Silniční daň 2022: už se mnohých vůbec netýká. Zrušení záloh a platby až za nákladní automobily a přípojná vozidla nad 12 tun.
Novela zákona o silniční dani zcela zrušila silniční daň pro osobní automobily a dodávky do hmotnosti 12 tun, a to zpětně od 1. ledna 2022. Zároveň došlo ke značnému snížení výše daně pro vozidla s hmotností nad 12 tun. Ještě před nabytím účinnosti této novely rozhodl ministr financí o hromadném prominutí záloh na silniční daň všem poplatníkům (týká se záloh splatných 19. 4. 2022, 15. 7. 2022, 17. 10. 2022 a 15. 12. 2022), z důvodu únorové ruské invaze na území Ukrajiny. Novela zákona pak ruší zálohy i do budoucna. Ti, kteří mají letos povinnost silniční daň zaplatit, tak učiní jednou celkovou částkou ve lhůtě podání daňového přiznáni, tj. do 31. ledna 2023.
Subjektům, působícím v oblasti dopravy, se výrazné zvýšení cen pohonných hmot v souvislosti s konfliktem na Ukrajině promítá do nákladů a nepříznivě ovlivňuje konečnou cenu služeb a zboží. Novela zákona o dani silniční se snaží o podporu poplatníků a omezení administrativy spojené s touto daní. Novela tak mění koncept silniční daně velmi zásadně a mnoho poplatníků nebude silniční dani nově vůbec podléhat.
Jaké zásadní novinky tedy novela zákona o dani silniční (zákon č. 142/2022 Sb.) přináší?
Předmětem daně silniční od roku 2022 již NEJSOU:
- osobní automobily ani autobusy,
- nákladní automobily kategorie N1 s nejvyšší povolenou hmotností do 3,5 tuny (např. dodávky nebo kombíky s přepážkou).
Za tato vozidla se již za zdaňovací období roku 2022 nebude daň přiznávat, stanovovat ani platit.
Předmětem daně silniční od roku 2022 JSOU:
- nákladní vozidla (kategorie N2, N3) nad 3,5 tuny a jejich přípojná vozidla (kategorie O3, O4).
Výše daně pro tato vozidla je ovšem stanovena až pro vymezená nákladní vozidla s největší povolenou hmotností alespoň 12 tun a jejich přípojná vozidla s největší povolenou hmotností alespoň 12 tun. V praxi to znamená, že povinost hradit silniční daň zůstává jen pro vozidla s opravdu vysokou povolenou hmotností (12 tun a více).
V případě poplatníků registrovaných k silniční dani před 1. lednem 2022 bude jejich registrace automaticky zrušena, a to ze zákona bez vydání rozhodnutí o zrušení registrace.
Poplatník je povinen podat řádné daňové přiznání k dani silniční, pokud se v něm uvádí alespoň jedno zdanitelné vozidlo, a to nejpozději do 31. ledna kalendářního roku následujícího po uplynutí zdaňovacího období.
V daňovém přiznání se uvádí pouze zdanitelné vozidlo
- za které je dílčí daň (tj. daň za vozidlo) vyšší než 0 Kč,
- za které se uplatňuje sleva na dani nebo
- které je osvobozeno, pokud by jinak dílčí daň za něj byla vyšší než 0 Kč.
Kategorie vozidla a další parametry rozhodné pro daň se zjišťují primárně z technického průkazu.
V zákoně již není sleva pro nově zaregistrovaná vozidla, ale výše daně se výrazně snížila pro všechna zdanitelná vozidla bez ohledu na jejich stáří.
Počínaje 1. 1. 2025 bude povinnost podávat daňové přiznání pouze elektronicky.
Jaká je výše silniční daně v roce 2022?
Výpočet roční výše daně vám usnadní naše KALKULAČKA SILNIČNÍ DANĚ PRO ROK 2022, do které zadajte údaje o vozidle podle technického průkazu.
Situační příklad:
Taxikář používá k podnikání osobní automobil. Daň silniční za rok 2021 přiznal a zaplatil. V roce 2022 zaplatil zálohu na daň silniční za 1. čtvrtletí.
Registrace k dani silniční bude podnikateli zrušena ze zákona. Osobní automobil již není počínaje zdaňovacím obdobím roku 2022 předmětem daně a podnikateli tak nevznikají žádné povinnosti k silniční dani. Přiznání k dani silniční již nebude podávat. Podnikatel požádá správce daně o vrácení uhrazené daně (nevrací se automaticky).
Výše daně pro zdanitelná vozidla
Poslední zprávy z rubriky Daně a účetnictví:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun