Tlaky na ceny aut, dluhopisy nechtějí agresivní pokles sazeb (Perly týdne)
Jim Paulsen poukazuje na netypický býčí trh na akciích, Jeffrey Gundlach míní, že dlouhodobější dluhopisy nechtějí agresivní snižování sazeb americkou centrální bankou. Wells Fargo moc nefandí americkým automobilkám, protože čeká pokles prodejních cen a negativní tlaky na zisky. A Ray Dalio hovoří o svém pohledu na Čínu a tamní investice.
Dluhopisy nechtějí agresivní pokles sazeb: Jeffrey Gundlach, který stojí v čele DoubleLine Capital, po snížení sazeb americkou centrální bankou uvedl, že poklesem o 50 bazických bodů nebyl překvapen. Takový krok totiž očekával a o snížení sazeb hovořil už v červenci. Na větší pokles sazeb nyní mimo jiné ukazovaly i nižší výnosy dvouletých vládních dluhopisů. K tomu investor dodal, že „delší konec výnosové křivky nechce, aby Fed snižoval sazby agresivním způsobem.“ Takový postup centrální banky totiž ovlivňuje dlouhodobější dluhopisy opětovnými obavami z inflace.
Gundlach míní, že nyní je Fed „už jen trochu za křivkou“. Fed se podle něj momentálně kloní k uvažování, při kterém váží rizika jak na straně inflace, tak na straně ekonomické aktivity a vývoje na trhu práce. Průzkum mezi domácnostmi přitom ukazuje na „negativní tvorbu pracovních míst“ a expert tento indikátor považuje za hodně důležitý. A existuje „slušná pravděpodobnost“, že se nakonec ukáže, že v září letošního roku začala recese.
Výjimečné bylo podle experta i to, že Fed svou politiku uvolňoval po celou dobu růstu inflace. A pak utahoval celou dobu, když inflace klesala. Recesi přitom v době utahování monetární politiky zabránila politika fiskální, určitý pokles výnosů dluhopisů a některé další faktory. K tomu Paulsen dodal, že býčí trhy nekončí v době, kdy panuje pesimistická nálada, jejich konec naopak přichází během euforie. Ta přitom ještě nyní v ekonomice ani zdaleka nenastala, stále se projevuje efekt vyšší inflace a cen, které snižují sentiment spotřebitelů. Nicméně ten se bude lepšit i díky vyšším reálným mzdám. „Euforii jsme hodně vzdáleni,“ dodal expert.
Tlaky na pokles cen aut: Průměrný věk vozů na amerických silnicích se podle CNBC dostal na výjimečně vysokých 12,6 let. Colin Langan z Wells Fargo situaci v odvětví komentoval s tím, že průměrný nový vůz je nyní ve srovnání s rokem 2019 dražší o 10 tisíc dolarů, a to se promítá do poptávky. Analytik se tak domnívá, že automobilky budou muset přikročit ke snižování cen, zatím je ale tento proces pomalý. Od roku 2019 rostly přitom ceny v průměru o 6 % ročně, což se promítalo do ziskovosti amerických automobilek. Nyní se ale podle experta dá čekat opačný proces. CNBC přidává pohled na dlouhodobý vývoj cen:
Prodeje vozů jsou podle analytika nyní pod úrovní roku 2020, ale zároveň vzrostly výrobní kapacity. To by mělo být velkou motivací pro snižování cen, ke kterému pravděpodobně dojde během následujících pár let. Wells Fargo je tedy ohledně akcií amerických automobilek „opatrná“, a to jednak kvůli popsanému vývoji a také kvůli situaci na straně elektromobilů. Langan přitom investice v této oblasti nepovažuje za chybu, protože firmy do nich nutí regulace a ony tak elektromobily vyrábět a prodávat musí, aby splnily emisní limity. Zároveň tím však roste tlak na jejich ziskovost.
Čína potřebuje změny: Ray Dalio se domnívá, že „Čína má skutečné problémy“. Investor na Bloombergu hovořil o tom, že bohatství čínských domácností utrpělo kvůli korekci na realitním a akciovém trhu. Povzbudivý není z hlediska domácností ani vývoj mezd a ty se tak snaží držet hotovost. V prostředí deflace přitom není hotovost zase tak špatné aktivum, ale tento trend doléhá na poptávku ze strany firem i domácností. Ohledně fiskální politiky Dalio připomněl, že asi 70 % vládních výdajů probíhá přes vlády místní. A i na této úrovni se situace zhoršuje.
Čína je na tom podle investora velmi dobře z hlediska technologického pokroku, například Evropa za ní zaostává. Výrazným rysem ovšem je to, že technologický pokrok v Číně probíhá zejména pod taktovkou státu. On sám přitom podle svých slov v této zemi stále investuje, bere ovšem v úvahu popsaný vývoj a celkové prostředí, které se podle něj zhoršuje. I na straně politiky a práva.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Index STOXX 600 dosáhl rekordní úrovně: Pomohly mu čínské stimuly a zisky v luxusním sektoru*
Štěpán Křeček, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři