(Kurzy.cz)
Valná hromada Volkswagenu dnes schvaluje rekordní dividendu. Automobilka chce vyrábět elektro pick-up
Přestože koncernu Volkswagen (VW) loni další rok v řadě klesly prodeje vozů, zaznamenal výrazně pozitivní hospodářské výsledky. Jak už jsme také blíže informovali v březnu, čistý zisk se meziročně zvýšil o 75 % na 15,4 mld. EUR. A sami akcionáři si z hlediska dividendy mají meziročně v návaznosti polepšit o 56 %. Valná hromada by ve čtvrtek totiž měla posvětit navrhovanou dividendu 7,50 EUR, resp. 7,56 EUR pro preferenční akcie, které jsou součástí německého prestižního indexu DAX.
I přes odeznění covidu se také letošní valná hromada VW koná virtuálně. Od 10 hod. si tak akcionáři vyslechnou mj. zprávu představenstva a dozorčí rady o byznysu mateřské společnosti, potažmo koncernu VW. Kromě schválení loňského hospodaření a zmiňované dividendy je dále na pořadu také například volba člena dozorčí rady. Do ní by se měl dostat zástupce vlastně největšího zahraničního akcionáře. Tím je katarský státní investiční fond Qatar Holding, který z hlediska základního kapitálu firmy kontroluje téměř 15 %. Na hlasovacích právech disponuje dokonce 17 %. Do dozorového orgánu má zkrátka zamířit 48letý Mansoor Ebrahim Al-Mahmoud, který se zaměřením na obchod a finance vystudoval v USA a je již účasten v orgánech například katarských aerolinek či v britském obchodním domu Harrods.
Ke zmiňované dividendě možno zmínit, že je dle stanov splatná třetí pracovní den po valné hromadě. K akcionářům se tak má v případě očekávaného schválení fyzicky dostat od 17. května. Každopádně akcionáři musí počítat s minimálně čtvrtinovým zdaněním, resp. v Německu je stanovena z kapitálových výnosů 25% srážková daň, příp. 5,5% solidární přirážka z ní. Tedy možné zdanění dividendy až 26,375 %. Vlastně tradičně se akcie VW s nárokem budou naposledy obchodovat dnes v den valné hromady. Na zítra 13. května je zkrátka stanoven tzv. ex-date.
Pokud vezmeme středeční závěrečnou cenu například preferenčních akcií VW ve výši 146,7 EUR, lze u nich hovořit o aktuálním dividendovém výnosu 5,15 %. Dnes se titul v poledne obchoduje níže okolo hladiny 146 EUR.
V USA chce VW konkurovat v dalším segmentu
V zámoří jsou poměrně značně populární velké robustní SUV a vozy pick-u. Z hlediska nastupujícího elektromobilismu to dokládá zájem nejen o avantgardní Cybertruck od Tesly, ale také o Ford F-150 Lighting. Tedy elektromobil, se kterým Ford již se zahájenými dodávkami fyzicky na trhu v segmentu vévodí. V návaznosti na nyní 200 tis. rezervací hodlá Ford navíc v příštím roce dále rozšířit kapacitu výroby na 150 tis. těchto vozů za rok. A VW evidentně v segmentu rovněž vidí potenciál. Ve středu před valnou hromadou skupina oznámila, že vedení rozhodlo o obnovení tamní značky Scout, resp. zahrne ji do nové dceřiné společnosti, kterou v USA založí.
Scout bude navrhovat, konstruovat a vyrábět vozy pick-up a robustní SUV (R-SUV) právě pro americké zákazníky. První prototypy budou představeny již příští rok a zahájení výroby je naplánováno na rok 2026. Jak patrno níže, odtajněny byly ve středu jen první skici vozů. Elektrifikovaná značka Scout bude postavena na nové koncepci technické platformy, která má přinést novou důvěryhodnost pick-upů a R-SUV mimo stávající portfolio koncernu Volkswagen.
Šéf koncernu Herbert Diess k oznámené expanzi mj. uvedl: „Elektrifikace poskytuje historickou příležitost vstoupit nyní jako skupina do vysoce atraktivního segmentu pick-upů a R-SUV, což podtrhuje naši ambici stát se relevantním hráčem na americkém trhu.“
Dané vozy mají být klíčem ke zvýšení ziskovosti, potažmo dosažení cíle VW získat na americkém automobilovém trhu 10% tržní podíl.
Výsledky za 1. čtvrtletí
Samotná mateřská značka VW v minulém týdnu oznámila za úvodní část letošního roku meziroční pokles prodejů vozů o čtvrtinu na zhruba milion osobních vozů. V návaznosti vlastně došlo na „jen“ 15% pokles příjmů z prodejů na 14,9 mld. EUR. Firma však dokázala dále zvýšit ziskovost, resp. provozní zisk se meziročně zvýšil o 23 mil. EUR na 513 mil. EUR. Například domácí koncernová Škoda pak vykázala za stejné období čtvrtinový pokles provozního zisku na 337 mil. EUR, když obdobnou intenzitou poklesly také prodeje na 186 200 vozů.
Z hlediska elektromobilismu plně elektrických vozů značky
VW se mezi zákazníky dostalo 53 400. Meziročně sice o 74 % více, avšak i
zde je vlastně znát produkční krize v prvních třech letošních měsících. V porovnání
se 4. čtvrtletím loňského roku totiž VW dodal naopak o téměř 42 tis. elektromobilů
méně. Škoda pak svých elektromobilů ENYAQ dodala jen 8 800...
Gigafactory u nás?
Nárůst potřeby baterií samozřejmě vede celý koncern Volkswagen k expanzi v tomto segmentu. K závodům v Salzgitteru a švédské Skelleftea přibude Valencie. Pro třetí bateriovou gigafactory tedy firma před nedávnem vybrala Španělsko. Do roku 2030 hodlá mít koncern celkově šest gigafactory. Doufat jen můžeme, že u nás dojde na těžbu lithia na Cínovci a v návaznosti také na místní gigafactory. Působnost koncernové značky Škoda je přitom dalším jasným faktorem pro takové kladné rozhodnutí.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory