V Rakousku je nyní v provozu asi 900 000 elektrokol a asi 210 000 elektro koloběžek. Průměrná prodejní cena e-kola činila loni asi 3 400 EUR. Průměrná cena konvenčního kola bez pohonu byla v minulém roce na úrovni 1 300 EUR. Tyto údaje sdělilo na přelomu května a června Kuratorium pro bezpečnost provozu (KFV) s odvoláním na statistiky Svazu výrobců sportovního zboží.
Osobní zkušenost s krádeží má 11 % majitelů jednostopých vozidel
Kvůli své nezanedbatelné hodnotě přitahují kola a koloběžky pozornost zlodějů. Od ledna do dubna 2022 registruje policie už odcizení 5 000 bicyklů, 500 kol na elektropohon a 400 e-koloběžek. Podíl 11 % majitelů jednostopých vozidel s elektrickým motorem se stal už někdy obětí zloděje. Anketu uskutečnilo KFV v dubnu 2022 mezi 500 majiteli těchto vozidel s elektropohonem. „S ohledem na průměrné náklady pořízení a uváděný počet ukradených e-biků a e-koloběžek jde jen u těchto účastníků ankety o celkovou škodu ve výši bezmála 100 000 EUR,“ upozornil Armin Kaltenegger, vedoucí odboru ochrany vlastnictví při KFV.
Krádeží ale celkově ubývá
Přesto ale skýtá pohled na statistiky hlášených krádeží kol obecně optimismus. Od roku 2008 počet registrovaných odcizení kol v Rakousku klesl téměř o 28 %. „Přesto se stále pohybujeme ve velkých číslech,“ krotil radost Peter Seidl ze Spolkového kriminálního úřadu. „V roce 2021 jsme obdrželi hlášení o 17 595 odcizených vozidlech tohoto druhu. K posunu došlo v chování pachatelů a v místech činu.“Více než polovina míst činu připadala na veřejně přístupné zóny. K tomu se pachatelé zaměřují na drahé stroje, protože jdou lehce na odbyt a rychle se jich zbaví. V anketě byl veřejný prostor uváděn jako místo, odkud stroj zmizel, úplně nejčastěji (36 %). Podle KFV bylo nejčastějším místem odcizení nádraží.
Mnohem méně krádeží u kvalitně zabezpečených strojů
K zabezpečení ukradeného kola byly nejčastěji využívány podle ankety KFV spirálové kabelové zámky (29 %). Šlo tedy o zajištěné stroje, nikoli volně dostupné. Podobný výsledek vyšel i u odcizených kol zajištěných řetězem. Současně bylo zjištěno, že stroje s kvalitnější ochranou jsou většinou mimo zájem zlodějů; nejlepší ochranu vykazují tzv. žehličkové zámky. Takto chráněná kola jsou v poměru k četnosti využití obětí krádeže nejméně často. Armin Kaltenegger připomíná: „Účinný souběh opatření proti odcizení spočívá v pořízení opravdu kvalitního zámku a volby správného místa pro odložení stroje v bezpečném okolí.“
Jak zvýšit bezpečnost
Tzv. pas pro kolo znalo jen o málo více než polovina respondentů v anketě (51 %). Do něj lze registrovat důležité informace o stroji. V případě krádeže kola nebo koloběžky usnadňuje pas nahlášení události, a také zlepšuje šanci na úspěšné vypátrání.