Silnice a dálnice v Libereckém kraji k 1. 1. 2022
Podle Ředitelství silnic a dálnic tvořilo k 1. 1. 2022 silniční síť Libereckého kraje 2 413 km silnic, z toho 347 km silnic I. třídy a necelých 5 km dálnic. Více než čtvrtina mostů se nachází ve špatném a horším stavu.
Z celkové délky 2 413,0 km silnic a dálnic v kraji představují 1 577,3 km (65,4 %) silnice 3. třídy, 484,0 km silnice 2. třídy (20,1 %) a 347,2 km (14,4 %) silnice 1. třídy. Jediný úsek dálnice (0,2 %) na území našeho kraje vede od Turnova na hranici kraje směrem na Prahu a nachází se v okresech Semily (0,5 km) a Liberec (4,1 km). Téměř 30 % silniční sítě se nachází na území okresu Liberec, nejméně rozsáhlou sítí komunikací disponuje okres Jablonec nad Nisou (19 % krajského úhrnu). Více než jedna třetina silnic 1. třídy je situována v okrese Liberec, 29,3 % v okrese Česká Lípa, 20,9 % v okrese Jablonec nad Nisou a 15,1 % v okrese Semily. Zde je však nutné poznamenat, že k 1. 1. 2021 došlo k přesunu Harrachova z okresu Semily do okresu Jablonec nad Nisou a s tím i k přesunutí 7,7 km silnic 1. třídy a 7,6 km silnic 3. třídy.
Současné dálniční trasy mají vozovku krytou pouze těžkým živičným povrchem, který také tvoří většinu povrchů silnic 1. třídy (96,1 %). U silnic 2. třídy je téměř rovnoměrně zastoupen těžký a střední živičný kryt (49,8 %, resp. 49,1 %). Na silnicích 3. třídy z 63,9 % převládají střední živičné povrchy, živičné povrchy lehké představují 23,3 %, těžké živičné kryty tvoří již jen 12,1 % a v menší míře se na uvedeném druhu silnic vyskytují také další různé povrchy, jako je dlážděný, štěrkový a betonový.
Podle údajů Ředitelství silnic a dálnic byl stav povrchu vozovky u 0,06 km dálnic (z celkového měřitelného rozsahu pruhů ve výši 20,7 km) označen jako havarijní, dalších 0,24 km bylo označeno za nevyhovující. U silnic 1. třídy bylo v havarijním stavu celkem 2,16 km (z celkového stavu 871,6 km pruhů) a za nevyhovující bylo určeno 11,65 km.
K 1. 1. 2022 se v Libereckém kraji na silničních komunikacích nacházelo celkem 899 mostů, 168 podjezdů (z toho 4 na dálnicích), 113 přejezdů a 3 tunely. Pouze jeden most v délce 4 m je vystavěn na dálnici. Na silnicích 1. třídy je realizováno 252 mostů, na silnicích 2. třídy 170 mostů a 476 mostů je vybudováno na silnicích 3. třídy. Nejvíce mostů se nachází na silnicích v okrese Liberec (373 mostů o celkové délce 8 036 m), nejméně v okrese Jablonec nad Nisou (110 mostů s celkovou délkou 1 360 m). Z hlediska délky přemostění byly nejdelší mosty (s délkou přemostění převyšující 100 m) vybudovány výhradně na silnicích 1. třídy (20 mostů). Většina mostů však délkou přemostění nepřekračuje 10 m (594 mostů).
Ukazatelem s významným dopadem je stav těchto mostů. Podle stavu nosné konstrukce nebo spodní stavby (bere se v úvahu horší stav) bylo v havarijním stavu 12 mostů (1,3 % z celkového počtu mostů v kraji), ve velmi špatném stavu 84 mostů (9,3 %) a ve špatném stavu 148 mostů (16,5 %). Pětinové zastoupení měly mosty v uspokojivém (19,9 %, tj. 179 mostů) a v dobrém stavu (20,0 %, tj. 180 mostů). Ve velmi dobrém stavu bylo 171 mostů (19,0 %), 124 mostů (13,8 %) se nacházelo v bezvadném stavu. Jeden most nebyl ohodnocen. Celkově tak lze říci, že více než polovina mostů (475) je alespoň v dobrém stavu, naopak více než čtvrtina (244) jich je špatných a horších a potřebovaly by rekonstrukci. Za poslední dva roky se celkový technický stav mostů v průměru nezměnil. Přibylo mostů ve velmi dobrém a bezvadném stavu (+12 mostů) a ve špatném a velmi špatném stavu,(+15 mostů). Snížil se počet mostů v dobrém stavu (-2 mosty) a mostů v havarijním stavu (-3 mosty). Poklesl také počet mostů zařazených do prostřední kategorie, tj. upokojivý stav (-26 staveb). Celkový počet mostů se za poslední dva roky snížil o 8 staveb.
Ze 113 železničních přejezdů v Libereckém kraji se pouze 11 přejezdů nachází na silnicích 1. třídy, 23 na silnicích 2. třídy a 79 na silnicích 3. třídy. V kraji jsou také vybudovány 3 silniční tunely. Dva se nacházejí na hlavním průtahu Libercem na silnici 1. třídy č. 35 a jedná se o dva souběžné tubusy v délce 260 metrů. Třetí tunel je spíše kuriozitou – jedná se o nejkratší tunel v České republice, tzv. Pekařovu bránu, která je vysekaná do skály, nachází se na území obce Vyskeř a je dlouhá jen 4 metry.
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři