Zrádná elektrokola
Podle německého spolkového statistického úřadu Destatis vzrostl za poslední roky počet nehod s účastníkem na e-biku opravdu strmě: podle policejních hlášení bylo takových kolizí s újmou na zdraví loni celkem 17 285, zatímco v roce 2014 to bylo ještě jen 2 245 podobných havárií. Pro srovnání uvádí statistici rovněž data za takové události u bicyklů bez pohonu: v roce 2014 policisté registrovali 76 643 nehod se zraněním, zatímco loni klesl počet těchto událostí na 67 931. Příčinou tohoto sestupného trendu je ovšem rostoucí obliba kol „s motorizací“, tedy na elektropohon.
U zranění při kolizích elektrokol převažují újmy na zdraví samotných jezdců (tedy u těch událostí, které jsou nahlášeny policii): loni bylo zraněných jezdců 17 045, což odpovídá zhruba osminásobku počtu ošetřovaných jezdců z roku 2014 (2 223 osob). Podobný vývoj lze sledovat i u osob, které nehodě na elektrokole podlehly: loni přišlo o život 131 osob, zatímco o 7 let dříve to bylo 39 osob.
Na elektrokoloběžkách přibývají kolize mladých
Spolkový statistický úřad Destatis registroval za loňský rok celkem 5 535 nehod elektrokoloběžek, při nichž došlo ke zdravotní újmě. Zranilo se celkem 4 882 osob, které na elektrokoloběžce jeli, z toho 5 zranění bylo smrtelných. Většina osob, kteří jsou účastníky neštěstí s tímto dopravním prostředkem, jsou mladší lidé. Loni byl jejich průměrný věk 31 let. Více než 4 z 10 bylo méně než 25 let. Pro porovnání: u bicyklů bez pohonu byl přibližně každý čtvrtý účastník nehody se zraněním mladší 25 let (přesně 27,8 %), zatímco u elektrokol byl podíl mládeže mnohem nižší (9,1 %).
Naopak starší ročníky bourají na elektrokoloběžkách velmi zřídka (3,4 % jezdců se zraněním ve věkové skupině 65+), zatímco jejich podíl na zraněných jezdcích na kolech a elektrokolech je v tomto segmentu mnohem vyšší (15,7 %, resp. 33,5 %).
Elektrokoloběžky potřebují povinné ručení
Elektrokoloběžky vykazují podle pojišťoven v Německu podobnou škodní bilanci jako mopedy a malé motocykly. Pro tento účel si vyhotovily vlastní analýzu. Po více než 3 letech od povolení elektrokoloběžek do silničního provozu předložili nyní pojistitelé statistiku škod. „V roce 2020 se stalo na pojištěných vozidlech vinou jezdců 1 150 nehod, u nichž každá třetí měla za následek vznik škody. Odpovědnostní pojistitelé zaplatili za každou z těchto událostí v průměru 3 850 EUR,“ bilancoval poznatky Jörg Asmussen, šéf německé asociace pojišťoven GDV.
„Elektrokoloběžky nejsou žádné hračky. Nepatří na chodník a nesmějí být řízeny dětmi do 14 let. Nelze na nich jezdit ve dvou nebo dokonce ve třech,“ připomněl hlavní zásady pro provoz elektrokoloběžek v Německu Jörg Asmussen. "Vysoká odškodnění za kolize ukazují, jak správné a užitečné je rozhodnutí zákonodárců, že bude zavedena povinnost sjednat povinné ručení pro elektrokoloběžky. Protože jezdci často nedodržují pravidla. K nejhorším prohřešků patří jízda na chodnících, kde vážně ohrožují chodce.“
Podle závěrů studie Destatis jsou dalšími nejvážnějšími příčinami havárií elektrokoloběžek požití alkoholu nebo návykových látek a nepřiměřená rychlost.