Tisková zpráva (Tisková zpráva)
Auto Moto  |  12.10.2022 15:48:43

Nedostatek čipů nejvíce zasáhl evropské automobilky. Škody mohou být až 100 miliard eur


Hlavní obětí nedostatku čipů se staly v posledních dvou letech automobilky. Podle odhadů pojišťovny Allianz Trade došlo k výpadku přibližně 18 milionů vozidel. Nejvíce se tato krize promítla v Evropě, kde škody analytici odhadují v loňském a tomto roce až na zhruba 100 miliard euridané hodnoty. 

Výrobci automobilů i jejich dodavatelé na nastupující pandemii reagovali výrazným snížením zásob a objednávek polovodičů. Poptávka po nových vozidlech se nicméně v roce 2020 zotavila rychleji, než se očekávalo. „Bohužel – pro automobilový průmysl – výrobci čipů mezitím přesunuli své výrobní kapacity na koncové trhy s rostoucí poptávkou, tedy zejména počítačů a datových center. Na automobilový průmysl tak zbyly jen nedostačující kapacity,vysvětluje důvody přetrvávající krize ředitelka české pobočky Allianz Trade Iva Palusková. 

V důsledku toho v Evropě klesla výroba automobilů na bezprecedentní minimum 13 milionů vozidel. „Základní příčiny poklesu jsou sice velmi podobné, nicméně mezi jednotlivými regiony panují velké rozdíly ve výkonnosti. Když srovnáme registrace vozidel a kapacity výroby čipů, vidíme jasnou korelaci. Ta ukazuje, jak důležitá je lokální výroba polovodičů pro odolnost automobilového průmyslu,dodává Palusková. Po známkách zlepšení na konci roku 2021 a začátku roku 2022 navíc bylo oživení výroby opět zbrzděno dalším napětím v dodavatelském řetězci způsobeným výlukami v širším regionu Šanghaje a ruskou invazí na Ukrajinu.

Porovnáním produkce v tomto a loňsk
ém roce s rokem 2019 analytici Allianz Trade odhadli, že evropská ekonomika mohla přijít o více než 50 miliard eur přidané hodnoty, tedy 0,4 % evropského HDP. Za předpokladu, že by se produkce v letošním roce dále propadla o 1 %, znamenalo by to další ztráty ve výši přibližně 47 miliard eur. Největší tíhu přitom nese Německo, kde pojišťovna vyčíslila dopady v letech 2021 a 2022 na zhruba 47,5 miliardy eur.

Vzhledem k tomu, že se polovodiče v budoucnosti stanou prakticky všudypřítomné, budou evropské dodavatelské řetězce i nadále v ohrožení. Autonomie v produkci polovodičů je sice prakticky nedosažitelná, pomoc by tedy měla směřovat zejména prostřednictvím cílené podpory. „Ta by se měla zaměřit zejména na segmenty, v nichž je Evropa silným hráčem. Tedy například automobilový průmysl na úkor výroby spotřební elektroniky. Politici by měli dále přijít s takovými pobídkami, které podpoří místní investice na úkor outsourcingu z asijských zemí, uzavírá Palusková.



Okomentovat na facebooku








Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688