Kvalitní produkt otevírá Čechům dveře i v Kalifornii
Kvalitní produkt otevírá Čechům dveře i v Kalifornii
05.08.2022 / 02:09 | Aktualizováno: 05.08.2022 / 02:38
"Nechte přírodu vytvářet zázraky a my budeme tvrdě pracovat, abychom podpořili a zvýšili její úsilí." S tímto krédem jako vůdčím principem se Martin Pohl, rodák z Frýdlantu, snaží vyrábět vína nejvyšší kvality zrozená z vinařských postupů, které jsou v souladu s přírodou. Kvalitní vína s „českou stopou“ mají ve Spojených státech tradici.
Příkladem je sekt značky „Korbel“, který se rozlévá i v Bílém domě. Na sedmi inauguracích, včetně let 2009 a 2017 byla podávána šumivá vína Korbel Champagne Cellars. U zrodu etikety Korbel stáli tři bratři z Mělníka František, Anton a Josef, kteří v roce 1882 založili v kalifornském Napa Valley vinařství s klasickou metodou kvašení vína přímo v láhvích. V roce 2011 byla firma Korbel Champagne Cellars dvanáctý největší producent vína ve Spojených státech. Jejich produkce vzrostla z 150 000 na 1,3 milionu krabic ročně. Dlouhé roky ovšem bratří Korbelové neměli české následovníky.
To chce změnit Martin Pohl. V roce 2007 založil s partnery v Midletownu Beaver Creek Vineyards. A vsadili na bio kvalitu.
Vinařství Beaver Creek leží necelé dvě hodiny jízdy na sever od San Franciska. Cesta Martina Pohla vedla k založení firmy přes několik zastávek. Do USA se přistěhoval v roce 2001. Začínal jako číšník v exkluzivní restauraci v San Francisku, kde měl možnost pozorovat, co si hosté přejí. Byla to především značková vína. Dlouho neuvažoval a ušetřené peníze investoval do jejich nákupu. Měl nápad otevřít vinařský bar s prodejem kultovních vín. S touto myšlenkou poznal kamaráda Radana, pozdějšího partnera. V roce 2006 začali nakupovat hrozny z Napa Valley, a produkovali první víno pro vlastní potřebu. Povedlo se a všem ohromně chutnalo. Začali dál přemýšlet, jestli neotevřít opravdové komerční vinařství.
Martin Pohl nápadu propadl. Začal studovat knihy, navštěvoval přednášky, nechal si radit od odborníků a vyhledával na internetu vše, co se vztahovalo k pěstování vína. „Pochopil jsem, že to je umění a nikoliv mechanická práce. Kolem roku 2006 jsme s Radanem měli možnost navštívit kultovní vinařství Screaming Eagle. Jedná se o velice drahou etiketu prodávanou v malém množství. Možná i to bylo inspirací v okamžiku, když jsme projížděli Middletownem. Povšimli jsme si, že tu jsou neobdělané vinice, na kterých hnijí hrozny. S majiteli jsme se dohodli na pronájmu. V té době se k nám jako investor připojil Josef, který měl potřebné licence. A tak jsme to riskli“, vzpomíná Martin Pohl na první kroky.
Pozemek Beaver Creek Vineyards v Middletownu leží v místech, kde je nedostatek vody a často dochází k požárům. Například v loňském roce rezervoáry na zavlažování nestačily. Hrozny začaly schnout ještě před tím, než dozrály.
„Díky tomu jsme jednu z našich etiket pojmenovali Survivor/Přežívající. Víno je z keřů, které přežily požáry v roce 2015.“
Vzhledem k nadmořské výšce a suchu vinice nemá žádné problémy s plísněmi a nežádoucím hmyzem. Celý proces pěstování hroznů probíhá bez používání chemikálií. Na hubení plevele má Martin Pohl ovečky, které pomáhají s pastvou a hnojením. Při konzervování se nepoužívají žádné siřičitany. Pro fermentační proces se využívají přírodní kvasinky na rozdíl od komerčních aromatických a žádné další chemické přísady. Pro mnoho lidi to znamená, že mohou pít bílé i červené víno, aniž by je ráno bolela hlava.
Pozemek má 22 akrů. Dnes tu produkují mezi dvěma až třemi tisíci krabic vína. V každé je dvanáct lahví. Sami si je plní, nálepkují. Víno zraje v 60 galonových dubových sudech vyrobených ve Francii.
Značka je založena na certifikátu biodynamického vína. Základem jsou odrůdy Sauvingnon Blanc a Cabernet Sauvignon. Součásti je i specialita, kterou je přírodní šumivé víno „Petillant Naturel“, se sedimentem a nefiltrované.
Nedaleko vinařství, necelých pět set metrů nad mořem jsou horké, léčivé prameny, které jsou velice oblíbené mezi lidmi, kteří věří ve zdravý životní styl a pečují o své zdraví. Právě ti podle Martina Pohla tvoří většinu zákazníků. „Často se v naší ochutnávací místnosti zastaví a koupí celý karton, protože jim naše produkty chutnají. Víno dodáváme také do nedalekých obchodů a restaurací, které se specializují na zdravou výživu s organickými produkty bez chemického ošetření.“
Řada firem z mnoha dalších oborů či odvětví se snaží prosadit své produkty na zdejším trhu. Můžete prozradit, co považujete za svůj nejvýznamnější krok na cestě k tomuto cíli, jakou strategii zvolit?
„Já považuji Kalifornii za oblast, kde je největší vědomí na planetě a samozřejmě konkurence s tím spojena. Žije tady ohromné množství kvalitních lidi, kteří rádi konzumují nebo využívají nejlepší produkty a můžou si je dovolit. Z mého pohledu je ohromně důležité vyrábět produkt, který je šetrný k přírodě a naší planetě a zároveň dělaný s láskou a poctivou prací. Základ úspěchu v tomto konkurenčním prostředí je práce s detailem a samozřejmě jak jsem již zmínil energetická vibrace produktu, který vyrábíte. Pokud se české firmy prosadí v západní Evropě, pak zřejmě mají šanci i v Americe. Nevím jakou strategii zvolit, ale když mají kvalitní produkt a peníze na marketing, tak proč to nezkusit na americkém trhu“.
A jak si představuje budoucnost svého vinařství? „Mám sen vytvořit exkluzívní klub s omezeným prodejem lahví na jednoho zákazníka, tak jak to mají některé velmi populární vinařství v okolí a vyhýbat se prodeji přes velkoobchody, které si často účtují až 50% marži.
Zdroj: využití informací z článku Áji Bufky se svolením autora.
Jana Přikrylová, ekonomická diplomatka, Generální konzulát ČR v Los Angeles
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři