plzen.eu (Plzeň)
Z regionů  |  07.04.2022 00:00:00

První z objektů modernizované vozovny v Plzni už slouží svému účelu

První z objektů modernizované vozovny v Plzni už slouží svému účelu

fotografie: Vít Štaif

fotografie: Vít Štaif

První z objektů kompletně modernizované tramvajové vozovny na Slovanech už slouží svému účelu. Halu pro opravy a údržby tramvají představily prozatím ve zkušebním provozu Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) 7. dubna 2022. Pro ně je rekonstrukce vozovny jednou z největších investičních akcí v historii dopravního podniku, celkové náklady jsou vyčísleny na 1,7 miliardy korun. Hotovo by mělo být na přelomu let 20222023. Kromě nesrovnatelně vyšší kvality technického vybavení poskytne vozovna i lepší vybavení a zázemí pro zaměstnance. Novinkou budou ploché zelené střechy, největší projekt svého druhu v České republice, které sníží míru tepelné zátěže a přispějí k hospodárnému využívání dešťové vody.

fotografie: Vít Štaif

„Tramvajová vozovna Slovany slouží svému účelu od roku 1943. Ke kompletní rekonstrukci jsme museli přistoupit hned z několika důvodů – kvůli nedostatečné kapacitě a špatnému technickému stavu objektu, hlukové zátěži z provozu vozovny nebo chybějícímu vybavení. Po skončení prací budou mít dopravní podniky zcela nový, moderní areál s dostatečnou kapacitou a řadou technických i provozních objektů,“ uvedl primátor města Plzně Pavel Šindelář.

fotografie: Vít Štaif

„Rekonstrukce počítá i s dosud chybějící myčkou tramvají, která je v současné době již ve zkušebním provozu. Dále také s diagnostikou kol, průjezdnými kolejemi usnadňujícími provoz ve vozovně, a především s adekvátním zázemím pro zaměstnance dopravních podniků. Při rekonstrukci byly haly projektovány tak, aby zajistily krytý odstav pro všechny tramvaje,“ řekl první náměstek primátora Roman Zarzycký, jenž je i předsedou představenstva Plzeňských městských dopravních podniků.

fotografie: Vít Štaif

Nové uspořádání vozovny zásadně sníží míru hlučnosti pro okolní zástavbu a zlepší životní prostředí. „Přestavba přinese ploché zelené střechy na všech budovách, celkem půjde o 13,5 tisíc metrů čtverečních, což představuje jeden z největších projektů svého druhu v České republice. Zelené střechy nejen že snižují tepelnou zátěž pro obyvatele a vozovna nebude obrovským tepelným ostrovem, ale umožňují i akumulaci dešťové vody. Přebytečná voda bude jímána do nádrže a dále využita jako voda technologická pro mytí tramvajových vozidel,“ vysvětlil náměstek primátora pro oblast dopravyživotního prostředí Michal Vozobule.

Hala pro opravy a údržby tramvají, kterou se podařilo uvést do zkušebního provozu jako první, představuje velký milník v rekonstrukci celé vozovny. Díky tomu může dojít k demolici poslední stojící haly kontrolních prohlídek a v pokračování stavby objektu pro odstav tramvají a provozně-administrativní budovy.

fotografie: Vít Štaif

„Celkové náklady byly stanoveny na 1,7 miliardy korun, a i přes současnou složitou dobu nedošlo k jejich výraznému navýšení. Navíc se nám podařilo získat dotaci ve výši 720 milionů korunfondů Evropské unie, část zaplatíme z vlastních zdrojů a využijeme také úvěry od komerčních bank. Jde tak o jednu z největších investic v historii naší společnosti,“ uvedl generální ředitel PMDP Jiří Ptáček.

Součástí modernizace areálu vozovny byly také úpravy části Slovanské aleje, došlo k přeložení kanalizacevodovodních řadů, veškerých inženýrských sítí – veřejného osvětlení, telekomunikačních zařízení, sítí pro plyn a elektřinu, trolejového vedení. Nový povrch získala vozovka i přilehlé chodníky. Vybudován byl vjezd do vozovny na východní straně Slovanské aleje, což umožňuje příjezd a výjezd tramvají od Koterovské ulice. Rozsáhla vjezdová harfa pak v areálu vozovny rozvětvuje koleje do nových hal oprav a odstavu.

fotografie: Vít Štaif

Rekonstrukci trvající od října 2020 plánují dopravní podniky skončit na přelomu letošního a příštího roku. Práce celou dobu probíhají za plného provozu, část tramvají je odstavena mimo jejich provoz ve vozovně, část na konečných a běžně nevyužívaných točkách po městě. Tento stav by měl trvat zhruba do poloviny letošního července. Špatný technický stav vozovny zapříčinila mimo jiné několikanásobně vyšší hmotnost současných tramvají, použitý materiál pro stavbu betonového podloží i to, že areál je postavený v místě bývalého pískového lomu.

Text: Eva Kriegerová


 

Fotogalerie

První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)První hala nové Vozovny Slovany (foto: Vít Štaif, 7.4.2022)

Zveřejněno: 7. 4. 2022, Adriana Jarošová

 






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2025

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688