Nová vlna C-19 v Číně dopadá na výrobu i námořní přepravu
15.03.2022 / 11:18 | Aktualizováno: 15.03.2022 / 11:33
V posledních dnech čelí Čína největší vlně výskytu nemoci covid-19 za téměř dva roky. Na řadě míst byly zavedeny lockdowny, jejichž dopady se projeví i v globálních dodavatelských řetězcích. V této souvislosti je nejvíce závažné uzavření jihočínského města Shenzhen s celosvětově čtvrtým největším námořním přístavem.
Národní zdravotní výbor Čínské lidové republiky (National Health Commission of the PRC) oznámil v úterý 15. března více jak 3 500 nových symptomatických případů nemoci covid-19, což byl dvojnásobek oproti předchozímu dni. Čína se tak potýká s největší vlnou pozitivních případů od propuknutí pandemie. Zasažena je dvacítka čínských provincií včetně ekonomických center země – Šanghaje a jihočínského Guangdongu.
Zasažena výroba světově známých značek
Součástí nejlidnatější čínské provincie Guangdong, průmyslového a high tech centra země, je i třináctimilionové město Shenzhen. Město je od pondělí 14. března v lockdownu, což bude mít silně negativní dopad na globální dodavatelské řetězce. Výrobu museli omezit či dokonce pozastavit i Foxconn, největší světový producent elektroniky vyrábějící např. pro Apple, společnost BYD, největší výrobce automobilových elektro baterií i celých elektrických vozidel či Huawei, poskytovatel řešení pro komunikační a informační technologie. Zatím se hovoří o týdenním lockdownu, situace se však může změnit. Již sedmidenní ochromení činnosti města však pocítí odběratelé a zákaznici v desítkách zemí světa. Nejistá panuje situace s provozem čtvrtého největšího námořního přístavu na světě, který se ve městě nachází.
Ohrožen provoz čtvrtého největšího námořního přístavu
Lockdown města Shenzhen ohrožuje i provoz tamního přístavu. Součástí obřího přístavu je i kontejnerový terminál Yantian, kde se v roce 2021 odbavilo 14 milionů kontejnerů (TEU). Tento terminál zpracuje až 90 procent dodávek čínské výroby elektroniky. I kdyby zůstal přístav v provozu, jeho činnost bude poznamenána zákazy vjezdu nákladních automobilů do města či pozastavením provozu řady výrobců v samotném městě. Narušení činnosti přístavu z důvodu výskytu pozitivních případů covid-19 čelil terminál již v červnu loňského roku.
Aktuálně však hrozí mnohem větší dopady neboť v lockdownu je celé město.
Lockdowny i v dalších čínských provinciích
Epicentrem současné vlny šíření nemoci v pevninské Číně je s devadesátiprocentním podílem na nových případech severovýchodní čínská provincie Jilin. Provincie byla uzavřena a je tak prvním případem tohoto rozsahu od jara 2020. V provincii silně zastoupený automobilový průmysl se tak potýká s nucenými odstávkami výroby vozů např. značek Volkswagen či Toyota. Lockdowny byly zavedeny i v dalších městech, např. Dongguan ležícím nedaleko Shenzhenu, Yucheng ve východní provincii Shandong či ve městě Langfang sousedícím s Pekingem. Čína razí politiku nulové tolerance covid-19, což se dlouhodobě projevuje uplatňováním striktních protiepidemických opatření, která se vzhledem k aktuální situaci dále zpřísňují.
Nová vlna šíření nemoci covid-19 v Číně si velmi pravděpodobně vyžádá další nárůsty přepravních lhůt a dalšího celosvětového růstu cen nákladní přepravy. Ve světle probíhajícího válečného konfliktu na Ukrajině, jehož dopad na logistiku zmiňuje Velvyslanectví ČR v Pekingu v minulém článku, mohou být následky pozastavené činnosti některých čínských továren, možná i přístavů, další ranou ekonomickému růstu a dalším impulsem růstu inflace.
Ladislav Horák, vedoucí obchodně-ekonomického úseku, Velvyslanectví ČR v Pekingu
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Nový občanský zákoník č. 89/2012 Sb.
- Nový stavební zákon
- Nová vlna C-19 v Číně dopadá na výrobu i námořní přepravu
- Nová vlna C-19 v Číně dopadá na výrobu i námořní přepravu - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Nová vlna covid-19 v Číně dopadá na výrobu i námořní přepravu
- Nová vlna Covidu v Číně dopadá na výrobu i námořní přepravu
- Námořní Hedvábná stezka byla námořním kanálem pro přepravu, obchod a kulturní výměnu mezi starověkou Čínou a jinými zeměmi. Říká se jí také „Námořní keramická cesta“ a „Námořní stezka koření.“ Je to nejstarší známá námořní cesta. (video)
- Přeprava LNG - námořní přeprava zkapalněného plynu
- Míšek: Povede zdražení námořní dopravy k nové „inflační“ vlně?
- Čína - objem US zakázek do výroby klesl o 40%, objem kontejnerové přepravy se snížil ve 3Q o 21%
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?