Maloobchodní tržby dále ztrácí tempo
Maloobchodní tržby dle očekávání během února ubraly tempo, i když o něco měně, než jsme předpokládali. V meziročním srovnání dosáhly reálně 4,6 % (bez očištění) vyjma prodejů aut a 2,9 % včetně aut. Po očištění o kalendářní a sezónní vlivy meziměsíčně poklesly o 1,5 % po předchozím nárůstu o 5,2 %.
Přítěží jsou narůstající spotřebitelské ceny, které mají vrchol ještě před sebou. Cenové tlaky spojené s válkou na Ukrajině budou nákladového charakteru a projeví se především ve zdražení energií a potravin. To znamená, že se domácnostem zmenší prostor pro útraty za zbytné zboží či služby.
Meziroční vývoj tržeb v únoru znovu reflektuje lockdowny z minulého roku. Obchody, které byly během začátku 2021 uzavřeny tak v meziročním srovnání aktuálně registrují výrazné nárůsty. Například tržby s oděvy vzrostly o 119,3 % a ve stáncích a na trzích o 56,8 %
Aktuální
|
Předchozí
|
RB
|
Trh
| |
Včetnč
aut
|
2,9
|
6,5
|
1,2
|
-
|
Bez
aut
|
4,6
|
10,5
|
3,5
|
5,0
|
Zdroj: Raiffeisenbank,
Bloomberg, ČSÚ
|
Meziměsíčně byl vývoj tržeb rozdílný napříč segmenty. Zlepšení se dostavilo u tržeb s automobily (+12,3 % z minulých -8,0 %). Meziročně setrval ale obchod s automobily i nadále v mínusu (-2,7 %, předtím -14,1 %). Slabá dynamika v segmentu aut reflektuje problémy na straně výroby. Podle Sdružení automobilového průmyslu byl objem výroby za leden až únor nejnižší od roku 2010. V automobilovém segmentu bude zajímavý oddíl zahrnující prodeje pohonných hmot – během února se ještě dostavilo zvýšení o 4,8 %, nicméně březnový strmý nárůst u čerpacích stanic (cca. +20 % m/m v průměru) mohl tržby snížit.
Do příštích měsíců bude pro maloobchod zátěží nejistota ohledně dalšího ekonomického vývoje a s tím související opatrnost spotřebitelů. Apetit utrácet bude i nadále tlumen zdražováním zboží i služeb. Tento efekt bude do jisté míry tlumit čerpání nad-vkladů akumulovaných během období uzavírek. I nadále by mělo docházet k uzavírání nůžek mezi tržbami v sektoru zboží a služeb, který vznikl z důvodu protipandemických nařízení. Vývoj napříč jednotlivými segmenty maloobchodu proto bude pravděpodobně i v následujících měsících rozdílný. Naše únorová prognóza letos počítá s růstem maloobchodních tržeb mírně nad 4 % meziročně. Aktuální vývoj je rizikem nižšího růstu.
Autor: David Vagenknecht, analytik
Editor: Vratislav Zámiš, analytik
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz