Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí a krajů k 31. 5. 2022
Hospodaření územních samosprávných celků, které se již úspěšně zotavilo z hospodářského útlumu způsobeného pandemií COVID-19, se v květnu letošního roku musí potýkat se stále hlubšími dopady přetrvávající ruské invaze na Ukrajině nebo akcelerující inflace. V květnu došlo k výraznému zvýšení výdajů územních rozpočtů týkajících se pomoci Ukrajině a pokračovalo zvyšování základní úrokové sazby ze strany České národní banky (dále jen „ČNB“), která usiluje o zpomalení inflace. I přes tyto okolnosti se územní rozpočty ke konci května přiblížily k výsledkům hospodaření z období před vypuknutím pandemie COVID-19, tedy k výsledkům hospodaření v roce 2019.
Územní rozpočty jsou negativně ovlivňovány pokračující ruskou invazí na Ukrajině, která v globálním měřítku významně přispěla k akceleraci burzovních cen energií a ropy vedoucí k vzestupu cen pohonných hmot nebo vedla ke zdražování některých druhů zemědělských potravin (např. pšenice). V konečném důsledku se současná hospodářská situace projevila především v dalším růstu inflace (meziroční růst o 16 %). Inflace a v návaznosti na ni zvyšování základních úrokových sazeb ze strany ČNB sice přispěly ke zvýšení celorepublikového inkasa daňových příjmů (zejména z titulu růstu inkasa daně z přidané hodnoty), a tedy i daňových příjmů územních samosprávných celků, ale zároveň došlo ke zvýšení jejich výdajů (např. zdražení úvěrů, stavebních prací, zvýšení cen energií). Podle prognózy ČNB lze očekávat růst inflace i v nejbližších měsících, poté by cenová hladina měla kulminovat a ke konci roku již začít pomalu klesat. Ozbrojený konflikt má dopad na výdajovou stránku veřejných rozpočtů, a to v souvislosti se schválením Programu pomoci občanům Ukrajiny prchajícím před válkou, který zahrnuje zajištění základních potřeb, ubytování, stravování nebo sociální a materiální pomoc.
Daňové příjmy krajů a obcí jsou již od minulého roku negativně ovlivněny zrušením institutu superhrubé mzdy a výplatou kompenzačního bonusu podnikatelům projevující se poklesem inkasa daně z příjmů fyzických osob. Objem daňových příjmů územních samosprávných celků však neklesl, ale naopak překonal objem daňových příjmů z roku 2020, a to zejména v důsledku navýšení podílu krajů a obcí na celostátním hrubém výnosu daní dle zákona o rozpočtovém určení daní a vyplácení příspěvků ke zmírnění dopadů zákona o kompenzačním bonusu. Podle nejaktuálnější daňové predikce pro rok 2022 by daňové příjmy obcí a krajů měly v letošním roce překonat jejich inkaso z roku 2021 a nadále růst. Na tom by se měla podílet především daň z přidané hodnoty. Naopak je prozatím předpokládán významnější meziroční pokles inkasa daně z příjmů právnických osob.
K 31. 5. 2022 obce, kraje a dobrovolné svazky obcí (dále jen „DSO“) dosáhly kladného salda hospodaření ve výši 18,7 mld. Kč1 , který byl v porovnání s květnem roku 20202 téměř šestkrát vyšší. Oproti loňskému roku vzrostl o 88,6 %, tj. o 8,8 mld. Kč (viz graf č. 1). Územní rozpočty zaznamenaly v letošním roce meziroční růst celkových příjmů i výdajů. Celkové konsolidované příjmy územních rozpočtů činily 294,6 mld. Kč a meziročně vzrostly o 12,5 %, tj. o 32,7 mld. Kč. Příjmy územních rozpočtů vykázaly růst i v komparaci s rokem 2020 o 22,8 % a oproti roku 2019, tedy obdobím před vypuknutím pandemie, dokonce o 25,2 %. Celkové konsolidované výdaje územních rozpočtů v květnu 2022 dosáhly 275,9 mld. Kč a meziročně se zvýšily o 9,5 %, tj. o 23,9 mld. Kč. Po očištění celkových příjmů a výdajů krajů a obcí (hl. m. Praha) o přímé náklady na vzdělávání3 celkové příjmy činí 209,8 mld. Kč a výdaje4 189,9 mld. Kč.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
květen | ||||||||||
Příjmy celkem | 158803,43 | 163650,47 | 166219,23 | 180322,88 | 182135,16 | 206445,27 | 235411,94 | 240010,21 | 261970,38 | 294620,19 |
Výdaje celkem | 140061,48 | 149658,45 | 153874,04 | 150083,48 | 162179,26 | 192362,22 | 215508,57 | 236770,78 | 252042,83 | 275897,33 |
Saldo | 18741,95 | 13992,02 | 12345,19 | 30239,4 | 19955,89 | 14083,05 | 19903,37 | 3239,44 | 9927,54 | 18722,86 |
Vlastní příjmyi územních rozpočtů dosáhly v květnu 159,8 mld. Kč a meziročně vzrostly o 19 %, tj. o 25,6 mld. Kč. Podíl vlastních příjmů na celkových očištěných příjmech, který vypovídá o finanční soběstačnosti územních rozpočtů a o nezávislosti na přijatých transferech, ke konci května tvořil 76,2 %. Meziroční růst vlastních příjmů byl způsoben navýšením daňových příjmů, které dosáhly 133,9 mld. Kč a meziročně vzrostly o 18,2 %, tj. o 20,6 mld. Kč. Objem daňových příjmů převýšil jejich inkaso v roce 2020 o 21,7 % a oproti roku 2019 o 14,5 % (viz graf č. 2). Na meziročním růstu vlastních příjmů se dále podílelo zvýšení objemu nedaňových příjmů, které meziročně vzrostly o 22,7 % a dosáhly 21,6 mld. Kč. Největší procentuální meziroční růst na příjmové straně územních rozpočtů byl zaznamenán u kapitálových příjmů, a to o 28,2 % na 4,3 mld. Kč.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
květen | ||||||||||
Daňové příjmy | 82462,39 | 85177,22 | 79294,37 | 87768,79 | 97984,11 | 107113,62 | 117006,04 | 110020,52 | 113322,15 | 133927,85 |
Nedaňové příjmy | 13173,78 | 16193,22 | 12535,21 | 13378,04 | 13826,05 | 14595,41 | 15713,01 | 15905,99 | 17597,83 | 21593,5 |
Kapitálové příjmy | 2616,85 | 2262,03 | 1914,33 | 2942,46 | 2693,41 | 2688,49 | 2684,42 | 2097,31 | 3356,64 | 4302,14 |
Transfery | 60588,53 | 60017,02 | 72503,35 | 76257,56 | 67635,37 | 82076,51 | 100009,34 | 111976,56 | 127663,12 | 134896,22 |
Příjmy celkem | 158803,43 | 163650,47 | 166219,23 | 180322,88 | 182135,16 | 206445,27 | 235411,94 | 240010,21 | 261970,38 | 294620,19 |
V květnu 2022 se meziročně zvýšil objem přijatých transferů územními rozpočty, a to o 5,7 %, tj. o 7,2 mld. Kč, na 134,9 mld. Kč. Na vývoj přijatých transferů ze státního rozpočtu na začátku roku 2022 v případě přímých nákladů na vzdělávání a financování sociálních služeb mělo vliv hospodaření státního rozpočtu v rozpočtovém provizoriu. Transfery ze státního rozpočtu tak musely být uvolňovány postupně maximálně ve výši 1/12 výdajů rozpočtu v roce 2021 a po ukončení provizoria byly vyplaceny ve větším objemu. Přijaté neinvestiční transfery k 31. 5. 2022 dosáhly 126,5 mld. Kč a meziročně vzrostly o 7,8 %, tj. o 9,2 mld. Kč. V rámci neinvestičních transferů došlo k nejvýraznějšímu růstu na straně neinvestičních nedávkových transferů podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách poskytovaných z kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí (dále jen „MPSV“), které meziročně vzrostly o 59 %, tj. o 7,2 mld. Kč, na 19,3 mld. Kč. Mezi objemově nejvýznamnější neinvestiční transfery se řadí přímé náklady na vzdělávání poskytované z kapitoly Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“), které se meziročně navýšily o 3,2 %, tj. o 2,6 mld. Kč, na 84,9 mld. Kč a dále dotace pro soukromé školy v hodnotě 5,6 mld. Kč (meziroční růst o 17,8 %, tj. o 0,9 mld. Kč). Přijaté investiční transfery meziročně poklesly o 18,8 %, tj. o 2 mld. Kč, na 8,4 mld. Kč. Mezi nejvýznamnější investiční transfery lze řadit projekty v rámci operačních programů spolufinancovaných z fondů EU, kdy z kapitoly Ministerstvo pro místní rozvoj (dále jen „MMR“) přijaly obce a kraje v rámci Integrovaného regionálního operačního programu celkem 4,5 mld. Kč, tedy o 1,5 mld. Kč méně nežli v předchozím roce.
Běžné výdaje územních rozpočtů zaznamenaly na konci května růst o 8,9 %, tj. o 19,7 mld. Kč, a dosáhly 239,7 mld. Kč. Dominantní část běžných výdajů byla tvořena transfery, které kraje a obce převádějí příspěvkovým a podobným organizacím. Z hlediska odvětví běžné výdaje směřovaly zejména do odvětví školství (v důsledku přímých nákladů na vzdělávání) a do odvětví dopravy. K meziročnímu nárůstu došlo také u kapitálových výdajů, které v květnu letošního roku vzrostly o 13,1 %, tj. o 4,2 mld. Kč, na 36,2 mld. Kč. V souvislosti s invazí ruských vojsk na Ukrajinu a následnou emigrací obyvatel Ukrajiny do České republiky, územní samosprávné celky k 31. 5. 2022 realizovaly konsolidované výdaje na pomoc Ukrajině ve výši 868 mil. Kč.
I. Kraje
Kraje v květnu roku 2022 vykázaly přebytkové saldo rozpočtu ve výši 3,8 mld. Kč, což představuje nejlepší výsledek hospodaření od vypuknutí pandemie. Meziročně vzrostlo saldo o 2,5 mld. Kč a oproti roku 2020 dokonce o 3,2 mld. Kč (viz graf č. 3). V květnu letošního roku hospodařilo s kladným saldem všech třináct krajů. Nejvyšší přebytek rozpočtu vykázal Středočeský a Jihočeský kraj.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
květen | ||||||||||
Příjmy celkem | 62489,54 | 62086,04 | 68729,77 | 76602,31 | 76676,3 | 89032,48 | 105967,16 | 114567,6 | 128104,19 | 140167,6 |
Výdaje celkem | 58640,53 | 59095,95 | 67945,34 | 66342,8 | 71371,25 | 85266,7 | 99701,69 | 113904,52 | 126760,63 | 136348,52 |
Saldo | 3849,01 | 2990,09 | 784,42 | 10259,51 | 5305,05 | 3765,79 | 6265,47 | 663,08 | 1343,56 | 3819,08 |
Celkové příjmy krajů na konci května letošního roku dosáhly 140,2 mld. Kč a meziročně se zvýšily o 9,4 %, tj. o 12,1 mld. Kč. Po očištění celkových příjmů krajů o přímé náklady na vzdělávání3 celkové příjmy činí 64,9 mld. Kč. Jejich vlastní příjmyi činily v květnu 35,7 mld. Kč (meziroční růst o 17,2 %, tj. o 5,3 mld. Kč) a tvořily necelých 55 % celkových očištěných příjmů o přímé náklady na vzdělávání. Tento podíl značí určitou závislost krajů na přijatých transferech a jejich relativně nižší soběstačnost na rozdíl od obcí. Meziroční nárůst vlastních příjmů byl vyvolán růstem daňových příjmů, které se navýšily o 15,8 %, tj. o 4,3 mld. Kč, na 31,7 mld. Kč. Objem daňových příjmů krajů dokonce dosáhl nejvyšší hodnoty od vzniku krajů. Přispělo k tomu především navýšení podílu krajů na celostátním hrubém výnosu daní dle zákona o rozpočtovém určení daní od roku 2021 z 8,92 % na 9,78 % a také současná inflace. K meziročnímu růstu objemu daňových příjmů došlo v důsledku navýšení inkasa daně z přidané hodnoty o 23,2 %, tj. o 3,7 mld. Kč, a inkasa daně z příjmů fyzických osob o 8,1 %, tj. o 0,5 mld. Kč. Objem daní z příjmů fyzických osob od konce dubna roste, a to i přes skutečnost, že v roce 2021 došlo ke zrušení superhrubé mzdy a k výplatě kompenzačního bonusu podnikatelům. K meziročnímu růstu celkových daňových příjmů minoritně přispěly také daně z příjmů právnických osob o 2 %, tj. o 0,1 mld. Kč a ostatní daňové příjmy o 2,4 %, tj. o 0,09 mld. Kč.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
květen | ||||||||||
Daňové příjmy | 19104,41 | 19521,2 | 18195,4 | 20865,44 | 23523,2 | 25291,71 | 27616,6 | 26364,54 | 27353,25 | 31667,97 |
Daně z příjmů fyzických osob | 4918,73 | 4926,27 | 4847,09 | 5456,98 | 6030,21 | 6905,44 | 7930,12 | 7256,58 | 5732,48 | 6194,57 |
Daně z příjmů právnických osob | 4283,46 | 3702,6 | 3242,83 | 3743,18 | 3932,92 | 4313,58 | 4930,54 | 4111,61 | 5123,51 | 5224,6 |
Daň z přidané hodnoty | 9893,8 | 10876,37 | 10095,5 | 11654,71 | 13536,89 | 14032,62 | 14710,82 | 14650,59 | 16139,5 | 19882,37 |
Ostatní daňové příjmy | 8,42 | 15,96 | 9,99 | 10,56 | 23,19 | 40,07 | 45,12 | 345,75 | 357,76 | 366,43 |
Na konci května roku 2022 kraje přijaly transfery v celkové výši 104,4 mld. Kč, které meziročně vzrostly o 7 %, tj. o 6,8 mld. Kč. Objem přijatých transferů se v komparaci s rokem 2020 dokonce zvýšil, a to o 21,9 %, tj. o 18,8 mld. Kč. Zásadní podíl na růstu přijatých transferů měly neinvestiční transfery (meziročně růst o 9,1 %), které k 31. 5. 2022 činily 101,7 mld. Kč. Mezi těmi dominovaly transfery poskytované z kapitoly MŠMT na přímé náklady na vzdělávání ve výši 75,3 mld. Kč (meziroční růst o 3,2 %, tj. o 2,3 mld. Kč) a neinvestiční nedávkové transfery podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách z kapitoly MPSV v hodnotě 17,8 mld. Kč (meziroční růst o 59,7 %, tj. o 6,6 mld. Kč). Kraje také v letošním roce obdržely příspěvek ke zmírnění dopadů zákona o kompenzačním bonusu ve výši 0,3 mld. Kč. Struktura veškerých nejvýznamnějších neinvestičních transferů přijatých kraji je znázorněna na grafu č. 5.
k 31.5.2022 | |
---|---|
květen | |
Přímé náklady na vzdělávání | 75257,66 |
Nedávkové transfery podle ZSS | 17758,23 |
Dotace pro soukromé školy | 4018,25 |
Národní plán obnovy - učební pomůcky | 840,42 |
Národní plán obnovy - prevence | 420,69 |
Národní plán obnovy - doučování | 310,37 |
Příspěvek krajům - kompenzační bonus | 305,82 |
Přijaté investiční transfery meziročně klesly o 37,5 %, tj. o 1,7 mld. Kč, na 2,8 mld. Kč. K propadu investičních transferů došlo i oproti předloňskému roku, a to o 31,6 %, tj. o 1,3 mld. Kč. V květnu letošního roku kraje prozatím přijaly investiční transfery z kapitoly MMR na projekty v rámci Integrovaného regionálního operačního programu – část financování z Evropské unie, které dosáhly 2,2 mld. Kč a Integrovaného regionálního operačního programu – část spolufinancování ze státního rozpočtu ve výši 0,1 mld. Kč. Mezi další významné investiční transfery lze zařadit transfery poskytované z kapitoly Státní fond dopravní infrastruktury na Financování dopravní infrastruktury ve výši 0,3 mld. Kč. Struktura veškerých nejvýznamnějších investičních transferů přijatých kraji je znázorněna na grafu č. 6.
k 31.5.2022 | |
---|---|
květen | |
Integrovaný regionální OP - EU | 2165,87 |
Financ. dopravní infrastr. | 308,23 |
Integrovaný regionální OP - SR | 110,92 |
Pořízení a techn. obnova inv. maj. | 58,81 |
OP Životní prostředí | 55,16 |
Nová zelená úsporám | 47,1 |
Celkové výdaje krajů k 31. 5. 2022 dosáhly 136,4 mld. Kč a meziročně vzrostly o 7,6 %, tj. o 9,6 mld. Kč. Po očištění celkových výdajů4 krajů o přímé náklady na vzdělávání3 celkové výdaje činí 60,4 mld. Kč. Tento růst byl vyvolán především stranou běžných výdajů, které se meziročně zvýšily o 8,5 %, tj. o 10 mld. Kč, na 128,5 mld. Kč. Z toho tři čtvrtiny (konkrétně 75,6 %) tvořily transfery, které kraje převedly příspěvkovým a podobným organizacím, jejichž výše činila 97,2 mld. Kč. Většina z těchto peněžních prostředků byla určena na přímé náklady na vzdělávání. Jak demonstruje graf č. 7, tak celkové výdaje krajů směřovaly zejména do oblasti vzdělávání a školských služeb (84,2 mld. Kč), do dopravy (16,6 mld. Kč) a sociálních služeb (15,3 mld. Kč).
