Turecký plán na 30 let – výstavba dálnic, rozvoj železnice i logistiky
Turecko chystá v příštích třiceti letech rozšíření dálniční sítě o tisíce kilometrů a sází také na rozvoj železniční dopravy i posilování logistických kapacit. Infrastrukturní plány do roku 2053 představil na začátku dubna ministr dopravy a infrastruktury Adil Karaismanoglu v rámci akce „Transportation and Logistics Master Plan – Transportation 2053 Vision Launching“ v Istanbulu.
Turecko hodlá zvýšit podíl železniční dopravy. Foto: Shutterstock
V?oblasti silniční dopravy Turecko oznámilo plány na rozšíření své dálniční sítě v?následujících 30 letech o 5?527 km v?rámci celkem 22 existujících či plánovaných projektů. Největší nové dálniční úseky se přitom soustředí do střední Anatolie a na středomořského pobřeží, kde se počítá s?dálničním propojením Antalye s?Sanliurfou přes Mersin. I přes tato rozšíření je ale patrný pokles důležitosti silniční dopravy v?tureckém plánování – do roku 2053 se počítá s?poklesem podílu silniční nákladní dopravy ze 71 % v?současnosti na 57 %.
VĚTŠÍ DŮRAZ NA ŽELEZNICI
Naopak stále větší důraz se klade na železnici, u které má do roku 2053 vzrůst podíl nákladní dopravy na 22 % ze současných 5 %. Toho bude docíleno díky stavbě více než 8?500 km nových železničních tratí, přičemž nejvýraznějšími projekty zde jsou propojení Mersinu přes?Ankaru s?hraničním přechodem Kapikule na bulharské hranici či spojení Ankary se?západním Ázerbajdžánem přes Nachičevan a koridor Zengezur na jihu Arménie. V?oblasti železniční dopravy je také patrný velký zájem zahraničních investorů, možné je zmínit spolupráci, kterou turecká strana uzavřela s?Velkou Británií týkající se financování vysokorychlostního elektrického železničního spojení Ankary s?Izmirem (503 km) pomocí tzv. „Buyer Credit Scheme“ v?rámci UK Export Finance mechanismu na podporu „zelených“ projektů.
ROZVOJ PŘÍSTAVŮ
Velice zajímavá je i oblast námořní dopravy a rozvoj kapacit tureckých přístavů. Ten největší kontejnerový v?Mersinu se dočká nového vysokorychlostního železničního spojení s?bulharskými hranicemi i lepšího dálničního spojení. Obecně Turecko plánuje navýšení kapacit svých přístavů v?následujících 30 letech na více než 420 milionů tun ze současných 254?milionů tun. Zdaleka největším námořním projektem ale zůstává „Kanal Istanbul“, který je ovšem v?plánu zmíněn jen v?obecné rovině, bez specifikace data dokončení či dalších detailů.
VÝSTAVBA A REKONSTRUKCE LETIŠŤ
Ankara také v?následujících letech počítá s?výstavbou či rekonstrukcí devíti letišť. Zde opět můžeme upozornit na strategickou důležitost Mersinu, kterému se do správy dostane plánované letiště Cukurova nacházející se mezi Mersinem a Adanou. Adana tímto přijde o své vlastní letiště, na jehož místě se počítá podobně jako u Atatürkova letiště v?Istanbulu s?výstavbou veřejného parku. Regionálně je ale v?oblasti výstavby a rekonstrukce letišť výrazný důraz na černomořské pobřeží, kterého se z?devíti nových projektů letišť týká pět. Turecko se také dále připravuje na pozici logistického hubu spojujícího Evropu s?Afrikou i Asií, čehož plánuje dosáhnout zdvojnásobením svých logistických megacenter z?13 na 26.
Celkový balík peněz, se?kterým se pro tyto projekty počítá, dosahuje téměř 200 miliard amerických dolarů. Turecká administrativa, která za posledních 20 let do infrastrukturních projektů dle vyjádření vrcholných činitelů napumpovala více než 170 miliard dolarů, ovšem počítá s?rychlou návratností výdajů. Aktuálně běžící projekty mohou zájemci z?řad českých firem sledovat na stránkách ministerstva dopravy a infrastruktury, Tureckých státních drah (TCDD) či přímo přes elektronický portál se všemi veřejnými zakázkami (EKAP). Velvyslanectví v?Ankaře ve věci rádo poskytne potřebné konzultace.
Pavel Daněk, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v?Ankaře
Kerem Özpolat, ekonomický specialista, Velvyslanectví ČR v Ankaře
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun