Písek, skály a srovnání Polarisu s Fordem a Ferrari
V americkém Utahu mají hodně skal a písku a na nich tam rádi dovádí řidiči všech možných offroadů a terénních vozítek. Dovádění občas končí tím, že někde zapadnou, či se jim vůz rozbije a pak přichází na scénu Matt nebo jeho kolegové. Matt má populární youtube kanál a pár hodně offroad aut, se kterými vytahuje zapadlé, porouchané a poničené vozy. Pokud někdo sleduje jeho videa, nemůže si nevšimnout, že pokud jsou vytahována různá ATV, jde téměř vždy o Polarisy, zapadlé, nebo často s uraženou přední nápravou od skoku na písečných dunách. Dnes právě o Polarisu.
Polaris vyrábí čtyřkolky, ATV a podobné stroje, po nichž se zvedla poptávka během pandemie (obecně se přesunula od služeb ke zboží). I tato společnost čelí problémům ve výrobních vertikálách, ale celkově byla během posledních dvou let schopna znatelně navýšit tržby a ziskovost. Z valuačního pohledu jsem tady o ní hovořil před měsícem. Motivací mi bylo i to, že podle Morninstar jde o výrazně podhodnocenou akcii na trhu – současná cena se pohybuje kolem 105 dolarů, férová hodnota je podle Morningstar na 175 dolarech. Mimo jiné proto, že Polaris by prý měl během následujících pěti let dosahovat asi 5% ročního růstu tržeb (což by mělo být nad standardem odvětví).
Dnes se tady nechci věnovat vyloženě valuačním úvahám, ale po onom rozmáchlějším úvodu spíše pár finančním zajímavostem. Vedle Polarisů Matt ze skal a písku tahá dlouhou řadu Jeepů, trucků od Nissanu, Chevroletu a dalších, včetně Fordu (občas nějakou Teslu, kterou do dun zřejmě poslalo příliš velké očekávání toho, co auto všechno dovede). Pokud se podíváme na takovou Fordovu F-150 a podobné stroje, jde o protipól těch od Polarisu. Na jedné straně těžký a mohutný vůz, na straně druhé otevřená, lehká čtyřkolka. Najdeme takovou propast i po finanční stránce?
Bez velkého počítání je zřejmé, že jde o čísla násobně převyšující požadovanou návratnost. Pokud by tomu tak mělo být i v budoucnu a firma na hotovosti generovala podobné částky jako na ziscích, měla by čelit intenzivnímu konkurenčnímu tlaku. Taková ziskovost by totiž měla lákat konkurenci ve velkém. Doposud se tak ale neděje (i když návratnost kapitálu trendově klesá). I přesto, kolik se zvedlo konkurenčních firem z Asie, Polaris si stále užívá prémiových návratností.
Ford není na automobilovém trhu to, co Polaris na trhu s ATV. První firma je vyloženě středněproudá, Polaris je prémiovější značka. I to se projevuje na výrazně nižších trendových návratnostech automobilky. Které zase naznačují, že jde o odvětví, kde jsou intenzivní konkurenční tlaky, které ohledně návratností dovedou přetlačit i obrovské úspory z rozsahu, které tu jsou realizovány. Ty by totiž alespoň na první pohled mohly být pádným argumentem pro lepší výsledky automobilek nad výrobci čtyřkolek.
Praxe ale ukazuje, že tomu tak nutně není (mimochodem včera jsem psal o realitě, která se odmítá chovat podle modelů a teorií; a německé škole 2.0). Znatelné rozdíly přitom najdeme už na úrovní marží – Polaris má hrubé marže (tedy po přímých nákladech) kolem 24 %, Ford je téměř o deset procentních bodů níže (i když na F-150 má asi marže znatelně vyšší než na celém produktovém portfoliu).
Co srovnání s něčím, co je ohledně prémiovosti Polarisu blíž? Ferrari má návratnost investovaného kapitálu mezi 18 – 20 %, návratnost vlastního jmění se pohybuje také zhruba kolem 40 %. Tedy takový Polaris na silnici. Rozdíly ale najdeme v tom, jak toho Ferrari dosahuje. A to výrazné. Tato automobilka totiž operuje s hrubou marží kolem 50 %. Ale následně ztrácí na tom, kolik tržeb generuje ze svých aktiv, což ve výsledku vyrovnává její návratnosti aktiv/investic s Polarisem.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Energie - srovnání cen energií
- Srovnání cen plynu 2020
- Srovnání hypoték - porovnání úrokových sazeb a poplatků hypotéky
- Srovnání cen elektřiny 2020
- Nejlevnější tarify 2023 - srovnání tarifů operátorů
- Srovnání půjček - sazby, podmínky, poplatky
- Důchod OSVČ a zaměstnance - srovnání 2022
- Písek, skály a srovnání Polarisu s Fordem a Ferrari
- Cena aut Polaris Polaris - Přehled cen vozů Polaris Polaris
- Polaris Polaris 2009 - srovnání cen podle motoru
- Polaris Share - aktuální a historické ceny kryptoměny Polaris Share, graf vývoje ceny kryptoměny Polaris Share - 5 dnů - měna USD
- Polaris Share - aktuální a historické ceny kryptoměny Polaris Share, graf vývoje ceny kryptoměny Polaris Share - 2 dny - měna USD
Prezentace
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?