k 31.5.2022 | |
---|---|
květen | |
Vzdělávání a školské služby | 84196,42 |
Doprava | 16598,49 |
Sociální služby | 15281,24 |
Zdravotnictví | 4885,58 |
Ostatní činnosti | 2812,46 |
Státní správa a územní samospráva | 2758,96 |
Kultura | 1962,77 |
Ochrana životního prostředí | 843,92 |
Sport a zájmová činnost | 643,14 |
Meziroční pokles se týkal pouze kapitálových výdajů krajů, které v květnu letošního roku klesly o 5,5 %, tj. o 0,5 mld. Kč, na hodnotu 7,8 mld. Kč. Pokles investic byl vyvolán omezením investičních transferů, významným růstem cen stavebního materiálu a zvyšováním základních úrokových sazeb, které zdražily úvěry. Kraje také investovaly méně než v první vlně pandemie, ale pouze o 1,6 %. Jedním z negativních jevů v oblasti investic krajů je závislost kapitálových výdajů na přijatých investičních transferech, a to i přes skutečnost, že kraje mají k dispozici vlastní zdroje k jejich financování a značné možnosti zapojení cizích zdrojů např. využitím standardních úvěrových produktů komerčních bank. O tom svědčí podíl investičních transferů na kapitálových výdajích, který v květnu dosáhl 35,6 %. Investiční potenciál krajů vyjadřuje ukazatel očištěné provozní saldoii přestavující volné peněžní prostředky, které mohou být z běžných příjmů daného rozpočtového roku využity na investice, nevyužitá část provozního salda pak zvyšuje úspory. K 31. 5. 2022 očištěné provozní saldoii krajů činilo 6,8 mld. Kč, přičemž kapitálové výdaje bez přijatých investičních transferů činily 5 mld. Kč. Prozatím nižší kapitálové výdaje jsou naprosto pochopitelné, neboť kraje převážně uskutečňující investiční akce v druhé polovině a před koncem rozpočtového roku.
K 31. 5. 2022 kraje realizovaly výdaje na pomoc Ukrajině ve výši 436,9 mil. Kč. Jednalo se převážně nákup ostatních služeb (zejména platby za ubytovací služby pro uprchlíky z Ukrajiny), neinvestiční transfery obcím, peněžní dary do zahraničí, neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím apod. Nejvýznamnější výdaje krajů související s pomocí Ukrajině podle druhu výdaje jsou uvedeny v tabulce č. 1.
Druh výdaje | v mil. Kč |
---|---|
Nákup ostatních služeb (např. platby za ubytovací služby pro obyvatele Ukrajiny) | 241,66 |
Neinvestiční transfery obcím | 26,47 |
Peněžní dary do zahraničí (např. obce, města nebo regiony v zahraničí) | 25 |
Neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím | 22,68 |
Poskytnuté náhrady | 19,31 |
Neinvestiční transfery cizím státům (např. dary pro Velvyslanectví Ukrajiny) | 19 |
Výdaje na náhrady za nezpůsobenou újmu | 12,73 |
Neinvestiční transfery fundacím, ústavům a obecně prospěšným společnostem | 10,7 |
Neinv. transf. obecním a krajským nemocnicím - obchod. spol. | 10,15 |
Výdaje na věcné dary | 9,31 |
Nákup materiálu jinde nezařazený | 9,02 |
Neinvestiční transfery zřízeným příspěvkovým organizacím | 7,38 |
Nájemné | 6,93 |
Drobný dlouhodobý hmotný majetek | 3,05 |
Potraviny | 2,23 |
Stav na BÚ a dluh krajů je dostupný pouze za březen 2022 z: Měsíční zpráva o hospodaření územních rozpočtů - březen 2022.5
II. Obce
Obce k 31. 5. 2022 vykázaly kladné saldo rozpočtu ve výši 14,7 mld. Kč, což překonalo rozpočet minulého roku o 6,6 mld. Kč. Předčilo i tak výsledek hospodaření z roku 2020, a to o 12,4 mld. Kč (viz graf č. 9). Bez hl. m. Prahy celkové konsolidované příjmy obcí na konci května činily 113,4 mld. Kč, výdaje 104,7 mld. Kč a výsledek rozpočtového hospodaření skončil v přebytku 8,7 mld. Kč. Rozpočet hl. m. Prahy v květnu letošního roku skončil v přebytku 5,9 mld. Kč (dvojnásobek oproti předchozímu roku) s celkovými příjmy ve výši 44,6 mld. Kč a výdaji v hodnotě 38,7 mld. Kč. V tomto období hospodařilo s deficitem 1 938 obcí (31 % z celkového počtu obcí).
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
květen | ||||||||||
Příjmy celkem | 94505,21 | 99996,68 | 94349,38 | 101782,01 | 106307,9 | 118869,39 | 131482,8 | 127644,52 | 136140,49 | 158037,4 |
Výdaje celkem | 81395,23 | 90157,26 | 85695,51 | 83552,41 | 92133,33 | 108964,89 | 118189,43 | 125377,03 | 128092,88 | 143348,17 |
Saldo | 13109,98 | 9839,42 | 8653,87 | 18229,6 | 14174,58 | 9904,5 | 13293,37 | 2267,48 | 8047,61 | 14689,24 |
Celkové příjmy obcí k 31. 5. 2022 dosáhly 158 mld. Kč a meziročně se zvýšily o 16,1 %, tj. o 21,9 mld. Kč. Po očištění celkových příjmů obcí (hl. m. Praha) o přímé náklady na vzdělávání3 celkové příjmy činí 148,4 mld. Kč. Vlastní příjmyi obcí činily 123,6 mld. Kč (meziroční růst o 1,2 %, tj. o 1,4 mld. Kč) a tvořily většinu celkových očištěných příjmů. Na rozdíl od krajů jsou obce soběstačné a nevykazují závislost na přijatých transferech. K nejvýznamnějšímu meziročnímu růstu na straně vlastních příjmů došlo u daňových příjmů, které na konci května dosáhly své nejvyšší úrovně a navýšily se o 19 %, tj. o 16,3 mld. Kč, na 102,3 mld. Kč. Objem daňových příjmů obcí dokonce převýšil hodnoty daňových příjmů z roku 2020, a to o 22,2 %, tj. o 18,6 mld. Kč. Přispělo k tomu především navýšení podílu obcí na celostátním hrubém výnosu daní dle zákona o rozpočtovém určení daní z 23,58 % na 25,84 % a probíhající inflace. Na meziročním růstu daňových příjmů se zejména podílel růst daně z přidané hodnoty, a to o 23,1 %, tj. o 10,3 mld. Kč, a ostatních daní, jejichž inkaso vzrostlo o 44,3 %, tj. o 3,5 mld. Kč. V květnu pokračovalo meziroční zvýšení inkasa daně z příjmů fyzických a právnických osob, a to i přes zrušení superhrubé mzdy a výplatu kompenzačního bonusu podnikatelům. Vývoj daňových příjmů obcí je zachycen v grafu č. 10.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
duben | ||||||||||
Daňové příjmy | 63357,94 | 65655,96 | 61098,96 | 66903,32 | 74460,9 | 81821,9 | 89389,45 | 83655,97 | 85968,89 | 102259,87 |
Daně z příjmů fyzických osob | 14924,18 | 14866,59 | 13877,83 | 16225,67 | 17727,02 | 20151,16 | 23220,56 | 21169,29 | 16598,75 | 17900,17 |
Daně z příjmů právnických osob | 13650,59 | 12479,65 | 11193,98 | 12810,36 | 13503,41 | 13898,79 | 16562,61 | 13900,02 | 17013,75 | 18243,53 |
Daň z přidané hodnoty | 26896,86 | 30068,74 | 27645,22 | 29126,67 | 33763,36 | 38797,96 | 40689,16 | 40443,82 | 44549,97 | 54853,28 |
Ostatní daňové příjmy | 7886,32 | 8240,99 | 8381,92 | 8740,63 | 9467,11 | 8973,98 | 8917,12 | 8142,84 | 7806,42 | 11262,88 |
Na straně přijatých transferů obcemi došlo na konci května letošního roku k meziročnímu růstu, a to o 4 %, tj. o 1,3 mld. Kč, na 34,4 mld. Kč. Jedná se však o lepší výsledek než v roce 2020, kdy výše přijatých transferů dosáhla úrovně 29 mld. Kč. Meziroční navýšení přijatých transferů způsobil růst neinvestičních transferů (meziročně o 5,5 %), které k 31. 5. 2022 činily 28,6 mld. Kč. Největší část přijatých transferů byla tvořena peněžními prostředky přijatými hl. m. Prahou na přímé náklady na vzdělávání ve výši 9,6 mld. Kč (meziroční růst o 3,3 %, tj. o 0,3 mld. Kč) a na dotace pro soukromé školy ve výši 1,6 mld. Kč (meziroční růst o 18,6 %, tj. o 0,3 mld. Kč). Z kapitoly MPSV byly přijaty transfery na výkon činnosti obce s rozšířenou působností v oblasti sociálně-právní ochrany dětí v hodnotě 1,6 mld. Kč. Struktura nejvýznamnějších neinvestičních transferů přijatých obcemi je zachycena v grafu č. 11.
k 31.5.2022 | |
---|---|
květen | |
Přímé náklady na vzdělávání | 9578,38 |
Transfery na výkon činnosti obce | 1621,89 |
Dotace pro soukromé školy | 1601,47 |
Neinv. nedávkové transf. (z.108/2006 Sb.) | 1564,91 |
Příspěvek obcím - kompenzační bonus | 892,63 |
Příspěvek na výkon sociální práce | 471,13 |
Investiční transfery přijaté obcemi meziročně poklesly, konkrétně o 3 %, tj. o 0,2 mld. Kč, na 5,8 mld. Kč. Tento propad byl však nižší v komparaci s rokem 2020, kdy objem přijatých investičních transferů klesl o 4,4 %, tj. o 0,3 mld. Kč. Dominantní část tvořily transfery poskytované z kapitoly MMR na projekty v rámci Integrovaného regionálního operačního programu, které dosáhly 2,1 mld. Kč (meziroční pokles o 0,7 mld. Kč, tj. o 26 %), dále prostředky poskytované z kapitoly MŽP určené na projekty v rámci Národního programu Životní prostředí v hodnotě 0,8 mld. Kč (meziroční růst o 0,3 mld. Kč, tj. o 79 %). Další nejvýznamnější investiční transfery přijaté obcemi jsou uvedeny v grafu č. 12.
k 31.5.2022 | |
---|---|
květen | |
Integrovaný regionální OP - EU | 1992,03 |
Národní program Životní prostředí | 774,75 |
Podpora rozvoje regionů 2019+ | 502,18 |
Dopravní infrastruktura - investice | 421,85 |
OP Životního prostředí | 404,26 |
Regionální sportovní infrastruktura | 141,74 |
Celkové výdaje obcí dosáhly v květnu letošního roku 143,4 mld. Kč a meziročně vzrostly o 11,9 %, tj. o 15,3 mld. Kč. Po očištění celkových výdajů obcí (hl. m. Praha) o přímé náklady na vzdělávání3 celkové výdaje4 činí 133,4 mld. Kč. Na meziročním nárůstu celkových výdajů měla podíl strana běžných výdajů, které meziročně vzrostly o 10,2 %, tj. o 10,6 mld. Kč, na 115,1 mld. Kč. Na objemu běžných výdajů se převážně podílely neinvestiční transfery příspěvkovým a podobným organizacím, které činily 14,5 mld. Kč. Jak demonstruje graf č. 13, tak celkové výdaje obcí směřovaly zejména do oblasti vzdělání a školských služeb (23,2 mld. Kč) dopravy (23,1 mld. Kč) a státní správy a územní samosprávy – provoz úřadu (22,8 mld. Kč).
k 31.5.2022 | |
---|---|
květen | |
Vzdělávání a školské služby | 23196,18 |
Doprava | 23094,45 |
Státní správa a územní samospráva | 22761,46 |
Bydlení a územní rozvoj | 16768,08 |
Ochrana životního prostředí | 9849,57 |
Sociální služby | 8842,47 |
Kultura | 8235,13 |
Sport a zájmová činnost | 7615,05 |
Vodní hospodářství | 5697,61 |
Bezpečnost | 3051,98 |
V procentuálním vyjádření se však meziročně výrazněji navýšily kapitálové výdaje obcí, které v květnu roku 2022 činily 28,3 mld. Kč a meziročně se zvýšily o 19,5 %, tj. o 4,6 mld. Kč. Obce i v porovnání s rokem 2020 investovaly více, a to o 13,4 %. Obdobně jako kraje, tak i obce se dlouhodobě potýkají se závislostí kapitálových výdajů na přijatých investičních transferech. K 31. 5. 2022 očištěné provozní saldo ii obcí činilo 29,3 mld. Kč, přičemž kapitálové výdaje bez přijatých investičních transferů činily 22,4 mld. Kč.
K 31. 5. 2022 obce realizovaly výdaje na pomoc Ukrajině ve výši 457,6 mil. Kč. Jednalo se zejména o neinvestiční transfery spolkům (zejména platby Českému červenému kříži za zajištění provozu Krajského asistenčního centra pomoci Ukrajině v Praze a veřejné sbírky na pomoc Ukrajině a jejímu obyvatelstvu), nákup ostatních služeb (zejména platby za ubytovací služby pro uprchlíky z Ukrajiny), neinvestiční transfery fundacím, ústavům, obecně prospěšným společnostem (veřejné sbírky na pomoc Ukrajině a jejímu obyvatelstvu), výdaje na věcné dary apod. Výčet těch nejvýznačnějších výdajů je uveden v tabulce č. 2.
Druh výdaje | v mil. Kč |
---|---|
Neinvestiční transfery spolkům | 84,77 |
Nákup ostatních služeb (např. platby za ubytovací služby pro obyvatele Ukrajiny) | 66,68 |
Neinvestiční transfery fundacím, ústavům a obecně prospěšným společnostem | 57,42 |
Výdaje na věcné dary | 40,46 |
Neinvestiční transfery cizím státům (např. dary pro Velvyslanectví Ukrajiny) | 37,16 |
Opravy a udržování | 29,81 |
Drobný dlouhodobý hmotný majetek | 24,6 |
Neinvestiční transfery církvím a náboženským společnostem | 18,03 |
Nákup materiálu jinde nezařazený | 17,26 |
Neinvestiční transfery zřízeným příspěvkovým organizacím | 12,96 |
Neinvestiční příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím | 12,48 |
Peněžní dary do zahraničí (např. obce, města nebo regiony v zahraničí) | 10,46 |
Dary fyzickým osobám | 7 |
Ostatní neinvestiční transfery neziskovým a podobným osobám | 5,64 |
Ostatní osobní výdaje | 4,93 |
Stavby | 3,84 |
Stav na BÚ a dluh obcí je dostupný pouze za březen 2022 z: Měsíční zpráva o hospodaření územních rozpočtů - březen 2022.5
III. DSO
Dobrovolné svazky obcí hospodařily k 31. 5. 2022 s celkovými příjmy ve výši 1,8 mld. Kč (meziroční růst o 0,1 mld. Kč, tj. o 6,3 %) a celkovými výdaji ve výši 1,6 mld. Kč (meziroční růst 0,2 mld. Kč, tj. o 16,2 %). Saldo rozpočtu skončilo v přebytku ve výši 0,2 mld. Kč a meziročně se tak snížilo o 0,1 mld. Kč, tj. o 41,7 %.
Dokumenty ke stažení
- Měsíční zpráva - tabulky hospodaření územních rozpočtů za leden až květen 2022 XLSX (17kB)
- Vývoj hospodaření územních rozpočtů v roce 2022 - květen XLS (176kB)
1 Zprávy o vývoji rozpočtového hospodaření územních samosprávných celků od roku 2022 nezahrnují Regionální rady regionů soudržnosti, které se uplynutím dne 31. 12. 2021 zrušily, a to na základě zákona č. 251/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
2 Je důležité poznamenat, že první vlna pandemie nemoci COVID-19 vyvrcholila na začátku dubna v roce 2020, takže srovnávané období květen 2020 je již spjat s restriktivními opatřeními vlády.
3 Přímé náklady na vzdělávání představují peněžní prostředky ze státního rozpočtu (z kapitoly MŠMT), které kraje a hl. m. Praha rozepisují a přímo přidělují příslušným školám a školským zařízením. Jedná se tedy o průtokový neinvestiční transfer a kraj i hl. m. Praha nemohou s těmito prostředky nijak nakládat. Z tohoto důvodu se celkové příjmy a výdaje krajů a hl. m. Prahy očišťují, aby nedocházelo ke zkreslení jejich hospodaření.
4 V případě stanovení výše výdajů financovaných z přijatých transferů na přímé náklady na vzdělávání se jedná o určitý odhad, protože příslušné výdaje ve výkazech FIN 2-12 M nejsou jednoznačně identifikovány, jako je tomu na straně příjmů (účelový znak). Tyto výdaje byly zjištěny výběrem položek 5336 a 5339 v kombinaci s příslušnými paragrafy rozpočtové skladby týkajících se oblasti vzdělávání a školských služeb. Odhad může být ovlivněn jiným dotačním programem.
5 Stavy na BÚ a dluh jsou dostupné z účetních závěrek, které jsou do Centrálního systému účetních informací státu (CSÚIS) předávány čtvrtletně.
i Vlastní příjmy = daňové + nedaňové + kapitálové příjmy
ii Očištěné provozní saldo = daňové příjmy + nedaňové příjmy + neinvestiční transfery – běžné výdaje – výše splátek půjčených peněžních prostředků
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Zprávy Kurzy.cz - ekonomika, akcie, koruna, euro, dolar, zprávy ze světa.
- Průměrná mzda - vývoj průměrné mzdy, 2020, Vývoj výše průměrné mzdy v Kč
- HDP 2020, vývoj hdp v ČR, Vývoj HDP meziročně v %
- Sleva na poplatníka 2023 - 30.840. Kč. Slevu může uplatnit zaměstnanec i OSVČ. Sleva zůstává stejná jako v roce 2022.
- Slevy na dani 2023, 2022: na poplatníka lze odečíst 30.840 Kč, na manželku/manžela 24.840 Kč
- Pravidelné zprávy, informace na e-mail
- Stříbro - výkupní a prodejní ceny, zprávy, investiční stříbro
- Zlato - výkupní a prodejní ceny, zprávy, investiční zlato
- Investice, aktuální zprávy a online data
- Elektřina - ceny a grafy elektřiny, vývoj ceny elektřiny 1 MWh - 1 rok - měna EUR
- Stříbro - ceny a grafy stříbra, vývoj ceny stříbra 1oz - 1 rok - měna USD
- Česká spořitelna, a. s. - euro, vývoj kurzu měny
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets