Portugalsko, počet obyvatel, HDP, inflace, nezaměstnanost, export, import a obchodní bilance, dluh - souhrnná teritoriální informace
Podle ukazatele HDP na obyvatele (PPP) je Portugalsko na 21. místě v rámci EU, a to 26 % pod průměrem Unie. Po propadu ekonomiky o 8,4 % v prvním roce pandemie covidu-19 se v roce 2021 podařilo obnovit dynamiku hospodářství, když růst dosáhl 4,8 %. Stěžejní byl v tomto směru restart klíčového sektoru cestovního ruchu, který je i s návaznými obory zodpovědný za téměř 20 % HDP. K tomu napomohla i nižší úroveň restrikcí, jež byla dána i velmi dobře zvládnutou očkovací kampaní. V roce 2022 se očekává další posílení ekonomického růstu, díky čemuž by se země měla vrátit v první polovině roku 2023 na úroveň před vypuknutím pandemie. Pro příští období Portugalsko počítá s masivním využitím evropských prostředků, které byly posíleny o 16,6 mld. EUR v rámci národního plánu obnovy. Největší investice budou směřovat do posílení sektoru zdravotnictví, do navýšení kapacity a modernizace železniční sítě a do obnovitelných zdrojů energie. Důležité budou také projekty související s pokračující digitalizací ekonomiky a státní správy, a to včetně posílení kybernetické bezpečnosti. Vláda silně podporuje i rozvoj technologických startupů, které by do tří let měly zajišťovat 50 tisíc pracovních míst a vytvářet 2,2 % HDP. Očekává se, že i přes konstantní přísun migrantů si Portugalsko udrží současnou rekordně nízkou míru nezaměstnanosti.
Portugalsko - Hospodářské ukazatele
EIU, OECD, IMDPortugalsko | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Růst HDP (%) | -8,4 | 4,8 | 5,4 | 2,7 | 1,2 |
Průmyslová produkce (% změna) | -7,0 | 6,5 | 4,3 | 2,0 | 1,8 |
Veřejný dluh (% HDP) | 135,2 | 134,7 | 131,4 | 128,8 | 128,1 |
Míra inflace (%) | -0,1 | 0,9 | 1,8 | 1,6 | 1,6 |
Populace (mil.) | 10,3 | 10,3 | 10,3 | 10,2 | 10,2 |
Nezaměstnanost (%) | 7,0 | 6,8 | 6,0 | 6,0 | 6,1 |
HDP/obyv. (USD, PPP) | 34 250,4 | 37 050,0 | 40 810,0 | 43 080,0 | 44 850,0 |
Bilance běžného účtu (mld. USD) | -2,4 | -2,2 | -1,7 | -0,9 | -2,0 |
Saldo obchodní bilance (mld. USD) | -14,0 | -19,3 | -21,3 | -21,0 | -19,7 |
Exportní riziko OECD | - | - | - | ||
Konkurenceschopnost | 37/63 | 36/64 |
Vývoj HDP
Portugalsko | 2,7 | -8,4 | 4,8 | 5,4 | 2,7 |
Svět | 2,3 | -3,7 | 5,6 | 3,5 | 3,1 |
Vyspělé ekonomiky | 1,7 | -4,5 | 5,2 | 3,3 | 2,4 |
Podíl sektorů
zemědělství | 2,4 |
průmysl | 22,5 |
služby | 75,1 |
Portugalsko - Import dle zemí
Portugalsko - Import dle zboží
Celkem | 77,9 |
Oleje ropné, oleje z nerostů živičných surové (ropa) | 3,9 |
Automobily osobní aj. vozidla pro dopravu osob | 3,9 |
Díly a příslušenství vozidel motorových | 2,9 |
Léčiva (vč. léčiv veterinárních) | 2,6 |
Chemikálie organické ostatní | 2,0 |
Portugalsko - Příležitosti pro český export
Zdravotnický a farmaceutický průmysl
Substantivní investice do veřejného zdravotnického systému SNS byly ze strany portugalské vlády po mnoho let odkládány. Výsledkem tak byla situace, kdy infrastruktura, vybavení a služby zdravotnického sektoru začaly značně zaostávat za standardy západní Evropy. S vypuknutím pandemie nemoci covid-19 vystoupily tyto slabiny ještě více do popředí, což nastartovalo politicko-společenskou debatu týkající se potřeby zásadních investic do oblasti zdravotnictví.
Nebylo proto překvapením, když ministerstvo zdravotnictví již při přípravě návrhu státního rozpočtu na rok 2021 nárokovalo a politicky prosadilo podstatné zvýšení prostředků pro svoji kapitolu, a to až na 310 mld. CZK. Tento trend pokračoval i v dalším roce, kdy veřejné zdravotnictví již počítá s alokací prostředků v historicky nejvyšší hodnotě přes 330 mld. CZK. Kromě posílení procesu najímání nových zdravotnických pracovníků jsou dodatečné prostředky určeny především na modernizaci stávající infrastruktury a vybavení, zajištění přístupu k vakcínám a novým lékům a na investice spojené s prevencí a ochranou zdraví.
Na rok 2023 je plánováno zahájení výstavby čtyř velkých nemocnic a modernizace několika klinických center. Nové nemocnice budou v lokalitách východní Lisabon, Seixal, Sintra a Alentejo. Mimoto budou probíhat přípravné práce související s investicemi do nemocnice ve městě Setúbal, rekonstrukce nemocničního centra v Póvoa de Varzim/Vila do Conde, výstavby Radioterapeutického ambulantního centra v nemocnici Tondela/Viseu, rekonstrukce oddělení pro ženy a děti v nemocnici ve městě Guarda, výstavby nového porodnického a novorozeneckého oddělení v nemocnici v Coimbře a rozšíření Portugalského onkologického institutu v Lisabonu. Vláda rovněž plánuje investice do energetické účinnosti budov v rámci veřejného zdravotnického systému s cílem snížit náklady spojené se spotřebou elektrické energie.
Významným fenoménem ještě z doby před vypuknutím pandemie je v portugalských podmínkách i rozvoj zdravotní turistiky, což vede k nemalým investicím do soukromých zdravotnických zařízení. Stejně jako v ostatních evropských zemích je i zde klíčovým faktorem stárnutí populace, případně její rostoucí záliba v tzv. wellness službách. Výhodou soukromých společností poskytujících zdravotnické služby je i jejich přesah na řadu trhů v dalších portugalsky mluvících zemích Afriky.
Současný portugalský zdravotnický sektor je bezesporu jednou z oblastí, která má zajímavý potenciál z hlediska českých firem. Hlavní příležitosti lze samozřejmě nalézt v možných dodávkách nemocničního vybavení, zdravotnických lůžek a laboratorních přístrojů, nicméně v souvislosti s výstavbou nových či modernizací stávajících nemocničních kapacit jsou reálné i možnosti uplatnění projekčních, inženýrských a stavebních firem, které budou schopny splnit požadavky na vysokou energetickou efektivnost zdravotnických budov.
Obranný průmysl
Portugalsko plánuje do roku 2030 zásadně modernizovat vybavení svých ozbrojených sil. Podepsán je již kontrakt na dodávku 5 vojenských transportních letounů KC390 od brazilského Embraeru. Letectvo bude dále posíleno o 5 evakuačních helikoptér. Námořnictvo obdrží 6 nových oceánských hlídkových lodí, 1 multifunkční logistickou loď a 1 tankovací plavidlo. V rámci Národního plánu obnovy bude vybudována nová námořní základna zaměřená na výzkum a monitorování oceánu, přičemž související náklady dosáhnou téměř 2,7 mld. EUR. V plánu je rovněž obnova těžkého i lehkého vozového parku, armáda hodlá vynaložit v přepočtu 1,1 mld. CZK na oblast kybernetické obrany a stejná částka bude putovat do pokročilé výstroje typu Individual Soldier System .
Portugalské výdaje na obranu vzrostly od roku 2014 o 26 %. Podle dlouhodobé vládní politiky investice do obrany vytvářejí přidanou hodnotu ve výzkumu, průmyslu, inovacích a přispívají k oživení, obnově a internacionalizaci portugalské ekonomiky. V roce 2019 byl portugalský obranný průmysl, který čítá cca 350 převážně malých a středních firem, zodpovědný za 2 % exportu. Pokud jde o státní rozpočet na rok 2022, vláda počítá s celkovými výdaji ve výši 65 mld. CZK, přičemž investiční náklady přesáhnou 10 mld. Kč. Více než 1,8 mld. Kč věnuje portugalský stát na účast v mezinárodních mírových a humanitárních misích, ve kterých je dlouhodobě velmi aktivní.
Téměř 500 mil. CZK ročně Portugalsko vynakládá na boj s lesními požáry, které se v zemi každoročně opakují. Jedná se o oblast, která skýtá mimořádně zajímavé příležitosti pro české dodavatele dronů a statických monitorovacích systémů.
Specifická poloha kontinentálního Portugalska na nejzápadnějším cípu evropského kontinentu, podobně jako poloha autonomních Azorských ostrovů a Madeiry na frekventovaných leteckých trasách přes Atlantský oceán, vytváří značné nároky na moderní radarové vybavení určené jak pro civilní tak i pro vojenský letový provoz. V této oblasti mají již čeští výrobci dobré reference z minulosti.
Energetický průmysl
V oblasti energetické tranzice hodlá Portugalsko do roku 2030 více než 270 mld. CZK do posílení výroby, a zvýšení energetické účinnosti plynných obnovitelných zdrojů. Jednoznačnou prioritou je tzv. zelený vodík, jehož instalovaný výkon by se měl zvýšit o 2,5 GW. Celkově by se měl v daném období instalovaný výkon obnovitelných zdrojů energie zvýšit o 10 GW.
Již v roce 2020 byla v parlamentu schválena Národní vodíková strategie, jejímž cílem je přispět k dekarbonizaci ekonomiky na národní i evropské úrovni. Stát by se tak mělo prostřednictvím zavedení systému pobídek pro energetický sektor a podporou postupného zavádění vodíku coby udržitelného zdroje. Vodík by se měl stát významným palivem i v oblasti osobní a nákladní silniční dopravy, a proto se počítá s výstavbou až stovky čerpacích stanic.
Na konci roku 2021 byl v Portugalsku ukončen provoz poslední tepelné elektrárny u přístavu Sines, která spalovala uhlí. Následovat bude rekonstrukce této elektrárny, která bude v budoucnu vyrábět vodík prostřednictvím solární energie, pro jejíž produkci má Portugalsko jedny z nepříhodnějších podmínek v celosvětovém měřítku. Spuštění výroby vodíku v elektrolyzéru o kapacitě 100 MW je v Sines plánováno na rok 2025. Společně s rostoucím objemem výroby vodíku se počítá také s investicemi do souvisejících produktovodů, neboť tento způsob přepravy je v případě vodíku čtyřikrát levnější než při využití cisteren.
Během příštích 15 let budou rovněž alokovány národní prostředky ve výši téměř 8 mld. CZK do dotací na výstavbu a provoz kogeneračních jednotek spalujících biomasu. V tomto případě se kromě výroby elektrické energie jedná i o preventivní opatření, s jehož pomocí má být likvidován odpad z lesů v rámci boje proti každoročně se opakujícím ničivým požárům.
K zajímavým příležitostem pro české dodavatele patří také plánované posilování rozvodných sítí, ke kterému Portugalsko nutí potřeba vyvažování výkyvů ekologických zdrojů, a budování stabilnějšího propojení se španělským a dále celoevropským energetickým trhem. Do této oblasti by měly do roku 2030 směřovat investice ve výši 48 mld. CZK, díky kterým by se kapacita rozvodných sítí měla navýšit o 15 %.
Železniční a kolejová doprava
Portugalské železniční síť je nedostatečná a zastaralá. V souvislosti se sílícím tlakem na dekarbonizaci a celkovou modernizaci ekonomiky proto v posledních letech dostávají plány na obnovu železnice stále konkrétnější obrysy. Národní investiční plán do roku 2030 tak počítá s 16 nosnými investičními projekty v oblasti železniční dopravy v celkové hodnotě přes 250 mld. CZK. Mezi ty hlavní patří vybudování vysokorychlostních tratí mezi Lisabonem a Portem a z Porta do španělského Viga, zkapacitnění řady existujících tratí, výměna a navýšení kapacity vozového parku a dokončení kompletní elektrifikace železniční sítě.
Pokud jde o vozový park, plán počítá s nákupem 129 vlakových souprav (62 městských, 55 regionálních a 12 dálkových), přičemž vybrané tendry byly spuštěny již v roce 2021. Městské a regionální vlaky by měly být dodány mezi lety 2026 a 2029. Nahradí mnohdy i přes 50 let staré soupravy, která zajišťují regionální dopravu obsluhující největší metropole Lisabon a Porto. Dálkové soupravy, určené pro budoucí vysokorychlostní trať mezi nimi, nebudou moci být kofinancovány z evropských fondů, neboť budou provozovány na liberalizovaném trhu. Prioritou vlády je proto zajištění národního financování, a to případně i s využitím státních záruk, aby projekty vybudování vysokorychlostní trati a nákupu souvisejících vlaků mohly být spuštěny co nejdříve.
V souvislosti s plánovanou modernizací portugalské železniční sítě zahájil v roce 2021 činnost Národní železniční cluster (CCF), jehož cílem je podpora inovační činnosti domácích podniků z oboru ve spolupráci s provozovateli železniční dopravy. Náplní činnosti CCF je mj. pořádání odborných školení, podpora inkubace startupů v oboru železniční dopravy a související výzkum.
Výše zmíněné trendy a jasně deklarovaný zájem vlády významně modernizovat portugalské železnice, který se již v praxi projevuje zahájením řady výběrových řízení, skýtá různorodé příležitosti pro české podniky. Kromě samotných vlakových souprav proto budou v příštích letech ze strany dodavatelských konsorcií poptávány mj. i kolejnice, výhybky a signalizační a traťová zařízení.
Civilní letecký průmysl
Impulsem pro rozvoj portugalského leteckého průmyslu se stal rok 2012, kdy brazilský Embraer v zemi zahájil provoz dvou výrobních závodů na komponenty a kompozity. Obě továrny, které zaměstnávají na 500 pracovníků, zůstávají páteří domácího leteckého sektoru i po lednu 2022, kdy Embraer oznámil jejich odprodej španělské skupině Aernnova. Brazilský podnik nicméně zůstává největším akcionářem společnosti OGMA, která se specializuje na opravy letecké techniky.
V současné době čítá portugalský letecký průmysl okolo 70 podniků, jejichž výroba je orientována téměř výhradně na export. Kromě přirozené spolupráce s Embraerem se desítky domácích podniků podílejí i na dodávkách pro největší světové výrobce Boeing a Airbus.
Vzhledem k nárůstu letecké dopravy a ke snaze posílit roli Portugalska coby mezinárodního leteckého uzlu nabyla v posledních letech na intenzitě diskuse o potřebě výstavby nového letiště v Lisabonu, které by ulevilo stávajícímu letišti, jež je umístěno uprostřed husté zástavby v srdci města, což značně omezuje jeho kapacitu. V úvahu připadají dvě lokality na jižním břehu řeky Tejo, přičemž levnější a pravděpodobnější varianta v obci Montijo počítá s variantou adaptace současného vojenského letiště. Výstavba nového letiště jednou patří mezi největší priority vlády, a to i z důvodu dalšího rozvoje cestovního ruchu, který je brzděn omezenou kapacitou současného lisabonského letiště.
Kromě možné výrobní kooperace a výměny know-how s portugalskými partnery jsou vzhledem k poloze kontinentálního Portugalska na západním cípu Evropy a autonomních Azorských ostrovů a Madeiry na frekventovaných leteckých trasách přes Atlantský oceán příležitostí pro české podniky i dodávky radarových systémů, které již disponují referencemi z minulosti.
ICT
Ekosystém technologických startupů patří v současné době k nejdynamičtěji rostoucím odvětvím portugalské ekonomiky, jemuž se velmi dařilo i po vypuknutí celosvětové pandemie nemoci covid-19. V roce 2021 portugalské startupy dokázaly přilákat investice ve výši bezmála 4,5 mld. CZK , což představovalo ve srovnání s rokem 2020 nárůst o 488 %. V zemi v současnosti sídlí již 7 tzv. jednorožců, což jsou startupy, jejichž tržní hodnota přesahuje hranici 1 miliardy dolarů.
Rozvoji startupové scény cíleně pomáhá i vláda, která vytvořila tzv. volné technologické zóny či speciální víza pro digitální nomády. Portugalsko tak v roce 2021 převyšovalo o 13 % evropský průměr, pokud jde o počet startupů na hlavu. Třetina z nich přitom působí v oblasti informačních a komunikačních technologií a více než 40 % sídlí v metropolích Lisabon nebo Porto. Sektor v současnosti zaměstnává 25 tisíc pracovníků a vytváří 1,1 % portugalského HDP, přičemž cílem vlády je, aby se tento podíl během tří let zdvojnásobil na 2,2 % HDP.
Země každoročně organizuje Web Summit, což je jedna z největších technologických konferencí na světě. Během jejího posledního ročníku v roce 2021 zahájila činnost Europe Startup Nations Alliance?(ESNA) . Jedná se o novou alianci pro podporu členských států EU a Islandu, které během portugalského předsednictví v Radě EU v březnu 2021 podepsaly deklaraci EU Startup Nations Standard of Excellence , jíž se zavázaly zajistit svým startupům nejlepší podmínky pro růst v každé fázi jejich životního cyklu. ESNA sídlí v Lisabonu a jejím primárním úkolem je podpora signatářských zemí při zavádění 8 stěžejních standardů. Mezi ně mimo jiné patří rychlé zakládání nových společností během jednoho dne, lákání a udržení talentů a hladký vstup na trh. Další podpora má spočívat ve využívání regulatorních sandboxů pro testování a experimentování ze strany startupů, odstraňování administrativních překážek, zlepšení přístupu k financování či rozvoj možností elektronické komunikace mezi úřady a startupy. K deklarovaným cílům ESNA patří například i to, aby založení nové společnosti v jakékoli zemi trvalo méně než 24 hodin a stálo méně než 100 EUR. Další sázkou aliance je podpora mobility a rychlejší nábor pracovníků. Pracovní víza by měla být schvalována za méně než měsíc a podobně jako v případě Číny či USA mají i v EU existovat programy na podporu návratu podnikatelů a kvalifikovaných pracovníků, kteří odešli mimo Unii.
Prudce rostoucí a liberalizovaný portugalský ekosystém startupů a sektoru ICT obecně skýtá nemalé příležitosti pro české technologické firmy nabízející kompletní řešení na klíč, podnikový software zaměřený na vykazování taxonomie dle aktuálně zaváděných pravidel EU a vzhledem k výhodným daňovým podmínkám také těm, které se orientují na oblast blockchainu .
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Česká spořitelna, a. s. - euro, vývoj kurzu měny
- Podnikání v České republice
- USD, americký dolar - převod měn na CZK, českou korunu
- Česká pošta - ceník poštovného 2020
- UAH, ukrajinská hřivna - převod měn na CZK, českou korunu
- THB, thajský baht - převod měn na CZK, českou korunu
- GBP, britská libra - převod měn na CZK, českou korunu
- AED, SAE dirham - převod měn na CZK, českou korunu
- HUF, maďarský forint - převod měn na CZK, českou korunu
- PLN, polský zlotý - převod měn na CZK, českou korunu
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory