Snižování emisí z letadel a lodí: Opatření EU ve zkratce
Přestože emise z letecké a lodní dopravy představují přibližně pouze 8 % celkových emisí EU, neustále rostou. EU si dala za cíl snížit celkové emise o 55 % do roku 2030 a dosáhnout čistých nulových emisí do roku 2050, v čemž jí pomohou ambiciózní plány na boj proti změně klimatu. Příkladem je legislativní balíček s názvem Fit for 55, který má za úkol doáhnout cílů stanovených Zelenou dohodou pro Evropu a jehož součástí jsou zároveň návrhy na to, jak snížit emise jak v leteckém, tak námořním sektoru.
Přečtěte si více o cílech a opatřeních EU na snížení emisí.
Zlepšení obchodování s emisemi v letecké dopravě
EU podnikla kroky ke snížení emisí z letecké dopravy prostřednictvím svého systému obchodování s emisními povolenkami. (ETS). V rámci něj se v odvětví letecké dopravy uplatňují tzv. pravidla „cap and trade“, podle nichž jsou letecké společnosti povinny předávat emisní kvóty na pokrytí svých emisí. Aby však společnosti z EU nebyly znevýhodněny, ETS se v současnosti vztahuje pouze na lety v rámci Evropského hospodářského prostoru (EHP) a většina kvót se leteckým společnostem přiděluje bezplatně.
Pro revizi systému ETS pro leteckou dopravu hlasoval Parlament 8. června 2022. Poslanci chtějí sladit snižování emisí skleníkových plynů v letectví s Pařížskou dohodou, a proto žádají, aby se ETS vztahoval na všechny lety s odletem z Evropského hospodářského prostoru včetně letů s přistáním mimo tento prostor.
Parlament chce postupně zrušit také bezplatné přidělování kvót pro leteckou dopravu v rámci ETS, a to do roku 2025. je to o dva roky dříve, než navrhuje Komise. Poslanci žádají, aby 75 % příjmů z dražeb kvót pro leteckou dopravu bylo použito na podporu inovací a nových technologií.
Parlament nyní zahájí jednání se zeměmi EU o konečné podobě navrhovaných pravidel.
Hledání řešení pro lety mimo Evropu
Dosud byl systém ETS pozastaven pro lety odlétající z EHP nebo přilétající ze zemí mimo EHP. Cílem je poskytnout dostatek času na vytvoření srovnatelného mezinárodního systému a zamezit konfliktům s mezinárodními partnery.
EU nicméně spolupracuje s Mezinárodní organizací pro civilní letectví při implementaci celosvětového tržního opatření známého jako Corsia. V jeho rámci mohou letecké společnosti kompenzovat své emise tím, že budou investovat do ekologických projektů, a to například výsadbou stromů.
Snižování emisí z námořní dopravy
Evropský parlament 16. září 2020 hlasoval pro to, aby do systému obchodování s emisními povolenkami byla do roku 2022 zahrnuta i námořní doprava a aby byly pro námořní společnosti stanoveny závazné požadavky na snížení emisí CO2 nejméně o 40 % do roku 2030.
Původní návrh Komise na úpravu unijních pravidel pro monitorování emisí CO2 a spotřeby paliva z velkých lodí není podle poslanců dostatečně ambiciózní. Potřeba dekarbonizace ve všech odvětvích ekonomiky je přitom podle nich naléhavá.
Dne 27. dubna Parlament znovu zdůraznil, že je třeba, aby emise z námořní dopravy byly sníženy a celý sektor byl začleněn do unijního systému obchodování s povolenkami. Podle poslanců by se měl posoudit také dopad na konkurenceschopnost a zaměstnanost a vzít v úvahu zvýšení potenciálního rizika tzv. úniku uhlíku či carbon leakage.
Námořní sektor by se podle Parlamentu měl stát čistším a efektivnějším odvětvím, a to v rámci přechodu na klimaticky neutrální Evropu. Pomoci by v tom měla následující opatření:
- postupné vyřazení těžkých topných olejů s kompenzací v podobě osvobození od daně u alternativních paliv
- dekarbonizace, digitalizace a automatizace evropských přístavů
- regulovaný přístup nejvíce znečišťujících lodí do přístavů EU
- technická vylepšení jako: optimalizace rychlosti plavidla, inovace v hydrodynamice, nové pohonné systémy
V rámci legislativního balíčku Fit for 55 navrhla Komise v červenci 2021 aktualizaci systému ETS, včetně rozšíření o námořní dopravu – tedy ruku v ruce s požadavkem Parlament. Poslanci z Výboru pro životní prostředí 17. května 2022 tento návrh podpořili. V červnu plenární zasedání vrátilo reformu ETS zpět do výboru, aby dále pracoval na právních předpisech. Očekává se, že bude zařazena do programu plenárního zasedání 22.–23. června.
Více o snižování emisí z dopravy:
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Ověření DIČ v EU - ověřování DIČ v systému VIES
- Snižování emisí z letadel a lodí: Opatření EU ve zkratce
- Rada EU pro energetiku se věnovala konceptu energetické unie, trhu s elektřinou a snižování emisí skleníkových plynů
- Emisní povolenky EU jako nástroj snižování emisí skleníkových plynů
- Emisní povolenky EU jako nástroj snižování emisí skleníkových plynů - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- EU na konferenci COP28 vyzve k urychlenému snižování emisí a přechodu na čistou energii
- EU na konferenci COP28 vyzve k urychlenému snižování emisí a přechodu na čistou energii (4.12.2023)
- Komise vítá dohodu o silných cílech EU v oblasti snižování emisí CO2 z nových nákladních vozidel a městských autobusů
- Výroba letadel a jejich motorů, kosmických lodí a souvisejících zařízení (T+E) - ekonomika ČNB
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory