Mexický přechod k elektromobilitě
Mexický přechod k elektromobilitě
02.09.2022 / 16:56 | Aktualizováno: 02.09.2022 / 17:06
Mexiko je 6. největším výrobcem a 4. největším exportérem automobilů na světě. I s ohledem na to, že mezi výrobci převažují světové automobilky a většina produkce míří do USA, témata ekologické ohleduplnosti výroby i produktu získávají na zásadní důležitosti. Vláda proto společně s mexickým automobilovým průmyslem podporuje přechod na alternativní zdroje pohonu a elektrifikaci vozového parku. Mexiko chce zároveň využít svého výsadního postavení na poli výroby a stát se jedním z hlavních vývozců elektromobilů na světě.
Mexiko si uvědomuje hrozbu dopadů změn klimatu a zejména jeho velká města pociťují negativní důsledky znečistění ovzduší a životního prostředí obecně. Ve snaze naplnit cíl uhlíkové neutrality do roku 2050 přijímá i Mexiko komplexní opatření ke snížení emisí. Jednou z důležitých oblastí je podpora udržitelné mobility, a to i s ohledem na skutečnost, že emise skleníkových plynů z dopravy tvoří třetinu celkových emisí v zemi.
Mexiko je 6. největším výrobcem a 4. největším exportérem automobilů na světě. I s ohledem na to, že mezi výrobci převažují světové automobilky a většina produkce míří do USA, témata ekologické ohleduplnosti výroby i produktu získávají na zásadní důležitosti. S výhledem přechodu na alternativní zdroje pohonu se zvedá poptávka po elektromotorech či vodíkových spalovacích motorech a po znalostních produktech jako jsou pokročilé materiály a moderní výrobní technologie.
Na to reaguje i automobilový průmysl a postupně transformuje své výrobní kapacity. Hlavními hráči na poli elektromobility v Mexiku jsou Nissan, Tesla, Renault, BMW, GM, Porsche, Mercedes-Benz, Fiat a Ford. Z konkrétních modelů jsou oblíbené Nissan Leaf, Renault Twizy, BMW i3, Tesla S, X, M3, Chevrolet Bolt EV a mexická Zacua M2. Pro hybridní Toyota Prius je Mexiko třetím největším trhem světa. Na trhu se ale prosazují i místní projekty - např. 6 z 10 prodaných vozů v roce 2021 bylo ze stáje JAC, společného projektu mexického magnáta Carlose Slima a firmy Moldex, odnože potravinářského kolosu BIMBO.
Za posledních několik let vzrostl prodej elektrických a hybridních automobilů v zemi o více než 200 % a dnes má Mexiko nejvyšší prodeje elektromobilů v Latinské Americe. Během loňského roku 2021 se prodalo 47.079 hybridů a elektromobilů, což představuje 4,7 % z celkového prodeje nových osobních automobilů.
Mexiko má tedy k udržitelné mobilitě dobře našlápnuto. I přesto se experti z Mexické asociace automobilového průmyslu (AMIA) shodují, že zejména na federální úrovni je třeba zvýšit úsilí a přechod k zelené mobilitě více podpořit – ať už se jedná o dotace na nákup vozu, daňové zvýhodnění, jasnější legislativní rámec nebo popularizační kampaně. Již nyní ale platí pro hybridní a elektrické automobily řada zvýhodnění - např. 20 % sleva pro dálniční poplatky, preferenční tarif za elektřinu, osvobození od daně za nové vozidlo či možnost snížení základu daně až o 300.000 CZK.
Tak jako jinde i Mexiko řeší rozvoj dostupné infrastruktury pro dobíjení. Aktuálně je veřejných dobíjecích stanic v celé zemi 2.100, navíc koncentrovaných v několika velkých městech jako je Mexico City, Guadalajara nebo Monterrey. Mezi hlavní poskytovatele patří ABB, Bosch, GE, Schneider Electric, Siemens a Tesla.
Mexico City světovým příkladem podpory elektromobility
Nejprogresivnějším je v oblasti udržitelné dopravy hlavní město Mexico City, s více než 22 milióny obyvatel pátá největší metropole světa, ve které s přilehlou aglomerací jezdí přes 10 miliónů automobilů. Její kroky v oblasti městské mobility s pozitivním dopadem na kvalitu života občanů ocenil v rámci 26. konference OSN o změně klimatu (COP26) i Úřad OSN pro projektové služby (UNOPS). S tím hlavní město úzce spolupracuje v plánování a realizaci strategických dekarbonizačních projektů v oblasti veřejné dopravy. Řada projektů se plánuje také v úzké spolupráci s USA, se kterými Mexiko spojuje mj. i úzce provázaný automobilový průmysl. K podpoře přechodu na alternativní zdroje pohonu spolupracují nejen na vládní úrovni, do projektů jsou zapojeni i automobiloví výrobci a výzkumná a inovační centra.
V hlavním městě došlo koncem roku 2021 k dokončení výstavby městských lanovek Cablebus 1 a 2 a k nákupu trolejbusů a autobusů s nízkoemisními motory, které již nyní zajišťují denně přepravu téměř půl miliónu obyvatel hlavního města. Další investice do udržitelné veřejné dopravy jsou plánovány do modernizace 50 let staré sítě městského metra, rozšíření trolejbusových tras do městských periferií a pokračování ve výměně vozového parku.
Krom rozvoje veřejné dopravy klade město důraz i na popularizaci jízdy na kole (včetně rozvoje sítě veřejných kol), podporuje přechod osobní dopravy na elektrický pohon (např. budováním sítě dobíjecích stanic nebo úlevou na mýtném), dále podporuje sdílení vozidel a spolujízdu, a snaží se o investice do nízkouhlíkové infrastruktury (budování cyklostezek).
Do přechodu k udržitelným způsobům dopravy se zapojuje i podnikatelský sektor. Oblíbená platforma BEAT firmy Tesla pro spolujízdu elektrovozidly již v hlavním městě provozuje 230 elektromobilů i pro rozvoz zboží z e-shopů jsou stále oblíbenější i elektrické minivany.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Bude nová podpora státu Game Changer v elektromobilitě? Její absence doposud odrazovala od elektromobility až třetinu firem v Česku
- Anketa - Přechod Slovenska na euro. - Zlepší přechod Slovenska na euro jeho ekonomickou situaci ?
- „Národní spolek pro elektromobilitu a podporu moderních technologií” , Praha IČO 22745688 - Obchodní rejstřík firem
- Asociace pro elektromobilitu České republiky, z.s. aktuálně - Změny a události ve společnosti
- Nad dieslovými motory se smráká. Volvo mění orientaci na elektromobilitu - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- ČEZ bude s Peugeotem spolupracovat na rozvoji elektromobility
- Glencore: Revoluce elektromobility už probíhá a rychleji, než se očekávalo. Těžit z toho bude měď, kobalt, nikl a hliník
- Nastává soumrak elektromobility?
- Elektromobilita ČEZ rozšíří síť rychlého dobíjení o 63 stanic z dalšího evropského grantu
- Je celá elektromobilita jen nafouknutou bublinou?
- Věříme tomu, že elektromobilita je opravdové téma, říká manažer Útvaru čistých technologií ČEZ
- Watling: Revoluce elektromobility srazí ropu na 10 USD za barel
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Ali Daylami, BITmarkets
Okénko finanční rady
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Neregulované fondy jsou už půl roku pod přísnějším dohledem. Co se změnilo?
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex leden 2025: V lednu sazby hypoték klesly, na úrokový sešup však letos zapomeňme
Lukáš Raška, Portu
Do důchodu v 67? Bez vlastního zajištění se tomu nevyhnete (2.1.2025)
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Levnější elektřina, dražší suroviny: Svátky se prodraží hlavně kvůli máslu
Martin Thienel, Kalkulátor.cz
Vojtěch Šanca, Delta Green
Základ flexibility: začít šetřit můžete hned teď, třeba i v bytě
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Umíme si chránit svůj majetek pojištěním? Průzkum ukazuje zajímavá čísla