Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí a krajů k 31. 5. 2022
Hospodaření územních samosprávných celků, které se již úspěšně zotavilo z hospodářského útlumu způsobeného pandemií COVID-19, se v květnu letošního roku musí potýkat se stále hlubšími dopady přetrvávající ruské invaze na Ukrajině nebo akcelerující inflace. V květnu došlo k výraznému zvýšení výdajů územních rozpočtů týkajících se pomoci Ukrajině a pokračovalo zvyšování základní úrokové sazby ze strany České národní banky (dále jen „ČNB“), která usiluje o zpomalení inflace. I přes tyto okolnosti se územní rozpočty ke konci května přiblížily k výsledkům hospodaření z období před vypuknutím pandemie COVID-19, tedy k výsledkům hospodaření v roce 2019.
Územní rozpočty jsou negativně ovlivňovány pokračující ruskou invazí na Ukrajině, která v globálním měřítku významně přispěla k akceleraci burzovních cen energií a ropy vedoucí k vzestupu cen pohonných hmot nebo vedla ke zdražování některých druhů zemědělských potravin (např. pšenice). V konečném důsledku se současná hospodářská situace projevila především v dalším růstu inflace (meziroční růst o 16 %). Inflace a v návaznosti na ni zvyšování základních úrokových sazeb ze strany ČNB sice přispěly ke zvýšení celorepublikového inkasa daňových příjmů (zejména z titulu růstu inkasa daně z přidané hodnoty), a tedy i daňových příjmů územních samosprávných celků, ale zároveň došlo ke zvýšení jejich výdajů (např. zdražení úvěrů, stavebních prací, zvýšení cen energií). Podle prognózy ČNB lze očekávat růst inflace i v nejbližších měsících, poté by cenová hladina měla kulminovat a ke konci roku již začít pomalu klesat. Ozbrojený konflikt má dopad na výdajovou stránku veřejných rozpočtů, a to v souvislosti se schválením Programu pomoci občanům Ukrajiny prchajícím před válkou, který zahrnuje zajištění základních potřeb, ubytování, stravování nebo sociální a materiální pomoc.
Daňové příjmy krajů a obcí jsou již od minulého roku negativně ovlivněny zrušením institutu superhrubé mzdy a výplatou kompenzačního bonusu podnikatelům projevující se poklesem inkasa daně z příjmů fyzických osob. Objem daňových příjmů územních samosprávných celků však neklesl, ale naopak překonal objem daňových příjmů z roku 2020, a to zejména v důsledku navýšení podílu krajů a obcí na celostátním hrubém výnosu daní dle zákona o rozpočtovém určení daní a vyplácení příspěvků ke zmírnění dopadů zákona o kompenzačním bonusu. Podle nejaktuálnější daňové predikce pro rok 2022 by daňové příjmy obcí a krajů měly v letošním roce překonat jejich inkaso z roku 2021 a nadále růst. Na tom by se měla podílet především daň z přidané hodnoty. Naopak je prozatím předpokládán významnější meziroční pokles inkasa daně z příjmů právnických osob.
K 31. 5. 2022 obce, kraje a dobrovolné svazky obcí (dále jen „DSO“) dosáhly kladného salda hospodaření ve výši 18,7 mld. Kč1 , který byl v porovnání s květnem roku 20202 téměř šestkrát vyšší. Oproti loňskému roku vzrostl o 88,6 %, tj. o 8,8 mld. Kč (viz graf č. 1). Územní rozpočty zaznamenaly v letošním roce meziroční růst celkových příjmů i výdajů. Celkové konsolidované příjmy územních rozpočtů činily 294,6 mld. Kč a meziročně vzrostly o 12,5 %, tj. o 32,7 mld. Kč. Příjmy územních rozpočtů vykázaly růst i v komparaci s rokem 2020 o 22,8 % a oproti roku 2019, tedy obdobím před vypuknutím pandemie, dokonce o 25,2 %. Celkové konsolidované výdaje územních rozpočtů v květnu 2022 dosáhly 275,9 mld. Kč a meziročně se zvýšily o 9,5 %, tj. o 23,9 mld. Kč. Po očištění celkových příjmů a výdajů krajů a obcí (hl. m. Praha) o přímé náklady na vzdělávání3 celkové příjmy činí 209,8 mld. Kč a výdaje4 189,9 mld. Kč.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
květen | ||||||||||
Příjmy celkem | 158803,43 | 163650,47 | 166219,23 | 180322,88 | 182135,16 | 206445,27 | 235411,94 | 240010,21 | 261970,38 | 294620,19 |
Výdaje celkem | 140061,48 | 149658,45 | 153874,04 | 150083,48 | 162179,26 | 192362,22 | 215508,57 | 236770,78 | 252042,83 | 275897,33 |
Saldo | 18741,95 | 13992,02 | 12345,19 | 30239,4 | 19955,89 | 14083,05 | 19903,37 | 3239,44 | 9927,54 | 18722,86 |
Vlastní příjmyi územních rozpočtů dosáhly v květnu 159,8 mld. Kč a meziročně vzrostly o 19 %, tj. o 25,6 mld. Kč. Podíl vlastních příjmů na celkových očištěných příjmech, který vypovídá o finanční soběstačnosti územních rozpočtů a o nezávislosti na přijatých transferech, ke konci května tvořil 76,2 %. Meziroční růst vlastních příjmů byl způsoben navýšením daňových příjmů, které dosáhly 133,9 mld. Kč a meziročně vzrostly o 18,2 %, tj. o 20,6 mld. Kč. Objem daňových příjmů převýšil jejich inkaso v roce 2020 o 21,7 % a oproti roku 2019 o 14,5 % (viz graf č. 2). Na meziročním růstu vlastních příjmů se dále podílelo zvýšení objemu nedaňových příjmů, které meziročně vzrostly o 22,7 % a dosáhly 21,6 mld. Kč. Největší procentuální meziroční růst na příjmové straně územních rozpočtů byl zaznamenán u kapitálových příjmů, a to o 28,2 % na 4,3 mld. Kč.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
květen | ||||||||||
Daňové příjmy | 82462,39 | 85177,22 | 79294,37 | 87768,79 | 97984,11 | 107113,62 | 117006,04 | 110020,52 | 113322,15 | 133927,85 |
Nedaňové příjmy | 13173,78 | 16193,22 | 12535,21 | 13378,04 | 13826,05 | 14595,41 | 15713,01 | 15905,99 | 17597,83 | 21593,5 |
Kapitálové příjmy | 2616,85 | 2262,03 | 1914,33 | 2942,46 | 2693,41 | 2688,49 | 2684,42 | 2097,31 | 3356,64 | 4302,14 |
Transfery | 60588,53 | 60017,02 | 72503,35 | 76257,56 | 67635,37 | 82076,51 | 100009,34 | 111976,56 | 127663,12 | 134896,22 |
Příjmy celkem | 158803,43 | 163650,47 | 166219,23 | 180322,88 | 182135,16 | 206445,27 | 235411,94 | 240010,21 | 261970,38 | 294620,19 |
V květnu 2022 se meziročně zvýšil objem přijatých transferů územními rozpočty, a to o 5,7 %, tj. o 7,2 mld. Kč, na 134,9 mld. Kč. Na vývoj přijatých transferů ze státního rozpočtu na začátku roku 2022 v případě přímých nákladů na vzdělávání a financování sociálních služeb mělo vliv hospodaření státního rozpočtu v rozpočtovém provizoriu. Transfery ze státního rozpočtu tak musely být uvolňovány postupně maximálně ve výši 1/12 výdajů rozpočtu v roce 2021 a po ukončení provizoria byly vyplaceny ve větším objemu. Přijaté neinvestiční transfery k 31. 5. 2022 dosáhly 126,5 mld. Kč a meziročně vzrostly o 7,8 %, tj. o 9,2 mld. Kč. V rámci neinvestičních transferů došlo k nejvýraznějšímu růstu na straně neinvestičních nedávkových transferů podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách poskytovaných z kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí (dále jen „MPSV“), které meziročně vzrostly o 59 %, tj. o 7,2 mld. Kč, na 19,3 mld. Kč. Mezi objemově nejvýznamnější neinvestiční transfery se řadí přímé náklady na vzdělávání poskytované z kapitoly Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“), které se meziročně navýšily o 3,2 %, tj. o 2,6 mld. Kč, na 84,9 mld. Kč a dále dotace pro soukromé školy v hodnotě 5,6 mld. Kč (meziroční růst o 17,8 %, tj. o 0,9 mld. Kč). Přijaté investiční transfery meziročně poklesly o 18,8 %, tj. o 2 mld. Kč, na 8,4 mld. Kč. Mezi nejvýznamnější investiční transfery lze řadit projekty v rámci operačních programů spolufinancovaných z fondů EU, kdy z kapitoly Ministerstvo pro místní rozvoj (dále jen „MMR“) přijaly obce a kraje v rámci Integrovaného regionálního operačního programu celkem 4,5 mld. Kč, tedy o 1,5 mld. Kč méně nežli v předchozím roce.
Běžné výdaje územních rozpočtů zaznamenaly na konci května růst o 8,9 %, tj. o 19,7 mld. Kč, a dosáhly 239,7 mld. Kč. Dominantní část běžných výdajů byla tvořena transfery, které kraje a obce převádějí příspěvkovým a podobným organizacím. Z hlediska odvětví běžné výdaje směřovaly zejména do odvětví školství (v důsledku přímých nákladů na vzdělávání) a do odvětví dopravy. K meziročnímu nárůstu došlo také u kapitálových výdajů, které v květnu letošního roku vzrostly o 13,1 %, tj. o 4,2 mld. Kč, na 36,2 mld. Kč. V souvislosti s invazí ruských vojsk na Ukrajinu a následnou emigrací obyvatel Ukrajiny do České republiky, územní samosprávné celky k 31. 5. 2022 realizovaly konsolidované výdaje na pomoc Ukrajině ve výši 868 mil. Kč.
I. Kraje
Kraje v květnu roku 2022 vykázaly přebytkové saldo rozpočtu ve výši 3,8 mld. Kč, což představuje nejlepší výsledek hospodaření od vypuknutí pandemie. Meziročně vzrostlo saldo o 2,5 mld. Kč a oproti roku 2020 dokonce o 3,2 mld. Kč (viz graf č. 3). V květnu letošního roku hospodařilo s kladným saldem všech třináct krajů. Nejvyšší přebytek rozpočtu vykázal Středočeský a Jihočeský kraj.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
květen | ||||||||||
Příjmy celkem | 62489,54 | 62086,04 | 68729,77 | 76602,31 | 76676,3 | 89032,48 | 105967,16 | 114567,6 | 128104,19 | 140167,6 |
Výdaje celkem | 58640,53 | 59095,95 | 67945,34 | 66342,8 | 71371,25 | 85266,7 | 99701,69 | 113904,52 | 126760,63 | 136348,52 |
Saldo | 3849,01 | 2990,09 | 784,42 | 10259,51 | 5305,05 | 3765,79 | 6265,47 | 663,08 | 1343,56 | 3819,08 |
Celkové příjmy krajů na konci května letošního roku dosáhly 140,2 mld. Kč a meziročně se zvýšily o 9,4 %, tj. o 12,1 mld. Kč. Po očištění celkových příjmů krajů o přímé náklady na vzdělávání3 celkové příjmy činí 64,9 mld. Kč. Jejich vlastní příjmyi činily v květnu 35,7 mld. Kč (meziroční růst o 17,2 %, tj. o 5,3 mld. Kč) a tvořily necelých 55 % celkových očištěných příjmů o přímé náklady na vzdělávání. Tento podíl značí určitou závislost krajů na přijatých transferech a jejich relativně nižší soběstačnost na rozdíl od obcí. Meziroční nárůst vlastních příjmů byl vyvolán růstem daňových příjmů, které se navýšily o 15,8 %, tj. o 4,3 mld. Kč, na 31,7 mld. Kč. Objem daňových příjmů krajů dokonce dosáhl nejvyšší hodnoty od vzniku krajů. Přispělo k tomu především navýšení podílu krajů na celostátním hrubém výnosu daní dle zákona o rozpočtovém určení daní od roku 2021 z 8,92 % na 9,78 % a také současná inflace. K meziročnímu růstu objemu daňových příjmů došlo v důsledku navýšení inkasa daně z přidané hodnoty o 23,2 %, tj. o 3,7 mld. Kč, a inkasa daně z příjmů fyzických osob o 8,1 %, tj. o 0,5 mld. Kč. Objem daní z příjmů fyzických osob od konce dubna roste, a to i přes skutečnost, že v roce 2021 došlo ke zrušení superhrubé mzdy a k výplatě kompenzačního bonusu podnikatelům. K meziročnímu růstu celkových daňových příjmů minoritně přispěly také daně z příjmů právnických osob o 2 %, tj. o 0,1 mld. Kč a ostatní daňové příjmy o 2,4 %, tj. o 0,09 mld. Kč.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
květen | ||||||||||
Daňové příjmy | 19104,41 | 19521,2 | 18195,4 | 20865,44 | 23523,2 | 25291,71 | 27616,6 | 26364,54 | 27353,25 | 31667,97 |
Daně z příjmů fyzických osob | 4918,73 | 4926,27 | 4847,09 | 5456,98 | 6030,21 | 6905,44 | 7930,12 | 7256,58 | 5732,48 | 6194,57 |
Daně z příjmů právnických osob | 4283,46 | 3702,6 | 3242,83 | 3743,18 | 3932,92 | 4313,58 | 4930,54 | 4111,61 | 5123,51 | 5224,6 |
Daň z přidané hodnoty | 9893,8 | 10876,37 | 10095,5 | 11654,71 | 13536,89 | 14032,62 | 14710,82 | 14650,59 | 16139,5 | 19882,37 |
Ostatní daňové příjmy | 8,42 | 15,96 | 9,99 | 10,56 | 23,19 | 40,07 | 45,12 | 345,75 | 357,76 | 366,43 |
Na konci května roku 2022 kraje přijaly transfery v celkové výši 104,4 mld. Kč, které meziročně vzrostly o 7 %, tj. o 6,8 mld. Kč. Objem přijatých transferů se v komparaci s rokem 2020 dokonce zvýšil, a to o 21,9 %, tj. o 18,8 mld. Kč. Zásadní podíl na růstu přijatých transferů měly neinvestiční transfery (meziročně růst o 9,1 %), které k 31. 5. 2022 činily 101,7 mld. Kč. Mezi těmi dominovaly transfery poskytované z kapitoly MŠMT na přímé náklady na vzdělávání ve výši 75,3 mld. Kč (meziroční růst o 3,2 %, tj. o 2,3 mld. Kč) a neinvestiční nedávkové transfery podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách z kapitoly MPSV v hodnotě 17,8 mld. Kč (meziroční růst o 59,7 %, tj. o 6,6 mld. Kč). Kraje také v letošním roce obdržely příspěvek ke zmírnění dopadů zákona o kompenzačním bonusu ve výši 0,3 mld. Kč. Struktura veškerých nejvýznamnějších neinvestičních transferů přijatých kraji je znázorněna na grafu č. 5.
k 31.5.2022 | |
---|---|
květen | |
Přímé náklady na vzdělávání | 75257,66 |
Nedávkové transfery podle ZSS | 17758,23 |
Dotace pro soukromé školy | 4018,25 |
Národní plán obnovy - učební pomůcky | 840,42 |
Národní plán obnovy - prevence | 420,69 |
Národní plán obnovy - doučování | 310,37 |
Příspěvek krajům - kompenzační bonus | 305,82 |
Přijaté investiční transfery meziročně klesly o 37,5 %, tj. o 1,7 mld. Kč, na 2,8 mld. Kč. K propadu investičních transferů došlo i oproti předloňskému roku, a to o 31,6 %, tj. o 1,3 mld. Kč. V květnu letošního roku kraje prozatím přijaly investiční transfery z kapitoly MMR na projekty v rámci Integrovaného regionálního operačního programu – část financování z Evropské unie, které dosáhly 2,2 mld. Kč a Integrovaného regionálního operačního programu – část spolufinancování ze státního rozpočtu ve výši 0,1 mld. Kč. Mezi další významné investiční transfery lze zařadit transfery poskytované z kapitoly Státní fond dopravní infrastruktury na Financování dopravní infrastruktury ve výši 0,3 mld. Kč. Struktura veškerých nejvýznamnějších investičních transferů přijatých kraji je znázorněna na grafu č. 6.
k 31.5.2022 | |
---|---|
květen | |
Integrovaný regionální OP - EU | 2165,87 |
Financ. dopravní infrastr. | 308,23 |
Integrovaný regionální OP - SR | 110,92 |
Pořízení a techn. obnova inv. maj. | 58,81 |
OP Životní prostředí | 55,16 |
Nová zelená úsporám | 47,1 |
Celkové výdaje krajů k 31. 5. 2022 dosáhly 136,4 mld. Kč a meziročně vzrostly o 7,6 %, tj. o 9,6 mld. Kč. Po očištění celkových výdajů4 krajů o přímé náklady na vzdělávání3 celkové výdaje činí 60,4 mld. Kč. Tento růst byl vyvolán především stranou běžných výdajů, které se meziročně zvýšily o 8,5 %, tj. o 10 mld. Kč, na 128,5 mld. Kč. Z toho tři čtvrtiny (konkrétně 75,6 %) tvořily transfery, které kraje převedly příspěvkovým a podobným organizacím, jejichž výše činila 97,2 mld. Kč. Většina z těchto peněžních prostředků byla určena na přímé náklady na vzdělávání. Jak demonstruje graf č. 7, tak celkové výdaje krajů směřovaly zejména do oblasti vzdělávání a školských služeb (84,2 mld. Kč), do dopravy (16,6 mld. Kč) a sociálních služeb (15,3 mld. Kč).
k 31.5.2022 | |
---|---|
květen | |
Vzdělávání a školské služby | 84196,42 |
Doprava | 16598,49 |
Sociální služby | 15281,24 |
Zdravotnictví | 4885,58 |
Ostatní činnosti | 2812,46 |
Státní správa a územní samospráva | 2758,96 |
Kultura | 1962,77 |
Ochrana životního prostředí | 843,92 |
Sport a zájmová činnost | 643,14 |
Meziroční pokles se týkal pouze kapitálových výdajů krajů, které v květnu letošního roku klesly o 5,5 %, tj. o 0,5 mld. Kč, na hodnotu 7,8 mld. Kč. Pokles investic byl vyvolán omezením investičních transferů, významným růstem cen stavebního materiálu a zvyšováním základních úrokových sazeb, které zdražily úvěry. Kraje také investovaly méně než v první vlně pandemie, ale pouze o 1,6 %. Jedním z negativních jevů v oblasti investic krajů je závislost kapitálových výdajů na přijatých investičních transferech, a to i přes skutečnost, že kraje mají k dispozici vlastní zdroje k jejich financování a značné možnosti zapojení cizích zdrojů např. využitím standardních úvěrových produktů komerčních bank. O tom svědčí podíl investičních transferů na kapitálových výdajích, který v květnu dosáhl 35,6 %. Investiční potenciál krajů vyjadřuje ukazatel očištěné provozní saldoii přestavující volné peněžní prostředky, které mohou být z běžných příjmů daného rozpočtového roku využity na investice, nevyužitá část provozního salda pak zvyšuje úspory. K 31. 5. 2022 očištěné provozní saldoii krajů činilo 6,8 mld. Kč, přičemž kapitálové výdaje bez přijatých investičních transferů činily 5 mld. Kč. Prozatím nižší kapitálové výdaje jsou naprosto pochopitelné, neboť kraje převážně uskutečňující investiční akce v druhé polovině a před koncem rozpočtového roku.
K 31. 5. 2022 kraje realizovaly výdaje na pomoc Ukrajině ve výši 436,9 mil. Kč. Jednalo se převážně nákup ostatních služeb (zejména platby za ubytovací služby pro uprchlíky z Ukrajiny), neinvestiční transfery obcím, peněžní dary do zahraničí, neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím apod. Nejvýznamnější výdaje krajů související s pomocí Ukrajině podle druhu výdaje jsou uvedeny v tabulce č. 1.
Druh výdaje | v mil. Kč |
---|---|
Nákup ostatních služeb (např. platby za ubytovací služby pro obyvatele Ukrajiny) | 241,66 |
Neinvestiční transfery obcím | 26,47 |
Peněžní dary do zahraničí (např. obce, města nebo regiony v zahraničí) | 25 |
Neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím | 22,68 |
Poskytnuté náhrady | 19,31 |
Neinvestiční transfery cizím státům (např. dary pro Velvyslanectví Ukrajiny) | 19 |
Výdaje na náhrady za nezpůsobenou újmu | 12,73 |
Neinvestiční transfery fundacím, ústavům a obecně prospěšným společnostem | 10,7 |
Neinv. transf. obecním a krajským nemocnicím - obchod. spol. | 10,15 |
Výdaje na věcné dary | 9,31 |
Nákup materiálu jinde nezařazený | 9,02 |
Neinvestiční transfery zřízeným příspěvkovým organizacím | 7,38 |
Nájemné | 6,93 |
Drobný dlouhodobý hmotný majetek | 3,05 |
Potraviny | 2,23 |
Stav na BÚ a dluh krajů je dostupný pouze za březen 2022 z: Měsíční zpráva o hospodaření územních rozpočtů - březen 2022.5
II. Obce
Obce k 31. 5. 2022 vykázaly kladné saldo rozpočtu ve výši 14,7 mld. Kč, což překonalo rozpočet minulého roku o 6,6 mld. Kč. Předčilo i tak výsledek hospodaření z roku 2020, a to o 12,4 mld. Kč (viz graf č. 9). Bez hl. m. Prahy celkové konsolidované příjmy obcí na konci května činily 113,4 mld. Kč, výdaje 104,7 mld. Kč a výsledek rozpočtového hospodaření skončil v přebytku 8,7 mld. Kč. Rozpočet hl. m. Prahy v květnu letošního roku skončil v přebytku 5,9 mld. Kč (dvojnásobek oproti předchozímu roku) s celkovými příjmy ve výši 44,6 mld. Kč a výdaji v hodnotě 38,7 mld. Kč. V tomto období hospodařilo s deficitem 1 938 obcí (31 % z celkového počtu obcí).
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
květen | ||||||||||
Příjmy celkem | 94505,21 | 99996,68 | 94349,38 | 101782,01 | 106307,9 | 118869,39 | 131482,8 | 127644,52 | 136140,49 | 158037,4 |
Výdaje celkem | 81395,23 | 90157,26 | 85695,51 | 83552,41 | 92133,33 | 108964,89 | 118189,43 | 125377,03 | 128092,88 | 143348,17 |
Saldo | 13109,98 | 9839,42 | 8653,87 | 18229,6 | 14174,58 | 9904,5 | 13293,37 | 2267,48 | 8047,61 | 14689,24 |
Celkové příjmy obcí k 31. 5. 2022 dosáhly 158 mld. Kč a meziročně se zvýšily o 16,1 %, tj. o 21,9 mld. Kč. Po očištění celkových příjmů obcí (hl. m. Praha) o přímé náklady na vzdělávání3 celkové příjmy činí 148,4 mld. Kč. Vlastní příjmyi obcí činily 123,6 mld. Kč (meziroční růst o 1,2 %, tj. o 1,4 mld. Kč) a tvořily většinu celkových očištěných příjmů. Na rozdíl od krajů jsou obce soběstačné a nevykazují závislost na přijatých transferech. K nejvýznamnějšímu meziročnímu růstu na straně vlastních příjmů došlo u daňových příjmů, které na konci května dosáhly své nejvyšší úrovně a navýšily se o 19 %, tj. o 16,3 mld. Kč, na 102,3 mld. Kč. Objem daňových příjmů obcí dokonce převýšil hodnoty daňových příjmů z roku 2020, a to o 22,2 %, tj. o 18,6 mld. Kč. Přispělo k tomu především navýšení podílu obcí na celostátním hrubém výnosu daní dle zákona o rozpočtovém určení daní z 23,58 % na 25,84 % a probíhající inflace. Na meziročním růstu daňových příjmů se zejména podílel růst daně z přidané hodnoty, a to o 23,1 %, tj. o 10,3 mld. Kč, a ostatních daní, jejichž inkaso vzrostlo o 44,3 %, tj. o 3,5 mld. Kč. V květnu pokračovalo meziroční zvýšení inkasa daně z příjmů fyzických a právnických osob, a to i přes zrušení superhrubé mzdy a výplatu kompenzačního bonusu podnikatelům. Vývoj daňových příjmů obcí je zachycen v grafu č. 10.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
duben | ||||||||||
Daňové příjmy | 63357,94 | 65655,96 | 61098,96 | 66903,32 | 74460,9 | 81821,9 | 89389,45 | 83655,97 | 85968,89 | 102259,87 |
Daně z příjmů fyzických osob | 14924,18 | 14866,59 | 13877,83 | 16225,67 | 17727,02 | 20151,16 | 23220,56 | 21169,29 | 16598,75 | 17900,17 |
Daně z příjmů právnických osob | 13650,59 | 12479,65 | 11193,98 | 12810,36 | 13503,41 | 13898,79 | 16562,61 | 13900,02 | 17013,75 | 18243,53 |
Daň z přidané hodnoty | 26896,86 | 30068,74 | 27645,22 | 29126,67 | 33763,36 | 38797,96 | 40689,16 | 40443,82 | 44549,97 | 54853,28 |
Ostatní daňové příjmy | 7886,32 | 8240,99 | 8381,92 | 8740,63 | 9467,11 | 8973,98 | 8917,12 | 8142,84 | 7806,42 | 11262,88 |
Na straně přijatých transferů obcemi došlo na konci května letošního roku k meziročnímu růstu, a to o 4 %, tj. o 1,3 mld. Kč, na 34,4 mld. Kč. Jedná se však o lepší výsledek než v roce 2020, kdy výše přijatých transferů dosáhla úrovně 29 mld. Kč. Meziroční navýšení přijatých transferů způsobil růst neinvestičních transferů (meziročně o 5,5 %), které k 31. 5. 2022 činily 28,6 mld. Kč. Největší část přijatých transferů byla tvořena peněžními prostředky přijatými hl. m. Prahou na přímé náklady na vzdělávání ve výši 9,6 mld. Kč (meziroční růst o 3,3 %, tj. o 0,3 mld. Kč) a na dotace pro soukromé školy ve výši 1,6 mld. Kč (meziroční růst o 18,6 %, tj. o 0,3 mld. Kč). Z kapitoly MPSV byly přijaty transfery na výkon činnosti obce s rozšířenou působností v oblasti sociálně-právní ochrany dětí v hodnotě 1,6 mld. Kč. Struktura nejvýznamnějších neinvestičních transferů přijatých obcemi je zachycena v grafu č. 11.
k 31.5.2022 | |
---|---|
květen | |
Přímé náklady na vzdělávání | 9578,38 |
Transfery na výkon činnosti obce | 1621,89 |
Dotace pro soukromé školy | 1601,47 |
Neinv. nedávkové transf. (z.108/2006 Sb.) | 1564,91 |
Příspěvek obcím - kompenzační bonus | 892,63 |
Příspěvek na výkon sociální práce | 471,13 |
Investiční transfery přijaté obcemi meziročně poklesly, konkrétně o 3 %, tj. o 0,2 mld. Kč, na 5,8 mld. Kč. Tento propad byl však nižší v komparaci s rokem 2020, kdy objem přijatých investičních transferů klesl o 4,4 %, tj. o 0,3 mld. Kč. Dominantní část tvořily transfery poskytované z kapitoly MMR na projekty v rámci Integrovaného regionálního operačního programu, které dosáhly 2,1 mld. Kč (meziroční pokles o 0,7 mld. Kč, tj. o 26 %), dále prostředky poskytované z kapitoly MŽP určené na projekty v rámci Národního programu Životní prostředí v hodnotě 0,8 mld. Kč (meziroční růst o 0,3 mld. Kč, tj. o 79 %). Další nejvýznamnější investiční transfery přijaté obcemi jsou uvedeny v grafu č. 12.
k 31.5.2022 | |
---|---|
květen | |
Integrovaný regionální OP - EU | 1992,03 |
Národní program Životní prostředí | 774,75 |
Podpora rozvoje regionů 2019+ | 502,18 |
Dopravní infrastruktura - investice | 421,85 |
OP Životního prostředí | 404,26 |
Regionální sportovní infrastruktura | 141,74 |
Celkové výdaje obcí dosáhly v květnu letošního roku 143,4 mld. Kč a meziročně vzrostly o 11,9 %, tj. o 15,3 mld. Kč. Po očištění celkových výdajů obcí (hl. m. Praha) o přímé náklady na vzdělávání3 celkové výdaje4 činí 133,4 mld. Kč. Na meziročním nárůstu celkových výdajů měla podíl strana běžných výdajů, které meziročně vzrostly o 10,2 %, tj. o 10,6 mld. Kč, na 115,1 mld. Kč. Na objemu běžných výdajů se převážně podílely neinvestiční transfery příspěvkovým a podobným organizacím, které činily 14,5 mld. Kč. Jak demonstruje graf č. 13, tak celkové výdaje obcí směřovaly zejména do oblasti vzdělání a školských služeb (23,2 mld. Kč) dopravy (23,1 mld. Kč) a státní správy a územní samosprávy – provoz úřadu (22,8 mld. Kč).
k 31.5.2022 | |
---|---|
květen | |
Vzdělávání a školské služby | 23196,18 |
Doprava | 23094,45 |
Státní správa a územní samospráva | 22761,46 |
Bydlení a územní rozvoj | 16768,08 |
Ochrana životního prostředí | 9849,57 |
Sociální služby | 8842,47 |
Kultura | 8235,13 |
Sport a zájmová činnost | 7615,05 |
Vodní hospodářství | 5697,61 |
Bezpečnost | 3051,98 |
V procentuálním vyjádření se však meziročně výrazněji navýšily kapitálové výdaje obcí, které v květnu roku 2022 činily 28,3 mld. Kč a meziročně se zvýšily o 19,5 %, tj. o 4,6 mld. Kč. Obce i v porovnání s rokem 2020 investovaly více, a to o 13,4 %. Obdobně jako kraje, tak i obce se dlouhodobě potýkají se závislostí kapitálových výdajů na přijatých investičních transferech. K 31. 5. 2022 očištěné provozní saldo ii obcí činilo 29,3 mld. Kč, přičemž kapitálové výdaje bez přijatých investičních transferů činily 22,4 mld. Kč.
K 31. 5. 2022 obce realizovaly výdaje na pomoc Ukrajině ve výši 457,6 mil. Kč. Jednalo se zejména o neinvestiční transfery spolkům (zejména platby Českému červenému kříži za zajištění provozu Krajského asistenčního centra pomoci Ukrajině v Praze a veřejné sbírky na pomoc Ukrajině a jejímu obyvatelstvu), nákup ostatních služeb (zejména platby za ubytovací služby pro uprchlíky z Ukrajiny), neinvestiční transfery fundacím, ústavům, obecně prospěšným společnostem (veřejné sbírky na pomoc Ukrajině a jejímu obyvatelstvu), výdaje na věcné dary apod. Výčet těch nejvýznačnějších výdajů je uveden v tabulce č. 2.
Druh výdaje | v mil. Kč |
---|---|
Neinvestiční transfery spolkům | 84,77 |
Nákup ostatních služeb (např. platby za ubytovací služby pro obyvatele Ukrajiny) | 66,68 |
Neinvestiční transfery fundacím, ústavům a obecně prospěšným společnostem | 57,42 |
Výdaje na věcné dary | 40,46 |
Neinvestiční transfery cizím státům (např. dary pro Velvyslanectví Ukrajiny) | 37,16 |
Opravy a udržování | 29,81 |
Drobný dlouhodobý hmotný majetek | 24,6 |
Neinvestiční transfery církvím a náboženským společnostem | 18,03 |
Nákup materiálu jinde nezařazený | 17,26 |
Neinvestiční transfery zřízeným příspěvkovým organizacím | 12,96 |
Neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím | 12,48 |
Peněžní dary do zahraničí (např. obce, města nebo regiony v zahraničí) | 10,46 |
Dary fyzickým osobám | 7 |
Ostatní neinvestiční transfery neziskovým a podobným osobám | 5,64 |
Ostatní osobní výdaje | 4,93 |
Stavby | 3,84 |
Stav na BÚ a dluh obcí je dostupný pouze za březen 2022 z: Měsíční zpráva o hospodaření územních rozpočtů - březen 2022.5
III. DSO
Dobrovolné svazky obcí hospodařily k 31. 5. 2022 s celkovými příjmy ve výši 1,8 mld. Kč (meziroční růst o 0,1 mld. Kč, tj. o 6,3 %) a celkovými výdaji ve výši 1,6 mld. Kč (meziroční růst 0,2 mld. Kč, tj. o 16,2 %). Saldo rozpočtu skončilo v přebytku ve výši 0,2 mld. Kč a meziročně se tak snížilo o 0,1 mld. Kč, tj. o 41,7 %.
Dokumenty ke stažení
- Měsíční zpráva - tabulky hospodaření územních rozpočtů za leden až květen 2022 XLSX (17kB)
- Vývoj hospodaření územních rozpočtů v roce 2022 - květen XLS (176kB)
1 Zprávy o vývoji rozpočtového hospodaření územních samosprávných celků od roku 2022 nezahrnují Regionální rady regionů soudržnosti, které se uplynutím dne 31. 12. 2021 zrušily, a to na základě zákona č. 251/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
2 Je důležité poznamenat, že první vlna pandemie nemoci COVID-19 vyvrcholila na začátku dubna v roce 2020, takže srovnávané období květen 2020 je již spjat s restriktivními opatřeními vlády.
3 Přímé náklady na vzdělávání představují peněžní prostředky ze státního rozpočtu (z kapitoly MŠMT), které kraje a hl. m. Praha rozepisují a přímo přidělují příslušným školám a školským zařízením. Jedná se tedy o průtokový neinvestiční transfer a kraj i hl. m. Praha nemohou s těmito prostředky nijak nakládat. Z tohoto důvodu se celkové příjmy a výdaje krajů a hl. m. Prahy očišťují, aby nedocházelo ke zkreslení jejich hospodaření.
4 V případě stanovení výše výdajů financovaných z přijatých transferů na přímé náklady na vzdělávání se jedná o určitý odhad, protože příslušné výdaje ve výkazech FIN 2-12 M nejsou jednoznačně identifikovány, jako je tomu na straně příjmů (účelový znak). Tyto výdaje byly zjištěny výběrem položek 5336 a 5339 v kombinaci s příslušnými paragrafy rozpočtové skladby týkajících se oblasti vzdělávání a školských služeb. Odhad může být ovlivněn jiným dotačním programem.
5 Stavy na BÚ a dluh jsou dostupné z účetních závěrek, které jsou do Centrálního systému účetních informací státu (CSÚIS) předávány čtvrtletně.
i Vlastní příjmy = daňové + nedaňové + kapitálové příjmy
ii Očištěné provozní saldo = daňové příjmy + nedaňové příjmy + neinvestiční transfery – běžné výdaje – výše splátek půjčených peněžních prostředků
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Letkovská 31/31, adresa v objektu Božkov 31, Plzeň na parcele st. 172 v KÚ Božkov, KÚ Božkov
- Zapletalova 31/31, adresa v objektu Dvorska 31, Brno na parcele st. 29/1 v KÚ Dvorska, KÚ Dvorska
- Krásné Loučky 31/31, adresa v objektu Krásné Loučky 31, Krnov na parcele st. 83 v KÚ Krásné Loučky, KÚ Krásné Loučky
- Dvorská 31/31, adresa v objektu Žďár nad Sázavou 2 31, Žďár nad Sázavou na parcele st. 187 v KÚ Zámek Žďár, KÚ Zámek Žďár
- Zprávy Hlavní zprávy z Volby 2006 - Hlavní zprávy z Volby 2006
- Zprávy Politika a události - Zprávy z politiky, zprávy z domova i ze světa, významné události.
- Zprávy Investice - Zprávy z ekonomiky, zprávy z domácích i zahraničních akciových, devizových a komoditních trhů.
- Zprávy Z domova - Domácí zprávy z politiky, regionální zpravodajství, aktuální zprávy, novinky
- Zprávy Další členění - Další členění - dle autora zprávy a dle obecného zaměření zprávy napříč tradičními rubrikami.
- Zprávy Tiskové zprávy - Tiskové zprávy
- Zprávy Hlavní zprávy z Akcií v ČR - Hlavní zprávy z Akcií v ČR
- Zprávy Výroční zpráva - Výroční zpráva
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory