Před více než 11 lety, přesně 26. března 2011 přišel Google se svou peněženkou „Google Wallet“. Ta představovala první možnost v historii trhu, jak rychle a snadno zaplatit chytrým telefonem. Zatímco tato první vymoženost mobilních plateb narážela ve své době na skepsi a mnoho odmítavých reakcí, ukazuje se dnes i v takovém „hotovostním“ státu, jakým je Německo, že u pokladen se množí placení mobilem. Tomuto trendu pomohla velmi koronavirová krize, jež podpořila bezhotovostní styk. Mobilní platba se přeměnila z něčeho menšinového a „speciálního“ v hygienicky příznivou alternativu placení.
V jakém rozsahu je ale skutečně akceptována a využívána v Německu? Na to hledala odpověď právě zmíněná studie agentury Psyma. A výsledkem výzkumu je, že sice většina Němců zná největší poskytovatele z oblasti mobilních plateb, ale jen menší podíl z nich je skutečně bere vážně a využívá. Každý čtvrtý respondent platí aplikací své banky, každý pátý má Payback Pay. Slušně se drží ještě Google Pay (16 % uživatelů), zatímco Apple Pay (8 %) a Samsung Pay (2 %) u spotřebitelů zatím propadly. Samsung Pay je dokonce pro 4 respondenty z 10 zcela neznámý.
Jako další mobilní platba funguje PayPal využívaný více než 30 miliony Němců aktivně, nicméně většinou nikoli k placení u pokladny kamenných obchodů, nýbrž při on-line nákupech nebo k platbám mezi přáteli. Naopak aplikace Apple Pay, mobilní platby domácích bank nebo Payback Pay přicházejí na řadu především při nákupech v supermarketech, dalších obchodech nebo na čerpacích stanicích.
Jaké výhody mobilních plateb si Němci cení
Mobilní platby mají pro mnoho německých konzumentů četné výhody: většina například oceňuje úsporu času (72 %), ale také bezpečný (56 %) a pohodlný (54 %) postup při placení. V porovnání se starší populací mají mladí mimoto také pocit, že mohou touto cestou lépe kontrolovat své finance v aplikaci. Na dotaz, zda může být takovými platebními metodami zcela odbourána hotovost, odpovídá ale německá veřejnost nad 50 let přesvědčivě: většina je proti zrušení hotovosti.
Co brání rozšíření mobilních plateb
Hlavním důvodem proti používání mobilů k placení je praktická neznalost, protože 45 % respondentů ve studii se prostě touto záležitostí ještě nezabývalo. Téměř každý třetí oslovený považuje tuto možnost za přebytečnou. Dalším vážným argumentem „proti“ je podle více než čtvrtiny dotázaných (27 %) nedostatečné zabezpečení plateb. Naopak námitku, že nevlastní smartphone, uvedla jen 3 % respondentů.
Celkově používá asi každý třetí Němec nejméně jednu mobilní aplikaci k placení. Obeznámení s nimi je podstatně vyšší než skutečné používání. Nabídky mobilních plateb jsou považovány za rychlé a pohodlné; aspekt zabezpečení by mohl být z pohledu konzumentů ještě optimalizován, aby se důvěra spotřebitelů v poskytovatele zvýšila. Pro část obyvatelstva v Německu představuje mobilní platba atraktivní alternativu k placení hotovostí nebo kartou, zejména v kamenných obchodech i na pumpách.
Studie psyma probíhala loni na přelomu června a července na vzorku 1233 osob ve věku 18–69 let formou on-line panelu. Šlo o reprezentativní výzkum.