To, že pojišťovací společnosti mají hrát významnou roli v prosazení udržitelnosti, v letošním roce potvrzuje podstatně méně spotřebitelů. S tvrzením souhlasí letos 53 % Němců, 64 % Rakušanů a 67 % Švýcarů. Podle nich by se do podpory udržitelnosti pojišťovny zapojit měly. Loni ovšem takto smýšlelo ještě 71 % Němců, 80 % Rakušanů a 81 % Švýcarů.
Další poznatek z nové studie: jen asi polovina respondentů považuje externí certifikát, například grafickou pečeť na produktu, v procesu rozhodování za důležitý argument ve prospěch udržitelného produktu. Konkrétně to platí pro 48 % Němců, 59 % Rakušanů a 58 % Švýcarů. Míra souhlasu s tímto výrokem je výrazně vyšší ve věkovém segmentu 18-24 let. Nicméně v celkovém hodnoceny by bylo jen 32 % Němců, 41 % Rakušanů a 46 % Švýcarů ochotno vzdát se pojistného plnění, pokud by to bylo v zájmu větší udržitelnosti.
A další závěr: jen 27 % Němců, 39 % Rakušanů a 36 % Švýcarů by bylo připraveno platit za účelem vyšší udržitelnosti vyšší pojistné za své smlouvy. Více než polovina oslovených ve všech třech zemích odmítá zvýšené pojistné zdůvodněné úpravou pojistných řešení do udržitelné podoby. Už loni souhlasila méně než třetina respondentů s nápadem, že by například podražilo pojištění aut s klimaticky nepříznivým provozem (třeba velká SUV) ve prospěch vozidel s dobrou klimatickou bilancí.
Větší skepse německých spotřebitelů v porovnání s klienty pojištění v Rakousku a ve Švýcarsku se projevuje i s ohledem na posuzování udržitelných investičních produktů v pojišťovnách. V Německu je podíl těch klientů, kteří v porovnání s konvenčními nástroji investování počítají u udržitelných investic dlouhodobě s nižším výnosem (47 %) a těch, kteří naopak věří ve vyšší výnos (46 %), prakticky totožný. Jinak je tomu u sousedů v Rakousku a Německu: tam spotřebitelé počítají v mnohem větším zastoupení s vyšším zhodnocením udržitelných investičních pojišťovacích produktů než v Německu (Rakousko 57 %, Švýcarsko 56 %).
„Studie ukazuje, že téma udržitelnosti je pevně zakotveno v hlavách klientů. S obecně rostoucím povědomím a pochopením však také narůstá skepse ohledně role udržitelnosti v pojištění a pojistných řešeních. V Německu to má udržitelnost u spotřebitelů aktuálně zvláště obtížné. Zde vidíme pokračování tradičních výhrad německých zákazník vůči finančním institucím obecně. I u tématu udržitelnosti jde jejich myšlení stejným směrem. U produktů orientovaných na investice se nicméně prosazuje hodnocení, že se v dlouhodobém horizontu udržitelné nastavení minimálně neprojeví na výnosu negativně,“ komentoval závěry studie Giso Hutschenreiter, partner a pojišťovací expert společnosti BearingPoint.
Podíl 47 % Němců, 56 % Rakušanů a 57 % Švýcarů věří, že se už nyní na trhu v nabídce objevují produkty s udržitelným nastavením. Letos by podle vyjádření dotázaných ovlivnila volbu pojištění nabídka udržitelných řešení jen 29 % Němců (loni 34 %), zatímco podíl 51 % takové rozhodnutí popírá (loni 48 %). V Rakousku a ve Švýcarsku jsou sice tato čísla vyšší, nicméně v meziročním porovnání rovněž příklon k rozhodování podle udržitelné nabídky klesl.