Svaz se obává vedle dodatečně vzniklé byrokracie i možnosti zneužití dat. „Pro předání dat odmítá VDA model důvěrnické správy, protože s sebou přináší podle našeho názorů různé nevýhody,“ vyslovil se jednatel VDA Joachim Damasky pro německou tiskovou agenturu DPA. Pro sféru pojistitelů jde v tomto sporu zejména o nebránění v přístupu k datům z vozidel po škodách a nehodách.
Spolková koaliční vláda už v koaliční smlouvě navrhla příslušné řešení cestou zřízení důvěrnické správy pro tento dlouholetý spor. „Naším cílem je zřízení modelu správcovství ke konkurenčně neutrálnímu využití dat z vozidel. Tento model přiměřeně zohledňuje potřeby sdílet data ze strany uživatelů aut, soukromých firem nabízejících související služby a státních orgánů, stejně jako dotčených firem a vývojářů,“ konstatují zástupci vlády.
Už v roce 2019 se vyslovil pro takový model důvěrnické správy Joachim Müller, předseda představenstva německé Allianz. „Jsme toho mínění, že nezávislý důvěrnický správce by měl být tím průřezovým místem pro nároky na informace z dat pro všechny oprávněné subjekty. Správně zaručí, že budou zakotveny zákonné předpoklady pro přenos dat, a garantuje i jejich zmizení, jakmile nejsou už data dále potřebná, přičemž zohlední zákonné lhůty pro výmaz. Z našeho pohledu považujeme 6 měsíců, které předpokládá zákon (§ 63a StVG) pro přechovávání dat u vysoce automatizovaných aut, za adekvátní a praktikovatelné.“
A Christoph Lauterwasser, vedoucí Centra pro techniku Allianz (AZT), k návrhu koaliční vlády dodává: „Důležité je, aby správcem nebyl žádný účastník trhu. Když jde například o vyjasnění děje nehody nebo odpovědnost za produkt, nemůže být správcem ani pojišťovna, ani výrobce auta, a ani nikdo jiný, kdo se tématy aktivně podnikatelsky zabývá, nýbrž zcela neutrální místo.“
Výrobci aut jsou proti
Podle názoru z řad výrobců automobilů by měli držitelé aut nejprve dát souhlas k využití dat z jejich vozidel cizími subjekty. „Záruky nejsou přesvědčivé. Myslíme si, že model důvěrnického správce „zředí“ uvolnění dat pro třetí účastníky a že to není řešení příznivé pro uživatele aut. Z toho důvodu obhajujeme dotazování na data u nás, a sice u výrobce dané značky, konkrétně přes jeho infrastrukturu a servery,“ vysvětluje postoj Svazu automobilového průmyslu Joachim Damasky.