trolejbusů do Prahy,“ uvádí Adam
Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda
dozorčí rady DPP.
„Podařilo se nám se zhotoviteli urychlit výstavbu infrastruktury pro trolejbusovou linku Palmovka–Miškovice a po 9 měsících prací můžeme tuto sobotu, symbolicky v den 50. výročí ukončení trolejbusového provozu v Praze, zahájit zkušební provoz v úseku Letňany–Čakovice, na který jsme čerstvě získali povolení od Drážního úřadu ČR. Je to další významný krok ke skutečnému návratu trolejbusů do Prahy. Zkušební provoz v tomto úseku nám umožní pokračovat ve vyškolování řidičů trolejbusů tak, abychom byli připraveni na zahájení plného provozu na lince 58 poté, co si převezmeme 15 kloubových bateriových trolejbusů SOR TNS 18, které jsme ve veřejné zakázce nakoupili právě pro linku 58. První z nich bychom měli dostat v polovině letošního prosince, zbylých 14 pak na jaře příštího roku,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP a dodává: „Vzhledem k tomu, že se z pohledu drážního zákona jedná o nový typ vozidla, který v této konfiguraci zatím v ČR nejezdí, budeme s ním muset nejdříve najezdit 10 tisíc kilometrů bez cestujících a následně dalších 20 tisíc v rámci zkušebního provozu s cestujícími, než bude homologováno pro běžný provoz. Pevně věřím, že na jaře příštího roku budeme moct zahájit plný provoz na lince 58 a nastartovat tím skutečný návrat trolejbusů do Prahy.“
„Zprovoznění nové
trolejbusové tratě v úseku Letňany–Čakovice znamená také návrat
trolejbusového provozu do této části Prahy po více než 57 letech. Původní
trolejbusová linka 58 spojující Libeň, Letňany a Čakovice (závod Avia) byla
uvedena do provozu před více než 70 lety, 4. srpna 1952, tj. v době, kdy
Letňany i Čakovice byly ještě samostatné obce. Linka měřila
6 kilometrů, začínala smyčkou v Libni, U Kříže a provoz na ní zajišťovaly
výlučně trolejbusy typu Tatra 400. Jeden z nich máme i v našem Muzeu
MHD ve Střešovicích a veřejnost se ním bude moct v sobotu i v neděli
svézt po nové trolejbusové trati na speciálních okružních jízdách. Po
rozhodnutí o postupné likvidaci trolejbusů v Praze byla linka 58 navržena
ke zrušení v roce 1966. Její faktický konec nastal už dříve, 9. července
1965, kdy byly kvůli havarijnímu stavu vozovky v ulici Nad Krocínkou
trolejbusy nahrazeny autobusy,“ doplňuje historické souvislosti Jan
Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch a dodává: „Jsem
nesmírně rád, že se stavební práce na nové trolejbusové trati podařilo urychlit
a 50. výročí ukončení provozu trolejbusů v Praze si můžeme připomenout
skutečně důstojně.“
Poslední zprávy z rubriky Doprava:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?