SAP: Výrobci vozidel dohání ztráty z první poloviny roku, drahé energie ale ohrožují celý sektor
Výroba automobilů v ČR se po letních měsících konečně dostala do černých čísel. Od začátku roku bylo vyrobeno celkem 801 774 nových osobních vozidel (+ 3,4 %). Za růstem stojí zlepšení situace v dodavatelsko-odběratelských řetězcích, ale také nízká srovnávací základna loňského roku. Od května loňského roku totiž začalo docházet k postupnému poklesu produkce v důsledku nedostatku polovodičových čipů. Ani mírné zlepšení situace ve finální výrobě ale firmy automotive a zejména dodavatele, neuchrání před devastujícími dopady vysokých cen energií, které extrémně zvyšují produkční náklady i nejistotu plánování na příští rok a nadále tak ohrožují jejich existenci.
„Po více než roce můžeme konečně konstatovat zlepšení situace ve výrobě automobilů. Jak produkce, tak i první registrace nových automobilů v Evropě se v srpnu konečně zvýšily. Extrémní růst cen energií ale zásadně ohrožuje konkurenceschopnost i udržení výroby v ČR a u nemalé části dodavatelského sektoru také jejich samotnou existenci. V tak komplexním výrobním řetězci, jakým je autoprůmysl, přitom platí, že výpadek jednoho či dvou klíčových dodavatelů může zastavit celé odvětví,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu. „Proto jsme přesvědčení, že česká vláda v boji s drahými energiemi musí doplnit již přijaté opatření tak, aby jednak podpořilo všechny výrobní firmy a současně aby dopad takového opatření nebyl pouze kosmetický. Téměř polovina firem z autoprůmyslu totiž už dnes očekává, že v letošním roce skončí ve ztrátě, přičemž výhled do příštího roku je ještě pesimističtější. Apelujeme proto na vládu, aby jednak rozšířila pomoc tvrdě zasaženému průmyslu a zároveň aby pracovala na systémových změnách v energetice tak, aby zajistila stabilitu podnikatelského prostředí v České republice,“ dodává Zdeněk Petzl.
Osobní vozidla
Od začátku letošního roku bylo do konce srpna vyrobeno 801 774 osobních vozidel, tedy meziročně o 3,4 % více. V letních měsících byl trend produkce ovlivněn různými termíny pravidelných celozávodních dovolených, k celkovému růstu ale přispělo zlepšení situace na trhu s polovodičovými čipy. V červenci tak bylo vyrobeno o 17 361 automobilů více (tj. o 25,4 % více), v srpnu pak dokonce o 65 023 vozidel více (tj. + 147,4 %). Produkce v letních měsících byla dokonce o 114 ks vyšší než v předkrizovém roce 2019.
ŠKODA AUTO od začátku roku vyrobila ve svých tuzemských závodech 452 907 osobních vozidel. To je sice meziročně o 6,9 % méně, automobilce se ale daří velmi rychle dohánět celkový pokles výroby – na konci července byl meziroční pokles na úrovni 16,3 %, v červnu 16,6 % a v květnu dokonce 23,4 %.
Výrobní závod automobilky Hyundai v Nošovicích pokračuje i nadále v růstovém trendu. Mezi lednem a srpnem tu bylo vyrobeno 213 600 automobilů, tj. o 17,1 % více než v loňském roce. V červenci automobilka vyrobila 20 200 aut (+ 15,4 %), v srpnu pak 26 600 vozidel (+ 18,2 %).
Automobilka Toyota vyrobila v tomto roce zatím 135 267 automobilů, tj. o 26,8 % více než ve stejném období loňského roku. V létě roku 2021 byla v automobilce výroba velmi citelně omezena – v červenci 2022 tak bylo vyrobeno o 296,4 % aut více (27 335 ks), v srpnu pak bylo vyrobeno 18 829 automobilů (v srpnu 2021 byla výroba kompletně pozastavena).
V dosavadním průběhu roku bylo v ČR vyrobeno 86 224 elektrických osobních automobilů (BEV + PHEV), tj. podíl na celkové výrobě 10,8 %. ŠKODA AUTO vyrobila 45 618 elektrických vozů, z toho 35 977 bateriových elektromobilů (BEV) a 9 641 plug-in hybridních vozidel (PHEV). Podíl na výrobě tak činil 10,1 %. V Hyundai bylo vyrobeno 40 606 elektrických automobilů, z toho 19 608 BEV a 20 998 PHEV. Výroba elektrických vozidel tak v Nošovicích tvoří 19,0 % celkové produkce.
Autobusy
V dosavadním průběhu roku se daří také výrobě autobusů. Těch bylo celkově v tuzemských závodech vyrobeno 3 361 ks, tj. meziročně o 12,6 % více. Tradičně největším výrobcem je vysokomýtské IVECO CR. Společnost od ledna do srpna realizovala produkci 2 996 autobusů (+ 9,4 %). SOR Libchavy vyrobila v dosavadním průběhu roku celkově 338 autobusů (+ 45,1 %), z nichž bylo 21 autobusů s plně elektrickým pohonem (tj. 6,2 %). Plzeňská ŠKODA Electric v tomto roce vyrobila 14 autobusů, společnost KHMC Opava pak 13 autobusů, tedy stejně jako vloni.
Motocykly
Společnosti JAWA Moto se v letošním roce nadále výrazně daří. Celkově vyrobila už 1 339 strojů, tj. o 603 ks více než v minulém roce (+ 81,9 %).
Více zpráv k energiím a ceně energií
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Energie - vývoj cen energií na komoditních trzích
- Energie - srovnání cen energií
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- Kalkulačka DPH - výpočet DPH pro rok 2019 i pro roky 1993-2018
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Drahé kovy - ceny zlata, stříbra, platiny a palladia
- Nezaměstnanost v ČR, vývoj, rok 2020, Míra nezaměstnanosti v %
- Příspěvek na bydlení v roce 2021 - Kalkulačka
- Čísla účtů pro placení daní v roce 2020
- Daň z nemovitosti - daň z nemovitých věcí v roce 2020
- Kalkulačka přídavků na děti pro rok 2020 - Máte po zvýšení životního minima nárok na přídavky na děti? Kolik dostanete?
- Minimální mzda v roce 2021, 2020 i v minulosti, vliv na zaručenou mzdu
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory