Nová generace vozu ŠKODA FABIA Rally2 těží z vynikající aerodynamiky silniční verze
Účinná aerodynamika je jednou z nejdůležitějších oblastí při vývoji jakéhokoli závodního vozu. V kategorii jako je Rally2, kde musí být soutěžní varianty odvozeny od sériových modelů, čelí konstruktéři zcela jiným výzvám než například jejich kolegové pracující na monopostech. Když ŠKODA Motorsport zahájila vývoj nové generace vozu ŠKODA FABIA Rally2, poskytl jí sériový model ideální výchozí podmínky. Cílem inženýrů bylo vynikající aerodynamiku sériové verze vozu ŠKODA FABIA aplikovat i u soutěžního speciálu.
„Aerodynamické prvky použité na sériovém voze se osvědčily i v soutěžním prostředí a byly pro aerodynamické řešení vozu ŠKODA FABIA Rally2 vynikajícím základem,“ vysvětluje Lukáš Vojík z Technického vývoje ŠKODA AUTO, oddělení aerodynamiky a dodává, „Aerodynamice jsme věnovali ještě větší pozornost, než tomu bylo u současného rallyového vozu. Hlavním cílem vývoje bylo zvětšení přítlaku, zároveň jsme ale také zvýšili celkovou aerodynamickou účinnost vozu.“
Sériový vůz ŠKODA FABIA je vybaven otvory na obou krajích předního nárazníku, jde o takzvané vzduchové clony. Ty velmi přesně usměrňují proudění vzduchu kolem bočních panelů karoserie a předních kol. Podobné řešení zvolili inženýři ŠKODA Motorsport i pro přední nárazník nové generace soutěžního speciálu ŠKODA FABIA Rally2. U rallyového vozu pracují vzduchové clony ve spojení s předním splitterem umístěným pod celou šířkou přídě, což účinně zlepšuje celkové aerodynamické vlastnosti přední části.
V návaznosti na předpisy skupiny Rally2 museli inženýři ŠKODA Motorsport a oddělení výzkumu a vývoje společnosti ŠKODA AUTO u budoucího rallyového vozu najít nové způsoby, jak zlepšit rovnováhu mezi přítlakem a odporem vzduchu. S ohledem na úsporu nákladů omezují volnost vývoje předpisy skupiny Rally2 stanovené organizací FIA, takže jsou například zakázány aktivní aerodynamické prvky. Proto se nová generace vozu ŠKODA FABIA Rally2 musí obejít bez elektricky nastavitelných žaluzií umístěných ve spodním nasávacím otvoru v přední části, které u sériového provedení snižují odpor vzduchu.
Dvěma klíčovými body aerodynamiky jsou zcela nové zadní křídlo a hladké proudění vzduchu nad střechou. Lukáš Vojík k tomu dodává: „Zadní křídlo nové generace rallyového vozu je v souladu s předpisy skupiny Rally2 mnohem větší než malý spoiler silničního vozu ŠKODA FABIA. Nová generace vozu ŠKODA FABIA Rally2 dosahuje dvakrát většího přítlaku než současný rallyový vůz.“
Jiný tvar tzv. scoopu, který směruje čerstvý vzduch z prostoru nad čelním sklem do interiéru, zlepšuje proudění vzduchu přes střechu. U sériových vozů se otvor pro přívod vzduchu obvykle nachází pod spodním okrajem čelního skla. Na rychlostních zkouškách šotolinových rally je však tato část vozu intenzivně vystavena prachu nebo vodě stříkající přes kapotu.
Vývojový tým ŠKODA Motorsport ověřil simulace provedené výpočtem dynamiky kapalin CFD (Computational Fluid Dynamics) měřeními modelů v aerodynamickém tunelu, po nichž následovaly rozsáhlé reálné testy. Nejnověji usedli za volant vývojového vozu různí testovací jezdci na šotolinových a asfaltových cestách ve Španělsku.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Jak těžit bitcoin - těžba bitcoinů, mining
- Nový občanský zákoník č. 89/2012 Sb.
- Nový stavební zákon
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Nová generace vozu ŠKODA FABIA Rally2 těží z vynikající aerodynamiky silniční verze
- Nová generace vozu ŠKODA FABIA ve verzi Rally2 vstoupila do fáze testování
- Jan Kopecký/Jan Hloušek s vozem ŠKODA FABIA Rally2 evo stříbrní v předčasně ukončeném MČR v rally 2020
- Rallye Monte-Carlo: Andreas Mikkelsen s vozem ŠKODA FABIA Rally2 evo vede v kategorii WRC2
- Rallye Monte-Carlo: Mikkelsen za volantem vozu ŠKODA FABIA Rally2 evo nastoupí do poslední etapy na prvním místě ve WRC2
- Úsporné motory generace Evo nového vozu ŠKODA FABIA mají nižší spotřebu a umožňují tak delší dojezd
- Posádky s vozy ŠKODA FABIA Rally2 evo ovládly letošní sezonu mistrovství ČR
- Andreas Mikkelsen se chce s vozem ŠKODA FABIA Rally2 evo vrátit do vedení v kategorii WRC2 - Italská rally na Sardinii
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Miren Memiševič, Skupina Klik.cz
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Martin Thienel, Kalkulátor.cz
Marek Pokorný, Portu
Jak snížit daně díky DIPu? Zde je návod pro vyplnění daňového přiznání
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select