Adriatic Strike proběhl letos už podesáté, poprvé se zapojili i letadlové lodě
Piloti trénovali v horách
Pro piloty se jedná o vynikající zkušenost létat v kopcovitém horském terénu. Navíc ve Slovinsku panuje specifické počasí, zejména v tomto období velmi často přicházejí bouřky. Výcvikové vzdušné prostory jsou relativně malé, a to s sebou nese určité nároky na to, aby piloti z prostoru nevylétávali.
Letové zóny určené pro účely cvičení dosahují až do horského terénu (nejvyšší hora Triglav má 2 864 m), což je pro piloty zásadní rozdíl oproti plochému terénu v České republice. „U nás bývají letecké střelnice na kopci a nalétáváme na ně v „rovném“ terénu, ve Slovinsku byla střelnice v údolí a nalétávali jsme proti kopci. S takovým terénem je potřeba počítat, více přizpůsobit let a dbát na bezpečnost,“ vysvětluje podplukovník Pavel Linhart, velitel 212. taktické letky a jeden z pilotů, který výcvik absolvoval.
Návodčí sladili postupy
Cvičení se účastnili dva týmy náměšťských návodčích, které ze vzduchu podporovali piloti ostrou municí, což je nejvyšší stupeň výcviku CAS. Z náměšťské letecké základny tu byl i instruktor JTAC, který se podílel na zajištění výcviku. Všichni si pochvalovali především spolupráci v mezinárodním prostředí a sladění postupů leteckých návodčích.
„V průběhu výcviku jsme se setkali s nejrůznějšími platformami zbraní, například Harrier, PC-9, houfnice M777 a měli jsme možnost vyzkoušet si navádění přímo z paluby letounu PC-6. Největší výzvou pro nás ale bylo zasazení helikoptérou pod vrchol Triglavu v rámci scénáře, který měl za úkol procvičit vedení bojové činnosti v horských podmínkách,“ shrnul jeden z náměšťských návodčích.
Prvně s americkou účastí
Slovinsko do přípravy scénářů cvičení investuje nemalé úsilí. Vůbec poprvé se jim podařilo do cvičení zapojit vojáky z USA. Ve Středozemním moři se pohybovala americká letadlová loď, ze které startovaly letouny F-18. Kromě ní se zapojila také španělská letadlová loď Juan Carlos, z níž startovaly bitevníky AV-8B Harrier II.
Část letecké techniky působila ze slovinských letišť v Cerklje a Brniku, další část byla nasazena ze svých domácích základen, např. letouny Eurofighter Typhoon z Německa, Tornáda a americké F-16 z Itálie. Piloti čáslavské 212. taktické letky tradičně létaly z místní základny v Cerklje a nalétali cca 35 hodin včetně přeletu do a ze Slovinska.
]]>Poslední zprávy z rubriky Armáda:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz