Firmy se zbavují zbytečné administrativy - pomáhá jim v tom automatizace zaměstnaneckých výdajů
Zatímco v zahraničí je pojem Expense Management zavedený, v České republice si firmy přínos tohoto řešení – na rozdíl od kategorií jako je CRM či eLearning – uvědomují pomaleji. Jedná se přitom o užitečný nástroj, pomocí kterého firmy minimalizují svou „závislost na papíru“ a výrazně ulehčí procesům spojeným se zaměstnaneckými výdaji.
Zbavit se přebytečného papírování chce čím dál více tuzemských společností. Ať už jde o řešení cestovních nákladů, platby za pohonné hmoty či zaměstnanecké výdaje, se všemi těmito procesy je spojená řada úkonů, které přidělávají práci jak samotným zaměstnancům, tak i finančním ředitelům či účetním.
Podobně to fungovalo například v módní společnosti s. Oliver. „V praxi to probíhalo tak, že každý zaměstnanec hradil firemní výdaje ze svého, pak připravoval měsíční vyúčtování, které musel schválit nadřízený. Až potom vše propadlo na účtárnu, kde proběhlo zaúčtování a proplácení jednotlivým zaměstnancům v rámci platebního příkazu,“ popisuje finanční ředitel společnosti Robert Husák, podle kterého se místo své odborné práce zaměstnanci věnovali administrativě kolem vyúčtování. Navíc bylo nutné účtenky kopírovat, protože jsou z papíru, který rychle bledne. "Bylo potřeba zbytečně velké množství lidí a činností v rámci jediného jednoduchého vyúčtování v řádu tisícikorun,“ dodává Robert Husák ze společnosti s. Oliver.
S agendou nyní firmě pomáhá společnost Direct Fidoo, která se zabývá automatizací zaměstnaneckých výdajů. Zaměstnanci v s. Oliveru dostali předplacené karty, na které jim finanční tým nahrává potřebnou hotovost. V momentě transakce okamžitě obdrží notifikaci vyzývající k nahrání účtenky do Fidoo aplikace a k doplnění základních informací jako je například nákladové středisko nebo čeho se výdaj týkal. Jedním tlačítkem odešlou účtenku ke schválení nadřízenému, který následně zasílá doklad na účtárnu k finálnímu zaúčtování.
Bezhotovostní účtárna
Možností využití správy výdajů je ale pochopitelně vícero. Podobně to funguje například s takzvanými cesťáky. I tyto výdaje dokáže Fidoo aplikace zpracovat a řádně zaúčtovat. Výhodu představuje možnost shromažďovat všechny informace na jednom místě, takže se nestane, že by je člověk musel složitě dohledávat. Další kámen úrazu, s kterým umí automatizace zaměstnaneckých výdajů pomoci, je nutnost hotovostní pokladny a s ní spojená potřeba „zásoby“ hotovosti. Ta trápila i kopřivnickou společnost TATRA DEFENCE VEHICLE, která vyvíjí a vyrábí vojenská a speciální pozemní vozidla.
„Když na pokladně chyběla hotovost, bylo nutné vyrazit do terénu a vybrat z bankomatu, což obtěžovalo především účetní, které za hotovost zodpovídaly,“ vysvětluje Lukáš Poštulka, finanční manažer společnosti. Podle Poštulky byla potíž nejen ve zdržování procesu zmíněnými výběry z bankomatu, ale v provázanosti se spoustou zdlouhavých administrativních úkonů.
„Celý proces vyúčtování byl tak zdlouhavý a účtárna musela mít vždy připravenou hotovost. Chtěli jsme to zjednodušit tak, abychom ono kolečko s hotovostí nemuseli absolvovat a nemělo to negativní dopad na účetní měsíční závěrku,“ dodává Lukáš Poštulka. Předplacené Fidoo karty nyní zaměstnancům umožňují platit bezhotovostně a pokladna tak není potřeba, což vede k minimalizaci rizik. Na kartách mají zaměstnanci nastavený limit, který nemohou překročit, pokud jim jej vedoucí pracovník nezvýší. Navíc mají vedoucí pracovníci veškeré informace o zaměstnaneckých výdajích k dispozici odkudkoliv, třeba i z mobilu.
Díky digitalizaci účtenek firmám v neposlední řadě také odpadá nutnost jejich archivace v papírové podobě. Kvůli všem výše zmíněným výhodám tuzemské firmy stále častěji přistupují k automatizaci zaměstnaneckých výdajů. „Firmy nezakládáme kvůli tomu, aby mohly vykazovat, za co jsme utratili firemní peníze, ale abychom dělali svůj byznys. Proto dává smysl vše kolem vykazování zaměstnaneckých výdajů a náhrad zautomatizovat,” říká Petr Herzmann z Fidoo, které v současnosti pomáhá s automatizací zaměstnaneckých výdajů téměř tisícovce tuzemských společností.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Města a obce v ČR - vyhledávání firem a osob na adrese, zajímavosti - Města a obce
- DIČ - Daňové identifikační číslo, ověření DIČ firem a osob
- Výpis z obchodního rejstříku - rejstřík firem
- Firma Rivalenti s.r.o. - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Firmy se zbavují zbytečné administrativy - pomáhá jim v tom automatizace zaměstnaneckých výdajů
- Mzdy a stravenková revoluce: Stravenky pro další milion zaměstnanců. Bez poplatků a zbytečné administrativy - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Digitální daň pro internetové firmy je zbytečná provokace Spojených států - Ondřej Jonáš (Video)
- Evropské banky se zbavují úvěrů, které poskytly asijským firmám
- Akcií ČEZ se zbavuje také finanční ředitel firmy
- Akcií ČEZ se zbavuje také finanční ředitel firmy - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Akcií ČEZ se zbavuje také finanční ředitel firmy - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Akcií ČEZ se zbavuje také finanční ředitel firmy - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky