Snižování emisí z letadel a lodí: Opatření EU ve zkratce
Přestože emise z letecké a lodní dopravy představují přibližně pouze 8 % celkových emisí EU, neustále rostou. EU si dala za cíl snížit celkové emise o 55 % do roku 2030 a dosáhnout čistých nulových emisí do roku 2050, v čemž jí pomohou ambiciózní plány na boj proti změně klimatu. Příkladem je legislativní balíček s názvem Fit for 55, který má za úkol doáhnout cílů stanovených Zelenou dohodou pro Evropu a jehož součástí jsou zároveň návrhy na to, jak snížit emise jak v leteckém, tak námořním sektoru.
Přečtěte si více o cílech a opatřeních EU na snížení emisí.
Zlepšení obchodování s emisemi v letecké dopravě
EU podnikla kroky ke snížení emisí z letecké dopravy prostřednictvím svého systému obchodování s emisními povolenkami. (ETS). V rámci něj se v odvětví letecké dopravy uplatňují tzv. pravidla „cap and trade“, podle nichž jsou letecké společnosti povinny předávat emisní kvóty na pokrytí svých emisí. Aby však společnosti z EU nebyly znevýhodněny, ETS se v současnosti vztahuje pouze na lety v rámci Evropského hospodářského prostoru (EHP) a většina kvót se leteckým společnostem přiděluje bezplatně.
Pro revizi systému ETS pro leteckou dopravu hlasoval Parlament 8. června 2022. Poslanci chtějí sladit snižování emisí skleníkových plynů v letectví s Pařížskou dohodou, a proto žádají, aby se ETS vztahoval na všechny lety s odletem z Evropského hospodářského prostoru včetně letů s přistáním mimo tento prostor.
Parlament chce postupně zrušit také bezplatné přidělování kvót pro leteckou dopravu v rámci ETS, a to do roku 2025. je to o dva roky dříve, než navrhuje Komise. Poslanci žádají, aby 75 % příjmů z dražeb kvót pro leteckou dopravu bylo použito na podporu inovací a nových technologií.
Parlament nyní zahájí jednání se zeměmi EU o konečné podobě navrhovaných pravidel.
Hledání řešení pro lety mimo Evropu
Dosud byl systém ETS pozastaven pro lety odlétající z EHP nebo přilétající ze zemí mimo EHP. Cílem je poskytnout dostatek času na vytvoření srovnatelného mezinárodního systému a zamezit konfliktům s mezinárodními partnery.
EU nicméně spolupracuje s Mezinárodní organizací pro civilní letectví při implementaci celosvětového tržního opatření známého jako Corsia. V jeho rámci mohou letecké společnosti kompenzovat své emise tím, že budou investovat do ekologických projektů, a to například výsadbou stromů.
Snižování emisí z námořní dopravy
Evropský parlament 16. září 2020 hlasoval pro to, aby do systému obchodování s emisními povolenkami byla do roku 2022 zahrnuta i námořní doprava a aby byly pro námořní společnosti stanoveny závazné požadavky na snížení emisí CO2 nejméně o 40 % do roku 2030.
Původní návrh Komise na úpravu unijních pravidel pro monitorování emisí CO2 a spotřeby paliva z velkých lodí není podle poslanců dostatečně ambiciózní. Potřeba dekarbonizace ve všech odvětvích ekonomiky je přitom podle nich naléhavá.
Dne 27. dubna Parlament znovu zdůraznil, že je třeba, aby emise z námořní dopravy byly sníženy a celý sektor byl začleněn do unijního systému obchodování s povolenkami. Podle poslanců by se měl posoudit také dopad na konkurenceschopnost a zaměstnanost a vzít v úvahu zvýšení potenciálního rizika tzv. úniku uhlíku či carbon leakage.
Námořní sektor by se podle Parlamentu měl stát čistším a efektivnějším odvětvím, a to v rámci přechodu na klimaticky neutrální Evropu. Pomoci by v tom měla následující opatření:
- postupné vyřazení těžkých topných olejů s kompenzací v podobě osvobození od daně u alternativních paliv
- dekarbonizace, digitalizace a automatizace evropských přístavů
- regulovaný přístup nejvíce znečišťujících lodí do přístavů EU
- technická vylepšení jako: optimalizace rychlosti plavidla, inovace v hydrodynamice, nové pohonné systémy
V rámci legislativního balíčku Fit for 55 navrhla Komise v červenci 2021 aktualizaci systému ETS, včetně rozšíření o námořní dopravu – tedy ruku v ruce s požadavkem Parlament. Poslanci z Výboru pro životní prostředí 17. května 2022 tento návrh podpořili. V červnu plenární zasedání vrátilo reformu ETS zpět do výboru, aby dále pracoval na právních předpisech. Očekává se, že bude zařazena do programu plenárního zasedání 22.–23. června.
Více o snižování emisí z dopravy:
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Ověření DIČ v EU - ověřování DIČ v systému VIES
- Snižování emisí z letadel a lodí: Opatření EU ve zkratce
- Rada EU pro energetiku se věnovala konceptu energetické unie, trhu s elektřinou a snižování emisí skleníkových plynů
- Emisní povolenky EU jako nástroj snižování emisí skleníkových plynů
- Emisní povolenky EU jako nástroj snižování emisí skleníkových plynů - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- EU na konferenci COP28 vyzve k urychlenému snižování emisí a přechodu na čistou energii
- EU na konferenci COP28 vyzve k urychlenému snižování emisí a přechodu na čistou energii (4.12.2023)
- Komise vítá dohodu o silných cílech EU v oblasti snižování emisí CO2 z nových nákladních vozidel a městských autobusů
- Výroba letadel a jejich motorů, kosmických lodí a souvisejících zařízení (T+E) - ekonomika ČNB
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets