MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
Z regionů  |  21.07.2022 10:00:00

Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí a krajů k 31. 5. 2022

Hospodaření územních samosprávných celků, které se již úspěšně zotavilo z hospodářského útlumu způsobeného pandemií COVID-19, se v květnu letošního roku musí potýkat se stále hlubšími dopady přetrvávající ruské invaze na Ukrajině nebo akcelerující inflace. V květnu došlo k výraznému zvýšení výdajů územních rozpočtů týkajících se pomoci Ukrajině a pokračovalo zvyšování základní úrokové sazby ze strany České národní banky (dále jen „ČNB“), která usiluje o zpomalení inflace. I přes tyto okolnosti se územní rozpočty ke konci května přiblížily k výsledkům hospodaření z období před vypuknutím pandemie COVID-19, tedy k výsledkům hospodaření v roce 2019.

Územní rozpočty jsou negativně ovlivňovány pokračující ruskou invazí na Ukrajině, která v globálním měřítku významně přispěla k akceleraci burzovních cen energií a ropy vedoucí k vzestupu cen pohonných hmot nebo vedla ke zdražování některých druhů zemědělských potravin (např. pšenice). V konečném důsledku se současná hospodářská situace projevila především v dalším růstu inflace (meziroční růst o 16 %). Inflace a v návaznosti na ni zvyšování základních úrokových sazeb ze strany ČNB sice přispěly ke zvýšení celorepublikového inkasa daňových příjmů (zejména z titulu růstu inkasa daně z přidané hodnoty), a tedy i daňových příjmů územních samosprávných celků, ale zároveň došlo ke zvýšení jejich výdajů (např. zdražení úvěrů, stavebních prací, zvýšení cen energií). Podle prognózy ČNB lze očekávat růst inflace i v nejbližších měsících, poté by cenová hladina měla kulminovat a ke konci roku již začít pomalu klesat. Ozbrojený konflikt má dopad na výdajovou stránku veřejných rozpočtů, a to v souvislosti se schválením Programu pomoci občanům Ukrajiny prchajícím před válkou, který zahrnuje zajištění základních potřeb, ubytování, stravování nebo sociální a materiální pomoc.

Daňové příjmy krajů a obcí jsou již od minulého roku negativně ovlivněny zrušením institutu superhrubé mzdy a výplatou kompenzačního bonusu podnikatelům projevující se poklesem inkasa daně z příjmů fyzických osob. Objem daňových příjmů územních samosprávných celků však neklesl, ale naopak překonal objem daňových příjmů z roku 2020, a to zejména v důsledku navýšení podílu krajů a obcí na celostátním hrubém výnosu daní dle zákona o rozpočtovém určení daní a vyplácení příspěvků ke zmírnění dopadů zákona o kompenzačním bonusu. Podle nejaktuálnější daňové predikce pro rok 2022 by daňové příjmy obcí a krajů měly v letošním roce překonat jejich inkaso z roku 2021 a nadále růst. Na tom by se měla podílet především daň z přidané hodnoty. Naopak je prozatím předpokládán významnější meziroční pokles inkasa daně z příjmů právnických osob.

K 31. 5. 2022 obce, kraje a dobrovolné svazky obcí (dále jen „DSO“) dosáhly kladného salda hospodaření ve výši 18,7 mld. 1 , který byl v porovnání s květnem roku 20202 téměř šestkrát vyšší. Oproti loňskému roku vzrostl o 88,6 %, tj. o 8,8 mld. (viz graf č. 1). Územní rozpočty zaznamenaly v letošním roce meziroční růst celkových příjmů i výdajů. Celkové konsolidované příjmy územních rozpočtů činily 294,6 mld. a meziročně vzrostly o 12,5 %, tj. o 32,7 mld. . Příjmy územních rozpočtů vykázaly růst i v komparaci s rokem 2020 o 22,8 % a oproti roku 2019, tedy obdobím před vypuknutím pandemie, dokonce o 25,2 %. Celkové konsolidované výdaje územních rozpočtů v květnu 2022 dosáhly 275,9 mld. a meziročně se zvýšily o 9,5 %, tj. o 23,9 mld. . Po očištění celkových příjmů a výdajů krajů a obcí (hl. m. Praha) o přímé náklady na vzdělávání3 celkové příjmy činí 209,8 mld. a výdaje4 189,9 mld. .

Graf - Graf č. 1: Vývoj příjmů, výdajů a salda ÚSC za leden až květen 2013 – 2022 (v mil. Kč)
Graf č. 1: Vývoj příjmů, výdajů a salda ÚSC za leden až květen 20132022 (v mil. )
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
květen
Příjmy celkem 158803,43 163650,47 166219,23 180322,88 182135,16 206445,27 235411,94 240010,21 261970,38 294620,19
Výdaje celkem 140061,48 149658,45 153874,04 150083,48 162179,26 192362,22 215508,57 236770,78 252042,83 275897,33
Saldo 18741,95 13992,02 12345,19 30239,4 19955,89 14083,05 19903,37 3239,44 9927,54 18722,86

Vlastní příjmyi územních rozpočtů dosáhly v květnu 159,8 mld. a meziročně vzrostly o 19 %, tj. o 25,6 mld. . Podíl vlastních příjmů na celkových očištěných příjmech, který vypovídá o finanční soběstačnosti územních rozpočtů a o nezávislosti na přijatých transferech, ke konci května tvořil 76,2 %. Meziroční růst vlastních příjmů byl způsoben navýšením daňových příjmů, které dosáhly 133,9 mld. a meziročně vzrostly o 18,2 %, tj. o 20,6 mld. . Objem daňových příjmů převýšil jejich inkaso v roce 2020 o 21,7 % a oproti roku 2019 o 14,5 % (viz graf č. 2). Na meziročním růstu vlastních příjmů se dále podílelo zvýšení objemu nedaňových příjmů, které meziročně vzrostly o 22,7 % a dosáhly 21,6 mld. . Největší procentuální meziroční růst na příjmové straně územních rozpočtů byl zaznamenán u kapitálových příjmů, a to o 28,2 % na 4,3 mld. .

Graf - Graf č. 2: Vývoj struktury příjmů ÚSC za leden až květen 2013 – 2022 (v mil. Kč)
Graf č. 2: Vývoj struktury příjmů ÚSC za leden až květen 20132022 (v mil. )
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
květen
Daňové příjmy 82462,39 85177,22 79294,37 87768,79 97984,11 107113,62 117006,04 110020,52 113322,15 133927,85
Nedaňové příjmy 13173,78 16193,22 12535,21 13378,04 13826,05 14595,41 15713,01 15905,99 17597,83 21593,5
Kapitálové příjmy 2616,85 2262,03 1914,33 2942,46 2693,41 2688,49 2684,42 2097,31 3356,64 4302,14
Transfery 60588,53 60017,02 72503,35 76257,56 67635,37 82076,51 100009,34 111976,56 127663,12 134896,22
Příjmy celkem 158803,43 163650,47 166219,23 180322,88 182135,16 206445,27 235411,94 240010,21 261970,38 294620,19

V květnu 2022 se meziročně zvýšil objem přijatých transferů územními rozpočty, a to o 5,7 %, tj. o 7,2 mld. , na 134,9 mld. . Na vývoj přijatých transferů ze státního rozpočtu na začátku roku 2022 v případě přímých nákladů na vzdělávání a financování sociálních služeb mělo vliv hospodaření státního rozpočtu v rozpočtovém provizoriu. Transfery ze státního rozpočtu tak musely být uvolňovány postupně maximálně ve výši 1/12 výdajů rozpočtu v roce 2021 a po ukončení provizoria byly vyplaceny ve větším objemu. Přijaté neinvestiční transfery k 31. 5. 2022 dosáhly 126,5 mld. a meziročně vzrostly o 7,8 %, tj. o 9,2 mld. . V rámci neinvestičních transferů došlo k nejvýraznějšímu růstu na straně neinvestičních nedávkových transferů podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách poskytovaných z kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí (dále jen „MPSV“), které meziročně vzrostly o 59 %, tj. o 7,2 mld. , na 19,3 mld. . Mezi objemově nejvýznamnější neinvestiční transfery se řadí přímé náklady na vzdělávání poskytované z kapitoly Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“), které se meziročně navýšily o 3,2 %, tj. o 2,6 mld. , na 84,9 mld. a dále dotace pro soukromé školy v hodnotě 5,6 mld. (meziroční růst o 17,8 %, tj. o 0,9 mld. ). Přijaté investiční transfery meziročně poklesly o 18,8 %, tj. o 2 mld. , na 8,4 mld. . Mezi nejvýznamnější investiční transfery lze řadit projekty v rámci operačních programů spolufinancovaných z fondů EU, kdy z kapitoly Ministerstvo pro místní rozvoj (dále jen „MMR“) přijaly obce a kraje v rámci Integrovaného regionálního operačního programu celkem 4,5 mld. , tedy o 1,5 mld. méně nežli v předchozím roce.

Běžné výdaje územních rozpočtů zaznamenaly na konci května růst o 8,9 %, tj. o 19,7 mld. , a dosáhly 239,7 mld. . Dominantní část běžných výdajů byla tvořena transfery, které kraje a obce převádějí příspěvkovým a podobným organizacím. Z hlediska odvětví běžné výdaje směřovaly zejména do odvětví školství (v důsledku přímých nákladů na vzdělávání) a do odvětví dopravy. K meziročnímu nárůstu došlo také u kapitálových výdajů, které v květnu letošního roku vzrostly o 13,1 %, tj. o 4,2 mld. , na 36,2 mld. . V souvislosti s invazí ruských vojsk na Ukrajinu a následnou emigrací obyvatel Ukrajiny do České republiky, územní samosprávné celky k 31. 5. 2022 realizovaly konsolidované výdaje na pomoc Ukrajině ve výši 868 mil. .

I. Kraje

Kraje v květnu roku 2022 vykázaly přebytkové saldo rozpočtu ve výši 3,8 mld. , což představuje nejlepší výsledek hospodaření od vypuknutí pandemie. Meziročně vzrostlo saldo o 2,5 mld. a oproti roku 2020 dokonce o 3,2 mld. (viz graf č. 3). V květnu letošního roku hospodařilo s kladným saldem všech třináct krajů. Nejvyšší přebytek rozpočtu vykázal Středočeský a Jihočeský kraj.

Graf - Graf č. 3: Vývoj příjmů, výdajů a salda krajů za leden až květen 2013 – 2022 (v mil. Kč)
Graf č. 3: Vývoj příjmů, výdajů a salda krajů za leden až květen 20132022 (v mil. )
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
květen
Příjmy celkem 62489,54 62086,04 68729,77 76602,31 76676,3 89032,48 105967,16 114567,6 128104,19 140167,6
Výdaje celkem 58640,53 59095,95 67945,34 66342,8 71371,25 85266,7 99701,69 113904,52 126760,63 136348,52
Saldo 3849,01 2990,09 784,42 10259,51 5305,05 3765,79 6265,47 663,08 1343,56 3819,08

Celkové příjmy krajů na konci května letošního roku dosáhly 140,2 mld. a meziročně se zvýšily o 9,4 %, tj. o 12,1 mld. . Po očištění celkových příjmů krajů o přímé náklady na vzdělávání3 celkové příjmy činí 64,9 mld. . Jejich vlastní příjmyi činily v květnu 35,7 mld. (meziroční růst o 17,2 %, tj. o 5,3 mld. ) a tvořily necelých 55 % celkových očištěných příjmů o přímé náklady na vzdělávání. Tento podíl značí určitou závislost krajů na přijatých transferech a jejich relativně nižší soběstačnost na rozdíl od obcí. Meziroční nárůst vlastních příjmů byl vyvolán růstem daňových příjmů, které se navýšily o 15,8 %, tj. o 4,3 mld. , na 31,7 mld. . Objem daňových příjmů krajů dokonce dosáhl nejvyšší hodnoty od vzniku krajů. Přispělo k tomu především navýšení podílu krajů na celostátním hrubém výnosu daní dle zákona o rozpočtovém určení daní od roku 2021 z 8,92 % na 9,78 % a také současná inflace. K meziročnímu růstu objemu daňových příjmů došlo v důsledku navýšení inkasa daně z přidané hodnoty o 23,2 %, tj. o 3,7 mld. , a inkasa daně z příjmů fyzických osob o 8,1 %, tj. o 0,5 mld. . Objem daní z příjmů fyzických osob od konce dubna roste, a to i přes skutečnost, že v roce 2021 došlo ke zrušení superhrubé mzdy a k výplatě kompenzačního bonusu podnikatelům. K meziročnímu růstu celkových daňových příjmů minoritně přispěly také daně z příjmů právnických osob o 2 %, tj. o 0,1 mld. a ostatní daňové příjmy o 2,4 %, tj. o 0,09 mld. .

Graf - Graf č. 4: Vývoj struktury daňových příjmů krajů za leden až květen 2013 – 2022 (v mil. Kč)
Graf č. 4: Vývoj struktury daňových příjmů krajů za leden až květen 20132022 (v mil. )
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
květen
Daňové příjmy 19104,41 19521,2 18195,4 20865,44 23523,2 25291,71 27616,6 26364,54 27353,25 31667,97
Daně z příjmů fyzických osob 4918,73 4926,27 4847,09 5456,98 6030,21 6905,44 7930,12 7256,58 5732,48 6194,57
Daně z příjmů právnických osob 4283,46 3702,6 3242,83 3743,18 3932,92 4313,58 4930,54 4111,61 5123,51 5224,6
Daň z přidané hodnoty 9893,8 10876,37 10095,5 11654,71 13536,89 14032,62 14710,82 14650,59 16139,5 19882,37
Ostatní daňové příjmy 8,42 15,96 9,99 10,56 23,19 40,07 45,12 345,75 357,76 366,43

Na konci května roku 2022 kraje přijaly transfery v celkové výši 104,4 mld. , které meziročně vzrostly o 7 %, tj. o 6,8 mld. . Objem přijatých transferů se v komparaci s rokem 2020 dokonce zvýšil, a to o 21,9 %, tj. o 18,8 mld. . Zásadní podíl na růstu přijatých transferů měly neinvestiční transfery (meziročně růst o 9,1 %), které k 31. 5. 2022 činily 101,7 mld. . Mezi těmi dominovaly transfery poskytované z kapitoly MŠMT na přímé náklady na vzdělávání ve výši 75,3 mld. (meziroční růst o 3,2 %, tj. o 2,3 mld. ) a neinvestiční nedávkové transfery podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách z kapitoly MPSV v hodnotě 17,8 mld. (meziroční růst o 59,7 %, tj. o 6,6 mld. ). Kraje také v letošním roce obdržely příspěvek ke zmírnění dopadů zákona o kompenzačním bonusu ve výši 0,3 mld. . Struktura veškerých nejvýznamnějších neinvestičních transferů přijatých kraji je znázorněna na grafu č. 5.

Graf - Graf č. 5: Nejvýznamnější neinvestiční transfery přijaté kraji k květnu 2022 (v mil. Kč)
Graf č. 5: Nejvýznamnější neinvestiční transfery přijaté kraji ke květnu 2022 (v mil. )
k 31.5.2022
květen
Přímé náklady na vzdělávání 75257,66
Nedávkové transfery podle ZSS 17758,23
Dotace pro soukromé školy 4018,25
Národní plán obnovy - učební pomůcky 840,42
Národní plán obnovy - prevence 420,69
Národní plán obnovy - doučování 310,37
Příspěvek krajům - kompenzační bonus 305,82

Přijaté investiční transfery meziročně klesly o 37,5 %, tj. o 1,7 mld. , na 2,8 mld. . K propadu investičních transferů došlo i oproti předloňskému roku, a to o 31,6 %, tj. o 1,3 mld. . V květnu letošního roku kraje prozatím přijaly investiční transfery z kapitoly MMR na projekty v rámci Integrovaného regionálního operačního programu – část financování z Evropské unie, které dosáhly 2,2 mld. a Integrovaného regionálního operačního programu – část spolufinancování ze státního rozpočtu ve výši 0,1 mld. . Mezi další významné investiční transfery lze zařadit transfery poskytované z kapitoly Státní fond dopravní infrastruktury na Financování dopravní infrastruktury ve výši 0,3 mld. . Struktura veškerých nejvýznamnějších investičních transferů přijatých kraji je znázorněna na grafu č. 6.

Graf - Graf č. 6: Nejvýznamnější investiční transfery přijaté kraji k květnu 2022 (v mil. Kč)
Graf č. 6: Nejvýznamnější investiční transfery přijaté kraji ke květnu 2022 (v mil. )
k 31.5.2022
květen
Integrovaný regionální OP - EU 2165,87
Financ. dopravní infrastr. 308,23
Integrovaný regionální OP - SR 110,92
Pořízení a techn. obnova inv. maj. 58,81
OP Životní prostředí 55,16
Nová zelená úsporám 47,1

Celkové výdaje krajů k 31. 5. 2022 dosáhly 136,4 mld. a meziročně vzrostly o 7,6 %, tj. o 9,6 mld. . Po očištění celkových výdajů4 krajů o přímé náklady na vzdělávání3 celkové výdaje činí 60,4 mld. . Tento růst byl vyvolán především stranou běžných výdajů, které se meziročně zvýšily o 8,5 %, tj. o 10 mld. , na 128,5 mld. . Z toho tři čtvrtiny (konkrétně 75,6 %) tvořily transfery, které kraje převedly příspěvkovým a podobným organizacím, jejichž výše činila 97,2 mld. . Většina z těchto peněžních prostředků byla určena na přímé náklady na vzdělávání. Jak demonstruje graf č. 7, tak celkové výdaje krajů směřovaly zejména do oblasti vzdělávání a školských služeb (84,2 mld. ), do dopravy (16,6 mld. ) a sociálních služeb (15,3 mld. ).

Graf - Graf č. 7: Odvětvové výdaje krajů v květnu 2022 (v mil. Kč)
Graf č. 7: Odvětvové výdaje krajů v květnu 2022 (v mil. )
k 31.5.2022
květen
Vzdělávání a školské služby 84196,42
Doprava 16598,49
Sociální služby 15281,24
Zdravotnictví 4885,58
Ostatní činnosti 2812,46
Státní správa a územní samospráva 2758,96
Kultura 1962,77
Ochrana životního prostředí 843,92
Sport a zájmová činnost 643,14

Meziroční pokles se týkal pouze kapitálových výdajů krajů, které v květnu letošního roku klesly o 5,5 %, tj. o 0,5 mld. , na hodnotu 7,8 mld. . Pokles investic byl vyvolán omezením investičních transferů, významným růstem cen stavebního materiálu a zvyšováním základních úrokových sazeb, které zdražily úvěry. Kraje také investovaly méně než v první vlně pandemie, ale pouze o 1,6 %. Jedním z negativních jevů v oblasti investic krajů je závislost kapitálových výdajů na přijatých investičních transferech, a to i přes skutečnost, že kraje mají k dispozici vlastní zdroje k jejich financování a značné možnosti zapojení cizích zdrojů např. využitím standardních úvěrových produktů komerčních bank. O tom svědčí podíl investičních transferů na kapitálových výdajích, který v květnu dosáhl 35,6 %. Investiční potenciál krajů vyjadřuje ukazatel očištěné provozní saldoii přestavující volné peněžní prostředky, které mohou být z běžných příjmů daného rozpočtového roku využity na investice, nevyužitá část provozního salda pak zvyšuje úspory. K 31. 5. 2022 očištěné provozní saldoii krajů činilo 6,8 mld. , přičemž kapitálové výdaje bez přijatých investičních transferů činily 5 mld. . Prozatím nižší kapitálové výdaje jsou naprosto pochopitelné, neboť kraje převážně uskutečňující investiční akce v druhé polovině a před koncem rozpočtového roku.

K 31. 5. 2022 kraje realizovaly výdaje na pomoc Ukrajině ve výši 436,9 mil. . Jednalo se převážně nákup ostatních služeb (zejména platby za ubytovací služby pro uprchlíky z Ukrajiny), neinvestiční transfery obcím, peněžní dary do zahraničí, neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím apod. Nejvýznamnější výdaje krajů související s pomocí Ukrajině podle druhu výdaje jsou uvedeny v tabulce č. 1.

Tabulka č. 1: Výdaje krajů na pomoc Ukrajině v květnu 2022 (v mil. )
Druh výdaje v mil.
Nákup ostatních služeb (např. platby za ubytovací služby pro obyvatele Ukrajiny) 241,66
Neinvestiční transfery obcím 26,47
Peněžní dary do zahraničí (např. obce, města nebo regiony v zahraničí) 25
Neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím 22,68
Poskytnuté náhrady 19,31
Neinvestiční transfery cizím státům (např. dary pro Velvyslanectví Ukrajiny) 19
Výdaje na náhrady za nezpůsobenou újmu 12,73
Neinvestiční transfery fundacím, ústavům a obecně prospěšným společnostem 10,7
Neinv. transf. obecním a krajským nemocnicím - obchod. spol. 10,15
Výdaje na věcné dary 9,31
Nákup materiálu jinde nezařazený 9,02
Neinvestiční transfery zřízeným příspěvkovým organizacím 7,38
Nájemné 6,93
Drobný dlouhodobý hmotný majetek 3,05
Potraviny 2,23

Stav na BÚ a dluh krajů je dostupný pouze za březen 2022 z: Měsíční zpráva o hospodaření územních rozpočtů - březen 2022.5

 

II. Obce

Obce k 31. 5. 2022 vykázaly kladné saldo rozpočtu ve výši 14,7 mld. , což překonalo rozpočet minulého roku o 6,6 mld. . Předčilo i tak výsledek hospodaření z roku 2020, a to o 12,4 mld. (viz graf č. 9). Bez hl. m. Prahy celkové konsolidované příjmy obcí na konci května činily 113,4 mld. , výdaje 104,7 mld. a výsledek rozpočtového hospodaření skončil v přebytku 8,7 mld. . Rozpočet hl. m. Prahy v květnu letošního roku skončil v přebytku 5,9 mld. (dvojnásobek oproti předchozímu roku) s celkovými příjmy ve výši 44,6 mld. a výdaji v hodnotě 38,7 mld. . V tomto období hospodařilo s deficitem 1 938 obcí (31 % z celkového počtu obcí).

Graf - Graf č. 8: Vývoj příjmů, výdajů a salda obcí za leden až květen 2013 – 2022 (v mil. Kč)
Graf č. 8: Vývoj příjmů, výdajů a salda obcí za leden až květen 20132022 (v mil. )
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
květen
Příjmy celkem 94505,21 99996,68 94349,38 101782,01 106307,9 118869,39 131482,8 127644,52 136140,49 158037,4
Výdaje celkem 81395,23 90157,26 85695,51 83552,41 92133,33 108964,89 118189,43 125377,03 128092,88 143348,17
Saldo 13109,98 9839,42 8653,87 18229,6 14174,58 9904,5 13293,37 2267,48 8047,61 14689,24

Celkové příjmy obcí k 31. 5. 2022 dosáhly 158 mld. a meziročně se zvýšily o 16,1 %, tj. o 21,9 mld. . Po očištění celkových příjmů obcí (hl. m. Praha) o přímé náklady na vzdělávání3 celkové příjmy činí 148,4 mld. . Vlastní příjmyi obcí činily 123,6 mld. (meziroční růst o 1,2 %, tj. o 1,4 mld. ) a tvořily většinu celkových očištěných příjmů. Na rozdíl od krajů jsou obce soběstačné a nevykazují závislost na přijatých transferech. K nejvýznamnějšímu meziročnímu růstu na straně vlastních příjmů došlo u daňových příjmů, které na konci května dosáhly své nejvyšší úrovně a navýšily se o 19 %, tj. o 16,3 mld. , na 102,3 mld. . Objem daňových příjmů obcí dokonce převýšil hodnoty daňových příjmů z roku 2020, a to o 22,2 %, tj. o 18,6 mld. . Přispělo k tomu především navýšení podílu obcí na celostátním hrubém výnosu daní dle zákona o rozpočtovém určení daní z 23,58 % na 25,84 % a probíhající inflace. Na meziročním růstu daňových příjmů se zejména podílel růst daně z přidané hodnoty, a to o 23,1 %, tj. o 10,3 mld. , a ostatních daní, jejichž inkaso vzrostlo o 44,3 %, tj. o 3,5 mld. . V květnu pokračovalo meziroční zvýšení inkasa daně z příjmů fyzických a právnických osob, a to i přes zrušení superhrubé mzdy a výplatu kompenzačního bonusu podnikatelům. Vývoj daňových příjmů obcí je zachycen v grafu č. 10.

Graf - Graf č. 9: Vývoj struktury daňových příjmů obcí za leden až květen 2013 – 2022 (v mil. Kč)
Graf č. 9: Vývoj struktury daňových příjmů obcí za leden až květen 20132022 (v mil. )
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
duben
Daňové příjmy 63357,94 65655,96 61098,96 66903,32 74460,9 81821,9 89389,45 83655,97 85968,89 102259,87
Daně z příjmů fyzických osob 14924,18 14866,59 13877,83 16225,67 17727,02 20151,16 23220,56 21169,29 16598,75 17900,17
Daně z příjmů právnických osob 13650,59 12479,65 11193,98 12810,36 13503,41 13898,79 16562,61 13900,02 17013,75 18243,53
Daň z přidané hodnoty 26896,86 30068,74 27645,22 29126,67 33763,36 38797,96 40689,16 40443,82 44549,97 54853,28
Ostatní daňové příjmy 7886,32 8240,99 8381,92 8740,63 9467,11 8973,98 8917,12 8142,84 7806,42 11262,88

Na straně přijatých transferů obcemi došlo na konci května letošního roku k meziročnímu růstu, a to o 4 %, tj. o 1,3 mld. , na 34,4 mld. . Jedná se však o lepší výsledek než v roce 2020, kdy výše přijatých transferů dosáhla úrovně 29 mld. . Meziroční navýšení přijatých transferů způsobil růst neinvestičních transferů (meziročně o 5,5 %), které k 31. 5. 2022 činily 28,6 mld. . Největší část přijatých transferů byla tvořena peněžními prostředky přijatými hl. m. Prahou na přímé náklady na vzdělávání ve výši 9,6 mld. (meziroční růst o 3,3 %, tj. o 0,3 mld. ) a na dotace pro soukromé školy ve výši 1,6 mld. (meziroční růst o 18,6 %, tj. o 0,3 mld. ). Z kapitoly MPSV byly přijaty transfery na výkon činnosti obce s rozšířenou působností v oblasti sociálně-právní ochrany dětí v hodnotě 1,6 mld. . Struktura nejvýznamnějších neinvestičních transferů přijatých obcemi je zachycena v grafu č. 11.

Graf - Graf č. 10: Nejvýznamnější neinvestiční transfery přijaté obcemi k květnu 2022 (v mil. Kč)
Graf č. 10: Nejvýznamnější neinvestiční transfery přijaté obcemi ke květnu 2022 (v mil. )
k 31.5.2022
květen
Přímé náklady na vzdělávání 9578,38
Transfery na výkon činnosti obce 1621,89
Dotace pro soukromé školy 1601,47
Neinv. nedávkové transf. (z.108/2006 Sb.) 1564,91
Příspěvek obcím - kompenzační bonus 892,63
Příspěvek na výkon sociální práce 471,13

Investiční transfery přijaté obcemi meziročně poklesly, konkrétně o 3 %, tj. o 0,2 mld. , na 5,8 mld. . Tento propad byl však nižší v komparaci s rokem 2020, kdy objem přijatých investičních transferů klesl o 4,4 %, tj. o 0,3 mld. . Dominantní část tvořily transfery poskytované z kapitoly MMR na projekty v rámci Integrovaného regionálního operačního programu, které dosáhly 2,1 mld. (meziroční pokles o 0,7 mld. , tj. o 26 %), dále prostředky poskytované z kapitoly MŽP určené na projekty v rámci Národního programu Životní prostředí v hodnotě 0,8 mld. (meziroční růst o 0,3 mld. , tj. o 79 %). Další nejvýznamnější investiční transfery přijaté obcemi jsou uvedeny v grafu č. 12.

Graf - Graf č. 11 Nejvýznamnější investiční transfery přijaté obcemi k květnu 2022 (v mil. Kč)
Graf č. 11: Nejvýznamnější investiční transfery přijaté obcem ke květnu 2022 (v mil. )
k 31.5.2022
květen
Integrovaný regionální OP - EU 1992,03
Národní program Životní prostředí 774,75
Podpora rozvoje regionů 2019+ 502,18
Dopravní infrastruktura - investice 421,85
OP Životního prostředí 404,26
Regionální sportovní infrastruktura 141,74

Celkové výdaje obcí dosáhly v květnu letošního roku 143,4 mld. a meziročně vzrostly o 11,9 %, tj. o 15,3 mld. . Po očištění celkových výdajů obcí (hl. m. Praha) o přímé náklady na vzdělávání3 celkové výdaje4 činí 133,4 mld. . Na meziročním nárůstu celkových výdajů měla podíl strana běžných výdajů, které meziročně vzrostly o 10,2 %, tj. o 10,6 mld. , na 115,1 mld. . Na objemu běžných výdajů se převážně podílely neinvestiční transfery příspěvkovým a podobným organizacím, které činily 14,5 mld. . Jak demonstruje graf č. 13, tak celkové výdaje obcí směřovaly zejména do oblasti vzdělání a školských služeb (23,2 mld. ) dopravy (23,1 mld. ) a státní správy a územní samosprávy – provoz úřadu (22,8 mld. ).

Graf - Graf č. 12: Odvětvové výdaje obcí v květnu 2022 (v mil. Kč)
Graf č. 12: Odvětvové výdaje obcí v květnu 2022 (v mil. )
k 31.5.2022
květen
Vzdělávání a školské služby 23196,18
Doprava 23094,45
Státní správa a územní samospráva 22761,46
Bydlení a územní rozvoj 16768,08
Ochrana životního prostředí 9849,57
Sociální služby 8842,47
Kultura 8235,13
Sport a zájmová činnost 7615,05
Vodní hospodářství 5697,61
Bezpečnost 3051,98

V procentuálním vyjádření se však meziročně výrazněji navýšily kapitálové výdaje obcí, které v květnu roku 2022 činily 28,3 mld. a meziročně se zvýšily o 19,5 %, tj. o 4,6 mld. . Obce i v porovnání s rokem 2020 investovaly více, a to o 13,4 %. Obdobně jako kraje, tak i obce se dlouhodobě potýkají se závislostí kapitálových výdajů na přijatých investičních transferech. K 31. 5. 2022 očištěné provozní saldo ii obcí činilo 29,3 mld. , přičemž kapitálové výdaje bez přijatých investičních transferů činily 22,4 mld. .

K 31. 5. 2022 obce realizovaly výdaje na pomoc Ukrajině ve výši 457,6 mil. . Jednalo se zejména o neinvestiční transfery spolkům (zejména platby Českému červenému kříži za zajištění provozu Krajského asistenčního centra pomoci Ukrajině v Praze a veřejné sbírky na pomoc Ukrajině a jejímu obyvatelstvu), nákup ostatních služeb (zejména platby za ubytovací služby pro uprchlíky z Ukrajiny), neinvestiční transfery fundacím, ústavům, obecně prospěšným společnostem (veřejné sbírky na pomoc Ukrajině a jejímu obyvatelstvu), výdaje na věcné dary apod. Výčet těch nejvýznačnějších výdajů je uveden v tabulce č. 2.

Tabulka č. 2: Výdaje obcí na pomoc Ukrajině v květnu 2022 (v mil. )
Druh výdaje v mil.
Neinvestiční transfery spolkům 84,77
Nákup ostatních služeb (např. platby za ubytovací služby pro obyvatele Ukrajiny) 66,68
Neinvestiční transfery fundacím, ústavům a obecně prospěšným společnostem 57,42
Výdaje na věcné dary 40,46
Neinvestiční transfery cizím státům (např. dary pro Velvyslanectví Ukrajiny) 37,16
Opravy a udržování 29,81
Drobný dlouhodobý hmotný majetek 24,6
Neinvestiční transfery církvím a náboženským společnostem 18,03
Nákup materiálu jinde nezařazený 17,26
Neinvestiční transfery zřízeným příspěvkovým organizacím 12,96
Neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím 12,48
Peněžní dary do zahraničí (např. obce, města nebo regiony v zahraničí) 10,46
Dary fyzickým osobám 7
Ostatní neinvestiční transfery neziskovým a podobným osobám 5,64
Ostatní osobní výdaje 4,93
Stavby 3,84

Stav na BÚ a dluh obcí je dostupný pouze za březen 2022 z: Měsíční zpráva o hospodaření územních rozpočtů - březen 2022.5

 

III. DSO

Dobrovolné svazky obcí hospodařily k 31. 5. 2022 s celkovými příjmy ve výši 1,8 mld. (meziroční růst o 0,1 mld. , tj. o 6,3 %) a celkovými výdaji ve výši 1,6 mld. (meziroční růst 0,2 mld. , tj. o 16,2 %). Saldo rozpočtu skončilo v přebytku ve výši 0,2 mld. a meziročně se tak snížilo o 0,1 mld. , tj. o 41,7 %.

 

Dokumenty ke stažení

 


 

1 Zprávy o vývoji rozpočtového hospodaření územních samosprávných celků od roku 2022 nezahrnují Regionální rady regionů soudržnosti, které se uplynutím dne 31. 12. 2021 zrušily, a to na základě zákona č. 251/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
2 Je důležité poznamenat, že první vlna pandemie nemoci COVID-19 vyvrcholila na začátku dubna v roce 2020, takže srovnávané období květen 2020 je již spjat s restriktivními opatřeními vlády.
3 Přímé náklady na vzdělávání představují peněžní prostředky ze státního rozpočtu (z kapitoly MŠMT), které kraje a hl. m. Praha rozepisují a přímo přidělují příslušným školám a školským zařízením. Jedná se tedy o průtokový neinvestiční transfer a kraj i hl. m. Praha nemohou s těmito prostředky nijak nakládat. Z tohoto důvodu se celkové příjmy a výdaje krajů a hl. m. Prahy očišťují, aby nedocházelo ke zkreslení jejich hospodaření.
4 V případě stanovení výše výdajů financovaných z přijatých transferů na přímé náklady na vzdělávání se jedná o určitý odhad, protože příslušné výdaje ve výkazech FIN 2-12 M nejsou jednoznačně identifikovány, jako je tomu na straně příjmů (účelový znak). Tyto výdaje byly zjištěny výběrem položek 5336 a 5339 v kombinaci s příslušnými paragrafy rozpočtové skladby týkajících se oblasti vzdělávání a školských služeb. Odhad může být ovlivněn jiným dotačním programem.
5 Stavy na BÚ a dluh jsou dostupné z účetních závěrek, které jsou do Centrálního systému účetních informací státu (CSÚIS) předávány čtvrtletně.
i Vlastní příjmy = daňové + nedaňové + kapitálové příjmy
ii Očištěné provozní saldo = daňové příjmy + nedaňové příjmy + neinvestiční transfery – běžné výdaje – výše splátek půjčených peněžních prostředků

 







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688